2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
revisie lek stuurhuis DIRAVI
Azulleke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 14-09-2007

Gepost: 04 juni 2012 04:28 AM
  [ # 16 ]
La Léo schreef:

P.S. Nu wel eerst even goed laten uitlijnen bij een uitlijnspecialist, anders gaan je banden scheef afslijten.
En daarna de Diravi pas weer centreren.

Moet je voor het uitlijnen de diravi eerst in de nulstand zetten ?

Profiel  
 
Gepost: 04 juni 2012 11:41 AM
  [ # 17 ]

Nee, niet nodig. De juiste volgorde is:

- Zorgen dat nergens meer speling op zit
- Laten uitlijnen
- Banden rondom gelijk oppompen
- Diravi stellen

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 04 juni 2012 02:02 PM
  [ # 18 ]

je moet toch wel tijdens het uitlijnen een pen om de diravi te centreren in dat tussenstuk steken? Anders klopt volgens mij de stand van je stuurhuis niet meer. Of zit ik helemaal verkeerd?

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
PieterT
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 275
Geregistreerd: 02-05-2006

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 11 maart 2013 01:58 PM
  [ # 19 ]

Aangezien ik zelf ook binnenkort aan de beurt ben voor een revisie van het stuurhuis, zou ik graag weten hoe het onderdeel uit de auto te halen is. Tot zover heb ik gelezen (op het forum en in Haynes) dat het stuur los moet, het ronsel, hydrauliek leidingen en de stuurstangen. Daarbij moet goed gelet worden op de montageplaat van de leidingen (al weet ik nog niet welke dat is).

Mijn cx is ook uitgevoerd met ABS, kan het zijn dat de remservo dan in de weg zit? En kan de kachelventilatie blijven zitten?

Graag zou ik horen wie praktijkervaring heeft met deze klus, qua tijd of moeilijkheidsgraad. En of er nog speciale gereedschappen aan te passen komen?


Alvast dank,

Pieter

Profiel  
 
atak
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 291
Geregistreerd: 30-09-2012

Gepost: 14 maart 2013 10:43 AM
  [ # 20 ]

Mijn stuurhuis heeft speling waardoor je op de snelweg snel zenuwachtig rijgedrag hebt want door de speling gaat hij een beetje zoeken. wat kan ik het beste doen, reviseren of een goede kopen en erin zetten.

Interessant draadje dit, bedankt, Ad

cx 22trs ‘85

Profiel  
 
Gepost: 14 maart 2013 10:46 AM
  [ # 21 ]

Weet je zeker dat dit door het stuurhuis komt?
Kan ook het stuurcommando zijn (de werkelijke Diravi dus). Dit is het ding tussen stuurwiel en stuurhuis.

Of je centrifugaalbolletje is niet goed, maar dan zou hij op de snelweg vooral heel licht moeten sturen.

Voordat je van alles loshaalt, zou ik eerst door een specialist/kenner (die ermee gaat rijden) laten vaststellen waardoor dit komt.
Dit zijn geen ‘even gauw’ klusjes namelijk om te doen.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
atak
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 291
Geregistreerd: 30-09-2012

Gepost: 14 maart 2013 10:57 AM
  [ # 22 ]

Als je op de snelweg rijdt stuurt hij inderdaad heel licht maar als je dan een echte bocht maakt voel je wel dat er voldoende weerstand is. Vreemd nietwaar? Vandaar dat ik aan speling denk want als je rustig rijdt is de werking hetzelfde. Ook bij stilstand en motor uit zit er speling op of hoort dat?

Ad.

cx 22trs ‘85

Profiel  
 
Gepost: 14 maart 2013 11:56 AM
  [ # 23 ]

Het enige waar ‘speling’ op kan zitten is op de axiaalstukken (ook wel binnenste stuurkogels genoemd) en eventueel op de buitenste stuurkogels. Beiden zijn belangrijke APK punten, dus niet heel logisch dat dit ineens zo gaar is.
En ja: testen met draaiende motor uiteraard, anders is er geen tegendruk.


Ik zou eerst denken aan de centrifugaalregelaar, maar zonder ermee gereden te hebben is dat een schot voor de boeg hoor!
En in een bocht voel je altijd meer weerstand. Maar een zoekerig rijgedrag en een (te) licht gevoel is niet zoals het hoort. Heb je onlangs al eens met een CX gereden waarbij alles goed is, dan kun je wellicht het verschil merken.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 14 maart 2013 11:59 AM
  [ # 24 ]
La Léo schreef:

Of je centrifugaalbolletje is niet goed, maar dan zou hij op de snelweg vooral heel licht moeten sturen.

Het lijkt er inderdaad wel op dat de regelaar voor het snelheidsafhankelijke karakter van de stuurbekrachtiging niet werkt. Dat kan aan de aandrijving liggen vanaf de versnellingsbak.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25392
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 maart 2013 12:13 PM
  [ # 25 ]

Een diravi die geen werkend bolletje heeft is boven de 90km/h absoluut niet op de weg te houden. Dat is levensgevaarlijk!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9904
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 maart 2013 04:17 PM
  [ # 26 ]

Als het bolletje niet meer werkt komt het stuur bij stilstand ook niet meer in de ruststand.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25392
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 maart 2013 04:52 PM
  [ # 27 ]

Dat is een goede test!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 14 maart 2013 06:45 PM
  [ # 28 ]
jantje1948 schreef:

Als het bolletje niet meer werkt komt het stuur bij stilstand ook niet meer in de ruststand.

zeker weten, het in ruststand komen zit toch in het stuurcommando ?

Het bolletje geeft alleen maar meer of minder oliedrk aan het stuurcommando en als deze niet zou werken staat er altijd maximale druk en zal die op hoge snelheid niet de druk naar het stuurcomaando verlagen.

en bovendien als je stil staat draait de versnellingsbak niet en dus ook de aandrijving nioet maar wertk het toch bij een goed exemplaar.

maar idd verder grote kans dat er iets met deze regleaar aan de hand is.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9904
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 maart 2013 06:49 PM
  [ # 29 ]

Precies andersom! De druk om te sturen is altijd gelijk. Het bolletje regelt de druk waarmee het stuur weer naar de middenstand gedrukt wordt. Deze druk is minimaal bij stilstand, maar genoeg om het stuur naar de middenstand te laten gaan; en maximaal bij hoge snelheid. Nogmaals, de druk in het stuurhuis wordt hierdoor niet geregeld.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
atak
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 291
Geregistreerd: 30-09-2012

Gepost: 14 maart 2013 07:29 PM
  [ # 30 ]

Het wordt me allemaal te moeilijk, ik denk dat langs la leo gaan het beste is. Die laten rijden en eens horen wat die er van vind. Als ik dan iets nodig heb kan ik het direct daar aanschaffen.

Ad

cx 22trs ‘85

Profiel  
 
 
2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook