8 van de 15
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
   
De geschiedenis van Citroën
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 12 november 2013 07:16 PM
  [ # 106 ]

Ik heb nog meegemaakt dat iemand gevraagd werd een kopie te maken van de diskette, vervolgens werd er letterlijk een fotokopie van gemaakt en in een ordner gedaan. Past in het rijtje dat ik een keer zo’n 5.25 inch diksette vastgeniet zag aan een dossier. Heerlijk.

Verdikke ik word oud.  Wink

Ik heb overigens zelf nooit een AX gehad, wel vaak in gereden en dat was op de herrie van het eerste type na, altijd een genoegen.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 12 november 2013 08:12 PM
  [ # 107 ]

Dat klopt, de inhoudsopgave (FAT) vreet helaas 560 KB op, anders had er 2 MB op gekund. Dat zijn wel 16 miljoen éénen of nullen ! (Dit geldt alleen voor een High Density variant, anders helveert de boel).

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 13 november 2013 02:21 PM
  [ # 108 ]

Leuk artikel over de AX, alleen erg jammer dat ze merendeels als wegwerpauto zijn behandeld zoals zovelen.
In rap tempo verdwijnen ze uit het straatbeeld, een type I is al een zeldzaamheid..

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1277
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 13 november 2013 06:48 PM
  [ # 109 ]

Mee eens en eigenlijk maak ik me daar ook schuldig aan. Het wagentje wordt zomer en winter als dagelijkse auto gebruikt. Dat neemt niet weg dat ik het heerlijk vind om erin te rijden.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27803
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 november 2013 07:59 PM
  [ # 110 ]

Ben ik dan de enige die zich helemaal niet thuis voelt in een AX?

Profiel  
 
Bossie
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 470
Geregistreerd: 24-01-2006

- AX GT
- AX GT racer
Gepost: 13 november 2013 10:08 PM
  [ # 111 ]

We zullen wel eens een blokje om gaan Arjan Smile

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27803
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 november 2013 10:12 PM
  [ # 112 ]

Haha, waarom ook niet! Wink

Die van jouw wijkt natuurlijk ook wel iets af. Met de looks zit het in elk geval goed.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 07 december 2013 10:32 PM
  [ # 113 ]

van de voorpagina

1989: Een wending en een overwinning

Het is 1989. Een vallende muur zorgt voor een ingrijpende wending, pleinen blijken minder vredig en olie zorgt voor een van de grootste rampen uit de geschiedenis. In mei overwint Citroën de weg met de introductie van de XM, de langverwachte opvolger van de CX. Zorgt de XM voor net zoveel reuring als voorlopers Traction, DS en CX?

We zullen nooit weten of de Russische president Gorbatsjov ook echt heeft geluisterd naar de speech van zijn Amerikaanse vakgenoot Reagan. Feit is wel dat aan zijn oproep in 1987 (‘Mr Gorbatsjov, tear down this wall’) twee jaar later gehoor wordt gegeven. In november 1989 gaan Oost- en West-Berlijners met hamers, beitels en pikhouwelen de muur te lijf. De sikkels zijn waarschijnlijk thuisgelaten. Na deze geslaagde operatie overspoelen Trabants en Wartburgs het Westen. In Berlijn lukt wel, wat op het Tiananmen-plein niet slaagt. Een roep om vrede en meer democratie wordt door de Chinese machthebbers in mei 1989 in de kiem gesmoord. Twee maanden daarvoor loopt de Exxon Valdez aan de grond bij Alaska. Tienduizenden tonnen olie vervuilen de kust van de Amerikaanse staat.

Zijn er ook vrolijke zaken te vertellen? Zeker wel. We doen massaal de Lambada, het Frans-Duitse duo Milli Vanilli is nog niet beschuldigd van playbacken en we horen ieder uur Eternal Flame van The Bangles op de radio. Dichterbij huis is er treurig nieuws. De Fabeltjeskrant is voor het laatst op televisie. En enkele maanden later verschijnen twee nieuwe kindervrienden op de buis: Samson en Gert. En RTL Veronique zendt uit vanuit Luxemburg. Ook is er sportief nieuws: Greg Lemond wint de Tour De France met 8 seconden verschil op de nummer twee, Laurent Fignon. In België treedt burgemeester José Happart van Voeren af. De Belgen worden opgeschrikt door de ontvoering van VDB, oud-premier Vanden Boeynants.

Wat gebeurt er bij en rondom ons geliefde merk? Het modelpalet was erg overzichtelijk en bestaat begin 1989 uit de AX en de BX. Ook de Axel staat nog in de showroom. Voor ondernemers heeft Citroën een C15 of C25 in de aanbieding. In 1989 brengt het merk de XM op de markt. De langverwachte opvolger van de CX dient zich aan. Men heeft hoge verwachtingen. Het nieuwe topmodel is ruimer, modern opgezet, heeft een licht interieur en voor het eerst sinds mensenheugenis een motor met meer dan 4 cilinders. De PRV V6 met twaalf kleppen is nu ook beschikbaar voor de grootste limousine van Citroën. Onder de motorkap nog meer nieuws. De hydractieve vering zorgt voor een sterk verbeterd weggedrag. De hydrauliek wordt nu geregeld door een computer die afhankelijk van de weg en gereden snelheid al dan niet twee extra veerbollen uitschakelt. Dat levert een beter weggedrag op, minder overhellen in de bochten. Indertijd roemrucht autojournalist Nico de Jong van Autovisie is laaiend enthousiast over de snelheid waarmee de XM de hoek om kan. De internationale pers vereert de XM met de prestigieuze titel Auto van het Jaar 1990.

De eerste verkopen zijn goed. Citroën breidt het gamma rap uit met diesels, een turbo met ‘continu koppel’, automaten en enkele jaren later ook een break. Helaas wordt het topmodel geteisterd door tal van elektronische storingen. De (massa-)verbindingen blijken ongelukkig en sommige XM’s vliegen in brand. Dat levert een smet op waarvan de XM helaas niet meer af komt. In 1991 volgt een kleine update met verbeterde elektronica. Dit model is te herkennen aan het tweespaaksstuur. In 1994 voorzien de vormgevers de XM van nieuwe make-up. De chevrons verhuizen naar het midden en de achterspoiler wordt wat bescheidener. De bestuurder kijkt tegen een wat algemeen vormgegeven interieur aan. Na zo’n 330.000 exemplaren beëindigt Citroën in 2000 de productie. De XM wordt voorlopig opgevolgd door de C5, pas in 2005 volgt de C6. Hoe de XM zich van 1989 tot en met 2000 ontwikkeld heeft, lees je in het topic XM: l’Evolution.

Als je een artikel aan deze serie wilt bijdragen, laat dat dan snel weten aan .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).

tekst: XMTurboCT, foto’s: Automobiles Citroën

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 08 december 2013 04:17 PM
  [ # 114 ]

Hier wordt je helemaal sentimenteel van….....

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 09 december 2013 01:25 PM
  [ # 115 ]

Leuk stuk!
Tja, 1989, wat een jaar was dat! De XM is in een turbulent jaar ter wereld gebracht…

Mooie interieurfoto; het zou zo maar mijn XM kunnen zijn!

Nog een opmerking: In 1989 stond de CX ook nog in de showroom, namelijk als Evasion (= break) uitvoering.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27803
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 09 december 2013 06:17 PM
  [ # 116 ]

De CX berline was in 1989 ook nog leverbaar hoor, alleen aan het einde van het jaar zal het wel minder geworden zijn.

Die van mij is eind aug in 1989 voor het eerst op kenteken gezet Wink
Breaks werden zelfs in 1991 nog geleverd.

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 09 december 2013 06:20 PM
  [ # 117 ]

Klopt ik had een croisette uitvoering van eind 1989….......

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7520
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 09 december 2013 07:08 PM
  [ # 118 ]

Fijn tijdsbeeld weer (oh ja, The Bangles Smile). En wat is het eerste serie dashboard toch oneindig veel fraaier dan de latere variant.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11623
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 mei 2014 09:21 PM
  [ # 119 ]

Van de voorpagina

1976: Oh, Belle Hélène!

Een storm van kritiek overviel de redactie door het gemis in de reeks ‘Jaren’ van het jaar onzes heeren 1976. Hoe konden we dat jaar vergeten? Misschien omdat dat jaar door wel een erg klein Citroënnetje wordt gemarkeerd: de LN. Samen met de LNA goed voor een kleine 355.000 geproduceerde exemplaren leek het ook bijna een vergeetbaar autootje. We kregen ongelijk.

1976 verstreek niet zonder mijlpalen in de geschiedenis te stellen. Januari opent met een doorbraak in het digitale tijdperk, als de Cray-1 Supercomputer wordt gelanceerd. 115 kW vermogen slorpt de computer op om een geheugen van een miljoen woorden, opgebouwd uit ICs (een industry first, want het integrated circuit is pas nu op een prestatieniveau dat voldoet) met een cyclustijd van 50 nanoseconden, gaande te houden. Daarvoor is dan ook nog een koelunit van hetzelfde vermogen nodig. Het apparaat weegt vijf-en-een-halve ton. De lancering van Cray-1A wordt op korte afstand gevolgd door de lancering van de Apple Computer Company in april 1976. Daarmee werd computertechnologie niet alleen voor de industrie, maar ook voor thuisgebruik geschikt. De Apple I laat dat wel niet onmiddellijk zien: het was feitelijk alleen een moederbord. De rest van de machine werd aan eigen creativiteit overgelaten. Desalniettemin deed de computer haar voorzichtige intrede in het huishouden. De route naar dit forum is daarmee definitief ingeslagen!

Technische doorbraken zijn er nog meer in mei 1976, als met de eerste officiële vlucht van La Concorde het tijdperk van supersonisch massavervoer aanbreekt. 27 jaar lang zou de mens in gemiddeld drie-en-een-half uur de Atlantische Oceaan over kunnen steken, voordat het eerste en enige ongeval met Concorde en de dalende passagiersaantallen die daar het gevolg van waren, in 2003 een punt achter haar glorieuze carrière zou zetten. In augustus 1976 is het de beurt aan de ruimtevaart om een doorbraak te beleven. Viking 2 parkeert zichzelf in een baan rond Mars. In september zal het landingsvoertuig naar het oppervlak van de rode planeet afdalen om daar tot in april 1980 beeldmateriaal en analysedata van het oppervlak van Mars te verzamelen.

Waarmee vermaken we ons in 1976? Onder andere met The Ramones: ze spelen hun eerste professionele gig. J.J. Cale brengt het album Troubadour uit en The Eagles hebben een wereldhit met Hotel California. Boz Scaggs verrijkt de popwereld met het album Silk Degrees, waarvan Lowdown en Lido Shuffle zijn grootste hits worden. Blondie brengt hun debuutalbum Blondie uit. En ook in de muziek zijn er technische doorbraken: Jean-Michel Jarre komt met Oxygene, waarmee de opmars van de elektronische popmuziek niet langer te ontkennen is. In alle eerlijkheid: in 1976 is de plaat alleen uit in Frankrijk. In Nederland moeten we er tot de zomer van ’77 op wachten.

En bij Citroën? Kort na de overname van Citroën door Peugeot en de vorming, daarmee, van PSA werd in 1976 de LN geïntroduceerd. Het idee was eenvoudig genoeg: maak een eind aan de Eend door het 602 kubieke centimeter kleine tweecilinder boxertje daarvan in een klein, goedkoop en dus vooral bestaand modern koetsje te hangen. Dat koetsje werd geleend van de tweedeurs Peugeot 104.

Daarmee riep het kersverse PSA-concern een storm van kritiek over zich af. Immers: men had plechtig beloofd dat Citroën haar eigen identiteit zou houden. Daar leek het nu toch allerminst op. Citroën was het merk van de technische doorbraken en de LN leek alles behalve dat. Het blok van de geliefde Eend in een Peugeot-koets, waarvan het smoeltje opgesierd werd door de koplampen van een Dyane. Het was vloeken in de kerk. Terwijl de bedoeling toch preken voor het koor was… De Eend overleefde de LN moeiteloos.

In 1978 zou de LN veranderen in de LNA (LN ‘Athlétique’) door toepassing van de 652cc boxertwin uit de Visa. Het vermogen steeg er voldoende door om de topsnelheid van 120 naar net onder de 130 km/h te tillen. In 1982 is het feest compleet: terwijl Doe Maar een ode aan Belle Hélène uitbrengt, brengt Citroën de LNA 11 uit met de 1.124 cm3 grote X-type motor (het ‘150’ blok) uit de Peugeot 104 en de Visa 11. Belle Hélène zelf wint in de loop van de tijd een kleine, maar devote schare liefhebbers. Een hele kleine schare, dat wel: naar verluidt zijn er in 2009 in Nederland nog maar 17 LN’s met geldige APK bekend. Meer wetenswaardigheden over het duo LN/LNA vind je in het topic LN(A) - geschiedenis.

Als je een artikel aan deze serie wilt bijdragen, laat dat dan snel weten aan .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Tekst: Penny Lane, foto’s: Citroën Communication / Laurent Lacoste

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
serve_vliegen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 08-02-2010

- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Gepost: 19 mei 2014 11:39 AM
  [ # 120 ]

Ik dacht altijd de de naam van deze auto’s ontleend waren aan meisjesnamen: Ellen en Eléna…

Profiel  
 
 
8 van de 15
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook