Mijn acculampje gaat niet meer uit, al een dag of vier. In het begin, ongeveer drie weken geleden, bleef het eventjes na het starten branden maar ging daarna al vrij snel weer uit. Sinds een dag of vier niet meer dus.
Ik kan de auto zonder problemen nog steeds starten. Wat kan er aan de hand zijn?
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zekering/contact slecht.
Dynamo aan het eind van zijn levensduur.
Citroen!
Koop een multimetertje, als je die nog niet hebt en ga de spanning meten over de accupolen met stilstaande motor, moet rond 12 volt zijn en met draaiende motor op 2000 toeren, moet dan tussen 13 en 14 volt zijn.
Gaat het acculampje wel eens uit op het moment dat je richting aangeeft? Dat gebeurt mij wel een enkele keer, gaat ie zomaar aan en als ik de blinker aanzet gaat ie uit.
Nee, een multimetertje heb ik niet.
Lampje gaat niet uit als ik de knipperlichten gebruik. Ook nooit gedaan trouwens.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zonder meten geen diagnose.
Tip: Koop een multimeter.
Citroen!
Welk merk? Goedkoop? Duur? Waar kopen?
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Minder dan 10 euro in de bouwmarkt, kun je spanning, weerstand, stroomsterkte etc mee meten.
Klinkt niet duur. Kwaliteit doet er niet zo toe?
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
zie ook:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/210963/
bij mij was het dus een zekering die niet lekker was.
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972
Ik heb nog reserve-zekeringen liggen, dus zal dat eens testen.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Als je met je multimetertje 12 volt meet over de beide aansluitingen van de zekering, dan is de zekering stuk. Kan ook met een testlampje, kost ook een drol in de bouwmarkt.
De zekeringen vervangen haalden niks uit. Die zijn dus nog intakt.
Maar….
Dus naar de Gamma, Multimeter kopen, 9 volts batterijtje en ach, ook nog maar zo’n testlampmetertje erbij waar Han het in het andere draadje nog over had. Zijn we voorlopig klaar om de problemen te lijf te gaan.
23 euro armer stappen we weer in de Dame.
Draai het contact om, starten en wat denk je? Lampje van de accu gaat uit!!! GGRRR.. en toch blij.
Je gaat haar echt verdenken dat ze bang is dat ik haar eens effe aan een onderzoekje ga onderwerpen.
En misschien dat wat frutselen aan de zekeringen het probleem oplosten.
Maar goed: die apparaatjes komen echt nog wel eens van pas.
Wederom bedankt voor het meedenken.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Slecht contact op de zekeringen. Heel bekend.
Gewoon alle zekeringen er (nogmaals) uit, dan de stekkertjes van de plastic houder af en GOED schuren met fijn schuurpapier.
Citroen!
Ja heel triviaal eigenlijk.
Hoe gebruik ik de multimeter. Er zijn nogal wat mogelijkheden in standen.
En ik wil me ook graag een beetje inlezen in de (auto)elektriciteit. Weet iemand een website waar dat een beetje duidelijk wordt uitgelegd? Eerst maar eens voor beginners het liefst.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl





























Totaal aantal Berichten: 10464
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Koolborstels??
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Het multimetertje zet je in de stand V van volt en dan kun je spanning meten, bijvoorbeeld een accu geeft 12 volt of iets meer onbelast.Denk er om dat je met multimeters meestal gelijkspanning (DC) en wisselspanning (AC) kunt meten. De autoaccu geeft gelijkspanning. In de stand Ohm kun je weerstand meten, als je dan de twee pennen op een losse zekering zet zul je rond 0 ohm meten en dat betekent geen weerstand, dus zekering in orde.
Dat is ongeveer waar je bij auto’s de multimeter voor gebruikt. Ik heb er een die ook microamperes kan meten, had ik nodig om ionisatiestromen van CV ketels te meten, maar dat heb je bij auto’s niet nodig.
Ik had plotseling een te hoge laadspanning (ik heb een vaste voltmeter in de DS) en dat bleek een vuil contactpuntje te zijn in de Paris Rhone regelaar. Dat zou ook zomaar met dat lampje kunnen.
Kijk ook even hier.