25 van de 25
« Eerste  < Vorige 23 24 25

123-LPG: Pools alternatief
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 554

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Cactus 110 Shine
Gepost: 13 januari 2020 04:25 PM
  [ # 361 ]

Ik heb ook zo’n lambdageregelde vollastschroef uit Polen laten komen. Mooi setje hoor. En dat voor € 45,-. Ik ben nog even met de bedrading aan het stoeien. Mijn idee is als volgt: regelkastje aan het accuframe, kabels over de gasslang naar de lambdasensor en de plus op de gasafsluiter. De lambdasensor heeft vier draden: twee witte voor de voorverwarming, een grijze en zwarte signaaldraad (+ en -) voor de paarse en zwarte draad van de regelaar. Ik twijfel nog over de witte voorverwarmingsdraad. Of rechtstreeks op contactgeschakelde plus of op de schakeling van de LPG-installatie. Ik heb geen TPS-sensor. Natuurlijk niet. Is die nodig? En zo ja is alleen aan-uit voor stationair voldoende?

Op de regelaar staan verschillende standen voor verschillende instellingen. Ik hoop dat ik daarvan af mag blijven.

Profiel  

Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2668

Gepost: 13 januari 2020 07:34 PM
  [ # 362 ]

Ik heb het als volgt aangesloten:
Lambda sensor:
2x wit, kan je los laten. Sensor wordt snel genoeg heet door de uitlaat. Zolang de lambda sensor nog geen signaal geeft ( te koud) wordt dat geinterpreteerd als te arm mengsel en staat de stappenmotor volledig open. Dat is prima zolang de motor nog koud is.
wit/zwart: Ik weet nu niet wie plus signaal en min signaal is. Kan je uitzoeken door de sensor een tijdje in een gasvlam te houden en dan te meten, moet dan signaal geven. ( lage spanning bij arm mengsel, 0,5 volt bij ideaal mengsel, 1 volt bij rijk mengsel)
    in elk geval de - lambdasensor aan massa en de + aan paars van de regelunit
grijs regelunit laat je los hangen ( Is alleen om een evt motor mamangement systeem een “nep” lambda sensor signaal te geven)
Van de regelaar: zwart aan massa, blauw aan een geschakelde plus

Geel/groen is inderdaad voor de gasklep stand ( TPS). Zelf heb ik een microswitch aan de gasklep gemaakt met 1 kant massa en de andere kant geel/groen. UIt de beschrijving begrijp ik nog niet goed of bij de standaard jumpers positie: 0 volt ( massa verbinding) stationair is, of juist de open verbinding. Hier wil ik als de winter voorbij is en ik weer ga rijden mee experimenteren. Ook wil ik dan kijken of TPS meerwaarde heeft. Het lijkt in elk geval maar 2 standen: stationair of rijden te zijn en dat hij een soort geheugen heeft als uitgangs punt voor je stappenmotor bij de 2 standen.
Ik zou geel/groen wel aan massa leggen, je weet niet of een open kanaal storing gaat geven. Je kan dan nog varieren of je switch 2/3 op off/off danwel off/on zet

De switchen van de regelaar mogen allemaal op de standaard waarde

Afregelen:
Zoals ik eerder beschreef, of: Paars aan massa en los gehaald van lambda sensor, ook dan gaat de unit op helemaal open. Multimeter op lambda sensor. Hoofdregelschoef zover open dat in alle rij condities de waarde boven 0,5 volt is. Maar niet te ver open zetten, want dan moet de unit teveel bij regelen en duurt het erg lang voordat hij in closed loop komt.

Als je tijdens het rijden wil weten of systeem inderdaad in closed loop is:
- Je kan het elektronica kastje in de auto plaatsen en kijken of de 2 ledjes pendelen.
- Ik heb er voor gekozen om het signaal van de lambda sensor af te takken en met een meet opstelling in de auto te kijken of hij pendelt.

Succes

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline, C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive.
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  

GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 554

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Cactus 110 Shine
Gepost: 13 januari 2020 08:24 PM
  [ # 363 ]

Hartelijk dank, Egbert. Daar kan ik verder mee. Ik was al bang dat de voorverwarming van de sensor veel stroom zou trekken.

Profiel  

25 van de 25
« Eerste  < Vorige 23 24 25

© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook