1 van de 13
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Ma voiture CX2000 et moi; Door de APK….
Squizicat
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 10-08-2011

- Xantia 1.8i
Gepost: 10 augustus 2011 10:59 PM

Sinds mei ben ik de eigenaar van een beige CX2000. Ik heb helaas (nog) weinig kennis van (deze) auto’s en dat is meteen ook de reden dat ik er een heb. Ik ben namelijk dol op oude auto’s, maar mocht er geen aanschaffen voordat ik haar zelf zou kunnen onderhouden/repareren. Dit is een vicieuze cirkel die onderbroken is door mijn beste vriend door mij deze voiture cadeau te doen op mijn huwelijk.

Een hele uitdaging om mee te beginnen, want hij staat al zo’n 10 jaar stil….

De eerste stap is kijken of ze kan starten. Na 2 dagen onder de motorkap kijken ben ik tot de (mogelijk foute) conclusie gekomen dat er niet zo heel veel noodzakelijks mist, behalve de accu.
Nu wilde ik de carburateur onder handen nemen en mijn vraag is kan ik die het beste meteen (proberen te) reviseren of eerst alleen schoonmaken.Daarnaast vraag ik me af welke accu het meest geschikt is en wat voor brandstof er het beste in kan.

Een paar korte vragen om dit draadje mee te beginnen, maar er zullen nog vele volgen en ik hoop dat iemand de antwoorden voor me heeft.

groet
Marina

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 10 augustus 2011 11:03 PM
  [ # 1 ]

Tip die een garagist me gaf een tijdje terug(geen idee of het in dit geval ook zinnig is) is om hem even te starten zonder bougies, dus op de startmotor rond. Dan kan de olie even door het blok heen en komt alles wat los, zonder dat er al te veel kracht door compressie is.

Gefeliciteerd trouwens! Met beide aanwinsten!

Profiel  
 
Squizicat
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 10-08-2011

- Xantia 1.8i
Gepost: 10 augustus 2011 11:07 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor de tip, klinkt erg zinvol. Moet alleen wel eerst de bougies eruit zien te krijgen Wink

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 10 augustus 2011 11:09 PM
  [ # 3 ]

Dat geeft de vonk voor de verbranding.
Wellicht kun je eerst zoeken naar (een aantal verschillende) werkplaatshandboeken, die maken je wegwijs onder de kap en de rest van de auto.

Profiel  
 
Squizicat
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 10-08-2011

- Xantia 1.8i
Gepost: 10 augustus 2011 11:14 PM
  [ # 4 ]

Zover was ik al wel, het is alleen lastig om ze eruit te krijgen omdat er een of andere lange pin aan zit waardoor standaard bougiedoppen niet passen. Ik heb inmiddels een pijpsleutel besteld, maar het is nog even afwachten of het daar wel mee lukt. En ik heb een Haynes en een Vraagbaak Very Happy

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 10 augustus 2011 11:20 PM
  [ # 5 ]

Gefeliciteerd met je aanwinst,

na 10 jaar stilstand zou ik eens beginnen met wat nieuwe sappen in de motor, dus verse olie en koelvloeistof. Nieuwe hydraudische olie.

Verder luchtfilter contoleren nieuwe bezine in de tank want die is na 10 jaar ook wel uitgewerkt, bezineslangen controle op poreusheid en de banden op uitdrogen.

Het zonder ontsteking starten kan natuurlijk geen kwaad om de olie door de motor heen te krijgen en dan een kijken of ie start.

Ook ff kijken of ie nergens lekt en of de remmen nog werken.
.
De revisie van de carubateur zou ik voor een later tijdstip bewaren en eerste eens kijken of ie loopt.

Succes.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
marcelka
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010

- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Gepost: 10 augustus 2011 11:35 PM
  [ # 6 ]

Leuk zo’n project!

Gefeliciteerd en welkom hier. We zijn gek op foto’s, en ook gewoon benieuwd hoe je Cx er uit ziet.

Succes met alle stappen die nodig zijn om er weer mee te kunnen rijden.

Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V

C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 10 augustus 2011 11:37 PM
  [ # 7 ]
Squizicat schreef:

Zover was ik al wel, het is alleen lastig om ze eruit te krijgen omdat er een of andere lange pin aan zit waardoor standaard bougiedoppen niet passen. Ik heb inmiddels een pijpsleutel besteld, maar het is nog even afwachten of het daar wel mee lukt. En ik heb een Haynes en een Vraagbaak Very Happy

Tuurlijk lukt het daarmee.  Wink

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3888
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 10 augustus 2011 11:58 PM
  [ # 8 ]

gefeliciteerd !!
heb je foto’s ?
van welk jaar is ze ?

ik heb geen ervaring met het laten wakker worden van een langslaper…...
maar is het verstandig om eerst wat kruipolie in de cilinders te spuiten, dagje inweken…. ?
ik weet niet of dat een goede benadering is, maar is zoiets een idee om zuigers een beetje los te weken als ze wat vast blijken te zitten ?? of niet nodig ??

is het een idee om de oude benzine uit de leidingen te halen (benzine pomp laten draaien om de oude benzine er uit te laten lopen in een opvangpotje) zodat je start op schone benzine. of is zoiets niet nodig ? anders blaas je gelijk al het oude residu in je carburateur….

idd poreuze benzine leidingen controleren !! je wil geen vuurwerk als ze een keer loopt…... !


veel suc6 met deze dame !

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 11 augustus 2011 12:03 AM
  [ # 9 ]

Benzinepomp kun je niet los laten draaien bij deze als ik het zo lees is het een CX2000 met een DS blok en deze hebben een mechanische pomp die op de nokkenas meedraaid ipv de electrische bij de injectiemodellen.

Verder heb ik iid ook wel eens gelezen dat ze een beetje olie in de cylinder laten lopen via het bougiegat om de evt vastgekoekte zuigerveren los te weken.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3888
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 11 augustus 2011 12:15 AM
  [ # 10 ]

je hebt gelijk, bij deze vroege modellen en die mechanische pomp.

je kan wel de tank+benzine omzeilen, door benzine aan te zuigen vanuit een schone container, met daarin schone benzine, en daarop/daaruit starten. dan verder zien. dat is het meest handige.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Gepost: 11 augustus 2011 01:03 AM
  [ # 11 ]
Mark Gielen schreef:

Benzinepomp kun je niet los laten draaien bij deze als ik het zo lees is het een CX2000 met een DS blok en deze hebben een mechanische pomp die op de nokkenas meedraaid ipv de electrische bij de injectiemodellen.

Klopt, maar ze kan toch gewoon de leiding tussen pomp + carb losmaken en dan de motor laten ronddraaien om de vuile benzine te lozen? Wel een gepiel, daar aan de achterkant van het blok, maar goed…

@Marina: Proficiat met dit bijzondere cadeau!! Je staat aan het begin van een grote ontdekkingsreis lees ik wel!
Een eerlijk advies van mij is wel, dat je behalve het inderdaad zeer nuttige werkplaatshandboek, ook het beste een “levende” vraagbaak kunt regelen als je aan zo’n project begint. Natuurlijk herbergt dit forum een schat aan informatie, maar er gaat niets boven iemand die je werkelijk terzijde staat en die ter plekke advies en hulp kan bieden. Als je elke keer achter de toetsen moet kruipen om een vraag te stellen en dan op antwoord moet wachten, lijkt me dat persoonlijk erg lastig werken, al moet je nooit schromen hier te posten met vragen (begrijp mij niet verkeerd!!)
Ik hoop dat je zo iemand hebt of vindt, want anders wordt het wel écht een beproeving met veel trial en error en is de lol er denk ik snel af.

Veel succes en plezier en ik ga dit draadje in elk geval met veel belangstelling volgen en waar nodig de helpende virtuele hand uitsteken.

La Léo

P.S. Is deze CX een C-Matic en komt ze uit Zeist? Zo ja, dan heb ik haar in het voorjaar nog zien staan. Very Happy

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Gepost: 11 augustus 2011 01:33 AM
  [ # 12 ]

Nog een vraag: heeft deze auto écht letterlijk 10 jaar stil of heeft ze recentelijk wel gelopen?
Dat maakt wel een verschil natuurlijk in de begin-aanpak.

Voor wat betreft op peil brengen van de techniek onder de kap zou ik je adviseren in elk geval eens te beginnen met een Grote-Opstart-Beurt:

Dit lijstje is een copy/paste van een eerder lijstje dat ik maakte voor Niels, die in een vergelijkbare situatie zit, op de blikschade na dan. Lees zijn draadje maar eens.

Actielijst:
(niet persé in deze volgorde en niet alles is misschien door jou zelf te doen)

- Nieuwe bougies steken (Eyquem C62S of vergelijkbaar). Die lange steeltjes moet je eraf draaien als ze eenmaal los zijn en omschroeven op de nieuwe. Vergeet de isolatiehulsjes niet te checken op afbrokkelen. Zijn ze érg slecht dan deze hulsjes ook vervangen anders gaan er vonken overspringen en dat dat is nadelig voor ‘n correcte ontsteking.
- Eventueel bougiekabels vervangen als die erg slecht zijn, maar meestal hangt het daar niet direct om.
- Nieuwe set contactpuntjes en vergeet de nieuwe condensator niet! Let op, er bestaan verschillende types (Ducellier, Marchal, Magneti Marelli) dus neem de oude set mee bij twijfel als je het gaat bestellen bij de automaterialenboer.
- Contactpuntjes na montage weer juist afstellen (opening: 0,4mm)
- Nieuwe rotor + verdeelkap plaatsen (type afhankelijk van merk ontsteking)
- Alle stekkers en contacten losmaken, opschuren,/reinigen en behandelen met anti-vochtspray. Vergeet de relais achter de koplampen niet, die verstoppen zich daar lekker maar dat zijn ook direct vochtige plekjes!
- Check de gehele draadboom - te beginnen onder de motorkap- op beun-oplossingen zoals kroonsteentjes en scotch-blokjes, gare draden, verdachte losse eindjes die kortsluiting kunnen veroorzaken. Koop een spanningszoekertje (12 Volt) zodat je kunt meten waar ‘plus’ opstaat.
- Is er ooit een aftermarket radio ingebouwd, haal die er dan uit en check daarachter ook op dit soort dingen, het is vaak een bron van storingen.
- Carburateur openen en geheel reinigen met zowel remreiniger (ontvetter) als met perslucht, ook de sproeiers (of dit laten doen), daarna juist afstellen. Revisie lijkt me op dit moment nog niet van toepassing, meestal is grondig reinigen voldoende.
- Heeft de auto lang stil gestaan, gooi dan, na ‘t verversen van de benzine, een goede reiniger in de tank (ik gebruik altijd Forté) om het brandstofsysteem te ontdoen van gom- en lakvorming die de oude benzine veroorzaakt heeft.
Vervuiling is een grote boosdoener in een motor, maar niet te voorkomen, wel te verhelpen.
- Eventueel eerst de gehele tank aftappen om de oude benzine kwijt te raken. Er zit hiertoe een plug onderop de tank.
- Brandstofslangen checken + vervangen, ‘t zijn misschien nog de originele!
- Benzinefiltertje tussen pomp en carb plaatsen (zo’n universele)
- Kleppendeksel openen, kleppen stellen (met totaal koude motor!), nieuwe kleppendekselset monteren, incl. de 4 ringen rond de bougiegaten.
- Motorolie verversen incl. filter. Er gaat 20W50 in, zoals in de DS. Filter is de Purflux LS105 of een alternatief van Mann, Framm etc.
- Bakolie verversen: eentje met een GL4 specificatie, bijvoorbeeld Kroon Gearlube GL4 80W90. Er moet 1,6 liter in.
Let op: de versnellingsbak heeft TWEE aftappluggen: eentje onderaan de bak zelf en eentje onderaan het differentieel. Beide pluggen lossen (dop 21), anders blijft er gegarandeerd ca. 1 liter oude olie achter!
- Luchtfilter vervangen of reinigen indien mogelijk
- Remblokken checken en demonteren, zuigers gangbaar maken, behandelen met kopervet van bewegende delen die ijzer-op-ijzer langs elkaar schuren en handrem stellen (dit laatste is een rot klusje kun je beter door een CX-expert laten doen anders wordt je gek)
- Checken van alle HD-leidingen, vooral onder de auto, eventuele vliegroest verwijderen met schuurpapier en daarna de leidingen behandelen met Oatrol of een ander antiroestmiddel
- Verwijder de accu en kijk in de accubak of er roest of rot zit (vaak wel). Zit er geen of weinig roest of is het nog niet totaal doorgerot, dan deze accubak in elk geval geheel behandelen met Oatrol of een dergelijk middel. Is het al te ver heen (gaten etc.) dan moet deze plaats worden gelast (APK afkeur als de accu niet goed vastzit).
- Neem een monstertje uit het LHM-vat en kijk eens naar de kleur. Is het heldergroen, reinig dan alleen het filter (unit uit het vaatje halen, lekker kliederwerkje). Is het gelig, gooi dan het vat leeg en vervang alle olie (4 liter) Daarna remmen ontluchten zodat alle oude olie daar ook vervangen wordt door de verse. Dito voor het stuurhuis, maar dat moet je een CX-expert laten doen die weet waar de nippels zitten.
- Neem een monstertje uit het ‘koelbolletje’ (expansievaatje). Is het helder en heeft het een kleurtje, dan is het pure koelvloeistof en een goed teken. Is het troebel of roestkleurig dan is er ooit gewoon water in of bij gedaan en moet je alles verversen, anders bouwt zich (meer) corrosie op in je motorblok. In dat geval: Koelsysteem aftappen, doorspoelen, checken en afvullen/ontluchten (zie eventueel ‘Rubrique Technique’ in de laatste editie van La CX En Route, indien je (al) lid bent van de CX Club. (HINT!) Cool
- Laadstroom testen op accupolen met draaiende motor (ca. 13,8 volt bij stationair en max 14,4 bij hogere toeren - niet méér!)


Wel, ik hoop niet dat ik je moedeloos heb gemaakt met deze lijst, maar voordat je veilig en enigszins bedrijfszeker kunt rijden zijn deze stappen wel het minimale is mijn ervaring! Laughing

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 11 augustus 2011 02:17 AM
  [ # 13 ]

Van harte met deze aanwinst! Als het de CX met c-matic uit Zeist bij CXtreme vandaan komt is deze oorspronkelijk uit Zeeland en heeft daar vlak voordat de auto werd stil gezet een compleet nieuwe neus gekregen wegens schade. Jeroen heeft mij toen verteld dat hij deze auto vanuit Zeeland naar Zeist heeft gereden zonder problemen en toen is deze schone dame lamgzaam achter in de loods onder de bergen onderdelen verdwenen. Staat mij ook bij dat deze auto relatief weinig km had gereden. Mocht het deze auto zijn dan heb je nu al wat extra info over het verleden. Heel veel plezier en hopelijk zweeft deze dame snel weer!

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 11 augustus 2011 02:30 AM
  [ # 14 ]

Proficiat met deze “nieuwe” aanwinst .
En heel veel sleutel plezier

Vriendelijke groet frank

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Gepost: 11 augustus 2011 10:04 AM
  [ # 15 ]
mbender schreef:

Van harte met deze aanwinst! Als het de CX met c-matic uit Zeist bij CXtreme vandaan komt

Nee, ik had me vergist: althans ik denk wel dat de 2000 van marina daar vandaan komt, maar die C-Matic was een andere auto, een later type. Was volgens mij ook een 2200. En die liep inderdaad gewoon.

In elk geval stond er op de 2000 “verkocht” op de zijruit in het stof geschreven, dat herinner ik me nog!  Laughing

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
 
1 van de 13
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook