1 van de 12
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Damn een lijstje van APK afkeur
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 21 juni 2012 06:25 PM

Veerbollen voor en achter
Koplamp RV afstellen
Kentekenplaatverlichting
Gordel LA rolt slecht op
olie lekkage (geen afkeurpunt)
Baksteun
RV binnenscherm roest
RV aandrijfashoes bak zijde
Motorsteun boven
Koppeling slipt
Handrem afstellen

Aandachtspunt vorig jaar en 2300 km gelden (CO2 gehalte aan de hoge kant).

Wat een jaar meer stilstaan dan rijden voor een invloed heeft, of zou het toch het verschil in APK keuren zijn?

In ieder geval snel ff zoeken naar een plek zodat er kan worden geschorst. Z’n waslijst red ik ook niet in een week tijd.

Oh ja klein vraagje, nu de auto op de brug is geweest en opgebokt, is de achterzijde kneiterhard en trilt het rempedaal tijdens het remmen, iets met de veerbollen te maken? Wel vreemd dat nu gebeurt, nooit last van gehad namelijk.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 juni 2012 06:38 PM
  [ # 1 ]
Martinbap schreef:

RV binnenscherm roest
Koppeling slipt

Zijn die 2 ook echt APK punten?
De rest van het lijstje vind ik niet vreemd voor een CX.

Als de koppeling voor de APK echt vervangen moet worden, dat gaat wel wat kosten…

Wel bij een garage geweest die goed bekend is met een CX? Wink

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 21 juni 2012 06:45 PM
  [ # 2 ]

Inderdaad bij een citroen garage(geen dealer) geweest.
De koppeling slipt niet zo erg dat je niet kunt rijden, maar wanneer je echt het pedaal intrapt dan wel toeren, maar geen snelheid. Ik was hiermee wel op de hoogte, maar ik wist niet dat het een APK afkeurpunt was.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 21 juni 2012 06:46 PM
  [ # 3 ]

Koppeling die slipt is zeker afkeur, want dat is gevaarlijk. Roest aan het binnenscherm, tja, dan moet er wel veel weg zijn hoor.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 21 juni 2012 06:53 PM
  [ # 4 ]

En hoe hebben ze die veerbollen getest dan?
Een auto met slechte (conventionele) schokbrekers wordt -bizar genoeg- ook niet afgekeurd, omdat daar geen aparte test voor gedaan wordt, tenzij het ding geheel door zijn voegen zakt.
Zo’n test zou mi.i. wel heel nuttig zijn als je ziet hoe sommige auto’s onbestuurbaar over klaverbladen zwalken, maar waarom dan wel afkeuren op slechte veerbollen?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 21 juni 2012 06:55 PM
  [ # 5 ]

Dat van die koppeling was idd ook het argument van deze keurmeester. Maar daarom ook eigenlijk mij opmerking over het keuren. De plaat slipte nl vorig jaar ook al. Ik rij er niet veel mee en was nog niet toegekomen om de plaat te gaan vervangen, moet nu dan toch maar gaan gebeuren.

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 21 juni 2012 06:57 PM
  [ # 6 ]

Geen idee La Leo hoe ze die hebben getest. Maybe you can enlightening me.

Profiel  
 
Gepost: 21 juni 2012 06:59 PM
  [ # 7 ]

Wat heb je er sinds september aan gedaan?
Ik herinner me een hemel en kleppen stellen.

Op zich een mooie klus, die koppeling. Kun je direct alle dichtingen meenemen en heb je daar in elk geval jaren geen omkijken meer naar.

Edit: bollen kunnen ze niet testen. althans niet als afkeurpunt aanvoeren. Tenzij er iets anders mee bedoeld werd (verkeer begrepen wellicht?)

Lege/gare bollen betekent stuiterend veergedrag, maar dat is niet direct gevaarlijk, hooguit irritant en oncomfortabel.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 21 juni 2012 06:59 PM
  [ # 8 ]
La Léo schreef:

Een auto met slechte (conventionele) schokbrekers wordt -bizar genoeg- ook niet afgekeurd

Niet waar! Lekke dempers: afkeur. Geen veerwerking: afkeur. Geen demping: afkeur.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 21 juni 2012 07:01 PM
  [ # 9 ]

Maar hoe test men dat? Ik heb nog nimmer meegemaakt dat er werkelijk een schokbrekertest werd gedaan.

Edit: ook weleens een CX met gare bollen aangeleverd en ook toen: geen afkeur.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 21 juni 2012 07:05 PM
  [ # 10 ]

Je hoeft geen testbank te hebben om vast te stellen of dempers compleet gaar zijn of veerbollen geklapt zijn hé...

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 21 juni 2012 07:08 PM
  [ # 11 ]

Opmerking was toch echt veerbollen vervangen, omdat deze defect zouden zijn.

Dat van die olie lekkage icm koppelingsplaat vervangen is idd ook min opzet en uiteraard de baksteun en motorsteun en aandrijfashoes.

Ik heb er recentelijk qua werkzaamheden niet zoveel aan gedaan. Mede veroorzaakt door gebrek aan garage ruimte.

Profiel  
 
Gepost: 21 juni 2012 07:10 PM
  [ # 12 ]
waterman schreef:

Je hoeft geen testbank te hebben om vast te stellen of dempers compleet gaar zijn of veerbollen geklapt zijn hé...

Nee da’s waar… een geoefend monteur kan dat vaststellen.
Ik vind het alleen altijd idioot dat er niet even met een wagen gereden wordt. Ho0ewel de keurmeester waar ik ga dit bij twijfel wel altijd doet.

Maar goed, ik spreek alleen uit eigen ervaring. Zoveel auto’s al heb ik naar de APK gebracht, nooit was het een afkeurpunt. En ik ga echt niet naar de makkelijkste keurmeester(s)!


Maar goed.. het doet er niet toe voor de TS: nieuwe bollen is zó vreselijk fijn en verhoogt het rijplezier met een CX in dusdanige mate, dat het een no-brainer is ze even allemaal te vervangen natuurlijk.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 21 juni 2012 07:14 PM
  [ # 13 ]

Ik heb zelf tot dusver nog nooit vervangen, maar de achterste schijnen de grootste crime te zijn heb ik begrepen.

Nou ja eerst maar eens ff onderdak zien te zetten zodat ik hem kan gaan schorsen. eerste klus is toch nieuwe schijven onder de Xsara te zetten en een nieuwe spiegel, omdat een onverlaat er zo nodig tegenaan moest rijden.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 juni 2012 07:48 PM
  [ # 14 ]

Ik dacht dat mijn achterbollen ook afkeur waren een paar jaar geleden, maar die wou ik toch al vervangen want die waren helemaal plat daar was ook echt niet mee te rijden…

Dit jaar is er bij mij ook niet met de auto gereden bij de apk.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 21 juni 2012 08:30 PM
  [ # 15 ]

Zonder meteen goudeerlijke garages/ monteurs/ keurmeesters op hun ziel te trappen; er aan gedacht de auto bij een ander te keuren?
Gewoon een ‘second opinion’ omdat een merkgarage uit economisch oogpunt in deze tijd er veel baat bij heeft je auto op zoveel punten af te keuren..??
Nogmaals: ik bedoel hier verder niets verkeerds mee, zeker niet als je zelf een goed gevoel bij je garagist hebt, maar je hoort wel meer van die kwikshit-horrorverhalen…

Als het gevaarlijk is en afkeur nodig is, zou ook bij een ander dezelfde afkeurpunten worden opgenoemd..

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
 
1 van de 12
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook