3 van de 3
 < Vorige 1 2 3

Inhouden en toerenteller op nul
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1452

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 29 maart 2012 10:47 PM
  [ # 31 ]

Het feit dat de spie niet in het midden staat vertaalt zich in een dubbele slingering (tov. de spie-uit het midden afstand) van de as onderin zodra je de spie 180 graden verkeerd monteert, dit was m’n conclusie gisteren.
Ik heb er een nachtje over geslapen en besloten vandaag niet de DS te pakken aangezien ik de vorige keer metaalgruis onderin het onstekingshouder huis vond en dit nu weer verwachtte. Naast controle op gruis, wilde ik kijken of de onderkant van de 123 ignition as niet beschadigd was:

een braampje aan de onderkant en het plastic stukje kan nu een beetje kantelen op de as, maar gelukkig geen radiale speling. Op de rotor is de aftekening te zien die de grafiet-stift van de kap heeft gemaakt:

Ook best wat gruis aan m’n magneetje:

Een beetje motor-olie erin laten lopen, het teveel met een doekje eruit halen en ook hier best wat gruis in het doekje, het is nu toch weer aardig schoon en gesmeerd.
Nogmaals 12 graden voor BDP = 6 graden op de poelie opzoeken:

Alles inbouwen & aansluiten, kijken of ie start en ja, klaar.
De 123 ontsteking rotor staat nu ongeveer -135 graden verdraaid tov. de originele Marchal. Dit zorgt ervoor dat de kap naar de olie vulpijp toe gericht staat:

Niet ideaal maar we doen het ermee. Morgen toch weer eens woon-werk verkeer wagen.

Groetjes,

Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  

Super IDee
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 288

- ID/DS DSuper4
Gepost: 29 maart 2012 11:13 PM
  [ # 32 ]

Bij mij zit het precies zo. Is 4 jaar geleden zo geplaatst door een erkende partnergarage. Nooit problemen gehad. Zo zal het dus wel moeten

Profiel  

Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2984

Gepost: 29 maart 2012 11:24 PM
  [ # 33 ]

De meenemer van de 123 kan op 4 verschillende manieren op de as gezet worden. Als je de spiraalveer er af haalt, dan zit daar een pennetje door de as en meenemer geperst. In de as zitten 2 gaten geboord. Door de meenemer in de juiste stand te zetten kan je uitkienen dat de verdeler weer netjes staat. Het is heel lang geweest dat de 123 standaard “fout” geleverd werd. Bij dit omzetten moet je wel goed opletten en zal je ook de bougiekabels van volgorde op de verdeelkap moeten wisselen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  

bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1452

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 05 april 2012 10:03 PM
  [ # 34 ]
Egbert schreef:

De meenemer van de 123 kan op 4 verschillende manieren op de as gezet worden. Als je de spiraalveer er af haalt, dan zit daar een pennetje door de as en meenemer geperst. In de as zitten 2 gaten geboord. ...

Heeft er iemand nog zo’n ‘meenemer’ ? Wellicht iemand met een defecte 123 ontsteking ?
Ik zou deze graag willen overnemen omdat die van mij waarschijnlijk over het borg-asje uitgelodderd is van een paar kilometer rijden met verkeerde montage. De auto rijdt verder probleemloos, echter zou een nieuwe meenemer m’n gemoedsrust goed doen.

Bij de Marchal verdeler had ik wel eens het euvel dat de toerenteller begon te dansen zodra ik overd e 3000 toeren rijd, deze heeft hetzelfde effect, echter minder en wel bij zo’n 2000 toeren, heeft dit te maken met eventuele speling op de as tussen blok en rotor ?

Alvast bedankt,

Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  

3 van de 3
 < Vorige 1 2 3

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook