2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Vervangen remschijven
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 26 november 2012 10:13 PM
  [ # 16 ]

Tja er zijn toch situaties dat je er toch een rem erop moet houden…
En om geen noodstop te maken dat wordt ook lastig inplannen, dat probeer je altijd te voorkomen.

Maar goed het idee klopt, zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat hete remmen afgekoeld worden door remblokken. Maar dat geld natuurlijk eigenlijk voor elke auto.
Of is een DS daar extra gevoelig voor? Ik heb het idee dat ik het nogal veel hoor trillende remmen bij een DS.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 november 2012 10:56 PM
  [ # 17 ]

Eigenlijk bij elke auto. Hangt misschien ook van de kwaliteit schijven af. Op m’n saxo had ik met nieuwe schijven van brebeun na een jaar trillende remmen door ongelijkmatige plekken. Een tientje meer bij de dealer en deze trillen na 3 jaar nog niet.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 26 november 2012 11:07 PM
  [ # 18 ]

Veel hangt ook af van je eigen rijstijl
Er zijn er die geventileerde schijven zelfs krom krijgen
Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit last van gehad

Ergens zonde dat ik mijn huidige schijven moet vervangen dus
Deze geven namelijk geen krimp, niks getril of what so ever
Ze doen alleen wat ze moeten doen en dat is stoppen
Maar helaas beginnen ze wat dunnetjes te worden
En neem ik het risico liever niet dat ze stuk vliegen

Maar als ik het goed begrijp is het uitklokken niet van zo’n groot belang
En een WPH komt onder de boom te liggen binnenkort toilet

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 26 november 2012 11:12 PM
  [ # 19 ]

Ik zat over een antwoord na te denken, maar kwam er niet helemaal uit. En er kwam nog een telefoontje tussendoor.

Ik weet niet hoe dat bij moderne auto’s is, bij mijn dagelijkse zx d (met 436k) totaal geen last van trillend remmen.
Zolang ik ds rijd (vanaf ‘79), en ook wel eens in andermans ds, neem ik dit nare verschijnsel waar. Maar ook niet. Verschillend dus. Oudere typen ds lijken er minder last van te hebben, daar zijn de schijven en aandrijfassen ook anders dan de latere typen.
Ook bij latere typen waar originele schijven op gemonteerd zijn kan trillend remmen voorkomen. En sinds er verschillende leveranciers door de jaren heen verschillende kwaliteiten geleverd hebben, lijkt het steeds lastiger van dit getril af te komen.
De schijven zijn tegen het differentieel aan gemonteerd, en daar kan ook lager-slijtage optreden, die de slingering van de schijf kan doen ontstaan.
De combinatie remblokken (verschillende hardheid) en schijven kan ook nadelig zijn.

Het lijkt dus een combinatie van faktoren. Ik vind het in ieder geval naar rijden, trillende remmen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 november 2012 11:42 PM
  [ # 20 ]
SalsaChris schreef:

Maar als ik het goed begrijp is het uitklokken niet van zo’n groot belang

Juist wel!!!!!!!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5396
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 26 november 2012 11:54 PM
  [ # 21 ]

Zou ik ook doen.
Als ie een keer begint met trillen wordt het alleen maar erger.
Scheelt een hoop rijplezier!

“Afdraaien” met schuurpapier op een paar oude remblokken mag niet van waterman…
Maar ik heb het jaaaaren geleden wel gedaan en nooit meer getril gehad.
Alleen wel even alle gruis wegblazen…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 november 2012 12:00 AM
  [ # 22 ]
H@ns schreef:

“Afdraaien” met schuurpapier op een paar oude remblokken mag niet van waterman…

Waar staat dat Hans?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5396
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 november 2012 12:20 AM
  [ # 23 ]
Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 november 2012 12:23 AM
  [ # 24 ]

Dat gaat over een NIEUWE auto….  Daarbij schrijft de TS over schijven die vervangen moeten worden omdat ze dun zijn. Die ga je dus niet afdraaien. Ook is het zo dat er voor het schuren van schijven door citroen speciale remblokken werden geleverd voor de Ds en Sm. Dat is niet met een stukkie schuurpapier te vergelijken…..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5396
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 november 2012 12:32 AM
  [ # 25 ]

Nee, afschuren van dunne schijven is wel erg spannend…
Dat van die speciale blokjes wist ik niet… Schuurpapier van goede kwaliteit en Bisonkit werkt trouwens ook prima…

Maar wat ik wil zeggen is dat het wel verstandig is om bij het plaatsen van nieuwe schijven zo nauwkeurig mogelijk te werken om het afdraaien te voorkomen (wat een zin, ik moet naar bed).
Daar over zijn we het wel eens denk ik…

Welterusten!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 november 2012 01:12 AM
  [ # 26 ]
SalsaChris schreef:

Veel hangt ook af van je eigen rijstijl
Er zijn er die geventileerde schijven zelfs krom krijgen
Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit last van gehad

Ergens zonde dat ik mijn huidige schijven moet vervangen dus
Deze geven namelijk geen krimp, niks getril of what so ever
Ze doen alleen wat ze moeten doen en dat is stoppen
Maar helaas beginnen ze wat dunnetjes te worden
En neem ik het risico liever niet dat ze stuk vliegen

Maar als ik het goed begrijp is het uitklokken niet van zo’n groot belang
En een WPH komt onder de boom te liggen binnenkort toilet


Het grootste gevaar als ze wat dunnetjes worden is oververhitting. Bij een cx meegemaakt bij stevig remmen. De eerste 1,5 seconde is de remkracht goed, maar daarna wordt het veel minder. Levensgevaarlijk.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 27 november 2012 09:09 AM
  [ # 27 ]

Bij trillende remmen kun je inderdaad de speciale “schuurblokken” gebruiken. Je bent dan in ieder geval tijdelijk van het trillen af. Maar het is geen garantie voor het definitief verlost zijn van dit verschijnsel. Mijn eerder genoemde mogelijkheden spelen dan een rol.

Wanneer je schijven dun zijn, dunner dan 7 mm, is het erg lastig, zo niet onmogelijk, om je handrem nog goed gesteld te krijgen. Dit is wel je “noodrem”...

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 27 november 2012 10:27 AM
  [ # 28 ]

Ik ben vorig jaar met de schijven op het asfalt geketst (combinatie van verkeersdrempel, banden met een te kleine diameter en gat in de weg)
Sindsdien trilt mijn rem. Wordt wel steeds minder gelukkig na 5000 km.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 27 november 2012 03:11 PM
  [ # 29 ]

ik moet ook regelmatig de speciale schuur-rem-blokjes gebruiken voor een tijdelijk effect, helaas. De nwe remschijven liggen al klaar…

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 27 november 2012 03:40 PM
  [ # 30 ]

Die schuurblokken kun je 4 a 5 keer gebruiken, daarna zijn ze op.
Misschien ten overvloede: Het is erg belangrijk de schijven en omgeving vet- en olievrij te hebben, en dat je het schuurstof na het rijden met de schuurblokken met behulp van perslucht goed verwijdert.

Profiel  
 
 
2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook