














Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Bedankt voor de goede informatie, maar nu de hamvraag, hoe zou ik zelf zoiets te weten kunnen komen, waar staat dergelijke informatie ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
bartjes schreef:...
Gisteren (afgelopen zeterdag) naar de veiligheidsdag geweest en daar kwam uit:
- Schijven achter beter ook te vervangen omdat deze niet geheel vlak zijn en ook dun.
- Radiateur lekt
- Handremkabel rechts mantel gescheurdIk heb in het verleden met succes spullen online besteld via ebay Duitsland. Voor alle genoemde nog openstaande werkzaamheden heb ik dat in dit geval ook gedaan. Prijzen liggen behoorlijk lager als hier in Nederland…
Op de brug bij de Citroen dealer zag ik dat m’n oude schijven dun en een niet geheel vlak profiel hadden. Dit betekent dat als ik er lang mee wacht deze te vervangen, de (nu net nieuwe) blokken nogmaals vervangen moeten worden. Om dit te voorkomen heb ik deze remschijven achter gekocht van een webzinkel ik Duitsland.
Eerst ingelezen op dit, dit topic en via PB met forum bebruiker GWHENDRIKS2. Ik heb zelfs inzage gehad in de werkplaatshandboeken, al zijn deze sumier hierover.
Gisteren bij een buurman inbussleutel 7 gehaald en vandaag een snipperdag en aan de slag gegaan.
Voorbereiding:
1) Juiste remschijven (en blokken)
2) Remmenreiniger
3) 2 nieuwe borgschroefjes M5 verzonken, 20 mm lang (gemeten met de kop erbij)
4) Kopervet.
5) Flesje remolie (eventueel)
6) Divers gereedschap, (puntbek tang bleek handig, Torx 30, wielmoersleutel, Boor & boortje 4,5 mm, etc.)
Het viel me alles mee. Procedure die ik gevolgd heb (afwijkend van de werkplaatshandboeken):
- Spieën voor een van de voorwielen plaatsen, handrem aantrekken, auto in versnelling (4 wielen geblokkeerd)
- Wielbouten van beide achterwielen lossen maar niet geheel uitdraaien
- Auto aan de achterkant omhoog, beide kanten (2 krikken nodig)
- Beide achterwielen demonteren
- Borgschroefje van remschijf inspuiten met WD40. Bitje torx 30 erop en een paar tikken met een hamer geven (schrikt ie van).
- Borgschroefje lossen. Indien dit niet lukt, doorboren met boortje 4,5 mm. Als je dit goed doet (is mij 2 keer gelukt) hoef je geen nieuwe draad te tappen in de naaf.
- Handrem los
- Haarspeldveren van de blokken demonteren
- Spie onder de remblokken demonteren
- Blokken uit de remklauw nemen
- Schijf kun je met wat wrikken voorzichtig verwijderen (zal klemmen op de naaf).
- Remplunjer kun je nu indraaien, een grote platte schroevendraaier is hiervoor geschikt. LET OP: de plunjer rotatie-stand moet na indraaien weer exact gelijk komen te staan als voorheen aangezien de binnenste remblok een nokje heeft wat daarin valt.
- Naaf insmeren met kopervet
- Montage van de schijf en alles gaat door bovenstaand verhaal om te draaien:
- Nieuwe schijf is voorzien van een laagje vet tegen corrosie. Dit vet zal verwijderd moeten worden vóór montage. Gebruik hiervoor remmenreiniger en een oude lap. Gebruik remmenreiniger in overvloed.
- Let er in ieder geval op dat na montage de achterzijde van de schijf niet meer bereikbaar is voor schoonmaken.
- Schijf plaatsen en borg-boutje vastdraaien
- Remblokken aan de kant waar contact is tussen blok en remklauw insmeren met kopervet. Zorg dat het niet op het contact vlak met de schijf of de schijf zelf komt.
- Remblokken monteren, let op dat het nokje op de binnenste remblok in een groef van de plunjer valt.
- Haarspeld veren weer plaatsen (kijk aan de andere kant hoe het daar zit)
- Spie monteren
- Wiel monteren
- Andere kant: handrem aantrekken en begin bij borgschroefje inspuiten
Het voordeel van 2 kanten omhoog is dat je aan de andere kant kan afkijken hoe een en ander weer op z’n plek moet komen. Denk aan het eind (liefs vóor montage van de wielen) goed na of je niets vergeten bent.
Met deze procedure is de remklauw niet los geweest en heb ik ook geen speciaal gereedschap (inbus 7 mm) nodig gehad.
Ik heb daarom m’n remmen niet hoeven te ontluchten en dus was de totale klus met een kleine 3 uur geklaard. Het langst hield de compleet vastzittende borgschroef m’n werk op maar aan de andere kant had ik sneller het besluit genomen deze door te boren.
HEEL BELANGRIJK:
Als je klaar bent, druk dan een paar keer op de rem. De eerste keer trap je waarschijnlijk zonder tegendruk tot aan de vloer. De tweede keer nogmaals, daarna krijg je meer tegendruk en wordt de situatie weer normaal. Dit is het gevolg van dat je de plunjer hebt teruggedraaid en het remmechanisme moet nu op deze manier weer de juiste plunjer-positie bepalen. Herhaal dit nogmaals met lopende motor en rij de eerste meters voorzichtig, zodanig dat je veilig je remmen kan aftasten of ze goed werken.
Controleer hierna of je nog voldoende rem-olie in het reservoir hebt.
Ik heb dit alléén gedaan, van te voren goed ingelezen op de forums en andere informatie vergaard alvorens te beginnen. Gebruik van deze ‘handleiding’ is op eigen risico en beslaat alleen de achterremmen, de voorkant zal waarschijnlijk een beetje afwijken. Mocht je twijfelen, vraag iemand die een dergelijke klus al eens heeft gedaan om mee te helpen of ga naar een garage.
Groetjes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
























Totaal aantal Berichten: 5501
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Goed bezig geweest Bart!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?


Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 26-02-2010
- Xsara 1.6 break Ligne Prestige
Blij dat het gelukt is met je remschijven.
Xsarajan















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Dank je,
Edit: het borgboutje is niet M5 maar M6, ik kan de originele post helaas niet updaten hiermee.
Als je deze uitboort blijven er dus nog resten van de borgbout in het gat over. Als je de boormachine in de andere richting laat draaien, heb je grote kans dat de resten van de originele bout er vanzelf uitdraaien met de boor.
Groetjes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Net wat onderdelen besteld om zelf wat achterstallig onderhoud te kunnen gaan uitvoeren. Ik heb tevens deze einddemper besteld en kreeg er een van het merk Veneporte voor een Xsara 1.4i. Er zaten echter wel stickers op van typenummer CN975B wat voor mijn Xsara geschikt zou moeten zijn:
Eerste vraag: Past deze demper op mijn auto ?
Tweede vraag: Ik had een onderdeel van het merk Walker verwacht (volgens de bovenstaande lonk). Dit merk staat volgens mij compleet los van Walker maar ik kan me vergissen. Is dit onderdeel kwalitatief net zo goed ? Hoe zit het prijs-peil van dit onderdeel vergeleken met een dergelijk Walker onderdeel ?
Derde vraag: bij de advertentie staat dat het om een automaat gaat. Mijn auto heeft een handmatige bak en ik kan me niet voor stellen dat dit verschil zou moeten uitmaken bij een achter-demper ?
Alvast bedankt,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.














Totaal aantal Berichten: 1386
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
typisch… Ik had daar een middendemper besteld, ook Walker. En ook een Veneporte gekregen.
Paste overigens wel. Sja, wat moet je anders, als je de zaak kapot hebt twee weken voor de APK.
Dan monteer je dat toch, uiteindelijk staat er een e21 op, en moet het conform zijn.
Bij een andere webwinkel zes weken eerder een Bosal besteld en een Walker gekregen.
Zouden ze dat afgesproken hebben?
Je kunt overigens beter zoeken op het organummer, dat geeft meer info over de toepasbaarheid.
Soms maakt het niet uit. Verder is er de tab ‘toepasbaarheid’, die je wellicht ook verder helpt.
Succes.
EDIT: als je bij het tabblad ‘fabrikant’ kijkt, zie je Veneporte en Walker allebei vermeld. Op de besteling zelf (email bericht of je persoonlijk pagina) staat ook geen fabrikant meer vermeld. Ik heb de leveringsvoorwaarden er niet op nageslagen, maar ik denk dat dit uiteindelijk gelijkwaardige alternatieven zijn, alhoewel in de selectielijst de vermelding van alleen Walker wat misleidend kan overkomen…















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Het blijft een vreemd verhaal.
Ik keek rond, vergeleek prijzen van dezelfde demper van Walker op verschillende sites. Uiteindelijk besloten hier te bestellen, krijg je een ander merk onderdeel? Ik krijg de indruk dat deze demper ook op een phase 1 break past (1.4i), ondanks dat ik elders in dit forum te horen had gekregen dat deze onderdelen tussen phase 1 en 2 niet uitwisselbaar zijn.
Volgens mij zijn dempers van Phase 1 breaks trouwens goedkoper en daarom vraag ik me af of ik niet te veel betaald heb.
Vreemde kwestie waar ik morgen eens achteraan bel om te vragen wat dit nu te betekenen heeft.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.














Totaal aantal Berichten: 1386
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Of ‘ie past weet ik niet zo. Ik weet het kenteken/type niet waar je het op wilt zetten.
Volgens de tab ‘toepasbaarheid’ lijkt het er wel op.
Wat ik wel zie bij fabrikant:
Bij bestelling leveren wij u vaak binnen 24 uur en krijgt u één van de onderstaande merken.
oa:
* walker
* veneporte
* asso
* klarius
en datzelfde antwoord verwacht ik eigenlijk dat je gaat krijgen.
Ben wel benieuwd…















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik had per email de vraag reeds ingediend en al een antwoord gekregen voordat ik kon bellen:
Enorme assortiment met een marktdekking van ca. 98%. De uitlaten worden slim centraal ingekocht bij de meest gerenommeerde fabrikanten in Europa, die tevens leveren aan de automobiel industrie.
Deze voldoen aan de hoogste eisen voor wat betreft kwaliteit en pasvorm. Uiteraard zijn alle referenties uitvoerig getest en voorzien van de verplichte E-keur.
Bij bestelling leveren wij u vaak binnen 24 uur en krijgt u één van de onderstaande merken.oa:
* walker
* veneporte
* asso
* klarius- EG goedgekeurd
- 24 maanden volledige garantie
- 35 verschillende depots, waardoor 98% uit voorraad
- 200.000 verschillende artikelen
- beste prijs-kwaliteit verhoudingU heeft 24 maanden garantie op alle bovenstaande merken, dat zit dus wel goed!
Ik vind dit toch wel vreemd. Stel je Zoekt een leuke Xsara, belt rond, kiest er eentje bij een handelaar in de buurt en bij aankomst zegt deze sorry: Ik heb eigenlijk geen Xsara maar kan je wel ala minuut deze Renault Megane aanbieden, dit is namelijk ook een Franse auto en die heb je daarom maar te nemen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vandaag even de nieuwe demper erbij gehouden en vergeleken met wat er nu onder hangt. Zo op het oog moet het gaan passen. De huidige demper is slecht maar nog wel gasdicht. APK is pas volgend jaar maart dus ik rij nog even door, wetende dat ik een reserve onderdeel voor handen heb.
Ik heb tevens een set filters besteld en wilde deze tussen de buien door bevestigen. Ik liep al snel vast met waar dat het benzine-filter ergens uit hangt ?
Omdat ik toch aan het vragen ben, het interieur-filter zit dat ergens bij het voeteneinde van de passagier (middenconsole of achter dashboard kastje) ?
Alvast bedankt,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Benzinefilter: onder de auto, tegen de tank aan. Zit simpel met klemmetjes.
Interieurfilter, aan de passagierszijde. Vloerbedekking (boutjes plastic torx) losmaken; dan wordt een langwerpige plastic kap zichtbaar die aan een kant met een boutje (als ik me goed herinner dop 7) vast zit. Goed opletten hoe het filterelement eruitkomt, het is bijna vierkant en een kwartslag gedraaid geeft een slecht humeur.
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het interieurfilter past idd maar op 1 manier!
Het ding kan er natuurlijk op 8 manieren in, dus even goed kijken hoe die eruit komt, want elke keer lijkt die te passen.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Hallo mensen,
Bedankt voor de complete informatie !
Ik ga komende dinsdag eens klussen (dan ben ik voor het eerst weer kinderloos). Benzine-tank is momenteel bijna leeg (helpt waarschijnlijk met het filter vervangen). Inatallatie-tips van interieur-filter zal ik ter harte nemen, dit had ik misschien wel verkeerd gedaan zonder deze tips.
Een goed en veilig uiteinde gewenst,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.