3 van de 28
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
3.0 V6 24v type 1:  inhouden, horten en stoten
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 17 juli 2012 03:20 PM
  [ # 31 ]

Het onderdeel dat bepaalt hoeveel brandstof er wordt ingespoten, is volgens mij de ECU (motormanagement). Deze ontvangt (o.a.) informatie over de positie van de gasklep van de gaskleppotentiometer. Verder ontvangt de ECU informatie over het uitlaatgasmengsel , de luchtinlaattemperatuur, de watertemperatuur, enzovoort. Al deze waarden worden meegenomen in de berekening van de brandstofinspuiting.
Zoiets. Of dit 100% de waarheid is, weet ik ook niet. Ook ik ben niet voldoende techneut, maar laat me graag corrigeren door de echte techneuten… Smile

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 17 juli 2012 03:49 PM
  [ # 32 ]

Wat een enkele keer wel eens voorkomt is een verstopte luchttoevoer voor de benzinetank. Langzamerhand zakt de druk in de tank tot er dampbellen in de brandstoftoevoer ontstaan en dan stopt de motor of je het contact omdraait. Omdat er dan even geen gebruik meer is loopt de druk weer langzaam op en dan begint hij weer.
Maak eens een rit zonder tankdop (met het klepje dicht). Als hij dan niet hapert zou het dat kunnen zijn.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 25 juli 2012 11:01 PM
  [ # 33 ]

Ik heb dit ook een keer meegemaakt met een 1990 V6.24. Was 1 van de allereersten en liet zich absoluut niet uitlezen. Auto heeft twee weken bij Citroville gestaan maar zonder resultaat.Ik was de wanhoop toen redelijk nabij.

Uiteindelijk op advies van Citroen dealer Ruesink alle stekkerverbinden en relais schoongemaakt en waarnodig het e.e.a. vervangen. Daarna waren de problemen voor 95% weg. Vervolgens de bougiekabels vervangen en nooit meer last gehad. Uitlezen ging eerst ook niet, en na het schoonmaken van alle stekkers en het vervangen van wat matige relais ging dit prima (overigens met een Proxia).

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 25 juli 2012 11:40 PM
  [ # 34 ]

ALLE stekkerverbindingen?? Daar mag je wel even tijd voor gaan uittrekken dan…

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 26 juli 2012 09:38 AM
  [ # 35 ]

In de motorruimte zijn dat er niet veel hoor. Ik denk een stuk of 10.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 26 juli 2012 10:38 AM
  [ # 36 ]
Simmetje schreef:

Ik heb dit ook een keer meegemaakt met een 1990 V6.24. Was 1 van de allereersten en liet zich absoluut niet uitlezen.

1990? Weet je het zeker? Ik meen dat de 24 kleps pas in ‘92 of zo leverbaar werd.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 26 juli 2012 07:49 PM
  [ # 37 ]

FFffff Googelen….....JanSr

Auto zoeken (autoweek.nl)
Het CarBase-archief bevat de prijzen en specificaties van 62.728 auto’s die in Nederland verkocht zijn van 1980 tot heden.

*Merk:  Citroen
*Modelserie:  XM
*Modelvariant:  5-deurs hatchback, 1989-1994
*Uitvoering:  V6.24, B, H5, 1990-1994
Bouwjaar:  1990

Mocht je het nog niet geloven:

http://link.marktplaats.nl/572873082

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 26 juli 2012 11:45 PM
  [ # 38 ]

Toch iets curieus mee aan de hand.

Mijn eerste XM V6 had als kenteken XX-21-BP, ik kreeg hem in januari 1990.
Deze heeft YV-53-RN, met als datum eerste toelating 10-10-1990, drie kwart jaar later.

Wat is er in die tussentijd gebeurd? Ik heb geen inzicht in kentekens en data. Kan het zijn dat dit ding geïmporteerd is of zo?
Er werd in die dagen erg op XM’s gejaagd.
Zelf reed ik in een CX 2500 TRD Turbo II Intercooler (ja, ja, dat stond er allemaal op) met kenteken SJ-75-YX. De leasemaatschappij begon medio 1989 bij een km stand van 175k aan te dringen op vervanging en ik wilde een XM. Met wat uitleg en een smeekbrief aan Citroen NL kreeg ik in oktober of zo een bericht dat er een V6 voor me was gereserveerd, kleur onbekend, te leveren ergens in januari. Als ik een bepaalde kleur wenste of een automaat kwamen daar nog wat maanden bij. Ik kreeg een rode.

Ik werkte bij een royale baas, die mij en mijn collega’s toestond tot 100 k guldens aan een auto te besteden. Mijn collega’s reden (dus) allemaal in Mercedessen en keken steeds wat meewarig als ik ze in mijn CX voorbijreed, destijds was die CX de snelde diesel op de markt en snelheidscontroles waren zeldzaam.

Kortom, geld speelde geen rol, want zo’n V6 kostte toen “slechts” 75.000 guldens, dus nog ruim onder de ton. Als de 24 kleps leverbaar zou zijn geweest had ik daar van geweten en had hem zeker besteld en gekregen.
Ik weet nog dat mijn dealer me trots belde dat hij een 24 kleps automaat binnen had, die mocht ik een dagje meekrijgen. Maar helaas had ik nog te weinig op de teller om in aanmerking te komen.

Enkele weken later stapte ik uit in Oostende, een vader met een zoontje keken jaloers toe. Het jochie zei “Kijk vader, ‘t is n’ en zes!” Die zag je in België ook nog niet.

Maar… het geheugen is fragiel en vluchtig.
Benieuwd naar de feiten.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 27 juli 2012 12:03 AM
  [ # 39 ]
JanSr schreef:

kreeg ik in oktober 89’ of zo een bericht dat er een V6 voor me was gereserveerd,

Oktober 89’ is nog steeds geen 1990. Vandaar dat er voor jou “slechts” een V6 werd gereserveerd…..
De eerder genoemde V6/24V is van oktober 90’.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 27 juli 2012 12:12 AM
  [ # 40 ]

Ja, dat zie ik ook. Maar wat mij verbaast is dat vroege kenteken en de late levering in NL. Vandaar dat ik denk aan import, want in Frankrijk liepen ze een aardig eindje voor.
In mijn geheugen kwam die dealer pas na een jaar met die 24 kleps. En die zaten daar echt achteraan. In die tijd verdienden ze nog aan zo’n ding.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 27 juli 2012 12:24 AM
  [ # 41 ]
JanSr schreef:

Ik weet nog dat mijn dealer me trots belde dat hij een 24 kleps automaat binnen had, die mocht ik een dagje meekrijgen.

Dat lijkt me sterk, die zijn er niet. Pas met de es9, niet met de oude 24 klepper.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 27 juli 2012 12:30 AM
  [ # 42 ]
MaartenH schreef:
JanSr schreef:

Ik weet nog dat mijn dealer me trots belde dat hij een 24 kleps automaat binnen had, die mocht ik een dagje meekrijgen.

Dat lijkt me sterk, die zijn er niet. Pas met de es9, niet met de oude 24 klepper.

JanSr schreef:

Maar… het geheugen is fragiel en vluchtig.

Laughing

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
xmrijder
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 122
Geregistreerd: 08-06-2007

Gepost: 27 juli 2012 08:42 PM
  [ # 43 ]

halverwege 1990 zijn ze gekomen modeljaar 1991 en deze is geen import is geen import.
Alleen waren ze snel heel huiverig voor de eerste 24 kleppers deze moet ook al een revisie gehad hebben want ze haalden met moeite de ton in het begin

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 28 juli 2012 01:22 AM
  [ # 44 ]

jij doelt op dat gedoe met die nokkenassen.

maar goe… we dwalen af…

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 29 juli 2012 05:48 PM
  [ # 45 ]
JanSr schreef:

Wat een enkele keer wel eens voorkomt is een verstopte luchttoevoer voor de benzinetank. Langzamerhand zakt de druk in de tank tot er dampbellen in de brandstoftoevoer ontstaan en dan stopt de motor of je het contact omdraait. Omdat er dan even geen gebruik meer is loopt de druk weer langzaam op en dan begint hij weer.
Maak eens een rit zonder tankdop (met het klepje dicht). Als hij dan niet hapert zou het dat kunnen zijn.

Vandaag heb ik wat luchtslangetjes bekeken, tenminste, voor zover je daar bij kunt. De motorruimte zit bij een V6 24v met alles erop en eraan natuurlijk erg vol. In het bijzonder heb ik het slangetje van de MAP-sensor naar het luchthuis eraf gehaald, maar dat bleek goed. Ook de kabel van de bobine naar de verdeler heb ik los gehad, maar ook daar valt niets aan te zien. Als ik deze kabel met draaiende motor wat heen en weer beweeg gebeurt er niets, dus een draadbreuk daar lijkt me onwaarschijnlijk.

Wat betreft de mogelijkheid van een verstopte luchttoevoer voor de benzinetank: net als bij bijvoorbeeld een vervuild benzinefilter zou je dan verwachten dat het inhouden zich voordoet als er veel benzine wordt gevraagd, waardoor er onderdruk in de tank zou ontstaan. In mijn geval houdt de motor echter nooit in als je accelereert, dus ik denk niet dat ik het daar moet zoeken. Intussen word ik er wel moedeloos van, maar voor nieuwe suggesties houd ik mij aanbevolen.

Kees

Profiel  
 
 
3 van de 28
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook