1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
revisie lek stuurhuis DIRAVI
DavidC
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010

- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Gepost: 13 mei 2012 01:05 AM

Er lagen wat groene plasjes onder de auto. Ik kon het probleem eerst niet vinden. Alles was kletsnat van de LHM maar ik kon de oorzaak niet vinden. Als de motor draaide, was er niets te zien. Zelfs als iemand aan het stuur draaide zag ik niets lekken. Met motorreiniger heb ik de boel ingespoten en bij een hoge druk wasplaats de boel schoon gespoten. Thuisgekomen ben ik direct gaan kijken: de bagger was weg maar het was alweer groen ... Toen ik op de weg keek zag ik dat er een groen spoor liep op de plek waar ik aan het parkeren was geweest. Op de weg was het verder schoon. Uiteindelijk bleek er uit het stuurhuis langs het pignon olie te spuiten als er werd gestuurd. Ongelofelijk dat ik dat niet eerder heb kunnen vinden ...

Ik dacht aan een versleten oliekeerring. Door een slimme opmerking van mijn buurman (“hoort er wel LHM bij het pignon te zitten?”) ben ik nog eens goed gaan kijken naar de tekeningen van het stuurhuis. Inderdaad, daar hoorde helemaal geen LHM te komen. Achteraf zijn er symptomen die vermoedelijk door dit zelfde euvel zijn veroorzaakt:
- zwaar sturen bij parkeren (door inwendige lekkage is er te weinig drukverschil)
- LHM lekkage langs de stofhoezen. Die had ik onder controle gekregen mbv een slangklem maar nu weet ik dat daar geen LHM hoort te zitten.

Dus heb ik een setje seals besteld bij CXbasis en een 2e hands stuurhuis op de kop getikt (kan ik gewoon doorrijden in de tijd dat ik het andere stuurhuis reviseer). Ik heb ook nieuwe stofhoezen besteld maar dat was achteraf niet nodig. Wel ben ik vergeten om een oliekeerring voor het pignon en de bekende rubbertjes voor de wartels mee te bestellen.
Hier volgt een beknopt verslag van mijn werkzaamheden, in de hoop dat iemand anders er zijn/haar voordeel mee kan doen. Oh ja, revisie van LHM delen moet erg schoon gebeuren. De minste vervuiling laat het systeem weer lekken. Ik vermoed dat daar het snel weer gaan lekken van oa de DS stuurhuizen vandaan komt.

Allereerst heb ik het 2e hands stuurhuis mbv motorreiniger schoon gemaakt en daarna ben ik begonnen met demonteren.

Foto 1 is het schoongemaakte, ongereviseerde stuurhuis.
Op foto 2 zijn de 4 hoofd onderdelen zichtbaar: de zuiger en zuigerstang (onder), het rechter stuurhuis (nr 3 op tekening 3191 03-4425-10 uit het onderdelen boek), de cilinder en het linker stuurhuis (nr 2 op eerder genoemde tekening.
Op foto 3 zijn de stuurhuizen verder ontleed. Ik had moeite om het “lager” (nr 4 op teknr 3191 03-4427-10). Ik heb toen het huis met een fohn wat opgewarmd. Omdat aluminium meer uitzet dan staal gaat het lager en dan zo uit. Wees verder voorzichtig tijdens het verwijderen van 0-ringen: een kleine beschadiging kan lekkage veroorzaken.

Afbeelding Bijlagen
revisie stuurhuis 1.jpgrevisie stuurhuis 2.jpgrevisie stuurhuis 3.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
DavidC
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010

- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Gepost: 13 mei 2012 01:10 AM
  [ # 1 ]

Op foto 4 en 5 zijn de zuiger en zuigerstang gedemonteerd. Ik heb de zuiger zelf onder lichte dwang moeten bewegen om de stang te verlaten. Ik heb de zuiger laten steunen op de twee zijkanten van de workmate en toen met lichte tikjes van een kunststof hamer de twee gescheiden.

Daarna heb ik alles verder schoon gemaakt en ben ik met de montage begonnen. Ik wilde in eerste instantie de seals in verkeerde volgorde monteren. Ik kwam er achter dat een andere volgorde handiger was. De seals voor in het stuurhuis had ik eerst in het huis geplaatst en daarna geprobeerd om zuigerstang er door te krijgen. Dat ging niet ... Daarna heb ik de seals eerst op de zuigerstang geplaatst en daarna het geheel voorzichtig in het huis. Dat ging veel makkelijker. Bij de zuiger vond ik het dus ook handiger om eerst de seals in de cilinder te plaatsen en vervolgens de zuiger er in.

Tot slot het plaatje van het totale stuurhuis na revisie.

Afbeelding Bijlagen
revisie stuurhuis 4.jpgrevisie stuurhuis 5.jpgrevisie stuurhuis 6.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 mei 2012 01:15 AM
  [ # 2 ]

Heb je de zuiger al gepolijst? Dat is vaak wel noodzaak om alle fijne slijtsporen er uit te krijgen.

Zo doe ik dat:

Na goed polijsten krijg je een als nieuwe zuiger:

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
DavidC
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010

- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Gepost: 13 mei 2012 01:31 AM
  [ # 3 ]

Hoi Waterman

Dank je wel voor je snelle reactie. Ik heb dit topic geplaatst omdat ik nergens iets vond over dit soort revisies. Ik ben dus blij dat je het aanvult! Om eerlijk te zijn wist ik niet dat ik de zuigerstang moest polijsten. nu heb ik geen slijtsporen kunnen ontdekken dus ik hoop dat het goed gaat ...

De volgende stap is het omwisselen van de stuurhuizen. Als ik het zo bekijk hoef ik alleen de stuurstangen los te krijgen (de eerste poging daartoe is mislukt Sad ), de hydrauliekleidingen, het stuur en de 4 bouten van de montageplaat en kan ik het stuurhuis dan zo zijwaarts uit de auto trekken. Oh ja, natuurlijk wel even de plaatjes losmaken waar de hydrauliekleiding mee op hun plaats worden gehouden. Klopt dat een beetje of gaat het erg mis? En heb je nog tips om de stuurstangen los te krijgen?

Groet, David

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 mei 2012 01:33 AM
  [ # 4 ]

je moet vooral heel goed markeren hoe de montageplaat van het stuurhuis op jouw auto zit. Zet je hem scheef terug dan klopt er niets meer van de stuurhuispositie en daar ga je flink van balen. Stuurstangen maak je los met een trekker.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 13 mei 2012 08:54 AM
  [ # 5 ]

Mooi werk, ik heb mijn stuurhuis 2-3 jaar geleden ook gereviseerd. Eigenlijk is het prima te doen. Het grappige is dat het eigenlijk gewoon in de vraagbaak beschreven staat, en dat die beschrijving eigenlijk heel aardig in elkaar steekt.

Waar je echt voorzichtig mee moet zijn is het terugplaatsen van de dunne kunstof ringetjes, die om een ring heenzitten voor je het weet mol je die.

Gister de binnenste kogels vervangen en stuurhuishoezen en het stuurhuis is nog steeds lekdicht. Ik heb overigens mijn zuiger niet gepolijst omdat die toen spiegelglad was.

Weet jij overigens of CX basis nog meer van die setjes heeft? Ik heb destijds een setje besteld waar alles in zat, maar hij vertelde me toen dat hij bijna door de voorraad heen was, en wilde proberen om dergelijke setjes weer na te laten maken. Hopelijk is dat gelukt!

Ik vond het toen een erg leuke reparatie om te doen.

Hopelijk heb je wel de montageplaat gemerkt zoals Waterman zegt, want anders gaat het mis. Ik kan me trouwens niet meer herinneren dat ik een trekker nodig gehad heb voor het wisselen.

Om het jezelf makkelijk te maken wissel de stuurstangen gewoon als je de stuurhuizen naast elkaar hebt liggen, evenals de stuurhuishoezen, want dat scheelt je uren werk. Ik heb dit weekend de binnenste kogels vervangen, en daar word je niet blij van als je dat vanaf de zijkant moet doen.

Ik neem aan dat je bedoelt dat de stuurstangen aan de wielkant niet los willen? Die kun je inderdaad met een trekker lostrekken als ze vastzitten.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
DavidC
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010

- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Gepost: 13 mei 2012 10:58 AM
  [ # 6 ]

Dank je wel Cee en Waterman,

Ik had de vraagbaak eigenlijk niet open geslagen na eerder vergelijk met de het WPH. Dit maal ten onrechte ...

Ik had gedacht om het stuurhuis alleen te demonteren en de stuurplaat (dat is toch die gezette plaat waar het aluminium huis in zit?) te laten zitten. Verder zag ik er tegen op om de stuurstangen aan de wielkant los te halen. ongegronde angst, ik zal kijken of ik dat vanmiddag kan doen (even kijken waar mijn trekker ligt).

Ik heb mijn setje seals net gekregen dus ik neem aan dat CXbasis ze (weer) heeft. De kleuren waren niet het zwart van de oude. Verder deel ik je waarschuwing betreffende de platte ringetjes. Dat is ook de reden waarom ik ze eerst in het huis heb geplaatst, dan is de kans op schade klein.

Het is inderdaad een leuke reparatie. Maar dat vind ik van alle reparaties als ze lukken en als je de tijd ervoor hebt Smile

Ik laat weten hoe het verder afloopt.

David

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 13 mei 2012 12:48 PM
  [ # 7 ]
DavidC schreef:

Ik had gedacht om het stuurhuis alleen te demonteren en de stuurplaat (dat is toch die gezette plaat waar het aluminium huis in zit?) te laten zitten. Verder zag ik er tegen op om de stuurstangen aan de wielkant los te halen. ongegronde angst, ik zal kijken of ik dat vanmiddag kan doen (even kijken waar mijn trekker ligt).

David

Nee die plaat bedoel ik niet, die hoef je niet te demonteren. je kunt het stuurhuis er aan de zijkant uittrekken. Het is een beetje gegoochel maar dat lukt wel.

Ik bedoel de plaat van het rondsel. dus afdekplaat met die 2 sleuven van het rondsel. Het schijnt dat je dat ook goed moet van merktekens moet voorzien. Ik weet het zo niet meer uit m’n hoofd maar het staat allemaal keurig beschreven in de eerder genoemde vraagbaak. Maar goed je hebt alles uit elkaar liggen, dus als het nu niet gemerkt is zul je het anders op moeten lossen Wink

Wel goed het stuurhuis weer vastzetten, want bij mij was ie na 2 jaar een beetje los komen zitten! Misschien gewoon de bouten van het stuurhuis met Loctite vastzetten.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
DavidC
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010

- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Gepost: 16 mei 2012 12:13 AM
  [ # 8 ]

Ik heb de klus geklaard. Ze rijdt weer geweldig, parkeren is een peuleschilletje geworden!

Dankzij het extra stuurhuis kon ik de stand van het rondsel makkelijk overnemen. Ik moet zeggen dat het dankzij jullie is want ik zou er niet aan gedacht hebben om de stand te markeren… Ik had nog wat problemen met het overzetten van de stuurstangen. ik had de bedoeling om de stuurstangen na de kogelscharnieren los te maken. Helaas kreeg ik die aan de linker zijde niet los. Ik heb toen de kogel maar mee verplaatst. If you can’t beat them, join them Smile Tevens de stofhoezen van de stuurkogels maar vervangen. De een was gescheurd en de ander erg droog. Toch raar dat ze dat bij de APK niet hebben gezien. De hoezen waren lastig te krijgen. Ik wilde ze natuurlijk direct hebben en van Bemmelen had ze niet liggen. Toen heb ik bij Brezan iets gehaald dat er op leek en de metalen ring bij de grote opening er af gesneden.

Bedankt allemaal!

Profiel  
 
Gepost: 16 mei 2012 01:06 AM
  [ # 9 ]

Stofhoezen waren recentelijk nog nieuw origineel te koop bij de dealterT meen ik…

Goed dat het je gelukt is! Petje af!!!  clap

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Gepost: 16 mei 2012 01:06 AM
  [ # 10 ]

P.S. Nu wel eerst even goed laten uitlijnen bij een uitlijnspecialist, anders gaan je banden scheef afslijten.
En daarna de Diravi pas weer centreren.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 01 juni 2012 07:34 PM
  [ # 11 ]

Is dat deze die je toen besteld hebt?

http://cx-basis.de/eshop/product_info.php?cPath=26431&products_id=6060

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
PieterT
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 275
Geregistreerd: 02-05-2006

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 03 juni 2012 09:48 PM
  [ # 12 ]

Zeer leerzaam draadje hier, bedankt ook voor de foto’s ter illustratie.

Mijn diravi doet niet altijd erg lekker mee, en heeft vooral na een langere stilstand niet veel zin zichzelf te centreren. Een aantal forummers wijzen hiervoor naar het stuurhuis. Maar voordat ik het hele huis ga reviseren, wil ik natuurlijk wel weten dat het daar zit.  Er is bijvoorbeeld totaal geen LHM lekkage. Of je kan je stuurhuis ook lek zijn, zonder dat de vloeistof eruit komt?

Verder ga ik (binnenkort) nog de remaccubol vervangen, of anders zat ik te denken aan de governor. Heb namelijk ook geen significant verschil gevoeld tussen de diravi op lage of hoge snelheid.

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 03 juni 2012 10:10 PM
  [ # 13 ]

Nou als je diravi regelbol niet werkt dan merk je dat wel als je 120 rijdt, sturen gaat dan heel nerveus/gevaarlijk, bij de minste beweging zal ie dan al reageren.

En het stuurhuis zou intern kunnen lekken waardoor er erg veel lekretour is wat uiteindelijk weer in het groene vat terug komt ipv op straat, dit kun je wel zien aan de lekretour van het stuurhuis.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 03 juni 2012 10:19 PM
  [ # 14 ]

Weet iemand toevallig ook al of mijn link de juiste revisieset is? Kan ik het gaan bestellen

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
Gepost: 04 juni 2012 01:15 AM
  [ # 15 ]

Lijkt me de juiste set ja.
Maar ik zou CitroTech morgen eens bellen, misschien verkopen die ook zulke sets?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook