7 van de 15
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
   
De geschiedenis van Citroën
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 14 oktober 2013 10:17 PM
  [ # 91 ]

Precies, dat zijn de verhalen die bij mij ook zijn blijven hangen. Tweedehands 16 TRS of TGI kopen en dan lang heel tevreden rondrijden. En als je niet in een garage werkt weet je verder van de eventuele ellende helemaal niets.
Dezelfde garage die mij geen CX wilde verkopen wist toen wel te melden dat voor een tweedehands BX Break er een wachtlijst was   Shocked Zo heel erg was het dus ook weer niet om ze in te ruilen.

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 14 oktober 2013 10:29 PM
  [ # 92 ]

Laten we niet vergeten dat er heel veel mensen zeer tevreden zijn en zijn geweest met een BX. Zelf ben ik van mening dat een goed onderhouden BX een heerlijke auto is om mee te rijden. En relatief betrouwbaar. Ik rij regelmatig met een BX en ik hou er gewoon van. Zeker met goede veerbollen en dan maakt het me niet uit of het een 1.4 is of een 1.9. Doe mij er maar een hok vol van.

Imago bouw je met name op door mond op mond verhalen. De BMW rijder verteld niet over problemen. De BX rijder heeft daar geen moeite mee. Dan wakkert het verhaal weer. “Oh had jij je BX kapot. Ja de broer van de zwager van de overbuurman had dat ook met zijn BX.”

Er zijn altijd mensen geweest die graag BX reden en zeker als je een Break had, had je een ruime auto. Zocht je wat anders stonden ze niet op elke straathoek te koop en internet wwas niet zoals nu. Je was dus aangewezen op de dealer met een wachtlijst. De gemiddelde man wilde geen BX meer rijden.

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 14 oktober 2013 11:33 PM
  [ # 93 ]

De grote klapper maakte Citroën door de instap-BX voor ƒ 19.900 aan te bieden. Dat was nog eens een goede prijs-prestatie verhouding. De BX heeft toen een paar jaar zo rond plaats 5 in de verkoopstatistieken gestaan.

Ondertussen rijd ik alweer een paar jaar in een 1.4, en dat tot grote tevredenheid, Dinitrol behandeling gegeven, nadat de vorige eigenaar de leidingen al goed onder handen had genomen. Adals zijn gedaan etc. De auto rijdt erg prettig moet ik zeggen, de 1.4 motor is heel goedmoedig, je kan lekker lui rijden (ook op gas). Voorlopig voel ik me er prima in thuis.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 14 oktober 2013 11:49 PM
  [ # 94 ]

Ach ik ben BX gaan rijden, omdat het een ondergewaarderde auto is in het Citroën wereld. Hoewel nu toch meer de erkenning komt,

En natuurlijk geeft de BX type 1 een lekker jaren 80 gevoel.. En wat ik het leukste vind aan me Bx, dat het een Digit is..

Profiel  
 
roland
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-01-2004

Gepost: 15 oktober 2013 12:36 AM
  [ # 95 ]

Ik heb ook twee BXen gehad beide met 1400 motor.
En ja onderhoud heeft elke auto nodig maar ik die periode en ook nog in de tijd van de Xantia had ik toch erg sterk het gevoed dat zelfs de dealer bedrijven moeite of geen zin meer hadden met het hydraulische systeem althans het onderhoud daarvan als je in de tijd zelf niet aangaf dat de LHM wel eens vervangen moest worden dan stelde ze dat gewoon uit met alle gevolgen die niet leuk waren.
Ook aandrijfassen van de BX rammelde vaak vrolijk onder de auto terwijl er bij de onderhoudsbeurt volgens de dealer ze niets had gemerkt (jaja).
Maar op de rijksweg zat je dan toch met een glimlach van oor tot oor achter het stuur dat comfort en koersvastheid heerlijk de gehele wereld kon je gestolen worden, tot het moment dat er zich weer een storing of een aandrijfas roet in het eten gooide.
Ja BX voor mij een auto van twee uiterste.

Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27792
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 15 oktober 2013 06:32 PM
  [ # 96 ]

Dat aandrijfassen verhaal zie ik eigenlijk niet zo heel vaak terug…

Of is dat kwaal van een bepaald type?

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 16 oktober 2013 04:49 PM
  [ # 97 ]

Ik heb 2 bx’en gehad (beide 1.9 GTI 8v)  en om nou te zeggen dat die erg onderhoudsvrij waren…. Ik vond het fijne wagens hoor maar het onderhoud ... man ik kon elke maand mijn halve salaris in de auto stoppen om hem rijdend te houden en dan nog waren ze nooit perfect. Had je net weer 1000 euro gestoken in onderhoud van de hydrauliek en dan veerde alles wel weer goed maar zat er bv weer een kleine tegenwerking in de stuurbekrachtiging.  Had je net voor een paar honderd euro klepseals laten vervangen klapte de maand later er weer ergens een uitlaat onderuit etc. Het was echt 1 groot doorgaand feest van garagebezoeken. Geloof me dat het echt niet fijn is als ze je bij de BX specialist in Dirksland, de lokale garage én bij Chyparse niet alleen van kenteken kennen maar ook bij voornaan, naam van je vriendin etc. Reuze gezellig natuurlijk maar niet de bedoeling.

Toen ik een keer ineens rook onder de motorkap vandaan zag komen en naar de vluchtstrook wilde uitwijken en tot de ontdekking kwam dat zowel de stuurbekrachtiging, vering EN REMMEN het niet meer deden was ik er wel klaar mee maarja ze reden zo fijn he.

Toen nog een proefrit gemaakt in een 1.4 deaville (wat er niet op zit kan niet stuk was mijn idee) en bij terugkomst zag dat er olie ondervandaan lekte heb ik hem laten staan.

Ondanks de fijne rij eigenschappen zou ik géén bx meer willen ivm de enorm slechte betrouwbaarheid al weet ik ook dat andere mensen andere ervaringen hebben. 

De citroëns die ik daarna gereden heb waren echt 1000x meer betrouwbaar (2 xantia’s , saxo, zx, xsara),toch zonde maarja.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27792
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 oktober 2013 05:56 PM
  [ # 98 ]

GTi’s en 16v’s zijn idd wat onderhoud intensiever als een eenvoudige 1.4.

Maar als je een GTi goed blijft onderhouden dan komt het wel goed.
Koop je er 1 die jaren lang niet het juiste onderhoud heb gehad, dan zal je in de eerste tijd veel troep tegen komen. De truuk is dus om het vol te houden Wink

Maar eigenlijk geld dat voor wel meer complexere modellen.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 11 november 2013 09:06 PM
  [ # 99 ]

van de voorpagina

1986: revolutie!

Citroën en revolutie, ze gaan hand in hand. De marketeers van Citroën weten dat en plakken in 1986 het etiket ‘revolutionair’ op de benjamin van het gamma. Nederland bereikt een hoogtepunt in de strijd tegen het water en de Belgen houden van het leven. Internationaal is het een explosief jaar, het jaar dat bij Citroën in het teken van klein en licht staat.

Het is 28 januari, iets over half twaalf in de ochtend lokale tijd. Op een platform in Californië wordt afgeteld… 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, Ignition, liftoff. Nauwelijks 73 seconden een lichtflits. De Spaceshuttle Challanger spat uiteen. Alle zeven bemanningsleden komen om. Na een uitgebreid onderzoek blijkt dat een slechte rubberen ring de oorzaak van de ramp is. Een kleine maand later heeft Nederland koorts, Elfstedenkoorts om precies te zijn. In de vroege ochtend van 26 februari starten de eerste schaatsers. Ook ene W.A. van Buren doet mee. Zes uur en 55 minuten later gaat Evert van Benthem als eerste over de meet. Intussen gonst het van de geruchten. De onbekende W.A. van Buren is niemand minder dan prins Willem-Alexander. 

Eind april knetteren de Geigertellers van Zweedse onderzoekers. Ze meten radioactieve straling, en niet zo’n beetje ook. Naarstig wordt gezocht naar de oorzaak. In Zweden zelf is niets aan de hand. Na drie dagen van ontkennen is er geen houden meer aan. De Russen bekennen dat in Tsjernobyl een kerncentrale is ontploft na een mislukt experiment. De radioactieve wolk bereikt Nederland en België begin mei. Het vee gaat naar binnen, bladgroente kan in de afvalbak. Later die maand bezingen eerst alleen de Belgen en later heel Europa het leven. Sandra Kim wint met ‘J’aime la vie’ het Eurovisie songfestival. Even dreigt de winnares haar titel in te moeten leveren, Sandra blijkt pas 13 jaar oud. Uiteindelijk strijkt de jury met de hand over het hart en is ze de jongste winnares ooit. In oktober opent Koningin Beatrix de Oosterscheldekering. Een hoogstandje in de strijd tegen het wassende water. De Oosterschelde blijft verbonden met de Noordzee. Alleen bij extreem hoog water (waterstand meer dan 3 meter boven NAP) wordt de Oosterschelde afgesloten met beweegbare schuiven. Op de radio zingt Elton John over Nikita, heeft Billy Ocean een dijk van een hit met ‘When the going gets though’ en MC Miker ‘G’ en DJ Sven rappen over de vakantie. Ook tal van debuten op televisie. De TROS zendt voor het eerst ‘Alf’ uit en Peter Jan Rens verschijnt in de ring met Meneer Kaktus. 

En wat gebeurt er bij ons geliefde merk? Citroën stelt de AX voor als opvolger van de Visa. De AX blijkt een zuinig wagentje dankzij de lage luchtweerstand (0,31) en het gewicht van 650 kilogram. Dat lage gewicht wordt bereikt dankzij onder meer een plastic achterklepje en deuren met kaal plaatwerk aan de binnenzijde. Vanaf de introductie is Citroëns jongste telg te bestellen met een 1.0, 1.1 en 1.4 liter motor. Met het laatste blok rijdt de AX verrassend pittig. Korte tijd later verschijnt de AX Sport, veelal geleverd in wit. Met een vermogen van 95 pk ligt een top van ruim 185 binnen handbereik. Revolutionair? Dat gaat misschien wat ver. Het weerhoudt de marketingmensen van Citroën er niet van om met de AX een bezoekje aan China te brengen. In de reclame rijdt een Chinese dame vlotjes over de Chinese muur.  Tegen het einde van de commercial stopt ze bij een Chinese man die ‘Revolutionair’ roept bij het zien van de AX.

In de loop van de tijd brengt Citroën steeds meer versies uit. De AX wordt aangeboden met kleine, zuinige dieselmotoren. Voor de liefhebbers zijn nog twee extra portieren achter leverbaar. In 1991 brengt Citroën de AX weer bij de tijd met enkele uiterlijke retouches en een nieuw interieur. De AX krijgt daarmee een wat volwassener innerlijk. Gelukkig kun je ook na de facelift nog steeds een 1,5-literfles water kwijt in de portieren. Voor de liefhebbers van snelheid komt Citroën nog met de GTi, een rappe jongen met een top van 190 kilometer per uur. De AX is een dankbaar onderwerp voor het uitbrengen van actiemodellen: K-Way, Image, Axion, Allure, Furio, noem maar op. In 1996 is het gedaan met de AX - geschiedenis: hij wordt ingewisseld voor de minder karakteristieke Saxo.

XMTurboCT heeft zijn forumnaam niet zomaar gekozen. Als liefhebber van de XM heeft hij ook het artikel over 1989 al geschreven. Wil jij een ander artikel in deze reeks voorbereiden? Neem dan contact op met .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).

tekst: XMTurboCT, foto: Automobiles Citroën

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 11 november 2013 09:27 PM
  [ # 100 ]

Met dank aan Amicale Citroën Deutschland:

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 11 november 2013 09:39 PM
  [ # 101 ]

Indien we de 20ste eeuw willen volmaken, hebben we nog wat huiswerk:
- 1991 ZX
- 1993 Xantia
- 1994 Evasion
- 1996 Saxo/Berlingo
- 1997 Xsara
- 1999 Xsara Picasso
Liefhebbers van deze modellen die hun Kroniek van de 20ste Eeuw weer eens uit de kast willen halen, kunnen zich melden bij .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JWH
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012

- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Gepost: 11 november 2013 09:54 PM
  [ # 102 ]

Leuk verhaal over de AX.
Deze auto heeft voor mij een bijzondere zomerse indruk achtergelaten.
Zomer, ik was ik aan het studeren voor een zwaar examen. Warm weer.
Een vriend die in het zelfde schuitje zat kwam langs met een hagelnieuwe rode AX
van zijn broer. Fantastisch, even sloeg de stemming om:
“laten we naar Zuid Frankrijk rijden”. We deden het niet, haalden het examen,
maar gingen direct daarna naar Frankrijk.
AX, révolutionnaire! Het zal voor mij altijd dat vrolijke gevoel terugbrengen.
Wat een leuke auto.

JW

Profiel  
 
Bossie
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 470
Geregistreerd: 24-01-2006

- AX GT
- AX GT racer
Gepost: 11 november 2013 09:58 PM
  [ # 103 ]

In 1987 waren de Citroën Dealers voorzien van Philips MSX-2 computers met modem. Met behulp van deze computers konden zij via Videotex auto’s rechtstreeks bij Citroën bestellen. Na de introductie van de Citroën AX kregen de dealers van Citroën Nederland een demo diskette met een soort van slideshow voor op de computer. Ik kwam de diskette enige tijd geleden tegen en heb geprobeerd deze slideshow op te starten. Helaas waren enige bestanden niet meer benaderbaar. Dit filmpje toont wat ik er nog van heb kunnen redden.

http://youtu.be/PAN_ECCaKJY

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 11 november 2013 10:11 PM
  [ # 104 ]

Wat een mooi tijdsbeeld!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JWH
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012

- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Gepost: 11 november 2013 10:35 PM
  [ # 105 ]

Voor de jongere lezers onder ons:

Een diskette is een soort plastic bierviltje waar wij in
de jaren tachtig digitale gegevens mee aan elkaar door gaven.
Onze twintigste eeuwse versie van de Steen van Rosetta.
Maximaal: 1,44 Mb. Een weekproductie.


JW

Profiel  
 
 
7 van de 15
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook