














Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Hallo mensen,
Zojuist reed ik naar m’n werk, totaal zo’n 35 km, meest snelweg. Nuttig en aangenaam combineren noem ik het, snelheid zo’n 100 km/h in de 5 en genieten maar.
Zo’n kilometer vóór de afslag viel de motor ineens stil en liep de snelheid terug. Ik merkte tevens dat de toerenteller onmiddellijk naar 0 schoot toen de motor uit viel. Lampjes van de LPG branden gewoon, dus geen elektrisch probleem hier te verwachten. Ook bleven alle andere lampen op het dashboard uit, wat een indicatie lijkt dat de auto nog gewoon op contact staat.
Hij leek weer iets op te pakken toen ik volgas gaf, maar dat was van korte duur, dus maar de vluchtstrook op. Hier tijdens het uitrollen in de versnelling op benzine geschakeld ik ik kon probleemloos door rijden alsof er niets was gebeurd; kennelijk voelde madam zich niet thuis op de vluchtstrook langs de A67 waar vooral grote (Poolse) vrachtauto’s rijden, ik voel me daar in ieder geval helemaal niet thuis…..
In plaats van de provinciale weg ben ik even door het eerstvolgende dorp gereden, hier weer naar LPG geschakeld en alles werkt weer naar behoren.
M’n eigen ideeen:
M’n DSuper is vanaf begin deze maand weer uit de winterstalling gehaald en had vorige week een vaag electrisch probleempje waarbij de knipperlichten niet werken toen ik ook m’n verlichting inschakelde. In plaats van te knipperen begon m’n lichtverklikker te zoemen. Dit probleem loste zichzelf ook op voordat ik fatsoenlijk een diagnose kon stellen met de multi-meter.
Ook start de auto niet via het contactslot, ik heb hier een los drukschakelaartje voor gemonteerd, al sinds jaren. Het is natuurlijk wel een indicatie dat het contactslot slecht is.
Heeft iemand enig idee ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Toerenteller werkt op pulsen van je verdeler. Als je toerenteller onmiddelijk op “0” gaat is de kans groot dat hij geen puls krijgt van je ontsteking. De oorzaak hiervan kan je contactslot zijn.
Erg vervelend dat het probleem zichzelf heeft opgelost, dan kun je erg moelijk oplossen.
Wellicht kun je het hele cirquit van contactslot tot en met ontsteking loshalen, openmaken (tip; maak het contactslot niet open boven een grindpad) schoonmaken, corrosie van contacten weghalen en bidden dat je per ongeluk het probleem hebt opgelost.
Succes,
Stef















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Bedankt Stef voor de snelle reactie, dit zorgt voor een isolatie van het probleem.
Ik ga dit weekend naar Theo Albers en zet een contactslot op m’n winkel-lijstje, een 123 ontsteking stond hier al op. Ik zal eens met de contactsleutel morrelen als het nogmaals optreedt.
Is zo’n contactslot trouwens makkelijk te vervangen ? Wat heeft dit te maken met waar het contactslot demonteert ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het gaat niet om het uit de auto halen van het contactslot, maar om het openmaken van het contactslot zelf. Als je een van de onderdeeltjes in het grind laat vallen, vind je het niet meer terug.
Volg je hart, gebruik je hoofd.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Het is me duidelijk dat er kleine onderdeeltje in zitten, ik was (mede) geïnteresseerd in het feit of je uit ervaring spreekt ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vandaag bij Thero Albers geweest en een 123 ontsteking voor een redelijk bedrag kunnen kopen. Na zo’n 8 jaar met Lumenition gereden te hebben, zonder echt klachten trouwens, was ik nu wel héél benieuwd.
Vrouw en kinderen baalden dat Papa de gehele ochtend weg was en daarna alleen nog maar kon denken aan het inbouwen van de ignition.
Ik kwam er al snel achter dat dat ik geen gat in m’n vliegwiel kon ontdekken. Gelukkig stond er op het BDP van het vliegwiel weg een markering, waarschijnlijk aangebracht door Sanders bij het wisselen van m’n motor-blok zo’n 9 jaar terug. Hierdoor durfde ik de klus wel aan.
Avondeten gevolgd door het uitkuren van de kinderen onderbrak de klus nog eenmaal, daarna kon ik het gelukkig afmaken. De handleiding schrijft over het aansluiten van de rode draad op de bobine en dan op contact zetten. Véél handiger is de isolatie eraf en ergens tussen de + van de accu te frotten.
Daarna alles naar wens aangesloten en starten maar, lopen, maar wel beroerd… Ik had de moer van de steun niet goed genoeg aangedraaid, het verdeler-huis weer op het oog terug gezet naar waar ie stond en dat was beter.
Tijdens het proefritje in de wijk merkte ik wel dat ie af en toe inhield en dan hoorde ik ook een soort klik geluid. Motorkap open (in het donker) bracht de oorzaak snel aan het licht, vonken sloegen van één bougie kabel over op de slang van de LPG koeling, toch vreemd dat dit geleidt…..
Met een tye-rope een beetje aan de kant getrokken en rijden als een zonnetje. Proefritje tussen 2 afslagen van de snelweg even plank-gas zo’n 130 á 140 km/h, prima. Binnenkort even kijken met een stroboscoop (dat heb ik dus niet) of er nog fine-tuning nodig is.
Bij het sleutelen merkte ik ook dat een terminal een beetje losjes zat op de bobine, deze even aangeknepen en hopelijk lost dit alle problemen op waardoor ik dit topic gestart ben…
Een (gebruikt) contactslot kon ik ook krijgen voor 95 euro, dit vond ik een beetje aan de hoge kant dus kijk ik het nog even aan alvorens eerst m’n eigen slot te demonteren & reviseren.
Groetjes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bij hoogspanning geleidt rubber prima!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Blijft toch vreemd, ik was aan het denken aan vuil op de slang of een stalen versteviging van de slang.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee. zelfs hout geleidt als je boven de 50.000 volt zit…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10589
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wij helaas ook!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Wat voor bobine en bougiekabels heb je?
123 ontsteking geeft een sterkere vonk, kans op doorslaan is wel groter bij brakke onderdelen in de ontsteking.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Er zitten gewoon de originele bougiekabels nog in. Doordat de 123 ignition 45 graden verdraaid gemonteerd zit tov. het originele verdelerhuis, lopen de kabels voor mijn gevoel wel te dicht langs het kleppendeksel maar als ik het 123 huis een kwart slag draai zijn de kabels te kort. Binnenkort dus ook maar investeren in nieuwe kabels…
De bobine is zo’n 8 jaar terug vernieuwd toen ook de Lumenition erin is gebouwd. Ik heb niet de indruk dat deze slecht is, maar ik kan eens de originele monteren om te kijken of ik verschil merk. Ik denk dat fijn-afstelling met stroboscoop in eerste instantie verbetering zal brengen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
OK
wat ook enorm helpt, is s’avonds onder de kap kijken of er vonken in het wild springen.
je hoort dit ook aan het geknetter, maar zo heb je ook een visuele check.
ik had een nieuwe bobine van Valeo, en die werkte alleen met mijn conventionele verdeler.
Met 123 ontsteking sloeg mijn bobijn na een tijdje door.
De wagen draait onregelmatig en danst stationair zeg maar, te herkennen ook aan toerental op dash.
Je kunt bvb met een stroboscoop elke bougiedraad checken of er geen doorslag is.
let op, er zijn ook slechte nieuwe ‘bougiecords’ in omloop.
ik denk dat je hiermee al een eind gaat komen.
ter info : ik heb een Beru bobine met bougiecords en NGK bougies. Voor de zekerheid heb ik ook de isolatorpijpjes vernieuwd.
De bougiecordskabels raken geen enkel metaaldeel.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Hallo mensen,
Ik houd de tip van de bougie-kabels in de gaten, bedankt. Als de motor draait zie ik dat de stroom-verdelerkap ritmisch met de rotor mee danst terwijl het huis gewoon stil staat, is dit normaal ?
Ik ga er in ieder geval even mee langs Sanders om m’n eigen werk te controleren en de voor de fijn-afstelling met de stroboscoop.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Het bewegen van de verdeelkap is niet normaal. Misschien zit de rotor niet goed op het asje gedrukt?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Toch morgen even bellen met Sanders, ook over de positie van het pengat wat ik niet kan vinden. Dit zelfs met het werkplaats handboek erbij zie ik op de foto de pen en de remschijf, maar ik kan het niet vinden op mijn DV2 motorblok (moet de dynamo gedemonteerd worden ?).
Morgen-avond waag ik een nieuwe poging om alles zo goed mogelijk afgesteld te krijgen om zo zaterdag een kort ritje richting Mariahout te wagen, rustig aan.
Alvast bedankt,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.