2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Inhouden en toerenteller op nul
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 27 maart 2012 02:17 PM
  [ # 16 ]

Het ‘gat’ in vliegwiel is eigenlijk een sleuf:

Het gat voor de pen zit hier:

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 27 maart 2012 02:39 PM
  [ # 17 ]

Het pengat is zeker de eerste keer erg moeilijk te vnden; achter je alternator op een recht stukje van je motor. Je kunt het gat niet zien met de alternator gemonteerd, je kunt hem alleen maar voelen.
Nogsteeds gebeurt het me dat ik hem kan vinden met mijn vinger, dan goed onthoud waar hij was, en boortje 6 in mijn hand doe en dan weer minuten moet pielen en zoeken voordat ik hem weer heb en ik de acterkant van de boor erin kan schuiven. Het komt ook voor dat ik hem zo voel en de boor er zo infloepst. (het komt ook voor dat ik hem vergeet eruit te halen en dat ik daarna denk; potver… hij start niet… Ohja! de boor…
Daarna ds in hoogste stand, krik eronder, ds in laagste stand en in zn 5 zetten en door aan het voorwiel te draaien terwijl je lichtjes op de pen duwt (klopt hier heb je 3 handen voor nodig) zal het boortje in de gleuf van het vliegwiel vallen.

Groeten en succes!

Stef

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 maart 2012 04:34 PM
  [ # 18 ]

Je kan het een beetje zien door het as gat in je chassis. Pas op met starten dat je boortje niet krom gaat. Dan kan je de boel gaan uitbouwen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10589
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 maart 2012 04:44 PM
  [ # 19 ]

Daarom gebruiken we boortjes. Die gaan niet krom, maar breken. De goede tenminste. (geen steenboor!)

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 maart 2012 05:05 PM
  [ # 20 ]

Boortjes gaan ook krom. Het veiligste is om je sleutel met een touw aan dat boortje te binden!! (EN NEE NIET onder de kap starten.)

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 27 maart 2012 06:07 PM
  [ # 21 ]

Of het boortje aan je pols met een touwtje..

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 27 maart 2012 09:02 PM
  [ # 22 ]

Bedankt allemaal voor de raxcties. Ik had ook al een boortje genomen en zal er een touwtje aan binden.
De foto is erg handig om de locatie in ieder geval te kunnen visualiseren. Ik ga maar eens aan de slag.
De dansende kap is misschien een gevolg ervan dat de verdeler te diep zit, ik meet even na op de oude verdeler en de 123 ignition met een schuifmaat.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 28 maart 2012 12:11 AM
  [ # 23 ]

Vanavond het gat gezocht door goed de foto te bestuderen van het motor-blok, eerder gepost door camemBert. Ik heb de accu nog gede-monteerd maar dit bleek niet nodig, van achter de dynamo tussen de koelslangen van de LPG installatie door was er best bij te komen.
Ik heb een schroef gebruikt met een touwtje aangezien een scharnierpen van exact 6 mm niet paste, ook niet na bijslijpen hiervan. Het wiel ronddraaien terwijl je druk moet zetten op de schroef (lees paspen) is inderdaad een uitdaging. Als je echter de 5e versnelling schakelt, kun je met de hand aan de achterkant van het wiel omhoog trekken, omdersteund door het knie.

Daarna ben ik de rest van de avond bezig geweest om een beugeltje te maken als gradenboog en m’n goniometrie kennis weer op te halen. Doet u mee ?
Diameter grote pulley van de nokkenas = 1950 mm. 1 graad aan de omtrek van de pulley is dan 1950 mm * sin(0,5 graden, geen radialen) = 5,42 mm en dus 6 graden is dan 32,5 mm:

De 6 graden vervroeging is m’n ijkpunt voor de 123 afstelling (DV2 motor). Enige punt van zorg is dat ik niet weet wat het bouwjaar van de motor is, vanaf juli 1971 is stelt de pengat positie van het vliegwiel namelijk exact het BHP van cylinder 1 voor. Aangezien op de pulley reeds een markering is aangebracht die met de pen in het gat zo goed als vertikaal staat, denk ik dat het inderdaad het BHP is.

Ik heb de gradenverdeling nog met een blikschaar (lees tuinschaar) een beetje ingeknipt om ook bij minder licht de verdeling duidelijk te hebben. Bevestiging gaat op het tapeind van de dynamo bevestiging.
Toen was het laat genoeg om de hond uit te laten en m’n bed op te gaan zoeken, morgen meer.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 maart 2012 10:56 AM
  [ # 24 ]

Ik reken dat anders uit:
Diameter = d = 1950mm. Dan is de omtrek van de circel PI*d= 6126mm = 360 graden dus is 1 graad 6126/360= 17 mm

duss.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2984
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 28 maart 2012 01:04 PM
  [ # 25 ]

Wel een factor 10 fout gemaakt:
je moet uit komen op 1gr =1,7 mm dus 6gr=10,2 mm

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10589
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 maart 2012 01:43 PM
  [ # 26 ]

Joris, wat heb jij een grote poelie. Dat is om beter te kunnen draaien.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 28 maart 2012 08:19 PM
  [ # 27 ]

Hallo mensen,

uhhhh, ik had in eerste instantie ook de uitkomst 17 mm maar kon dit niet geloven aangezien ik ook een foto in de werkplaatshandboeken zag die qua schaal niet klopten met m’n berekening en me dit zowieso te groot leek, Ik ben daarna waarschijnlijk van de regen in de drup geraakt.
Omtrek is pi * d, dat delen door 360 levert de afstand aan de omtrek van 1 graad: 1,7 mm, 6 graden is dan inderdaad 10.21 mm, bedankt voor de correcties….

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2984
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 28 maart 2012 08:40 PM
  [ # 28 ]

Om het BDP te bepalen gebruik ik nooit de pen in gat methode.
Ik zet een micrometer in het bougie gat en bepaal dan werkelijk het BDP.

Zonder micro meter kan je wel vrij goed bepalen of de pen in gat stand BDP of 12gr voor BDP is. Met een schroevendraaier in het bougiegat kan je door gewoon te kijken in welke krukas stand deze helemaal omhoog staat op een paar graden naauwkeurig zien wat BDP is. Valt pen dan bijna in gat -> Hij zit op BDP. Zit de pen er nog enorm naast -> Hij zit op 12gr voor.
Vertrouw niet op het motortype of bouwjaar van de motor om te bepalen wat pen in gat stand is: Motor kan gewisseld zijn, vliegwiel kan gewisseld zijn.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 29 maart 2012 12:09 AM
  [ # 29 ]

Hallo mensen,

Mijn motor is inderdaad niet origineel in m’n auto, wel door Sanders ingebouwd. Nog even gekunsteld om met 2 lange doppen van 21 (de een past op de bovenkant van de ander) bougie 1 eruit te draaien. Daarna wel met een lange punt-bektang ook de onderste dop eruit vissen Wink
witte streep op poelie vertikaal = pen in gat = BDP op cylinder 1 (via de schroevendraaier methode). Nieuw plaatje met gradenverdeling gemaakt, ditmaal meteen ingeknipt omdat via krassen onnauwkeurig is. Afstand tussen de knippen = 5.1 mm per 3 graden (nokkenas), daarom de poelie 2 knippen (= 10,2 mm = 6 graden) teruggedraaid en het 123 huis afgesteld, motor start meteen, echter de verdelerkap slingert nog steeds.
Dan maar een proefritje richting Arno de Jongh, dit is niet ver. Arno was gelukkig thuis en wilde wel even meekijken.
de slingerende kap bleef een raadsel, zelfs na het testen van Arno’s rotor (zelfde gedrag). Op de bovenkant van de rotor was een ringvormige aftekening ontstaan van de grafiet-pen in het midden van de kap, dit was zelfs ook op Arno’s rotor na een minuutje stationair. Conclusie op dat moment: de kap is niet goed.
We hebben nog even de typische dingen besproken over montage van de stroomverdeler en toevallig kwam ter sprake dat de spie aan de onderkant net niet in het midden zit en daardoor de rotor maar op 1 rotatie tov. de aansturende as gemonteerd kan worden.
Met die gegevens ging ik huiswaarts en al rijdend bedacht ik dat dat mijn rotor zeer waarschijnlijk 180 graden verkeerd gemonteerd was.
Thuis aangekomen merkte ik dat het 123 huis heet was, bijna om aan te branden. Ik heb de borg-moer even gelost (niet eraf om onnodig gefriemel te voorkomen), rotor even 180 graden gedraaid, poelie 6 graden vóór BDP gezet en opnieuw het 123 huis afgesteld. Dit was nu met zo’n kwartiertje gedaan en de slingering van de kap is verdwenen.

Ik hoop dat de 123 ignition hier niet (te veel) van heeft geleden, de grafiet-pen in de kap is al redelijk gesleten doordat deze op de rotor van koper naar kunststof en terug slingerde.
Dat de spie uit het midden is gemonteerd staat nergens in de handleiding of werkplaats handboek beschreven en het is maar zo’n klein beetje dat je moet héél goed moet kijken naar je (oude) stroomverdeler om dit te zien….

Morgen weer rijden als een zonnetje !

Bedankt voor alle tips, nacalculatie en medeleven !

Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 maart 2012 10:36 AM
  [ # 30 ]

Ja dat uit het midden staan is wel algemeen bekend… Maar idd. als je dat nog nooit gezien hebt…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook