











































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Tja er zijn toch situaties dat je er toch een rem erop moet houden…
En om geen noodstop te maken dat wordt ook lastig inplannen, dat probeer je altijd te voorkomen.
Maar goed het idee klopt, zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat hete remmen afgekoeld worden door remblokken. Maar dat geld natuurlijk eigenlijk voor elke auto.
Of is een DS daar extra gevoelig voor? Ik heb het idee dat ik het nogal veel hoor trillende remmen bij een DS.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Eigenlijk bij elke auto. Hangt misschien ook van de kwaliteit schijven af. Op m’n saxo had ik met nieuwe schijven van brebeun na een jaar trillende remmen door ongelijkmatige plekken. Een tientje meer bij de dealer en deze trillen na 3 jaar nog niet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Veel hangt ook af van je eigen rijstijl
Er zijn er die geventileerde schijven zelfs krom krijgen
Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit last van gehad
Ergens zonde dat ik mijn huidige schijven moet vervangen dus
Deze geven namelijk geen krimp, niks getril of what so ever
Ze doen alleen wat ze moeten doen en dat is stoppen
Maar helaas beginnen ze wat dunnetjes te worden
En neem ik het risico liever niet dat ze stuk vliegen
Maar als ik het goed begrijp is het uitklokken niet van zo’n groot belang
En een WPH komt onder de boom te liggen binnenkort
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Ik zat over een antwoord na te denken, maar kwam er niet helemaal uit. En er kwam nog een telefoontje tussendoor.
Ik weet niet hoe dat bij moderne auto’s is, bij mijn dagelijkse zx d (met 436k) totaal geen last van trillend remmen.
Zolang ik ds rijd (vanaf ‘79), en ook wel eens in andermans ds, neem ik dit nare verschijnsel waar. Maar ook niet. Verschillend dus. Oudere typen ds lijken er minder last van te hebben, daar zijn de schijven en aandrijfassen ook anders dan de latere typen.
Ook bij latere typen waar originele schijven op gemonteerd zijn kan trillend remmen voorkomen. En sinds er verschillende leveranciers door de jaren heen verschillende kwaliteiten geleverd hebben, lijkt het steeds lastiger van dit getril af te komen.
De schijven zijn tegen het differentieel aan gemonteerd, en daar kan ook lager-slijtage optreden, die de slingering van de schijf kan doen ontstaan.
De combinatie remblokken (verschillende hardheid) en schijven kan ook nadelig zijn.
Het lijkt dus een combinatie van faktoren. Ik vind het in ieder geval naar rijden, trillende remmen.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
SalsaChris schreef:
Maar als ik het goed begrijp is het uitklokken niet van zo’n groot belang
Juist wel!!!!!!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zou ik ook doen.
Als ie een keer begint met trillen wordt het alleen maar erger.
Scheelt een hoop rijplezier!
“Afdraaien” met schuurpapier op een paar oude remblokken mag niet van waterman…
Maar ik heb het jaaaaren geleden wel gedaan en nooit meer getril gehad.
Alleen wel even alle gruis wegblazen…














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
H@ns schreef:
“Afdraaien” met schuurpapier op een paar oude remblokken mag niet van waterman…
Waar staat dat Hans?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat gaat over een NIEUWE auto…. Daarbij schrijft de TS over schijven die vervangen moeten worden omdat ze dun zijn. Die ga je dus niet afdraaien. Ook is het zo dat er voor het schuren van schijven door citroen speciale remblokken werden geleverd voor de Ds en Sm. Dat is niet met een stukkie schuurpapier te vergelijken…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nee, afschuren van dunne schijven is wel erg spannend…
Dat van die speciale blokjes wist ik niet… Schuurpapier van goede kwaliteit en Bisonkit werkt trouwens ook prima…
Maar wat ik wil zeggen is dat het wel verstandig is om bij het plaatsen van nieuwe schijven zo nauwkeurig mogelijk te werken om het afdraaien te voorkomen (wat een zin, ik moet naar bed).
Daar over zijn we het wel eens denk ik…
Welterusten!





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
SalsaChris schreef:Veel hangt ook af van je eigen rijstijl
Er zijn er die geventileerde schijven zelfs krom krijgen
Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit last van gehadErgens zonde dat ik mijn huidige schijven moet vervangen dus
Deze geven namelijk geen krimp, niks getril of what so ever
Ze doen alleen wat ze moeten doen en dat is stoppen
Maar helaas beginnen ze wat dunnetjes te worden
En neem ik het risico liever niet dat ze stuk vliegenMaar als ik het goed begrijp is het uitklokken niet van zo’n groot belang
En een WPH komt onder de boom te liggen binnenkort
Het grootste gevaar als ze wat dunnetjes worden is oververhitting. Bij een cx meegemaakt bij stevig remmen. De eerste 1,5 seconde is de remkracht goed, maar daarna wordt het veel minder. Levensgevaarlijk.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Bij trillende remmen kun je inderdaad de speciale “schuurblokken” gebruiken. Je bent dan in ieder geval tijdelijk van het trillen af. Maar het is geen garantie voor het definitief verlost zijn van dit verschijnsel. Mijn eerder genoemde mogelijkheden spelen dan een rol.
Wanneer je schijven dun zijn, dunner dan 7 mm, is het erg lastig, zo niet onmogelijk, om je handrem nog goed gesteld te krijgen. Dit is wel je “noodrem”...














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik ben vorig jaar met de schijven op het asfalt geketst (combinatie van verkeersdrempel, banden met een te kleine diameter en gat in de weg)
Sindsdien trilt mijn rem. Wordt wel steeds minder gelukkig na 5000 km.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
ik moet ook regelmatig de speciale schuur-rem-blokjes gebruiken voor een tijdelijk effect, helaas. De nwe remschijven liggen al klaar…
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Die schuurblokken kun je 4 a 5 keer gebruiken, daarna zijn ze op.
Misschien ten overvloede: Het is erg belangrijk de schijven en omgeving vet- en olievrij te hebben, en dat je het schuurstof na het rijden met de schuurblokken met behulp van perslucht goed verwijdert.