26 van de 73
« Eerste  < Vorige 24 25 26 27 28 Volgende >  Laatste »
   
Ma Prestige - Leboncoin(?)
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3891
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 04 mei 2015 01:44 PM
  [ # 376 ]

de kabel zit er wel goed in aan de achterkant vh tellerblok ??

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 04 mei 2015 05:07 PM
  [ # 377 ]

snelheidsmeter met ruitenwisser ambities Laughing

ik denk het splittertje op de bak stuk.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 04 mei 2015 06:24 PM
  [ # 378 ]

Dat zou je denk ik ook in je Diravi moeten merken.

En erg lastig bij te komen om te vervangen…

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7539
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 04 mei 2015 11:34 PM
  [ # 379 ]

Ik gok ook op een kapot veertje in de teller.

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 05 mei 2015 12:01 AM
  [ # 380 ]

Ik denk ook aan het veertje. Binnenkort de zaak maar eens uit elkaar halen. Heb gelukkig nog een reserve instrumentenpaneel.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 06 mei 2015 12:10 PM
  [ # 381 ]

Heeft iemand van jullie wel eens het instrumentenpaneel van een serie 1 geopend?

Ik heb een reserve tellerblok zodat ik een rustig de zaak uit elkaar kan bouwen.
De snelheidsmeter, toerenteller en km-tellers zitten in een apart blok ingebouwd die met verdomd kleine circlips en asjes is bevestigd aan het tellerblok.

Als je die kap verwijdert kun je bij deze ronddraaiende meters komen. So far so good.

De snelheidsmeter is een trommel waar en veertje zorgt voor het centreren op de 0 stand.
Verder is er een metalen schijf en een ronddraaiende magneet.
De magneet ‘trekt’ de metalen schijf met zich mee.

Verder zit er aan de onderzijde een inbusmoer. Als je aan die moer draait zorg je ervoor dat de trommel met de metalen schijf dichter of verder weg zit van de magneet.
Ik neem dus aan dat je daarmee afstelt de afwijking van de snelheidsmeter -> dicht bij de magneet = hogere weergave en
verder weg van de magneet = lagere weergave snelheid.

Het veertje zorgt alleen voor het centreren van de trommel zodat bij stilstand de meter op ‘0’ staat.

Ik denk dus niet dat bij mij het veertje is gebroken aangezien de meter nog steeds centreert op ‘0’.
De trommel reageert ‘te fel’ op de draaiende magneet.

Grote ellende is natuurlijk dat je alles kunt aanpassen en verbouwen, maar dan weer alles moet inbouwen om te testen. Als het dan niet goed is moet je alles weer uitbouwen….

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9155
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 06 mei 2015 12:16 PM
  [ # 382 ]

Testen kan je ook buiten de auto met een losse kabel. Als aandrijving een accuboormachine gebruiken.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 06 mei 2015 12:43 PM
  [ # 383 ]

Dat klopt, maar hoe weet ik dan dat de meter de juiste waarde aangeeft?

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 06 mei 2015 12:43 PM
  [ # 384 ]

Dat klopt, maar hoe weet ik dan dat de meter de juiste waarde aangeeft?

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25395
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 mei 2015 12:50 PM
  [ # 385 ]

Daar kom je zo inderdaad niet achter. Ik denk met een langere kabel in je auto met alleen de snelheidsmeter gaan rijden en op de GPS de snelheid aflezen…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9155
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 06 mei 2015 01:10 PM
  [ # 386 ]

Maarten, je bedoelt met testen dus eigenlijk afstellen.

Wat de functie van het veertje betreft, die gaat naar mijn weten verder dan alleen de nulstand verzorgen.
Het magneetje aan het einde van de tellerkabel draait met een bepaalde snelheid en wekt daarmee een magnetische kracht op op het metalen schijfje. Die kracht is lineair met de gereden snelheid.
Het veertje probeert de trommel naar de nulstand te draaien en ook deze veerkracht is lineair.
Bij een constante rijsnelheid hoort dus een krachtenevenwicht, wat zorgt voor een bepaalde verdraaiing van de trommel.
De aanwijzing van de trommel is dan af te stellen met het inbusboutje, de afstand tussen het roterend magneetje en het schijfje beinvloedt namelijk dit krachtenspel.
Het veertje zorgt dus ook voor een stabiele aanwijzing, een stukje demping.
En aangezien bij jou de trommel heen en weer zwiept, verdenk ik toch het veertje.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 06 mei 2015 10:09 PM
  [ # 387 ]

Hierbij de pics van mijn snelheidsmeter:

Veertje is ok.

Als ik via aan accuboor de teller aandrijf draait deze netjes naar 20km/u. Niets aan de hand.

Aan de onderkant zie je de imbusmoer. Hiermee draai je de hele trommel naar boven of naar beneden. Dichterbij of verder weg van de magneet.

Kortom aan dit ding mankeert niets….

Ik zal eens rijden met de teller eruit en eens letten op de tellerkabel die uit het dashboard komt. Ik verdenk echter niet de kabel noch de splitter omdat de diravi gewoon werkt. En meestal betekent een storing in dit systeem dat de diravi licht blijft sturen en de teller uitvalt.

Omdat het ‘gezwiep’ al bij stapvoets rijden begint weet ik eigenlijk niet meer goed waar ik moet zoeken.

Eens een nachtje over slapen.

de magneet is het ronde grijze geval dat draait en ‘trekt’ dan de metalen schijf mee, zoals Rene beschrijft. Inderdaad zou ik het probleem ook in het veertje hebben gezocht, maar dit blijkt het dus niet te zijn.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 06 mei 2015 11:21 PM
  [ # 388 ]
erikkuiper schreef:

ik denk het splittertje op de bak stuk.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 06 mei 2015 11:32 PM
  [ # 389 ]

Of de verbinding van de kabels onderling,

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9155
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 mei 2015 12:05 AM
  [ # 390 ]

Bedoel je de deling ter hoogte van het lhm-vat?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
26 van de 73
« Eerste  < Vorige 24 25 26 27 28 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook