1 van de 28
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
3.0 V6 24v type 1:  inhouden, horten en stoten
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 10 juli 2012 07:11 PM

Mijn 3.0 V6 24v (type 1, 1991, dus met de oude Y3-motor) geeft het volgende probleem: vaak (of soms, want er valt geen peil op te trekken) houdt hij opeens in en pakt na twee of drie seconden weer op. Dit horten en stoten is bijzonder irritant. Ik geef hierna zo precies mogelijk de omstandigheden aan waaronder dit zich voordoet:

- Meestal, maar niet altijd, doet het probleem zich pas voor bij een warme motor.
- Zolang je de motor belast (dus accelereren of bijvoorbeeld tegen een helling oprijden), is er niets aan de hand; pas bij een gelijkblijvend toerental of het gaspedaal laten opkomen houdt hij in. Als de auto zo’n bui heeft, kan ik het inhouden soms zelfs opwekken door wat gas terug te nemen. De motor lijkt dan helemaal dood te vallen.
- Alle meters op het dashbord blijven op zo’n moment functioneren (al heb ik al veel langer last van een zwabberende toerenteller, maar dat heeft er waarschijnlijk niets mee te maken).
- Trap ik onmiddellijk het gaspedaal in, dan reageert hij wel, maar met een schok, wat iets anders is dan ‘goed aan het gas hangen’.

Uiteraard heb ik al het een en ander ondernomen en de volgende zaken gedaan of door een specialist laten doen:

- benzinefilter vernieuwd;
- BDP-sensor vervangen;
- verdeelkap vernieuwd;
- gasklepschakelaar vernieuwd;
- Fenix 4 vervangen;
- bobine vernieuwd;
- benzinepomp vernieuwd;
- omgeving inlaat gereinigd;
- MAP-sensor vernieuwd (nog verkrijgbaar bij Opel).

Ik ben langzamerhand ten einde raad. Kan iemand mij helpen? Graag alleen serieuze reacties: op leedvermaak of nutteloze opmerkingen zit ik niet te wachten.

Kees

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 11 juli 2012 12:44 AM
  [ # 1 ]

Het valt me eigenlijk op dat je je bougies niet hebt vervangen maar wel alle anderen onderdelen die met de ontsteking te maken hebben.

wat was de beredenering van die specialist om al de genoemde zaken te vervangen ? Zat daar een logica achter door uitlezen en controleren of heb je moeten dokken voor try and error ?

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 11 juli 2012 09:11 AM
  [ # 2 ]

Bedankt gompy58. Nee, de bougies zijn niet vervangen, maar dat kan ik alsnog doen, al verwacht ik er weinig van. Het probleem is dat het uitlezen niet lukt, als gevolg waarvan ik op goed geluk moet zoeken. Overigens schijnt uitlezen van computers van de eerste generatie niet zo heel veel gedetailleerde info op te leveren. Voor dingen die ik laat doen moet uiteraard betaald worden.

Gr. Kees

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 11 juli 2012 09:54 AM
  [ # 3 ]

Check de lambdasondes, of nog liever of de uitlaat(spruitstukken) en pakkingen lekdicht zijn. Ik heb dit geintje ook meegemaakt totdat het achterste spruitstuk echt goed gescheurd was.

Zodra de lambdasonde(s) teveel (buiten)lucht in het uitlaatgas meten, valt die buiten het meetbereik en met het door jou genoemnde verschijnsel als uitwerking.

Je kunt er alleen door achterkomen door de motormanagementcomputer uit te lezen, o.a. met een (Malle Pietje) knipperkastje.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 11 juli 2012 07:34 PM
  [ # 4 ]

Bedankt Citrophile. Zoals vermeld in mijn reactie op het bericht van gompy58 zit ik echter ook met het probleem dat de motormanagementcomputer zich niet láát uitlezen, vandaar mijn gezoek. Je tip m.b.t. tot de lambdasonde en het uitlaatspruitstuk zal ik in gedachten houden. Echter, als via het uitlaatspruitstuk buitenlucht binnenkomt, zou je verwachten dat het probleem zich eerder voordoet bij een koude motor: het lijkt me dat een gaatje of scheurtje door verhitting en dus uitzetting van het metaal juist ‘dicht trekt’ en dat het probleem dan eerder minder wordt, wat niet het geval is. Wat ook een raadsel is, is de onvoorspelbaarheid van het fenomeen: soms vele tientallen kilometers geen last en dan opeens vijf of tien keer haperen in een minuut.

Gr. Kees

Profiel  
 
stooftaker
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 18-01-2006

Gepost: 11 juli 2012 07:41 PM
  [ # 5 ]

Vreemd dat je niet uit kunt lezen, mijn zelfde type laat zich wel gewoon uitlezen..

XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 11 juli 2012 07:59 PM
  [ # 6 ]

De lambdaregeling komt pas in actie zodra de motor op temperatuur komt en niet meteen bij een koude start/motor. Als b.v. een uitlaatpakking lekt, dan kan er lucht worden aangezogen. Bij een gaatje/scheurtje zal het niet anders zijn. Rij hier niet te lang mee want een ZPJ4 motor is beroemd met het scheurende achterste uitlaatspruitstuk. Door al die motorbewegingen in de motorsteunen komen er nog meer spanningen te staan op de spruitstukken.

Met een Lexia uitlezen incl serie1/type1 tussenkabeltje kan soms problemen opleveren met uitlezen, een simpele knipperkastje werkt altijd om uit te lezen.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 11 juli 2012 08:22 PM
  [ # 7 ]

Bedankt Citrophile. In verband met vakantie zal het er waarschijnlijk even niet van komen, maar ik onderzoek zo spoedig mogelijk de uitlaatkant in plaats van de inlaatkant!

Kees

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 12 juli 2012 03:03 PM
  [ # 8 ]

Ik ben vanmorgen even bij Renard in Beneden-Leeuwen langsgeweest, waar mijn XM twee weken geleden APK-gekeurd is en heb de ‘uitlaatspruitstuk-kwestie’ (zie de reacties van Citrophile) als mogelijke oorzaak van het stotteren voorgelegd. Zij verzekerden mij dat het systeem daar dicht is. Aangezien het inhouden niet iets van de laatste veertien dagen is maar zich al maandenlang voordoet, zal een lekkende pakking, een scheurtje of een gaatje vóór de lambdasonde dus niet de oorzaak zijn.

Voor nieuwe suggesties houd ik mij aanbevolen. Het meest voor de hand liggend lijkt mij (en lijkt Renard) een af en toe optredend defect ergens in de ontsteking.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 12 juli 2012 03:41 PM
  [ # 9 ]
Rougefurio schreef:

Bedankt gompy58. Nee, de bougies zijn niet vervangen, maar dat kan ik alsnog doen, al verwacht ik er weinig van. Het probleem is dat het uitlezen niet lukt, als gevolg waarvan ik op goed geluk moet zoeken. Overigens schijnt uitlezen van computers van de eerste generatie niet zo heel veel gedetailleerde info op te leveren. Voor dingen die ik laat doen moet uiteraard betaald worden.

Gr. Kees

Die bougies al gedaan?
Je staat er van te kijken wat die dingen voor kwaad kunnen doen, ook als je er niets aan ziet.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 12 juli 2012 05:55 PM
  [ # 10 ]

Ja JanSr, de bougies heb ik vandaag vervangen, maar alleen omdat ik toch nog een nieuw setje van NGK op de plank had liggen, anders had ik het niet gedaan. Immers, hoe groot is de kans dat het euvel aan de bougies ligt als ze er alle zes tegelijk mee ophouden en twee seconden daarna weer alle zes functioneren? Nul natuurlijk! De oorzaak moet dus eerder en elders in het systeem zitten.

Kees

Profiel  
 
citroofreak
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007

- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Gepost: 14 juli 2012 03:16 PM
  [ # 11 ]

Toch: ook mijn XM wou wel eens stotteren. Totdat ik de bougies had vervangen. Hoe zijn de bougiekabels?

Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.

Profiel  
 
xmrijder
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 14 juli 2012 03:19 PM
  [ # 12 ]

is de onstekings module ook mee vervangen met de bobine?

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 14 juli 2012 08:00 PM
  [ # 13 ]

Bedankt citroofreak en xmrijder.

Voor de bougiekabels geldt eigenlijk hetzelfde als voor de bougies: dat ze alle zes bijv. een breuk zouden hebben, alle zes op hetzelfde moment dienst zouden weigeren én zich weer op hetzelfde moment zouden herstellen, lijkt me ondenkbaar. Wel zou je kunnen denken aan de enkele kabel die van de bobine naar de verdeler loopt. In ieder geval moet het, áls het een ontstekingsprobleem is, gaan om iets wat vóór het verdelen ligt. (Ik zeg ‘als’, omdat het best kan zijn dat de bougies hun werk doen, maar dat er geen mengsel is om te ontbranden.)

Of met de bobine ook de ontstekingsmodule vervangen is, moet ik uitzoeken. In ieder geval heb ik het niet persoonlijk gedaan.

Gr. Kees

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 15 juli 2012 10:59 AM
  [ # 14 ]

Hallo xmrijder,

Na enig zoeken -de ontstekingsmodule wordt vaak ook wel kortweg ‘de module’ genoemd en we praten dus over het platte vierkante kastje dat achter de bobine tegen de accubak zit geschroefd- kan ik de vraag of deze is vervangen bevestigend beantwoorden: in februari is er een nieuwe van Bosch op gezet, een maand later gevolgd door een nieuwe bobine. Heeft dus allemaal niets geholpen.

Gr. Kees

Profiel  
 
xmrijder
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 15 juli 2012 11:18 AM
  [ # 15 ]

als het in de bekabeling zit zou het tevoorschijn komen als je daar aan zit ter wijl de motor loopt dan verdenk in het meest de kabels naar de onstekingsmodule.
Maar kan natuurlijk ook in je injectors zitten of branstof toevoer die niet inorde is
ga is naar een andere specialist mischien dat die iets weet

Profiel  
 
 
1 van de 28
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook