11 van de 12
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 Volgende > 
   
Draaikolkje Turbo - het einde :(
PieterT
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 275
Geregistreerd: 02-05-2006

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 09 september 2014 01:07 PM
  [ # 151 ]

die zie ik staan; is 1 mm max voldoende of moet je gaan tot 2.5mm?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9152
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 september 2014 01:08 PM
  [ # 152 ]

1 mm max is voldoende, klepspeling zit meestal ergens tussen 0,1 en 0,4 mm.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
PieterT
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 275
Geregistreerd: 02-05-2006

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 13 september 2014 10:44 AM
  [ # 153 ]

Gister weer een stukje vooruitgang geboekt Smile

De cx trok steeds naar links, terwijl de uitlijning goed was, banden zijn goed, geen speling, adals staan mooi recht. Ik snapte het niet. Leontien vertelde dat ik de diravi miest afstellen naar de kant waarnaar hij trok, links dus. Ik had hem op rechts afgesteld om het trekken te compenseren. Toch gedaan wat Leo zei en de diravi naar links gezet. Daar werd het helaas niet beter van. Nadat ik de diravi weer terug naar rechts had gezet (2 streepjes van het midden af), bleek het hele trekgedrag te zijn verdwenen. Raar! Het zou kunnen zijn dat er iets in de excenter zat waardoor hij trok, en nu ik het weer even los en vast heb gezet is het probleem verdwenen.
Kortom; draaikolkje cruist weer mooi rechtdoor!!

Profiel  
 
PieterT
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 275
Geregistreerd: 02-05-2006

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 13 april 2015 06:36 PM
  [ # 154 ]

Goedemiddag Allen,

zo nu en dan walmt mijn turbo een behoorlijk blauwe puf uit de uitlaat. Gelukkig niet constant, dus het zal eens een druppeltje olie zijn. Daarnaast hoor ik op hoge toeren een scherp en ratelend geluid. Mijn vermoeden is dus dat de turbo een beetje aan haar eind zal zijn. Als de sealtjes gaar zijn (of het onderdeel dat zo ratelt) dan zou dat een druppeltje olie kunnen doorlaten wat dan ook het blauwe kuchje zou verklaren.

Dus: bij wie klinkt dit bekend in de oren, zit ik op het juiste spoor denken jullie? En daarnaast: zijn er revisie setjes voor een turbo, is dat goed zelf te doen, of moet ik opzoek naar een andere gereviseerde of van een sloop bijvoorbeeld? En een indicatie qua kosten iemand?!

Een hoop vragen! Alvast dank voor het meedenken

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43067
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 april 2015 06:44 PM
  [ # 155 ]

Hoe weet je zo zeker dat het je turbo is?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
PieterT
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 275
Geregistreerd: 02-05-2006

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 13 april 2015 06:54 PM
  [ # 156 ]

Dat weet ik niet zeker; het is een vermoeden.

Dat vermoeden komt door de sporadische blauwe wolk ipv van een constante blauwe walm. En het feit dat ik dus iets hoor ratelen / gieren op de hogere toeren…

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 13 april 2015 07:14 PM
  [ # 157 ]
PieterT schreef:

Als de sealtjes gaar zijn (of het onderdeel dat zo ratelt) dan zou dat een druppeltje olie kunnen doorlaten wat dan ook het blauwe kuchje zou verklaren.

Dit kun je testen door snelweg te rijden in z’n 4 en dan gas los te laten.
zie je een pufje blauwe rook, dan zijn het je seals.. (heb ik me laten vertellen!)

doei

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 13 april 2015 07:54 PM
  [ # 158 ]

als de turbo zo ver heen is dat de schoepen het huis raken kan dat.
wel heel snel controleren of dit het is, want het slijpsel komt in je motor.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
PieterT
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 275
Geregistreerd: 02-05-2006

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 13 april 2015 10:42 PM
  [ # 159 ]

Het is al een tijdje zo. Bij de laatste oliewissel 2 weken geleden had ik geen metaaldeeltjes in mijn carter…

Stel dat de turbo toch wel in orde is; waar zou ik nog meer aan kunnen denken voor het sporatische blauwe walmpje?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9152
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 april 2015 11:05 PM
  [ # 160 ]

Het slijpsel komt via het inlaatspruitstuk in de verbrandingskamers, dus boven de cilinders.
En niet er onder, in het carter.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
PieterT
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 275
Geregistreerd: 02-05-2006

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 05 augustus 2015 01:14 AM
  [ # 161 ]

Lieve mede cx-genieters,

helaas, mijn geliefde Slurpje Draaikolk is overleden.

Ik kwam vandaag terug na een heerlijke vakantie. Op het klaverblad bij heerenveen van de a32 naar de a7 ben ik door verschillende redenen de macht over het stuur verloren. Te wijten aan extra gewicht achterin, de TRX-en achter die aan vervanging toe waren en spiegelgladde omstandigheden vanwege de regen (na de warme dagen = olie en rubber op de weg).
We hebben een harde klapper gemaakt, over de kop geslagen en nog een lantaarnpaal meegenomen. Gelukkig enkele meters voor de sloot tot stilstand gekomen. Wonder boven wonder zijn mijn vriendin en ik ongedeerd uit het wrak gekropen. Volgens alle hulpinstanties hadden we enorm veel engeltjes op onze schouders zitten.

Ik kan er een enorm lang verhaal van maken hoe we geschrokken zijn, en hoe VRESELIJK ik nu al mijn draaikolkje mis. Wellicht dat ik een nieuwe ga halen. Wellicht word het een XM… ik weet nog niet. Zoals ik nu voel blijf ik nog citroen rijden. Sterker nog; het had allemaal veel erger kunnen aflopen en wellicht moet ik de CX dankbaar moet zijn voor mijn eigen goede gezondheid. Echt waar, ik vind het bizar dat ik hier van weg heb kunnen lopen. te bedenken dat ik met een goede 100 kph ondersteboven ben gegaan…

dus mensen, heb uw naasten lief, doe niet moeilijk en wees dankbaar met het leven dat je hebt (post-crash-emo-modus *AAN*)

voor hen die geen gestorven CX willen zien, kijk niet verder.

anders: kort nieuws bericht hier

ik hoop jullie allemaal in de toekomst weer te zien en/of spreken over een nieuw project. De cx heeft mij gegrepen van de eerste dag dat mijn vader er heen had. En toen nog een. En toen nog een. En daarna had ik er zelf een. Ik wil het niet doen klinken als een einde, maar ik wil graag kwijt dat ik het hele club gebeuren, dit forum, de toerritten en Arkel en de TC’s altijd als een warme familie heb gevoeld. Vandaar ook misschien dit ietwat emotionele afscheid. Ik heb zo ontzettend veel geleerd over de techniek, ik heb mijzelf verbaasd over wat ik allemaal kon met de auto, zoals eigenhandig op de stoep een stuurhuis vervangen. Dit forum en de club, en de mensen die ik ook daarbij ontmoet heb, hebben mij daarbij enorm geholpen. Er is dan misschien een mooie dame van het straatbeeld verdwenen, maar iedereen hier wil ik graag bedanken voor onze gedeelde liefde voor de auto, het gevoel en het samenzijn.

Mensen, tot snel!

p.s. achterdeur is lantaarnpaal. Kan je nagaan als dat 30 cm naar voren was geweest….

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2093
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 05 augustus 2015 08:20 AM
  [ # 162 ]

kan inderdaad niet anders concluderen dat jullie heel veel mazzel hebben gehad! Blijft wel erg zonde, sterkte met de verwerking!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9152
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 05 augustus 2015 10:03 AM
  [ # 163 ]

+ 1

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3891
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 05 augustus 2015 11:49 AM
  [ # 164 ]

oei oei oei… dan heb je veel geluk gehad !
Gelukkig kan je het navertellen !

Hopelijk zien we je hier terug !


(Niet voor mij…. maar is het wrak nog bruikbaar voor onderdelen ? of is dat een gekke gedachte ??)

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4722
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 05 augustus 2015 12:18 PM
  [ # 165 ]

Oei, dat is een beste klapper geweest..
Goed te lezen dat jullie ongedeerd zijn, dat is het allerbelangrijkste.
Zo’n auto is tenslotte maar blik.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
11 van de 12
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook