2 van de 12
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Damn een lijstje van APK afkeur
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 juni 2012 08:51 PM
  [ # 16 ]

Met een 2nd opinion is niets mis, maar ik ben wel van mening dat je beter naar een adres kan gaan dat bekend is met een CX.
Uiteindelijk wil je zelf ook dat de auto goed is en terecht met APK rond rijdt…

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 21 juni 2012 09:34 PM
  [ # 17 ]

Tja, wel een behoorlijke lijst.
Ik kan me bij alle punten wel wat voorstellen behalve het binnenscherm.
Die moet dan zo rot zijn dat er stukken van af kunnen vallen, dan is het terrecht.

Veerbollen die kompleet leeg zijn veroorzaken een behoorlijk stuiterende auto.
Behalve oncomfortabel ook niet meer veilig.
Ze moeten dan dus wel heel erg op zijn hoor.

Ik zou Misschien ook wel een second opinion willen hebben, hoeft niet perse een nieuwe keuring te zijn natuurlijk.
Je kunt vast wel iemand met cx sleutel kennis, anders is er op het forum misschien wel een vrijwilliger.

Veel succes in elk geval

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 21 juni 2012 09:40 PM
  [ # 18 ]

O ja, dat hard zijn aan de achterkant icm trillend remmen.
Als de achterbollen stuk zijn veer hij natuurlijk niet, maar dat komt niet door op een brug rijden.

Wel is het zo dat de remkrachtverdeling tussen voor en achter afhankelijk is van de belading achter.
Als ik het zo beluister kan het wel eens zo zijn dat de achterste hoogteregelaar vast zit.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 21 juni 2012 10:44 PM
  [ # 19 ]

Hhmm ja dat zou natuurlijk kunnen. Want ik heb voor de keuring stalen velgen met goede banden op de auto gezet, daarvoor heeft tie natuurlijk wel in de bovenste stand gestaan.

De garagehouder is zeker bekent met CXen hoor daar ligt het probleem niet. De beste man werkt al 45 jaar met het Franse merk.

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 21 juni 2012 11:24 PM
  [ # 20 ]

Tja een lijstje, maar eigenlijk is het gewoon regulier onderhoud. Snap dat je niet zit te wachten op zo’n operatie, maar nu kun je dus alles aanpakken. Met die koppeling moet je ook niet te lang doorrijden want dan mol je je vliegwiel door het inlopen van de klinknagels.
Wel meteen alle keerringen en pakkingen doen zoals La Léo ook al aangaf, want geheid dat je zult zien dat je daarna met een lekkend blok zit te koekeloeren en dan kun je de hele exercitie weer herhalen. Al zal dat een stuk sneller gaan weet ik uit eigen ervaring Wink
En daarbij lekt het nu ook al, dus er is geen keus.

Het verhaal van de veerbollen snap ik echter niet zo goed. Als ze niet meer APK waardig zijn, dan kun je nooit een fijn rijdende CX gehad hebben, maar dan heb je een soort Opel Astra, maar dan erger qua veercomfort. Dat kan nooit echt als een verrassing gekomen zijn lijkt me.

Mocht het je niet opgevallen zijn, stap dan eens in een CX met goede bollen en verbaas jezelf.

Het lijkt misschien wat veel, maar voor iedereen die overweegt een CX te gaan rijden kan ik maar één ding zeggen: ook jij bent een keer aan de beurt!

Succes met de operatie! Ik ben er nu ook mee bezig, en het is eigenlijk erg leuk om te doen…....

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 21 juni 2012 11:31 PM
  [ # 21 ]

Die veerbollen kunnen natuurlijk ook geklapt zijn door de auto vanuit de rijstand op te krikken in plaats van eerst in de hoogste stand te zetten. Daar heeft een garage me namelijk ook een keer mee geholpen. Mijn XM even weggebracht voor twee nieuwe bandjes en kreeg haar terug met een rechter bol die naar de knoppen was.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 22 juni 2012 12:55 AM
  [ # 22 ]

RV binnenscherm roest

Als dit roestschade betreft ter hoogte van het bakkie,dus waar die moer zit waar de carrosserie aan het chassis zit dan kan dit weleens apk afkeur zijn!!Een beetje CX kan hier ook aardig roesten natuurlijk vlgs.mij zitten er hier 3 platen overelkaar heen gepuntlast

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 22 juni 2012 06:25 AM
  [ # 23 ]

Morgen ga ik zelf de puntjes maar eens langs lopen. De kleine dingetjes, kunnen gelijk aangepakt. Het laswerk zal wel bovenin de wielkast zijn, onderin heb ik nl niets gezien. Een geschikte ruimte vind ik ook wel, daar ben ik niet zo bang voor. En dan gaat ze maar een tijdje op stal, om de benodigde onderhandelingen te ondergaan.

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 22 juni 2012 09:54 AM
  [ # 24 ]

Eens met Pascal: ga eens naar een onafhankelijk keuringsstation dat geen reparaties kan uitvoeren. Ik heb hier goede ervaringen mee en ben hier ook op deze wijze terecht gekomen. Overigens krijg je dan binnen 1-2 weken een gratis herkeuring dus is er tijd genoeg voor reparaties.
Is dit lijstje gepresenteerd als nodig voor APK? Het lijkt een mix van afkeurpunten en andere aandachtspunten.  En die niet-apk punten zijn misschien terecht opgemerkt maar het is jouw portemonnee en jij wil graag zelf bepalen wanneer je er geld voor over hebt lijkt mij. Zeker als je de auto weinig gebruikt. Nu wordt je voor het blok geplaatst en dit lijstje kan aardig in de papieren lopen.
Was die CO echt te hoog? Ook hiermee heb ik de ervaring dat verkeerde normen kunnen worden gehanteerd.

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 22 juni 2012 05:14 PM
  [ # 25 ]

normaal ga ik ook naar een onafhankelijk keuringsstation. Maar helaas kan hij mij met de CX niet meer helpen, omdat door aanscherping van de regels de CX niet meer op de brug mag. Het wielbasis is te lang, waardoor de achterwielen op de afloop remmen komt te staan.

Profiel  
 
harry45
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 05-07-2009

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 22 juni 2012 06:24 PM
  [ # 26 ]

Wat voor een brug is dit dan ?, ik heb hierover nog niets vernomen, een CX kan op elke normale rijplatenbrug.
De remmenafloop, is dit een remmentester bestaande uit 2 rollen waarop de remkracht wordt afgelezen op een display, zo ja dan is dit geen wezenlijk onderdeel van een rijplatenbrug.

Harry

Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 23 juni 2012 12:27 PM
  [ # 27 ]

Veerbollen voor en achter
Koplamp RV afstellen     Check
Kentekenplaatverlichting Check tussen haakjes het doet het gewoon en glaasjes zijn mooi schoon
Gordel LA rolt slecht op Check
olie lekkage (geen afkeurpunt)
Baksteun
RV binnenscherm roest, schoon gemaakt, maar nog geen plaat in gelast
RV aandrijfashoes bak zijde
Motorsteun boven
Koppeling slipt
Handrem afstellen       Check


Kortom zaterdagochtend toch best goed besteed.

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 23 juni 2012 12:30 PM
  [ # 28 ]
harry45 schreef:

Wat voor een brug is dit dan ?, ik heb hierover nog niets vernomen, een CX kan op elke normale rijplatenbrug.
De remmenafloop, is dit een remmentester bestaande uit 2 rollen waarop de remkracht wordt afgelezen op een display, zo ja dan is dit geen wezenlijk onderdeel van een rijplatenbrug.

Harry

De brug is best kort en als de CX erop staat dan staan beide achterwielen op de remafloop, dat zijn de twee schuine oprijstukken, die naar beneden kantelen zodra de brug omhoog gaat. De auto kan dan niet van de brug afrollen, omdat deze platen hem dan tegen houden.

Profiel  
 
Martinbap
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 14-06-2011

- Xsara Picasso 1,8i 16v G3
- CX 2.2 TRS
Gepost: 23 juni 2012 01:39 PM
  [ # 29 ]

Wel doet zich plotseling een andere probleem voor, het stuur draait vederlicht. Zo licht dat zelfs bij stilstand je het stuur met een lichte draai van links in een keer door draait naar rechts. Echter hij draait niet meer vanzelf terug. Dit heeft naar aller waarschijnlijkheid met de Diravi te maken, maar wat kan dat zijn?

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 23 juni 2012 07:18 PM
  [ # 30 ]

Heb toch 2 auto’s met gare koppeling een APK gehad. Waarvan 1 niet sneller dan 70km/u haalde.

Het is geen APK punt!

Maar, als ik je lijstje zie vraag ik mij af of je wel duidelijk bent geweest.
Normaal komt een ‘leek’ voor APK. Als de garage puur APK zou doen, is de ‘leek’ boos en vind het een slechte garage omdat die, in ogen van de ‘leek’ een wrak voorzien heeft van APK.
Dezelfde ‘leek’ is ook boos als binnen 3maanden groot onderhoud dient te gebeuren. Dit omdat de auto net APK heeft. Kortom de ‘leek’ ziet APK als een technische check-up.

De meeste garage’s adviseren standaard daarom meer dingen dan die direct voor APK noodzakelijk zijn om zo een tevreden klant proberen te krijgen, maar ook om hun eigen naam zuiver te houden.

Als je puur APK wilt, dan zal je dit duidelijk moeten maken of achteraf moeten zeggen / vragen: Wat een lijst, is dit allemaal puur voor de APK noodzakelijk? Dan krijg je wel een beter antwoord als het goed is.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
 
2 van de 12
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook