2 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Acculampje blijft branden
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 561
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 29 april 2011 11:08 AM
  [ # 16 ]

Dank voor je uitleg Han. Dat maakt al meer duidelijk. Alleen heb ik een multimeter waar van alles en nog wat op staat, dus zo eenvoudig als jij het stelt zie ik het niet. Zie de foto:

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 april 2011 11:17 AM
  [ # 17 ]

Ik zie V~ en V-  de eerste is wisselspanning. de tweede gelijkspanning. Omdat je accuspanning meet, wordt het max 15 volt dus zet em op 20 bij V-

test de meter op je accupolen. Je moet dan 12,5 Volt meten.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4965
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 29 april 2011 11:33 AM
  [ # 18 ]

Het is simpel, maar je moet het ff weten. Op jouw foto zitten de beide kabeltjes op de juiste plek voor het meten van spanning en weerstand. De schakelaar staat op de stand 9 uur en als we even kijken naar het gebied tussen 6 uur en 9 uur zie je een gele V met een streepje en een stippellijntje. Dat betekent gelijkstroom en het begint op 6 uur met 200 milivolt oftewel 0.2 volt, dan 2 volt, 20 volt, 200 volt en 600 volt. Voor jouw metingen aan de accu moet je hem dus op 20 zetten.

Tussen de stand 9 en ongeveer 10 uur zie je een V met een slingertje, dat betekent wisselstroom.

In het gebied tussen 3 uur en 6 uur zie je het gele Ohm teken en de cijfers 200, 2k, 20k, 200k en 2m. Dat betekent 200 ohm, 2kohm of 2000ohm, 20kohm, 200kohme en 2 megaohm, of 2 miljoen ohm.
Als je die op 200 zet en je verbindt beide draadpennen met elkaar dan gaat je meter naar nul of bijna nul. Dat betekent dat de stroom van het ingebouwde batterijtje zonder weerstand van de ene naar de andere pen loopt. Zet je die pennen op een los liggende zekering en die is in orde, dan loopt de stroom ook van de ene pen via de zekering naar de andere pen en gaat de meter naar nul of ongeveer nul. Hetzelfde geldt voor een lamp (behalve TL buizen en led of spaarlampen).

Een zekering kan op het gezicht in orde lijken, draadje niet gesmolten, maar dat betekent niet dat hij in orde is. Daarom is het weerstand meten erg handig.

Vragen? Very Happy

Edit: Boogaard was me voor.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 29 april 2011 12:03 PM
  [ # 19 ]

Voor het meten van weesrtand is de stand één klikje voor de 200 op 3 uur héél handig, staat een stipje met een paar boogjes. Als je die aanzet geeft je meter een piep bij een weerstand van (bijna) 0. Ideaal om te meten of ergens een verbinding tussen is. Je hoeft dan namelijk geen zicht op het schermpje te houden. Is de zekering heel, dan hoor je een piep, is die stuk, dan blijft het stil.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 561
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 29 april 2011 12:43 PM
  [ # 20 ]

Tnx all. Dat verduidelijkt al veel. Ik ga het straks maar eens testen, ook al is het lampje intussen gedimd.

Oh ja: Iemand nog een goede tip voor uitleg over electriciteit (auto’s in het bijzonder) op internet?

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 april 2011 01:44 PM
  [ # 21 ]

we zijn met de club bezig met een cursus elektriciteit.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 561
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 29 april 2011 01:50 PM
  [ # 22 ]

Houd maar vast een plekje vrij. Doe vrijwel zeker mee want dit een grote ‘white spot’ bij mij.

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4965
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 29 april 2011 01:55 PM
  [ # 23 ]

Het is niet zo moeilijk te begrijpen, ik vergelijk het altijd met water. Dikke slang en weinig druk geeft veel water per seconde, dus accu met weinig spanning (druk) en dikke draden geeft veel stroom.

Dunne slang en veel druk geeft ook veel water per seconde, hoge spanning en dunne draad (geen dikke meer nodig) geeft ook veel stroom.

De hoogspanningsleidingen welke je door het landschap ziet hebben relatief dunne draden, maar daar staat 380.000 volt op, dus loopt er een grote stroom door die draden.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10576
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 april 2011 02:29 PM
  [ # 24 ]

Nee Han, P=V.I , dus als je electriciteit transporteert onder een hoge spanning kun je de stroomsterkte kleiner maken. Dan heb je minder verlies in de kabels. De vogeltjes moeten tenslotte niet al te warme voetjes krijgen!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4965
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 29 april 2011 02:39 PM
  [ # 25 ]

Klopt, ik leg het verkeerd uit, er loopt geen grote stroom (Ampere) door die draden, maar wel een heleboel electrische kleine mannetjes en ze lopen heel erg hard.

Door een brede gang kunnen veel mannetjes tegelijk, door een heel smal gangetje moeten ze achter elkaar lopen en als er dan veel mannetjes per tijdseenheid door moeten, dan moeten ze heel hard lopen.

Very Happy

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 april 2011 03:09 PM
  [ # 26 ]

ook niet waar. de mannetjes lopen altijd even hard namelijk nagenoeg de lichtsnelheid (in koper). Als de spanning hoog is is de stroom laag bij gelijk getransporteerd vemogen. dus in een dunne draad lopen bij hogere spanning minder mannetjes.

Het heeft te maken met de verbruiker aan de andere kant. Als je de startmotor aansluit met een dunne draad en er dus veel stroom nodig is bij deze lage spanning(12 volt) gaan er dus veel mannetjes door en wordt de draad zo heet dat ie smelt…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 561
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 29 april 2011 05:08 PM
  [ # 27 ]

Interessant, maar ik ben jullie al weer kwijt. ohh

Ik heb de accu even gemeten en het hangt zo’n beetje rond de 14 volt.
Dat lijkt me aan de hoge kant.

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 april 2011 05:09 PM
  [ # 28 ]

zo lang het ONDER de 14,4 volt zit met een draaiende motor is het PRIMA!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 april 2011 05:28 PM
  [ # 29 ]

bij 2000 rpm

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4965
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 29 april 2011 05:44 PM
  [ # 30 ]
bogaard77 schreef:

ook niet waar. de mannetjes lopen altijd even hard namelijk nagenoeg de lichtsnelheid (in koper). Als de spanning hoog is is de stroom laag bij gelijk getransporteerd vemogen. dus in een dunne draad lopen bij hogere spanning minder mannetjes.

Het heeft te maken met de verbruiker aan de andere kant. Als je de startmotor aansluit met een dunne draad en er dus veel stroom nodig is bij deze lage spanning(12 volt) gaan er dus veel mannetjes door en wordt de draad zo heet dat ie smelt…

Ik heb daar lang en diep over nagedacht, het kraakte er van en ik moest meer dan 50 jaar terug, want zo lang is het geleden dat ik VEV studeerde.

Daar komt ie: veel water nodig, dan dikke pijp met relatief weinig druk, komt veel water uit. Geen dikke pijp in voorraad maar wel dunne pijp, dan hoge druk (spanning) en er komt veel water uit met hoge snelheid.

Een electronenstroom gaat niet met de lichtsnelheid, het commando is ongeveer de lichtsnelheid en dat moet je zien als een buis welke vol zit met knikkers. Op het moment dat je er van achteren een in drukt komt er van voren een uit, maar de knikkers schuiven maar één knikker op.

Ik weet natuurlijk niet of ik gelijk heb en daar gaat het mij ook niet om, maar ik denk dat het zo is.

Profiel  
 
 
2 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook