24 van de 28
« Eerste  < Vorige 22 23 24 25 26 Volgende >  Laatste »
   
3.0 V6 24v type 1:  inhouden, horten en stoten
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 september 2017 09:25 AM
  [ # 346 ]

Een paar opmerkingen:

- “Meten met de vacuumslang afgesloten” betekent naar ik aanneem dat ik het slangetje los moet trekken en dan de opening op de drukregelaar moet afdoppen (of gewoon mijn vinger erop moet houden), niet dat ik het alleen maar los haal en de drukregelaar dus blootstel aan de buitenlucht. Klopt dat?

- Als ik dat experiment uitvoer en ik krijg een andere druk, betekent dat dan dat de oorzaak een lekkend inlaatspruitstuk is of kan zijn?

- Het aardige van die megasquirt is dat je, met een laptop aangesloten, een heleboel zelf kunt regelen (bijv. een rijker of armer mengsel, bij een toerental naar keuze). Zelf begin ik er niet aan, want ik weet dan eerlijk gezegd niet waar ik mee bezig ben, maar voor de APK is bij de garage onlangs het mengsel bij stationair ietsje armer gezet, om te voldoen aan de emissie-eisen. Voor hogere toerentallen is er niets aan de instellingen veranderd. Ik weet niet of zo’n computer een iets minder goed functionerende drukregelaar of een lekkage dan zou moeten opvangen; kennelijk kan hij dat niet.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 17 september 2017 09:45 AM
  [ # 347 ]
Rougefurio schreef:

maar voor de APK is bij de garage onlangs het mengsel bij stationair ietsje armer gezet, om te voldoen aan de emissie-eisen.

Kees, ik denk dat je al een heel eind richting het probleem, en daarmee de oorzaak bent:

Citroensmgz schreef:

Als je echt maar 2.5 bar hebt in plaats van 3 bar kun je er van uit gaan dat je benzinemengsel ongeveer 10-15 % te arm is, en dat leidt inderdaad tot behoorlijk inhouden, ( en afslaan bij slecht stationair lopen) want je motormanagement kan dat blijkbaar niet bijregelen.

Met mijn meet- en regelpet op ga ik er van uit dat die megasquirt wel de mogelijkheid heeft om een te arm mengsel bij te regelen, mits er gemeten wordt. De hoeveelheid instromende lucht wordt gemeten, de tijd dat de injectors open staan is bekend, maar er zit geen meting op de motor die de brandstofdruk meet. Al met al worden de drukregelaar, de brandstofpomp, of beide steeds meer verdachten.

Vraag: zijn de problemen begonnen nadat de garage de megasquirt anders heeft afgesteld?

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 september 2017 09:55 AM
  [ # 348 ]

Je wilt atmosferische druk op je drukregelaar om de 3 bar te testen, anders heb je onderdruk je spruitstuk die je wel meet maar niet weet. ( Je drukregelaar houdt een constante druk “over” de injectoren , de benzinedruk varieert dus met de onderdruk in je spruitstuk ). Dus slangetje eraf ( drukregelaar open)  en slangetje dichtknijpen ( anders heb je luchtlekkage in je inlaat).
Zo meet je alleen de drukregelaar.

Een megasquirt werkt met een groot aantal vaste instellingen. Als het goed is het je ook een wide-band O2 (lambda) sensor die gebruikt wordt voor terugkoppeling, die regelt dan het mengsel bij als de vaste instellingen niet werken.  De injectoren hebben echter ook een soort “minimum” hoeveelheid waaronder ze niet goed werken. Als je daarop ingeregeld staat en je hebt valse lucht krijg je een te arm mengsel.

Ik zou toch eens een computer aan de megasquirt hangen en als hij slecht loopt eens kijken wat het mengsel doet. Je kunt daarmee behoorlijk wat diagnose doen, dat bespaart je nog vele uren zoeken. Als je echte verder wil zoeken zou ik kijken naar valse lucht. Als je XM voor de APK armer gesteld is zou ik dat terug draaien, want misschien loopt ie niet lekker op dat armere mengsel? Of had je het probleem niet direct daarna ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 september 2017 10:02 AM
  [ # 349 ]

@ wimb (en deels @ Citroensmgz):

Nee, daarvoor had ik soms ook een klein beetje last, en na de APK zijn er ook wel dagen geweest dat de auto perfect reed. Zoals gezegd gold die veranderde instelling alleen maar voor stationair; bij hogere toerentallen is er niets veranderd, terwijl ik vorige week bij allerlei toerentallen problemen had.

Over die benzinepomp: in bericht 338 heb ik (terecht of ten onrechte) beredeneerd dat die altijd dezelfde hoeveelheid benzine produceert en dat, zolang er bij elk toerental nog retour is, hij goed of voldoende functioneert. Dat wil ik vandaag of anders morgen nog een keer checken.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 september 2017 12:01 PM
  [ # 350 ]

Weer een stukje verder. De druk is, met afgekoppeld vacuümslangetje, 3,1 à 3,2 bar. Gas geven of niet maakt geen verschil, maar dat komt waarschijnlijk doordat er nu niet wordt gereageerd op de inlaat. Het cv-manometertje van Karwei kan kennelijk niet tegen benzinedamp, begint wit uit te slaan en is minder goed afleesbaar. Wat moet ik hier nu uit afleiden, heb ik het probleem gevonden en hoe los ik het op?

Afbeelding Bijlagen
benzinedruk_zonder_vac._.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 september 2017 12:04 PM
  [ # 351 ]

Je hebt geen probleem gevonden, want dit is wat het hoort te zijn. Die meter’s zijn niet zo nauwkeurig, dus 3.1 a 3.2 vindt ik O.K. Inderdaad: Een waterdrukmeter is voor benzine bijna “eenmalig gebruik”. ( been there done that….)

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 september 2017 12:20 PM
  [ # 352 ]

Tja, een leuk onderzoek, maar nu weet ik dus nog niks. Misschien alle massabevestigingspunten nog maar eens nalopen? Toch wel onbevredigend; ik ga in ieder geval bij Renard langs om de computer aan de laptop te hangen. (“Uitlezen” is niet van toepassing, want die megasquirt biedt je de mogelijkheid “live” mee te kijken wat de motor doet en veranderingen aan te brengen, maar hij heeft geen geheugen waarin fouten worden opgeslagen.)

Edit: Na de eerste keer meten, met het slangetje erop, schreef ik dat de wijzer bij stationair rond de 2,6 “trilde”, maar ik zou het bijna zwiepen noemen, omdat de uitslag razendsnel heen en weer ging tussen pakweg 2,3 en 2,7. Zou dat nog iets betekenen?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7268
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 17 september 2017 12:50 PM
  [ # 353 ]

Motor koud: is starten en (mooi) lopen, warm lopen is horten en stoten ??? Motor in koude toestand is dus geen probleem ??

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 september 2017 01:46 PM
  [ # 354 ]

Zo zou ik het niet durven stellen, want omdat het nogal een beest van een motor is, doe ik de eerste 15 à 20 minuten altijd heel kalm aan en pas als de olie zo’n 80 graden is geef ik serieus gas. Ik zal eens kijken of het zich ook bij koude motor voordoet, maar eigenlijk durf ik er nu niet mee de straat op, want ik heb geen zin om wéér stil te komen staan! Misschien dat de motor thuis, bij stilstand laten lopen me iets leert.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7268
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 17 september 2017 01:55 PM
  [ # 355 ]

Dit plaatje verteld mij dat er nog steeds de oude stappenmotor opzit: Die wil wel eens openblijven staan. Gevolg: koud starten en lopen van de motor maar bij warme motor teveel lucht waar zelfs je megasquirt gaan raad mee weet ( >> veel lucht is arm mengsel = inhouden/horten bij warme motor).
Oplossing: bij warme motor zou je 1 van de 2 luchtslangen aan de stappenmotor eens kunnen afknijpen.

https://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fid=17&aid=17457_x6HMZXwDTSmIUNvdVpuj&board_id=1

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 september 2017 02:22 PM
  [ # 356 ]
Rougefurio schreef:

Tja, een leuk onderzoek, maar nu weet ik dus nog niks. Misschien alle massabevestigingspunten nog maar eens nalopen? Toch wel onbevredigend; ik ga in ieder geval bij Renard langs om de computer aan de laptop te hangen. (“Uitlezen” is niet van toepassing, want die megasquirt biedt je de mogelijkheid “live” mee te kijken wat de motor doet en veranderingen aan te brengen, maar hij heeft geen geheugen waarin fouten worden opgeslagen.)

Edit: Na de eerste keer meten, met het slangetje erop, schreef ik dat de wijzer bij stationair rond de 2,6 “trilde”, maar ik zou het bijna zwiepen noemen, omdat de uitslag razendsnel heen en weer ging tussen pakweg 2,3 en 2,7. Zou dat nog iets betekenen?

Dat zou kunnen zeggen dat je inlaatonderdruk ook heen en weer zwiept, lijkt me niet de bedoeling, maar je meting is natuurlijk niet perfect. Zou kunnen duiden op valse lucht, maar als je stationair regelaar “hysteresis heeft, d.w.z. hij niet helemaal vloeiend beweegt of soms zelfs vast blijft zitten dan krijg je dat ook. Spuit dat ding maar een goed in met kruipolie, dat wil weleens helpen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 september 2017 04:03 PM
  [ # 357 ]

Het weer is hier de laatste uren prima, maar ik ben blij dat ik niet aan de verleiding heb toegegeven een stukje te gaan rijden.

Nadat ik de stappenmotor had losgehaald en er WD40 had ingespoten, was het zwabberen van de manometernaald aanzienlijk minder: zo tussen de 2,5 en 2,65 bar. Met wat gas erbij werd hij nog iets stabieler: rond de 2,55.

Maar… toen de motor wat warmer werd (de olie stond op 70 graden) kreeg hij het steeds moeilijker en na nog een halve minuut of een minuut sloeg hij af, zonder dat ik aan het gas had gezeten. Herstarten lukte met enige moeite, maar opnieuw zakte hij weg. Dit is precies wat er afgelopen week gebeurde, en ik ben in ieder geval blij dat ik de storing kennelijk ook bij stilstand kan oproepen. Nu nog de oorzaak en de oplossing vinden…

Edit: Ik zag dat tegen het moment van afslaan de brandstofdruk iets toenam: 2,8 of 2,9. Dit zou misschien kunnen betekenen dat de stappenmotor niet goed meer is, te veel lucht toelaat en dat de injectie het niet meer aankan. (Of lijd ik nu aan tunnelvisie?)

Edit 2: Daarnet een paar keer gestart en met de lijmtang de slang van de stappenmotor steeds verder dichtgeknepen, maar het hielp niet. Het starten ging gepaard met wat lawaai dat ik normaal niet hoor. Na drie of vier keer wilde hij helemaal niet meer starten en om de accu niet leeg te trekken ben ik maar gestopt.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 17 september 2017 04:33 PM
  [ # 358 ]

Ik vind het wel een lastige puzzel worden zo op afstand. Weet je wel zeker dat de bobine en ontstekingsmoduul goed zijn? Die willen wel eens gek gaan doen bij warme motor.
Stappenmotor zou als ik het zo hoor ook nog het probleem kunnen zijn, maar als je zelf gas geeft is die niet of nauwelijks meer van belang. Dus dan zou het probleem er alleen stationair draaiend moeten zijn.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 17 september 2017 04:35 PM
  [ # 359 ]

Krijg je nog wel een goede vonk? En worden de injectoren aangestuurd? Eventueel te testen met een ledje.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 september 2017 06:02 PM
  [ # 360 ]

Deze motor heeft 6 bobines, die gaan niet tegelijk stuk.
Heb je hem al eens uit laten lezen?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
24 van de 28
« Eerste  < Vorige 22 23 24 25 26 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook