12 van de 15
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
   
De geschiedenis van Citroën
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 februari 2015 04:14 PM
  [ # 166 ]

Alles heeft plussen en minnen, een Xantia is toch een flink stukje zwaarder. Wat in NL ervoor zorgt dat het een stuk duurder rijdt en met motoren die nog iets ouder zijn dus ook een hoger verbruik.

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1300
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 11 februari 2015 04:49 PM
  [ # 167 ]

Tuurlijk Arjan, elk nadeel hep sun foordeel en een Xantia is ook niet aleenzaligmakend, maar ik rijd elke keer weer met een grote grijns erin rond (net zoiets als Jaco in z’n CX).
Oh ja en mijn motor was toen hoogstmodern (maar niet zuinig).

Adri

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 11 februari 2015 09:05 PM
  [ # 168 ]
Breeze schreef:

Ik neem direct aan dat het een heel prettige, degelijke en goedkoop rijdende Citroën is. Maar dat is de Xantia ook en die heeft nog een extra pluspuntje.
Adri

Twee pluspunten in jou geval, in een V-vorm Smile

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 12 februari 2015 09:31 PM
  [ # 169 ]

Ik weet het, ik heb een luxe-probleem: neem ik de zacht deinende en fijn snorrende snelle sloep (de Xant V6) of onze trouwe Xsaar, die ouwe jas die zo vertrouwd zit en waar ik geen afstand van wil doen? De keus wordt meestal bepaald door de plek op de oprit: voor- of achteraan.

Een heerlijk compromis, die Xsara: goed comfort, genoeg ruimte, heerlijk rij- en stuurgedrag en door en door betrouwbaar. Na 3,5 ton ZX, waar ik ook lyrisch over was, toch tevreden overgestapt naar de Xsaar, inmiddels ook al weer 2 ton geleden. Wink

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 13 februari 2015 12:52 AM
  [ # 170 ]

Ach de Xsara of te wel de Xsaar. Na 7jaar nog steeds betrouwbaar en een vertrouwd gevoel.. Zelf gaat de voor keur na Phase 2,5 Wink  smoelt ze net wat beter..

Voor de rest gaat ze binnenkort op stal tot de pekeltijd, De Bx en jawel de XM hebben nét meer karakter om de Xsaar al reserveauto te laten dienen in de zomerperiode.

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 13 februari 2015 06:46 PM
  [ # 171 ]

Ik rijd nu voor het eerst(sinds 1 maand)  in een Xsara break 1.9D uit het jaar 1999. Een beetje uit nood want de XM staat geschorst in de garage. De Santa Fe voor gewoon gebruik is wel erg dorstig met de kilometers die we nu rijden.
De 1.9D heb ik al eerder in een Xantia gehad, alleen is deze versie erg spartaans. geen airco, geen electrische ramen enz.enz. gewoon het “Oort model” met 280 k op de klok. ( onderhoud historie grotendeels bekend)
Wat de kilometers betref daar kan vast nog wel het nodige bij. Verbruik de eerste 1000 km 1:17 zo zuinig heb ik in geen jaren gereden in ieder geval.

Deze ontbrak nog in het rijtje: 2CV Dyane LNA AX BX CX ZX XM C4 C5 - kortom past gewoon netjes in het rijtje.

Ik zoek nog een instructieboekje van de Xsara, heeft iemand er nog eentje?  mooi ruilmateriaal aan folders aanwezig.

Peter

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 13 februari 2015 07:33 PM
  [ # 172 ]

Volgens mij heb ik wel ergens een electronische….

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7274
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 24 mei 2015 11:10 AM
  [ # 173 ]

Dat de Ds ook puut als bijnaam heeft is nieuw(s) voor mij…. Laughing

http://autovisie.nl/de-citroen-ds-heeft-vele-bijnamen/

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 24 mei 2015 01:10 PM
  [ # 174 ]

Ik denk dat dat vooral in de Westhoek (BE dus) gebruikt wordt, puut, puit of padde, betekent drie keer hetzelfde: pad (zie ook Noorwegen) Ik denk dat ze BE en NL samengevoegd hebben want in NL heb ik dat nog nooit gehoord.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 15 augustus 2015 10:37 AM
  [ # 175 ]

Het jaar van de Citroën: 1999!

In 1982 zong Prince het al: Tonight we’re gonna party like it’s 1999. In 1960 werd een DS door Pablo Picasso beschilderd, en in 1999 bracht Citroën de naar de illustere kunstenaar genoemde Xsara Picasso uit!

Nadat Renault al pionierde met de Espace gaf ze de concurrentie opnieuw het nakijken toen de in 1996 uitgebrachte Megane Scénic een succesvol model bleek. PSA volgde na enige tijd met een antwoord: van de Xsara werd een monovolume ontwikkeld, en de Xsara Picasso werd in 1999 aan het grote publiek geïntroduceerd. Voor Citroën zou de naam Picasso dé aanduiding worden voor haar ruimtemodellen.
De erven Picasso waren het daar overigens niet helemaal over eens, getuige diverse familieleden die elkaar voor het gerecht daagden in deze kwestie.

Of de Xsara Picasso de naam Picasso waardig droeg? Daar zullen de menigen over verdeeld zijn. Met zijn ronde vormen werd de Xsara Picasso al snel ‘het paasei’ genoemd, maar op een bepaalde manier kon je het model ook als erg behoudend beschouwen. Het model weet de tand des tijds goed te doorstaan: een late Exclusive in Bleu Mauritius ziet er best chic en hedendaags uit. Een echte gezinsauto was het zeker: de riante kofferruimte werd geroemd en de flexibele verstelmogelijkheden van de drie stoelen op de achterste zitrij, plus allerhande opbergvakken her en der.

Motoren waren de bekende HDi’s en 1.6, 1.8, en tweeliter benzines. Stuk voor stuk betrouwbaar. Sterker nog, de Xsara Picasso als geheel bleek een erg betrouwbare auto, die we nog ver tot in het nieuwe millennium in het straatbeeld zagen. Zelfs in 2015 zien we nog regelmatig een Paasei rondrijden.

Het Picassoconcept is zoals we laatst al konden lezen inmiddels verfijnd en geculmineerd: na de Xsara Picasso was er de C3 Picasso en natuurlijk twee generaties vijf- en zevenzits C4-Picasso.

En ja, 1999, wat weten we daar eigenlijk nog over te melden? Op 1 januari van het jaar werd de euro giraal ingevoerd als munteenheid, met de waarde in guldens (wie kent ze nog?) van 2,20371, of 40,3399 Belgische franken. Ook dreunt iedereen vanaf dat moment zonder nadenken de twaalf eurolanden op: ding, flof, bips!

Verder is 1999 het jaar van de eclipsgekte. Zonsverduisteringsbrillen zijn niet aan te slepen of uitverkocht, speciale vluchten worden georganiseerd om op de beste plaatsen te komen waar de zon volledig verduistert, en de corona zichtbaar wordt. 11 augustus is het zover en het zal tot 2090 duren voor we de eerstvolgende volledige eclips meemaken. Zeggen we nu ‘we’? Velen van ons zullen het niet meer meemaken.

De opkomst van internet - het Citroënforum bestond nog niet - werd verder versneld door de opkomst van de gratis internetproviders. Nu ja, gratis? Die telefoontikken van dat 56k6-modem kostten niets zeker! En de familieleden maar klagen dat er niemand telefonisch bereikbaar was. Hoe anders is het nu. Internet op de mobiele telefoon en tablet, en wie weet hoe gekscherend we daar over tien jaar over schrijven. Tegen het eind van 1999 - of beter gezegd het millennium - waren er nog grote twijfels of het openbare leven niet tot stilstand zou komen wanneer de computers van het jaar 99 naar het jaar 00 zouden gaan. De millenniumbug!

Nieuwe media waren er nog niet echt in 1999, het draaide allemaal om televisie. In 1999 ging Big Brother van start, een primeur van bedenklijk alleur. Realitytelevisie, scripted reality, het waren al bekende televisieconcepten, maar Endemol’s Big Brother vormde een niet eerder vertoonde stap verder. Te ver, volgens sommigen, maar commercieel een groot succes.

En de Xsara Picasso? Two-thousand zero zero party’s over oops outta time - nadat voor Europa in 2010 het doek viel voor de Xsara Picasso werd er in Zuid-Amerika nog tot dit jaar door geproduceerd. Alles bij elkaar zijn er dik 1,7 miljoen geproduceerd! Het model heeft Citroën aardig het nieuwe millennium in geslingerd. Meer over de smaak- en verpakkingsvarianten van het Paasei kun je nalezen in het topic Picasso - geschiedenis.

Tekst: 2d, foto: Citroën Communication

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 15 augustus 2015 10:40 AM
  [ # 176 ]

Wat een heerlijk stukje geschiedenis Very Happy

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1300
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 15 augustus 2015 11:12 PM
  [ # 177 ]

Die eclips was een heel bijzondere, onvergetelijke gebeurtenis. Met mijn gloednieuwe lease Xantia 1,8 8V Break was ik samen met mijn dochter afgereisd naar Picardië. Jammer voor dit topic maar (mini) ruimteauto’s of (mini) SUVs heb ik nooit zien zitten. Een Break is voor mij de ideale combinatie van ruimte en normale rijeigenschappen en comfort.
Het centrum van de eclips ging over de plaats Poix-de-Picardie en een plekje voor een klein tentje moest toch wel mogelijk zijn. Maar alle campings waren onverbiddelijk, vol is vol. Toen op goed geluk een boerenerf opgereden en dat bleek een boer te zijn die (toevallig?) hele goede ervaringen had met Hollanders, dus we waren uiterst welkom voor een kampeerplekje. De volgende ochtend kregen we een ontbijt aangeboden aan de keukentafel met het hele boerengezin en bij het afscheid nog een paar flessen zelfgemaakte cider.

De verduistering maakten we mee in het open veld met flink wat Franse lotgenoten. De aanrollende schaduw, het stilvallen van de fauna, het is precies even indrukwekkend als de verhalen vertellen, temeer daar je weet dat je het nooit opnieuw zal meemaken. Picardië was één van de weinige plaatsen in W-Europa waar de bewolking geen spelbreker was.

Adri

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 16 augustus 2015 12:34 AM
  [ # 178 ]

Hehe, ik weet nog goed dat iedereen in BE naar Virton reed, maar inderdaad, door de bewolking was er niet veel van te zien. Ikzelf ga daarvoor niet rijden, ik weet nog dat het even wat ‘duister’ werd en toen was het over, dusja, ik vind een onweer indrukwekkender Maar goed, ieder zijn ding. tongue wink

Oja, breaks zijn voor mij ook de ideale mix van ruimte en comfort, helaas… na de Xsara was het in de middenklasse gedaan, dusja Sad

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 16 augustus 2015 02:21 PM
  [ # 179 ]

Paasei? Wij noemen die van m’n ouders nog steeds vissenkom Razz

Toen mijn ouders hun huidige Xsara Picasso (bouwjaar 2003) in 2006 kochten, hadden we ook proefgereden in een Megane Scenic en een Zafira. De Scenic was de kleinste van de drie en viel direct af, de Zafira was ver uit de ruimste en ook direct de duurste. Met het hele gezin naar de garage om te zien of iedereen er in zou passen. De Xsara Picasso was na 2 á 3 jaar al weer te klein, maar we hebben ‘m nog steeds. Inderdaad een vrij probleemloze auto, afgezien van een aanzienlijk olieverbruik en de cd-speler die al een paar jaar defect is.

En ja, die eclipse weet ik ook nog precies. Op het terrein van de plaatselijke korenmolen mochten alle kids inclusief ik zelf omstebeurt door een laskap omhoog kijken Very Happy

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 21 augustus 2015 06:01 AM
  [ # 180 ]

Ik had al wel Frans gereden met R5-R25-2 keer Twingo en een keertje PSA met de 304 Ortelli ( die was van mijn broer) maar in 99 kreeg ik een gloednieuwe Berlingo van de zaak onder mijn derriere.
Bij het eerste onderhoud, denk dat het wel 2000 was ondertussen, stond de   Xsara Picasso bij Garage Felix in Brecht, daar eens gaan inzitten en ongelooflijk hoeveel wagen dat dat was.
Ben wel nooit gek geweest van zijn uiterlijk, moet ik toegeven.
De eclips zag ik in Longuyon Frankrijk, beetje voorbij Luxemburg, op het juiste moment trok het wolkendek open
Maar er staat nog iets niet bij, de Nokia 3210, wie moest die niet hebben toen die uitkwam in 99?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
12 van de 15
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook