

Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 17-11-2010
- ID/DS DS20 Pallas
Hallo,!
Ik heb een vraag, nadat de auto 24 jaar stil heeft gestaan en een plaatwerk restauratie heeft gehad, heb ik het volgende probleem!
Als ik optrek met de auto,dan schiet de neus heel erg omhoog en even later weer naar de normale positie onder het rijden!!
Wat kan dit zijn? voorr. bol? hoogte regelaar?
Wie heeft hier ervaring mee? als de auto stationair loopt en je verwisseld naar verschillende hoogtes werkt het perfect!
ik hoop gauw wat te horen!
Hartelijke groet,
Sloot
Harderwijk
Ik ga er van uit dat je het rijden in de DS gewend bent want de neus gaat inderdaat gewoon een beetje omhoog en de achterkant zakt, dit wordt later weer gecompenseerd maar deze beweging bij het optrekken hoort erbij.
Als je van mening bent dat het heel erg is zou je eens kunnen kijken naar de sporing van de voorwielen.
Staan ze erg veel op toespoor klimt de auto in de as zo gezegd.
De hoogte regelaars werken dus, maar de afstelling ervan kun je ook bekijken; als de auto op de normale rijstand staat, met draaiende motor, moet het asje wat door het oogje van de regelaar gaat in het midden zitten. Een beetje vage omschrijving maar als je het ziet en je beweegt het een beetje met de hand snap je het gelijk.
succes
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.


Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 17-11-2010
- ID/DS DS20 Pallas
Oke oke toespoor daar kan ik is naar kijken! een goede opmerking heel niet aan gedacht!
Ja het rijden ben ik wel gewend als ik dus optrek schiet ie omhoog en knalt dan weer neer..
voor bekijken van het asje moet ik het voorscherm demonteren begrijp ik?!
Bedankt!!!


Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 17-11-2010
- ID/DS DS20 Pallas
Maar de voorr. bol kan het dus niet zijn??? wat is in hoofdzaak de functie van dit ding?! ik meende toch de olie op druk zetten?
dus kan het toch zijn dat alles net te weinig olie krijgt?
bij stationair draaien is de auto ong. 25sec stil (de pomp)
en stuurhuis is nieuw
gr.








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Nee, het is zeker niet de voorraadbol. De functie is de variaties in oliegebruik door de verschillende systemen een beetje te bufferen. De opbrengst van de relatief kleine pomp zou anders niet genoeg zijn op een moment dat alle gebruikers gelijktijdig om olie vragen.
Als er onvoldoende reserve was, zou de auto zelfs bij accelereren niet omhoog kúnnen komen, bij gebrek aan olie.
Wellicht heb je gewoon een extreem soepel verende snoek, of voorraadbollen (zonder demper) in plaats van veerbollen, of de verkeerde veerbollen, of een hoogteregelaar die net niet helemaal goed is afgesteld.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé


Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 17-11-2010
- ID/DS DS20 Pallas
Hallo,
nee wel goede veerbollen gekocht 2 maanden terug bij citrotech in oldebroek de gelaste uitvoering 4x maar niet de voorraadbol..
als ik rem duikt de auto ook aardig als ik stuur en bijn niet rij dan heeft het ook wat last van bekrachtiging en hoogte..
is het dus echt niet de voorraadbol?
bedankt voor je reactie!





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je geeft gewoon teveel gas!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.


Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 17-11-2010
- ID/DS DS20 Pallas
Hahaha nee dat is het niet.. ik rij heel voorzichtig.. maar het is voor net een spons optrekken is neus helemaal hoog, daarna dondert naar beneden en zet zich daarna weer in normale stand..
maar als het membraam van de hoofdbol kapot is kan het toch zijn dat dat gebeurt?
mvg.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan zijn waarschijnlijk de hoogteregelaars vervuild (voornamelijk de dashpot). Uit elkaar en goed schoonmaken. Staat prima beschreven op de site van de ds-club.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee. Heeft daar niet zo veel mee te maken, al kan een nieuwe hoofdbol geen kwaad.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Op wie reageerde jij nou?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.


Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 17-11-2010
- ID/DS DS20 Pallas
Oke oke.. dus ff een regelaars eraf… grr.. had gehoopt dat niet hoeven te doen.. (nog nooit gedaan) maar wat doet die bol nou precies dan? kunnen ze die ook hervullen?
gr
Klinkt als (te?) soepele veerbollen, het klinkt misschien vreemd maar de voor en achterbollen zijn toch niet verwisseld?
Anders verdenk ik ook de hoogteregelaars, voorraadbol kun je eigenlijk uitsluiten, als die kapot is hoor je de drukregelaar heel vaak (>30sec.) aanslaan.
DSuper 1974 Ivoire Borely
Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid 2013 Snow white pearl














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:Op wie reageerde jij nou?
Op de opmerking over de hoofdbol. De hoogteregelaars schoonmaken kan helpen, al denk ik dat er gewoon heel veel lucht in zit. Gaat vanzelf weer over
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 17-11-2010
- ID/DS DS20 Pallas
Oke oke.. nee ik heb 4 bollen vervangen 2 voor 2 achter hij veert verder goed.
Dus veel lucht? moet ik dan ontluchten?
gr














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hoogteregelaars zijn zelf-ontluchtend.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste