en steek nou die 123 ontsteking en stel héél de boel terug af zoals waterman zegt.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
capt kok schreef:welke waarden moet je aanhouden voor de CO-waarde op gas? 4,5% of lager?
en voor stationair en 2500 toeren dezelfde afstelling?grt Arjan
Stationair tussen 0,5 en 1,0%. Op toeren, dus 2500 a 3000 tussen de 1,5 en 2,0%.
4,5% is véél te rijk!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
jef scholliers schreef:Ik heb ook een tank van 80 liter, en daar tank ik toch 80 liter lpg in. Vervolgens rijdt hij tegenwoordig 400km en kan ik weer gaan tanken. !
volgens mij mag er in een tank van 80 liter, geen 80 liter LPG, 80% vullingsgraad?? (vroeger mocht dat wel, maarja, een paar incidentjes verder… hebben ze maar beslist om een tank VERPLICHT te voorzien van een inrichting die zorgt dat er maar 80% van het volume gevuld kan worden)
dit geheel ter zijde


































Totaal aantal Berichten: 15756
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Klopt, is niet volgens de regels, maar het komt veelvuldig voor.
Hallo,
contactpunten vervangen alles werkt weer. Maar het plastic voetje van de oude set contactpunten was warempel deels gesmolten.
Hoe heb ik dat klaargespeeld ?
Kan dat aan een slechte smering van de as in de stroomverdeler liggen ? Hoe kan dat daar nu zo heet worden ?





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Van toen de contactpuntafstand 0 was. Dan loopt er constant stroom door.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
En dat komt omdat mijn contact bv een keer is blijven opstaan ?














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, dat kan. Of omdat je goedkope inferieure contactpunten hebt gebruikt. Contactpunten komen uit de middeleeuwen. Weg er mee!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de punten dicht zijn en je contact aan loopt er constant een flinke stroom. Daar is de zaak niet op berekend en de bobine wordt er ook niet blij van.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
waterman schreef:Ja, dat kan. Of omdat je goedkope inferieure contactpunten hebt gebruikt. Contactpunten komen uit de middeleeuwen. Weg er mee!
Ok, zonder in discussie te willen gaan: als alles op punt staat, proper is, heel goed onderhouden wordt, en wat mogelijk ook vernieuwd is, dan rijdt die auto met puntjes uit de middeleeuwen ALS EEN DROOM !
En zo is dat voor mij goed genoeg. Ik heb heel veel geduld en wil ook veel bijleren, en het fijn afregelen van de ontsteking hoort daarbij.
Eigenlijk komt de hele DS uit de middeleeuwen,dus het past er nog mooi op ook !
Dan nog een vraag over de Ducellier verdeler: kan het asje van de verdeler bewegen wanneer de auto stilstaat ?
Ik bedoel, zit er daar enige vorm van speling op ?
Ik kan de as een beetje links rechts draaien en een klein beetje op en neer trekken. Normaal of dringend bijschroeven ?
Bovendien vind ik het niet zo interessant om telkens “123” als antwoord te krijgen. Ik moet toch ook niet in één keer over te schakelen op een C6 ?
Toch bedankt; Jozef
Jozef,
het asje zou geen voelbare zijwaartse speling moeten hebben, bij teveel speling wordt ‘t heel lastig de puntjes te stellen. Iets draaibare en “op en neer” speling is normaal.
Ben het met je eens dat de 123 niet voor alles de oplossing is (en trouwens redelijk kwetsbaar). Prima product, maar de originele Citroën oplossing voldoet ook al meer dan 50 jaar uitstekend. Betrouwbaar en goedkoop (wat te denken van 6 euro voor een setje puntjes, idem voor het condensatortje. Veel meer kan er niet stuk). Onderweg altijd simpel te repareren bij problemen, in tegenstelling tot een defecte 123….dan moet de dépannage met trailer of oprijwagen opdraven.(tip voor 123 rijders: neem altijd je oude verdeler-unit mee in de kofferbak, in case of emergencie )
Daar komt bij (maar das persoonlijk) dat ik het wel een mooi ritueel vind zo alle 10.000 km even de puntjes te checken en bij te stellen. Even close met je dame (lees eens “Zen en de kunst van het motoronderhoud” ff googlen).
Bon chance
Ton
Merci !












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je zegt links recht draaien: Dat is normaal. Dat is je vervroeging!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
DS Am(b)rulance schreef:Jozef,
het asje zou geen voelbare zijwaartse speling moeten hebben, bij teveel speling wordt ‘t heel lastig de puntjes te stellen. Iets draaibare en “op en neer” speling is normaal.Ben het met je eens dat de 123 niet voor alles de oplossing is (en trouwens redelijk kwetsbaar). Prima product, maar de originele Citroën oplossing voldoet ook al meer dan 50 jaar uitstekend. Betrouwbaar en goedkoop (wat te denken van 6 euro voor een setje puntjes, idem voor het condensatortje. Veel meer kan er niet stuk). Onderweg altijd simpel te repareren bij problemen, in tegenstelling tot een defecte 123….dan moet de dépannage met trailer of oprijwagen opdraven.(tip voor 123 rijders: neem altijd je oude verdeler-unit mee in de kofferbak, in case of emergencie
)
Daar komt bij (maar das persoonlijk) dat ik het wel een mooi ritueel vind zo alle 10.000 km even de puntjes te checken en bij te stellen. Even close met je dame (lees eens “Zen en de kunst van het motoronderhoud” ff googlen).
Bon chance
Ton
Een conventionele onsteking kan inderdaad prima voldoen maar het is nu eenmaal storingsgevoeliger dan 123 ontstekingen.
Er kan heel wat stuk gaan met een conventionele ontsteking :
- het asje is meestal uitgelubberd na véél kilometers, heb nog geen revisie bedrijven gevonden die conventionele onstekingen reviseert.
- condensator kan stuk gaan
- bobijn kan lekker heet worden en doorslaan
- nokje kan smelten
Toegegeven, allemaal overkombaar in tegenstelling tot 123.
Daarom heb ik ook een conventionele onsteking in de kofferbak mét stelplaat,zo is het ‘plug & play’ in geval de 123 niet meer kan tellen.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige