2 van de 28
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
3.0 V6 24v type 1:  inhouden, horten en stoten
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 15 juli 2012 11:41 AM
  [ # 16 ]

Nu ik je verhaal weer eens helemaal doorlees moet ik denken aan mijn eerste XM V6 (1990). Die had ook van die kuren.
Soms op de linkerbaan op de snelweg bij 130, alsof je het contact uitzette. Na een stop van een minuut of 10 deed het ding het dan weer. Soms wekenlang, dan weer drie keer op een dag.
Soms midden op een druk kruispunt, waar je stond te wachten om linksaf te kunnen, omringd door een flinke benzinewalm. Ik heb daar wel eens een kwartier staan wachten tot het ding weer wilde starten, met allemaal toeterende auto’s om me heen.

Heel technisch Citroen Nederland heeft zich er mee bemoeid, zonder resultaat.
Deze auto was één van de eerste XM V6 ‘en in Nederland, het ding had nog veel meer kuren.
Soms bleef het motortoerental gefixeerd op 3000 rpm, vooral in stadsverkeer vrij lastig, als een oude turkenbak rondrazen op een parkeerterrein. Motor aan en uit hielp soms. Gelukkig een handbak, automaten waren nog niet leverbaar.

Ik heb het 125k km in die auto uitgehouden, toen het weer eens misging heb ik hem bij de lease maatschappij ingeleverd en gezegd dat ik er geen meter me verder wilde. Daarna zes jaar lang geen XM meer aangeraakt, pas weer begonnen met een type II. Je ziet mij ook nooit meer in een type I.

Bij mijn weten is nooit opgehelderd wat de oorzaak was. Bij die vroege Type I stikte het van dat soort problemen. Het linkerdisplay meldde hardnekkig dat de linker richtingaanwijzer het niet deed, terwijl dat wel zo was. Anderhalf jaar lang.
Ik wens je dus veel geestkracht.
Misschien een idee om je ECU eens uit te wisselen met een probleemloze.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 15 juli 2012 12:45 PM
  [ # 17 ]

Bedankt xmrijder en JanSr.

Een paar opmerkingen: de bedrading(en) controleren is natuurlijk nog een optie. Echter, aangezien het erop lijkt dat ik de storing soms kan manipuleren met het gaspedaal (maar alléén op het moment dat het al een of meer keren is misgegaan), lijkt een draadbreuk of bijv. een slechte stekkerverbinding me minder waarschijnlijk. Niet voor niets is de gasklepsensor als een van de eerste onderdelen vervangen.

Verder héb ik al een andere ECU. (Fenix 4 is voor zover ik weet gewoon de naam van de ECU.)

Meer in het algemeen: zo erg dat ik regelmatig een kwartier langs de weg sta is het gelukkig niet. In dat geval zou mijn geduld al lang op zijn. Wel is het inhouden en met een schok weer vooruitschieten natuurlijk bijzonder oncomfortabel en zoals Citrophile al aangaf, is het waarschijnlijk ook niet bevorderlijk voor de motorsteunen en het uitlaatgedeelte.

Vooralsnog zet ik mijn speurtocht voort.

Kees

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 15 juli 2012 01:59 PM
  [ # 18 ]

Rondrijden met een Lexia met het motormanagement in beeld en een bijrijder die kijkt en dan hopen dat het optreedt?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 15 juli 2012 02:17 PM
  [ # 19 ]

JanSr, als ik goed ben ingelicht, is de Lexia de uitleescomputer, en dat is nu juist wat het opsporen van de oorzaak bemoeilijkt: mijn ECU laat zich niet uitlezen. Waar ik wel eens aan denk is iemand in een tweede auto achter mij laten rijden en op de uitlaat laten letten. Als op het moment waarop de storing optreedt het uitlaatgas blauw wordt, zou dit m.i. betekenen dat er wél benzine wordt ingespoten, maar dat die niet verbrandt. In dat geval zou het dus om een ontstekingsprobleem en niet om een inspuitprobleem moeten gaan. Dit is echter een theorietje dat ik zelf bedenk; ik weet niet of het zo werkt.

Kees

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 15 juli 2012 02:19 PM
  [ # 20 ]

Is dat dan een uitzonderlijk type ECU?
Die Lexia laat een hele rij ECU’s zien.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 15 juli 2012 02:32 PM
  [ # 21 ]

Nee, in oktober 2011 is er een andere ECU van hetzelfde type ingezet, want je kunt er niet zomaar een willekeurige voor in de plaats zetten. Zoals gezegd komt er, als ik het goed begrepen heb, gewoon geen contact tot stand tussen de Lexia en mijn ECU.

Kees

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 15 juli 2012 03:14 PM
  [ # 22 ]

De XM is van ‘91. Heeft deze nog de schuifstekkers als massapunten in de motorruimte of zijn die geschroefd? De schuifstekkers kunnen de oorzaak zijn van legio vreemde storingen. Maar ook als de massapunten geschroefd zijn, is het aan te raden om deze even los te halen en goed schoon te maken. Dan weet je in ieder geval zeker dat dat goed is.

Mijn ‘92-er V6 (12 klepper) heeft ook hortende, stotende en bokkende neigingen gehad. Ook had ik soms een stationair toerental tussen 1500 en 200 toeren. Ik heb ook de hele ontsteking vernieuwd. Uiteindelijk hebben een nieuwe gaskleppotentiometer (is dat wat jij bedoelt met gasklepschakelaar?) en het zeer goed reinigen van het gasklephuis de problemen opgelost. Ook is de stappenmotor gereinigd waardoor het stationair toerental weer goed blijft.

Ga verder na of de motor nergens valse lucht aanzuigt, vooral bij warme motor. Even goed rond alle slangen spuiten met remmenreiniger.

Profiel  
 
Xm-eindhoven
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 30-12-2010

Gepost: 15 juli 2012 04:15 PM
  [ # 23 ]

Mijn XM v6 uit 1997, type 2, heeft sinds enkele weken exact hetzelfde probleem.

Warme motor, bij 100 - 140 km/uur
Gelijkmatige snelheid
Ongeacht gebruik van cruiscontrol
Geen enkele melding of verandering op het dashboard
Niet uit te lezen bij de dealer
Ligt niet aan brandstoffilter of wat dan ook: de auto had het op de eerste rit na een grote beurt!

Het gaspedaal indrukken werkt eigenlijk niet, na een seconde of 2, 3 herpakt de auto zich weer met eenzelfde schok als dat hij is uitgevallen. Om eerlijk te zijn, je schrikt je een hoedje als het gebeurt en het is erg oncomfortabel.

Ik hoop snel te achterhalen wat de oplossing is. Zou het de injector kunnen zijn?
P.S: ben xm liefhebber zonder veel technische kennis, dus hou het antwoord in gewone mensen taal.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 15 juli 2012 05:04 PM
  [ # 24 ]

Bedankt par eXeMple. Mijn auto had oorspronkelijk massastekkertjes, maar een vorige eigenaar heeft dat al grondig aangepakt: alle massadraden hebben nu een oogje dat met een moertje rechtstreeks aan de carrosserie vastzit. Bovendien heb ik ze zelf al meer dan eens losgehaald en mooi blank gemaakt. Dat is dus het probleem niet.

Ik weet dat ‘gasklepschakelaar’ en ‘gasklepsensor’ door elkaar worden gebruikt, en waarschijnlijk is ook ‘gasklepcontact’ hetzelfde (een klein, min of meer rond doosje met aan de buitenkant een mechanisch te bewegen armpje; dit geheel is via een kabeltje van plm. 20 cm (drie draden) verbonden met een witte stekker). Op een van de fora las ik wel dat iemand zijn gasklepcontact had gevonden, maar niet zijn gaskleppotentiometer; dat is dan misschien nog iets anders. (Als iemand hier helderheid kan verschaffen, graag.)

De stappenmotor reinigen heb ik nog niet geprobeerd, maar of dat helpt tegen inhouden? Het uit elkaar halen van het hele inlaathuis is mij door Renard afgeraden. Wel heb ik het begin daarvan (dus waar de dikke, Y-vormige luchtaanvoerbuis op vastzit) schoongemaakt, en dan vooral de wat vet geworden randjes waar de twee door de gaskabel bediende inlaatkleppen het huis raken bij gas los. Het viel me wel op dat sindsdien het stationaire toerental wat hoger ligt. Bij dit alles moet bedacht worden dat de V6 24v van de serie 1 ongeciviliseerder, rauwer is dan de latere 24-kleppers en naar ik aanneem ook dan de 12-kleppers van de serie 1.

Ook met je andere tip (valse lucht) ga ik nog wat doen, dus misschien is er hoop dat het ooit goedkomt…

Gr. Kees

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 15 juli 2012 05:17 PM
  [ # 25 ]

Beste Xm-eindhoven,

Ik hoop niet dat ik als deskundige overkom, want dat ben ik zeker niet. Echter, wat ik wel weet is dat er in een XM uit 1997 een andere motor zit, dus dé oplossing voor ons beiden bestaat misschien niet. Mocht ik eruit komen -maar dat zal in ieder geval niet de komende twee weken zijn- dan plaats ik natuurlijk een bericht.

Gr. Kees

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 15 juli 2012 08:33 PM
  [ # 26 ]

Wat jij beschrijft Kees, is inderdaad de gaskleppotentiometer.

Met het goed schoonmaken van het gasklephuis bedoel ik niet het uit elkaar halen. Wat je kan doen, is de buis van het luchtfilter loshalen op het huis en dan met draaiende motor er wat remmenreiniger in spuiten. Tijdens het spuiten met de hand flink gas bijgeven zodat de gasklep beweegt (jij hebt kennelijk 2 gaskleppen op de 24-klepper?). Er is speciaal spul voor dat je eigenlijk zou moeten gebruiken i.p.v. remmenreimiger. Het heet Forté air intake cleaner. Nadat je gespoten hebt met de remmenreiniger moet je even de asjes van de gasklep(pen) smeren met een heel klein beetje WD40.

Overigens zou stoterig rijgedrag (dus ook bij XM-eindhoven) heel simpel kunnen liggen aan de gaskabel die niet soepel in de buitenmantel loopt. Je zal niet de eerste zijn die heel lang naar de oorzaak van dit euvel zoekt, en dan blijkt het de gaskabel te zijn.

Als de oorzaak van het probleem in sensoren zit (maar meestal is dit niet het geval) dan is de eerste verdachte de (groene) koelwatersensor die op het huis zit waar de waterpomp in zit. Hier ligt dus een relatie met de motortemperatuur.
De kans dat de lambda sensor dit probleem veroorzaakt, is heel klein. De werking van de lambda kan je eenvoudig laten testen met een 4-gastest.

Profiel  
 
Xm-eindhoven
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 30-12-2010

Gepost: 15 juli 2012 09:52 PM
  [ # 27 ]

Dank, parexemple. Dat van de gaskabel klinkt heel aannemelijk. Namelijk, omdat het systeem geen enkele melding geeft ben ik ervan overtuigd dat alle onderdelen goed werken en dat het dus niet iets electronisch, maar mechanisch is.

Ik ga deze optie eens bij mijn garage bespreken! Aan de gaskleppen ga ik zelf niet morrelen, ik zou niet eens weten waar die zitten. Wink

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 16 juli 2012 10:44 AM
  [ # 28 ]

op service.citroen.com staan twee versies van het inlaatsysteem voor de 24 kleps motor, tot org 5137 en daarna. lijken erg op elkaar, maar plaatje vanaf 5138 is beter.
Je ziet een aantal elektroklepjes aan het ding zitten en “diafragma’s”, membranen, die ook scheurtjes zouden kunnen hebben. Die zou je stuk voor stuk kunnen testen.

Alle slangetjes er omheen één voor één er af en grondig op scheuren inspecteren of vervangen. Als het hard wordt is zo’n scheur soms bijna niet te zien.

De gaskleppen lijken demonteerbaar, (nr 31) die zou je in een ultrasoonreiniger kunnen zetten. Heb ik bij mijn ZPJ ook gedaan, je weet dan zeker dat het schoon is.

De zogenaamde stappenmotor regelt alleen de hoeveelheid lucht bij stationair draaien. Het is een vrij robuust ding, De draaiklep daar in kan je ook heel goed schoon krijgen met een ultrasoonreiniger. Storingen in dit ding leiden tot onregelmatig stationair en afslaan en moeilijk starten. Niet met stilvallen bij ca 100 km/u.

Alles bijeen, het lijkt toch erg elektrisch, plotseling aan/uit.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 16 juli 2012 11:25 AM
  [ # 29 ]

Bedankt JanSr! Zodra ik gelegenheid heb (niet de komende anderhalve week) ga ik ermee aan de slag.

Kees

Profiel  
 
Xm-eindhoven
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 30-12-2010

Gepost: 17 juli 2012 03:04 PM
  [ # 30 ]

Ter info: ben gisteren op en neer van Eindhoven naar Leiden gereden, ZONDER storingen. Het is dus zeer exemplarisch.

Vraag: is er een electronisch onderdeel dat, (al dan niet bij een snelheid boven 100 km/uur) iets regelt dat ervoor zorgt dat de brandstof bij alle cilinders komt? Zoals gezegd, ik. Heb geen technische kennis, maar de gaskabel geeft de motor een signaal om extra toeren te maken en iets besluit dan om de brandstoftoevoer op te voeren. Het lijkt erop dat de motor geen of niet voldoende brandstof krijgt, zonder dat hij uitvalt (anders zouden de lampjes gaan branden). Een trap op het gaspedaal haalt niets uit, de motor besluit na enkele seconden zelf om weer gewoon te gaan werken.

De motor draait dus door, maar houdt in, alsof je gas terugneemt. De communicatie van het pedaal met de motor is dan enkele seconden uitgeschakeld.

Waarschijnlijk voor de techneuten een warrig verhaal! Smile

Profiel  
 
 
2 van de 28
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook