25 van de 28
« Eerste  < Vorige 23 24 25 26 27 Volgende >  Laatste »
   
3.0 V6 24v type 1:  inhouden, horten en stoten
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 17 september 2017 06:16 PM
  [ # 361 ]

Toch vreemd: je hebt dus brandstof en een bobine voor iedere bougie en toch hij het niet bij een warme motor.
En nu een raar geluid bij het dichtknijpen van de stappenmotor (welke dicht hoort te zijn bij een warme motor).
Vreemd,vreemd…........huh

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 september 2017 06:21 PM
  [ # 362 ]

In het verleden vernieuwd/vervangen:

- maart 2012: bobine (één dus), nieuw
- augustus 2012: ontstekingsmodule, nieuw
- januari 2013: stappenmotor, gebruikt

Zoals meermalen uitgelegd, valt er niets meer uit te lezen, want ik heb geen Fenix-computer meer, maar een megasquirt zonder geheugen. Of alles vonkt kan ik nog controleren; of de injectoren het goed doen weet ik op dit moment niet. Wel viel me vanmiddag op dat de motor steeds langzamer ging draaien, zonder dat ik het idee had dat hij bijvoorbeeld op nog maar drie cilinders liep.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 17 september 2017 06:24 PM
  [ # 363 ]

Heb je nu 1 bobine of 6 bobine’s (1 voor iedere bougie)??

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 september 2017 06:28 PM
  [ # 364 ]

Eén!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 17 september 2017 06:29 PM
  [ # 365 ]

Kees, wat je ook nog kunt doen is kijken hoe de bougies er uit zien. Koffiekleur is goed. Witte uitslag betekent te arm mengsel.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 september 2017 06:41 PM
  [ # 366 ]

Ga ik doen.

@ citroen23: Het vreemde, wat rammelende geluid doet zich voor bij starten, niet bij het dichtknijpen van een slang.

En ja, als het eenvoudig was zaten we nu niet op 365 posts…

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 17 september 2017 06:50 PM
  [ # 367 ]

Controleer dan gelijk alle 6 bougie’s : wellicht is daar nog een zichtbare conclusie uit te trekken.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 18 september 2017 01:00 PM
  [ # 368 ]

De bougies zien er alle zes netjes uit. Na inspectie daarvan de motor met van de drukregelaar losgekoppeld vacuümslangetje goed warm laten draaien, met af en toe gas, maar overwegend stationair. (Ik hoopte aan te tonen dat het om een vacuümprobleem gaat, waarbij de motor goed zou lopen zonder slangetje en storing zou vertonen mét slangetje.) Goed lopen deed hij ook, twintig minuten lang, maar vlak vóór ik de motor wilde afzetten omdat de ventilatoren al draaiden, de olie 80 graden was en ik het slangetje wilde aanbrengen, sloeg hij uit zichzelf af. Herstarten lukte één keer, maar de motor viel snel weer weg en nog eens herstarten lukte niet. Plannetje in duigen!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3537
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 18 september 2017 01:25 PM
  [ # 369 ]

Het lijkt er op dat je motor na 15-20 minuten “ineens” niet meer wil. d.w.z. afslaat en niet wil starten?  Heb je enig idee of hij verzuipt en daarom niet wil starten ( ruik je aan de benzine in de uitlaat, d.w.z. de ontsteking kan het niet aan), of te arm loopt/ geen benzine meer krijgt. ( Boudies droog, ruikt niks, alles lijkt normaal, behalve dat ie niet start ? ....)  Dat zijn altijd de moeilijkst te vinden problemen, want jet hebt er geen “logger” op zitten. De eenvoudige oplossingen heb je al allemaal gehad.  Heb je alle contacten van de megasquirt al eens nagekeken? Kabels/stekers etc? Welke megasquirt heb je precies ( zou kunnen zijn dat er na verloop van tijd iets te warm wordt in je ECU?) Wat staat er op “het kastje” ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 18 september 2017 01:34 PM
  [ # 370 ]

Ik had de manometer er weer tussen en deze gaf al die tijd, ook bij het afslaan, 3,1 à 3,2 bar aan, dus ik denk niet dat het om een benzinetekort gaat. Eén keer herstarten lukte vrij vlot, dus dan is de motor kennelijk ook niet verzopen. Ik zal echter je opmerkingen ter harte nemen en nog het een en ander controleren en uitzoeken.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 18 september 2017 06:10 PM
  [ # 371 ]

Een nieuwe ontwikkeling…

Deze middag wilde ik het experiment van vanmorgen herhalen, maar er deed zich een nieuwe ontwikkeling voor. Tot nu toe bleef de manometer steeds ruim 3 bar aangeven, ook op het moment van afslaan (tenzij ik wel héél slecht heb opgelet). Vanmiddag liet ik de motor warm draaien tot water en olie beide ongeveer 95 graden waren en ik verwachtte dat de motor zou afslaan. Dat gebeurde niet, maar wel liep op een gegeven moment de manometer, binnen een minuut of vijf, langzaam terug naar 1,0 à 1,1 bar, waar hij stabiel bleef. Zelfs bij gas geven gaf de motor het niet op.

Dit brengt me terug naar wimb’s suggestie van de drukregelaar als oorzaak, alhoewel volgens mijn garage een kapot membraan meestal tot een toename van de druk leidt. De brandstofpomp werkt of werkt niet (eenvoudig gezegd), en aangezien hij iedere keer bij contact aanzetten twee seconden zoemt en een paar jaar geleden vernieuwd is, is dat niet de eerste verdachte. Natuurlijk zou er ook elders een storing kunnen zijn, waardoor de benzinepomp de toevoer afsluit; in dat geval moeten we dus de eigenlijke oorzaak helemaal buiten het brandstofcircuit zoeken, bijvoorbeeld bij de sensor op het vliegwiel. Voorlopig denk ik dat ik maar eens 100 euro aan een nieuwe drukregelaar spendeer, tenzij jullie mij op andere gedachten weten te brengen.

Edit: Of is het gewoon een waardeloze manometer?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 18 september 2017 06:40 PM
  [ # 372 ]

Ik mee in die opmerking van de garagehouder. Het membraam gaat zich niet anders gedragen bij warme motor.
Ofterwel: hij is kapot of niet. Kan het ook wezen dat de brandstoftank vacuum getrokken wordt ? Dus bij een volgende test de tankdop eraf laten. Die megasquirt zal ook info nodig hebben van diverse temperatuur sensoren aan het blok.
Zijn deze allemaal in orde cq geven dezen wellicht afwijkende waarden bij warme motor ?? Die megasquirt stuurt ook de verdeelinrichting ??? dus een onvoldoende gekoelde onstekingsmodule kunnen “we” uitsluiten ?? één van de canisters 9,10,12 verstopt ??? Die BDP sensor kan die ook last hebben van de hitte ??
of was hij al eens vervangen ?? 36 goed ?? wordt waarschijnlijk ook gebruikt door de megasquirt ??

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 18 september 2017 07:36 PM
  [ # 373 ]

Je kunt toch “live” meten met zo’n megasquirt ?? wat zijn de lamda waarden bij warme motor ?? voornamelijk wanneer hij kuren krijgt. Wellicht komt het bekende euvel van een gescheurd uitlaatspruitstuk nu om de hoek kijken waardoor één van de 2 lamda sonde’s geen raad weet….....

Ook een tabel gevonden met de meetwaardes van de diverse sensoren: zo moet bij een water temperatuur van 90 graden de weerstand 230 ohm zijn.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3537
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 18 september 2017 07:40 PM
  [ # 374 ]
Rougefurio schreef:

Een nieuwe ontwikkeling…

Edit: Of is het gewoon een waardeloze manometer?

Als je motor blijft lopen en gas aanneemt, en de manometer geeft dan 1 bar aan is de manometer “overleden” denk ik zo.
Vraagje: Stuur je met de megasquirt ook de extra kleppen aan in de luchtinlaat? Als hij daar lekt of de kleppen worden verkeerd gezet krijg je ook rare effecten. Als die kleppen uitgezet zijn in welke stand staan ze dan ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 18 september 2017 07:57 PM
  [ # 375 ]

Wellicht kan die manometer helemaal niet zo goed tegen benzine…

Profiel  
 
 
25 van de 28
« Eerste  < Vorige 23 24 25 26 27 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook