13 van de 15
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende > 
   
Te koop: C35/242 donorbus
Edwin1991
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 24-01-2011

- C35 2.2 Diesel
Gepost: 28 april 2017 10:09 PM
  [ # 181 ]

Hij loopt inmiddels weer en lijkt lekvrij te zijn. Volgende stap is het uitzoeken waarom er helemaal geen stroom meer opgewekt wordt.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7521
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 29 april 2017 09:24 AM
  [ # 182 ]

Da’s onhandig. Succesvolle zoektocht gewenst.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 29 april 2017 03:38 PM
  [ # 183 ]

Weet je hoe je moet zoeken?
Ik heb, mocht dat nodig zijn, een werkende dynamo met bijbehorende regelaar voor je.

Profiel  
 
Edwin1991
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 24-01-2011

- C35 2.2 Diesel
Gepost: 01 mei 2017 10:02 AM
  [ # 184 ]

Dankjewel voor het aanbod. Vanavond heb ik hopelijk de tijd om te zoeken.
Voor zover ik heb begrepen wordt de laadspanning als volgt geregeld:

De laadregelaar meet op de accu de spanning dmv een + (zwarte draad) en - (zwart-witte draad) aansluiting. Op basis van deze spanning stuurt deze een stuurspanning (exciter/exc, gele draad) uit naar het dynamo waarmee een veldspanning in het dynamo opgewekt wordt. Het dynamo wekt een hoger voltage op en geeft deze af, via een kabel naar de startmotor, terug naar de accu.

Het volgende ga ik daarom meten:
- Stuurspanning (exc) van de laadregelaar (los en vast)
- Stuurspanning (exc) op het dynamo
- Laadspanning (los en vast)

Is de stuurspanning (exc) van de laadregelaar circa de accuspanning, dan neem ik aan dat dit voldoende is om een laadspanning op te wekken en het probleem niet in de laadregelaar zit.
Is de stuurspanning (exc) los wel ongeveer de accuspanning, maar vast niet, dan is ergens sluiting in de stuurspanningskabel, sluiting in de veldwikkelingen van het dynamo of is de laadregelaar stuk.
Is de stuurspanning (exc) op het dynamo niet hetzelfde dan op de laadregelaar, dan is er een kabelbreuk.
Is de laadspanning aangekoppeld 14.4V, dan controleer ik de kabel naar de startmotor op kabelbreuk
Is de laadspanning losgekoppeld 14.4V, maar vastgekoppeld niet, dan controleer ik de kabel naar de startmotor op kortsluiting
Is de laadspanning los en vast helemaal niks, dan haal ik het dynamo eruit.

Mocht ik zin hebben dan haal ik het dynamo uit elkaar, om verder te leren hoe dat in elkaar steekt. De eerste keer dat ik dat deed begreep ik er helemaal niks van, maar wellicht heb ik inmiddels een beter idee van wat er allemaal gebeurt.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 01 mei 2017 06:33 PM
  [ # 185 ]

Helemaal goed!
De stuurspanning is sterk afhankelijk van de belasting, accu vol en geen
verbruikers aan dan is een paar Volt genoeg.
Je kunt dus ergens tussen pak hem beet 3 en 13 Volt verwachten.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 01 mei 2017 08:07 PM
  [ # 186 ]

ik dacht dat het ook nog zo moet zijn dat het lampje van de laadspanning heel moet zijn om de dynamo op te starten? Bij mij zit er een “los” lampje in de accubak achter de stoelen. Denk niet dat dat origineel zo is, maar waar dat lampje dan zit weet ik niet (waarschijnlijk gewoon in het dashboard).

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 01 mei 2017 10:55 PM
  [ # 187 ]

Bij een dynamo met ingebouwde regelaar is dat lampje essentieel voor het opstarten.
Hoe dat bij een losse regelaar zonder dashboardlampje zit weet ik niet precies.
Een weerstand doet natuurllijk precies hetzelfde, en die kan in de regelaar ingebouwd zitten.
Ik zal morgen even in het schema kijken.

Profiel  
 
Edwin1991
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 24-01-2011

- C35 2.2 Diesel
Gepost: 02 mei 2017 01:30 PM
  [ # 188 ]

De diagnose was snel genoeg gesteld. Het dynamo moest eruit.
Bij nadere inspectie bleken 5 van de 6 diodes ontploft te zijn. Dat krijg je blijkbaar als je een accu verkeerd om monteert (ik was er niet bij). Verder leek het dynamo in prima staat. Ik heb de wikkelingen van de rotor en stator nog doorgemeten. Die lijken prima. Circa 1.5Ω op de statorspoelen, zo’n 6Ω op de rotorspoel.
Ik kijk nu naar de optie om zelf nieuwe diodes in te bouwen, of de diodeschilden naar een specialist te brengen.

EDIT:
Klopt het als ik bovenstaand schema aanpas naar onderstaand schema voor ons systeem?

Afbeelding Bijlagen
Alternator.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Edwin1991
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 24-01-2011

- C35 2.2 Diesel
Gepost: 02 mei 2017 02:09 PM
  [ # 189 ]

Of.. Bovenstaand naar onderstaand

Afbeelding Bijlagen
Alternator2.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9852
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 mei 2017 02:48 PM
  [ # 190 ]

Tja, het wezenlijke verschil is dat je het lampje weglaat, en dat is zoals al opgemerkt meestal wel nodig.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 02 mei 2017 03:01 PM
  [ # 191 ]

Als je de diodes vervangt zou alles toch moeten werken?
Wat is dan het nut van de modificatie ?

Profiel  
 
Edwin1991
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 24-01-2011

- C35 2.2 Diesel
Gepost: 02 mei 2017 03:01 PM
  [ # 192 ]

In deze bussen is fabrieks af een dynamo uitgevoerd met losse laadregelaar, welke zich in de accubak bevindt. Er is dan ook geen lampje op het dashboard aanwezig, maar een voltmeter.
Het bekrachtigen van de rotor in de alternator wordt, als ik het goed begrijp, geregeld door de laadregelaar.

Profiel  
 
Edwin1991
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 24-01-2011

- C35 2.2 Diesel
Gepost: 02 mei 2017 03:11 PM
  [ # 193 ]
nanko schreef:

Als je de diodes vervangt zou alles toch moeten werken?
Wat is dan het nut van de modificatie ?

Ik probeer een correct schema te maken van het dynamo met laadregelaar zoals het op onze bussen uitgevoerd is. Voor mezelf, maar ook voor de volgende enthousiasteling die graag wil weten hoe het in elkaar steekt.
Ik trof enkele schema’s aan op het www, maar geen die specifiek van toepassing zijn op onze bussen.

Ik breng de diodebruggen vanavond naar een specialist en hoop dat ze deze kunnen repareren. Dan zou het weer moeten werken volgens mij.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 02 mei 2017 03:13 PM
  [ # 194 ]

Maar de regelaar kan niet werken zonder spanning, daarom wordt
er via het controlelampje wat stroom door de rotor gestuurd.
Dat geeft voldoende output op de statorspoelen om via de veldiodes
de spanningsregelaar wakker te krijgen.

Profiel  
 
Edwin1991
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 24-01-2011

- C35 2.2 Diesel
Gepost: 02 mei 2017 03:14 PM
  [ # 195 ]

Wellicht zijn er meerdere dynamo’s toegepast op de bussen.

Profiel  
 
 
13 van de 15
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook