













Totaal aantal Berichten: 1386
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Bart,
kun je bij gelegenheid beschrijven hoe het interieurfilter er in zit? Ik heb dat zo naief als wat vervangen zonder op te letten hoe de oude zat. En dus niet zeker of het goed zit.
Alvast dank.
Hoi wat betreft je eerste post in dit draadje valt het mij ook op dat de prijzen hier in NL aanmerkelijk hoger liggen dan in Duitsland. Mijn radiateur was 2 jaar geleden ook lek en wou hem zelf vervangen dus even een paar dealers gebeld voor een orginele deze zat overal rond de 180 euro(een imitatie kon ik via webshops wel onder de 100 euro krijgen). Omdat ik niet ver van de Duitse grens woon en een Citroendealer uit Duitsland ook wel eens in de regionale krant adverteert toch daar ook even heen gebeld, daar moest ik 80 euro betalen voor een orginele en was hij voor het bedrag waarvoor ik hier alleen de radiateur kon afhalen gemonteerd met arbeidsloon KVS en druktesten van het systeem. Ik ga al enige jaren ik voor grotere reparaties even naar Duitsland vanwege de prijs, overigens bestel ik zowel voor mezelf als bekenden ook al sinds jaren uitlaten(meestal pools polmastrow) en remschijven(vaak brembo max) via Ebay.DE nog nooit problemen gehad past prima.
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
VW Golf variant Highline 1,2TSI 2012
Nu: VW Golf variant Highline 1,0TSI DSG 2019















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Bart-xsara schreef:Hoi wat betreft je eerste post in dit draadje valt het mij ook op dat de prijzen hier in NL aanmerkelijk hoger liggen dan in Duitsland. ...
Ik vind het tevens verdacht dat als ik bij 3 webwinkels m’n (walker) uitlaat en (Nissens) radiateur zoek ik bij allen op een totaalprijs van tussen de 151 en 155 euro uitkom. Dit getuigt volgens mij van te weinig concurrentie (bij de tussen-handelaren) als je dan ook de reactie van de webwinkel over m’n demper erbij neemt dat er centraal wordt ingekocht.
Wellicht wordt er in Duitsland ook centraal ingekocht maar gaat het om grotere aantallen en is het daarmee goedkoper ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vanochtend zag ik op buienradar de laatste buien wegtrekken en daarmee was het dus klustijd.
Rechtsachter de krik eronder in de hoogste stand en ja, het benzine-filter zit in de lengte-richting tegen de chassis-balk. Nieuwe bevestigd zoals de oude zat. Omdat de oude behoorlijk vergaan was, was ook geen markering zichtbaar. Het nieuwe filter heeft een pijl erop (met de stroomrichting). Ik heb deze naar de voorkant van de auto laten wijzen omdat me dat correct leek, weet dit echter niet geheel zeker.
Over het pollenfilter kan ik maar een ding zeggen tegen de vorige eigenaar. Originaliteit is een mooi streven voor een auto maar niet voor alle onderdelen. Achterkant:
Voorkant:
Bevestigingsmethode:
De filter-lamellen zitten horizontaal. De zijdelingse steunen steken aan de voorkant een beetje over het filter heen. Het nieuwe filter heeft een harde rand aan de bovenkant van het filter wat het oude filter niet heeft.
Achterkant noem ik de kant die naar de achterkant van de auto wijst, voorkant die naar de voorkant van de auto wijst. De lucht stroomt in dit geval dus van achter naar voor.
De motor kan weer voldoende schone benzine drinken. Inzittenden en motor kunnen weer schone lucht ademen.
Wat nog moet dat ik op dit moment kan overzien:
- COM 2000 schoon maken / reviseren (tips al op dit forum gevonden)
- Stoel zakt door (tips welkom)
- Stalen velgen voor zomerbanden (als iemand nog 15” heeft liggen ?)
- Hanrem-kabel rechts-achter vervangen voor APK
- Eind demper vervangen indien niet meer gasdicht
Groetjes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat is normaal hoor, tenmiste bij mij wel















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Sjemig, hoe lang heeft die van jou erin gezeten ? Rij je je dagelijkse route altijd achter een oude vrachtauto of zo ?
Ik heb juist een kort stukje gereden en heb het gevoel dat de auto het beter doet. Ik verwachtte al dat vooral het brandstof-filter aan vervanging toe was.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gewoon 20k dacht ik. Heel misschien is deze foto van 40k, maar ik dacht het niet.
Ik werk op de Botlek, dat verklaard wel het e.e.a.
Er zit nogal veel koolstof in de lucht, plus er rijden nogal erg veel vracht auto’s.
Maar die van jouw is volgens mij redelijk normaal, dat is gewoon 1 of misschien 2 beurtjes, dat is geen 10 jaar naar mijn idee.


Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 25-12-2010
- Xsara 1.6 16v berline
toen je het gasklephuis huis hebt schoongemaakt,is de auto toen ook weer aan de computer geweest??,want je moet hem toch ook weer resetten??















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
jeffrey1978 schreef:toen je het gasklephuis huis hebt schoongemaakt,is de auto toen ook weer aan de computer geweest??,want je moet hem toch ook weer resetten??
Uhh, nee. Ik heb de accu los gehad voor een half uurtje. Dit reset de computer op zich.
Het klephuis is gedemonteerd na het loskoppelen van de accu en weer aangesloten vóór het aansluiten van de accu. Dit betekent dat de computer niet eens heeft doorgehad dat het klephuis gedemonteerd is geweest, én ik heb hetzelfde klephuis weer terug gemonteerd.
Ik verwacht trouwens dat als je een ander klephuis monteert, dit geen speciale actie met het motor-management behoeft. In zo’n klephuis zit namelijk een stappenmotor (die de klep daadwerkelijk bedient) en waarschijnlijk ook een positie-opnemer (potmeter) die de computer informeert over de echte stand van de klep. Deze informatie gecombineerd met lucht-massa metingen en andere metingen zorgen ervoor dat de computer kan ‘wennen’ aan een nieuw klephuis en de andere karakteristieken van klep aansturing enerzijds en positie-opname anderzijds. Dit kan ettelijke kilometers rijden duren voordat de fine-tuning optimaal is.
Ik heb een poos met een ander klephuis gereden in m’n vorige auto (van niet nader te noemen ander Frans merk). Omzetten heb ik op dezelfde manier gedaan en dit was probleemloos, ook nadat ik het originele klephuis later weer terug gezet heb op dezelfde manier.
Het klephuis van die auto was van het merk VDO, bij ons zit een Bosch gemonteerd. ik durf bovenstaand verhaal over vervanging daarom niet helemaal hard te maken.
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.














Totaal aantal Berichten: 1386
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Interieurfilter vervang je pas bij 60k (onderdeel van grote beurt). Bij mij was het zeker niet smeriger dan bij Bart. Maar ik woon dan ook in het ‘schoëne’ Limburg. Wel bij beter weer en wanneer mijn rug weer wil meewerken toch eens controleren hoe dit nu zit.
Gasklephuis heb ik ge(de)monteerd en schoongemaakt zonder accu los te maken. Geen verschil gemerkt in het lopen van de motor, maar het probleem bleek in de te lage KVS temperatuur te zitten door een defecte sensor en/of thermostaat (allebei tegelijk vervangen).
EDIT: waarom 15” velgen? Ik heb wel nog 14” liggen, zie marktgedeelte van dit forum.












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
bartjes schreef:
Ik heb de accu los gehad voor een half uurtje. Dit reset de computer op zich.
Dit reset zeker niet alles
Er zijn storingen die echt niet zomaar weg zijn door alleen maar de accu los te halen.
Sommige storingen zijn alleen met de computer te resetten.
Proberen kan natuurlijk nooit geen kwaad
JKER schreef:Interieurfilter vervang je pas bij 60k (onderdeel van grote beurt).
EDIT: waarom 15” velgen? Ik heb wel nog 14” liggen, zie marktgedeelte van dit forum.
Ik dacht dat het elke beurt was, oftewel 20k, ik doe het zelf in elk geval wel.
15” is logisch, dat is namelijk standaard bij een Xsara type 2.
De standaard bandenmaat is 195/55/15. Bij elke uitvoering op een type 2.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
JKER schreef:
EDIT: waarom 15” velgen? Ik heb wel nog 14” liggen, zie marktgedeelte van dit forum.
Ik heb nog goede 15” banden liggen zonder velg, er zijn nieuwe winterbanden op m’n huidige velgen gekomen. Een 2e reden is dat ik dacht dat de remschijven zodanig groter zijn bij de phase 2 dat 14” velgen niet passen.
Ik ben er steeds meer van overtuigd dat er de laatste 40.000 km geen onderhoud aan m’n auto is gepleegd omdat ik slechts een afschrift van de laatste APK erbij heb. Omdat de auto met koud weer een beetje ging haperten heb ik besloten dit setje filters te vervangen. Dit haperen merk ik nu niet meer.
bartjes schreef:
Ik heb de accu los gehad voor een half uurtje. Dit reset de computer op zich.Dit reset zeker niet alles
Er zijn storingen die echt niet zomaar weg zijn door alleen maar de accu los te halen.
Sommige storingen zijn alleen met de computer te resetten.
Proberen kan natuurlijk nooit geen kwaad
Klopt, ik denk dat storingen die milieu gerelateerd zijn of motor-schade tot gevolg hebben niet gewist kunnen worden. Anders zou iedereen met een kapotte Kat deze gewoon door een recht stuk pijp vervangen.
Groetjes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
bartjes schreef:Een 2e reden is dat ik dacht dat de remschijven zodanig groter zijn bij de phase 2 dat 14” velgen niet passen.
Ik heb er al diverse op 14” winterstaal zien staan, volgens mij moet dat prima passen…















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Arjan Verkade schreef:bartjes schreef:Een 2e reden is dat ik dacht dat de remschijven zodanig groter zijn bij de phase 2 dat 14” velgen niet passen.
Ik heb er al diverse op 14” winterstaal zien staan, volgens mij moet dat prima passen…
Dan denk ik dat ik in de war ben met de Xantia waar dat dan waarschijnlijk wél een issue is.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bij een Xantia weet ik het niet, maar een type 1 staat dacht ik ook op 14”
Type 2 weet ik niet.