1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Cx van de zaak en de bijtelling
luttikh
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 02-06-2008

Gepost: 01 november 2011 09:36 PM

Weet iemand hoe de bijtelling is bij een CX GTI uit febr 87. Ik kocht haar voor E 1500. Maak er nu een auto van de zaak van in mijn eenmanszaak.

C5 1.6 2005
CX GTI (20-ste Citroen sinds 1975)
C1 2011

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 november 2011 09:58 PM
  [ # 1 ]

35% over 1500 euro.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 01 november 2011 10:07 PM
  [ # 2 ]

Is dat zo simpel?

 

Profiel  
 
Dumnoz
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 08-08-2008

- C5 2.0 16v (LPG-G3)
Gepost: 02 november 2011 07:29 AM
  [ # 3 ]

Vroeger was de bijtelling over de nieuwwaarde

Daarom had ik de auto prive en de km declareerde ik aan het bedrijf. Is nu niet zo makkelijk meer geloof ik

Groetjes Harry

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 november 2011 09:16 AM
  [ # 4 ]

Bij auto’s van 15 jaar en ouder wordt de bijtelling berekend over de dagwaarde, daarom is het zo laag Wink

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 02 november 2011 10:30 AM
  [ # 5 ]

Ik rijd mijn CX ook zakelijk. Mijn boekhouder rekent overigens 25% van de aanschafprijs als bijtelling, en dat is voor zover ik weet ook de normale bijtelling voor nieuwe auto’s die niet bijzonder zuinig zijn. Ik weet niet waar die 35% vandaan komt. Dit wordt vervolgens bij je inkomen geteld en daar betaal je belasting over.

Je kunt dan wel alle kosten aftrekken plus de BTW terugvragen: benzine, parkeerkosten, onderhoud. Bij een auto als de CX waarbij je de waarde in het economisch verkeer kan nemen als bijtellingwaarde, maar waarbij je waarschijnlijk relatief veel kosten aan onderhoud maakt, is het dus ontzettend voordelig om zakelijk te rijden.

Profiel  
 
Barbare
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 15-09-2011

- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
Gepost: 02 november 2011 01:19 PM
  [ # 6 ]

Goh, fantastisch idee! Maar kan iemand mij vertellen wie die “waarde in economisch verkeer” bepaalt of hoe dat te bepalen valt? Kan dat gewoon de aanschafprijs zijn van de onlangs in Frankrijk voor een habbekrats aangeschafte CX (1984) zijn? Of is een taxatie noodzakelijk?

Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 november 2011 01:27 PM
  [ # 7 ]
fluidphreak schreef:

Ik rijd mijn CX ook zakelijk. Mijn boekhouder rekent overigens 25% van de aanschafprijs als bijtelling, en dat is voor zover ik weet ook de normale bijtelling voor nieuwe auto’s die niet bijzonder zuinig zijn. Ik weet niet waar die 35% vandaan komt. Dit wordt vervolgens bij je inkomen geteld en daar betaal je belasting over.

Je kunt dan wel alle kosten aftrekken plus de BTW terugvragen: benzine, parkeerkosten, onderhoud. Bij een auto als de CX waarbij je de waarde in het economisch verkeer kan nemen als bijtellingwaarde, maar waarbij je waarschijnlijk relatief veel kosten aan onderhoud maakt, is het dus ontzettend voordelig om zakelijk te rijden.

35% is de bijtelling te rekenen over auto’s met een leeftijd van 15 jaar en ouder. Die wordt bepaald op basis van de gangbare economische waarde in het handelsverkeer.

Zie ook hier: https://www.bijtellingoldtimer.nl/index.php/huidige-regels-bijtelling.

en er is ook slecht nieuws ( natuurlijk)

https://www.bijtellingoldtimer.nl/index.php/home

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 november 2011 01:35 PM
  [ # 8 ]
Barbare schreef:

Goh, fantastisch idee! Maar kan iemand mij vertellen wie die “waarde in economisch verkeer” bepaalt of hoe dat te bepalen valt? Kan dat gewoon de aanschafprijs zijn van de onlangs in Frankrijk voor een habbekrats aangeschafte CX (1984) zijn? Of is een taxatie noodzakelijk?

Daar moet je nog wel een beetje mee oppassen: stel je koopt dat ding in voor 500 euro. Vervolgens zet je hem voor 500 in de boeken en wordt hij getaxeerd op 10.000 euro waar je hem vervolgens voor gaat verzekeren. Nu krijg je controle van de boeken. Dan ziet men die auto voor 500 in de boeken staan maar dat je voor 10.000 verzekeringspremie dokt..Dan heb je dus wel wat uit te leggen aan de inspecteur..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Barbare
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 15-09-2011

- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
Gepost: 02 november 2011 01:48 PM
  [ # 9 ]

Ja, dat soort dingen komen nu dus ook op in mijn gedachten… Maar ja, 25% bijtelling over 10.000 Euro als die CX van mij dat ooit waard zou gaan worden, is relatief natuurlijk nog vrij weinig als je alle andere kosten wel vanuit de BV, dus in feite bruto, kan betalen en ook nog de BTW op allerlei zaken kunt terugkrijgen. Althans, in mijn geval (momenteel “zakelijke” C1 en CX privé) lijkt het me nog steeds een briljant idee om die 2 om te ruilen: C1 privé en CX van de zaak…!

Vraag me overigens ook af hoe dat met de verzekering zou moeten, want een oldtimerverzekering voor een zakelijk gebruikte auto is per definitie uitgesloten (geen recreatief gebruik). Dus dan een “gewone” verzekering dus; maar kan dat uiteindelijk dan ook op taxatiewaarde? Nou ja, er valt nog wat uit te zoeken. M’n financieel adviseurs ook maar eens raadplegen…

<Edit>
35% bijtelling dus voor auto’s van 25 jaar en ouder… Hmmm, dan moet je dus toch wel zorgen dat de (taxatie)waarde nog enigszins “gedrukt” wordt of anderszins binnen de perken blijft…

Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 02 november 2011 02:09 PM
  [ # 10 ]

Nou, 10.000 euro voor een CX is wel veel natuurlijk. Je kunt m.i. gewoon de aanschafsprijs gebruiken, dat valt best te verdedigen tegenover de belastingsinspecteur. Je moet natuurlijk niet belachelijk laag gaan zitten. De taxatiewaarde is in het algemeen niet de marktwaarde.

Ik zal ‘ns onderzoeken hoe dat zit met die 35%: volgens mij hebben ze het over de BTW-correctie, wat mij niet hetzelfde lijkt als de bijtelling.

Met 25% van een marktwaarde van zeg 5000 euro ben je al snel uit de kosten: dan hoef je maar 1250 per jaar uit te geven aan je auto om quitte te spelen, inclusief benzinekosten. Dat lukt mij wel. Cool

Edit: ik zie nu inderdaad dat per 1 januari 2010 de bijtelling over oldtimers van 25% naar 35% is gegaan. Is ook wel terecht want het was belachelijk voordelig. Nog steeds denk ik dat je gunstig kan uitkomen als je je onderhoud door een garage laat doen.

Profiel  
 
Barbare
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 15-09-2011

- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
Gepost: 02 november 2011 02:19 PM
  [ # 11 ]

Die 10.000 Euro noemde ik even als voorbeeld: stel je knapt je CX tot in de puntjes op met geld vanuit de zaak: tja, dan kan je op gegeven moment (zoals Waterman schreef) denk ik niet meer hard maken dat je die auto ooit voor 500 Euro kocht en dat dus de waarde zou zijn…

Die BTW correctie is mij nog niet geheel duidelijk.

2,7 % x laatst bekende cataloguswaarde. Tot zover duidelijk. Maar wie betaalt dat aan de belastingdienst? “De zaak” neem ik aan…? Eenmalig? Jaarlijks?

Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 02 november 2011 03:27 PM
  [ # 12 ]

Is mij ook niet duidelijk, ik hoor dit voor het eerst.

Profiel  
 
Barbare
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 15-09-2011

- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
Gepost: 02 november 2011 03:49 PM
  [ # 13 ]

Ik begrijp inmiddels dat het een “BTW correctie voor prive-gebruik” betreft. Zoals ik het begrijp omdat je als BV of anderssoortige zaak natuurlijk allerlei kosten aftrekt, BTW terugvordert, etc. terwijl de auto in kwestie ook privé gebruikt wordt.

Om het voordeel voor de zaak in dat verband een beetje terug te dringen, hebben ze die BTW correctie bedacht. In mijn geval zou het om € 623 (2,7% x € 23.075) gaan die je jaarlijks bij de BTW aangifte van het 4e kwartaal moet opgeven/verrekenen. Dus inderdaad: kosten voor de zaak, jaarlijks terugkerend.

Voorheen was die correctie gerelateerd aan de bijtelling zoals die in je inkomstenbeslasting naar voren komt. Maar aangezien er nu steeds meer privé gebruikte zakelijke auto’s komen met lagere bijtellingen (tot zelfs nul bijtelling voor EV’s), heeft men het snel over een andere boeg gegooid… Anders gaat de belastingdienst natuurlijk te veel inkomsten missen…!

Je zou hier weer onderuit kunnen komen door een kilometeradministratie bij te houden, maar dat is voor mij niet van toepassing (niet alléén omdat de snelheidsmeter/kilometerteller van een CX er blijkbaar regelmatig de brui aan geeft maar ook omdat ik de auto nauwelijks zakelijk zal gebruiken Smile)

Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…

Profiel  
 
Gepost: 02 november 2011 04:01 PM
  [ # 14 ]

Ik vind dat voorbeeld in die tweede link van Yuri erg ongeloofwaardig. De catalogusprijs van de gemiddelde youngtimer zou 56000 euro zijn? Rijden er alleen maar mensen in S-klasse Mercedessen van 1985 ofzo?

Profiel  
 
Barbare
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 15-09-2011

- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
Gepost: 02 november 2011 04:08 PM
  [ # 15 ]
fluidphreak schreef:

Met 25% van een marktwaarde van zeg 5000 euro ben je al snel uit de kosten: dan hoef je maar 1250 per jaar uit te geven aan je auto om quitte te spelen, inclusief benzinekosten. Dat lukt mij wel. Cool

Edit: ik zie nu inderdaad dat per 1 januari 2010 de bijtelling over oldtimers van 25% naar 35% is gegaan. Is ook wel terecht want het was belachelijk voordelig. Nog steeds denk ik dat je gunstig kan uitkomen als je je onderhoud door een garage laat doen.


Volgens mij, afgezien van die 25 of 35 procent, klopt deze gedachtegang niet.

35% x € 5000 wordt je bijtelling waar je vervolgens, zeg 40%, belasting over moet betalen. Dat wordt in dit geval dan dus 0,35 x € 5000 x 0,4 = € 700,-. Dus bij die 700 Euro speel je al “quitte” zoals je schrijft en ik moet de eerste CX eigenaar toch nog tegenkomen die minder dan dat bedrag per jaar aan z’n auto uitgeeft… Geschorste en verder met rust gelaten voertuigen even niet meegerekend natuurlijk!

Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook