2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Wat?? Een BX Electrique ?1?
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 07 december 2012 07:34 PM
  [ # 16 ]

Die heeft ook een ander subframe. Wel zo om te schroeven overigens. Maar dan zou ik een later subframe nemen, die liggen voor het oprapen.

Profiel  
 
JWH
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012

- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Gepost: 07 december 2012 07:44 PM
  [ # 17 ]

Interessant.

Ik ben een liefhebber van electrisch rijden, ik ga dit topic zeker volgen.

JW

Profiel  
 
banaanepit
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012

- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 07 december 2012 09:18 PM
  [ # 18 ]

je gaat je bx electries maaken wat ik een super idee vind, aleen even uit nieuwschierigheid vragen. word dit een zuinige bx of ben je van plan dit een moderne bx te maken? (te denken aan: dagrij verlichting, led/halogeenlampen, 3de remlicht, alles electries en noem maar op…)

“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 07 december 2012 09:33 PM
  [ # 19 ]

Erg tof idee om een bx om te bouwen. Er zijn al verschillende pogingen gedaan met andere auto’s als ik zo eens google,

Los van of het allemaal kan wat regelgeving betreft zou het wel mooi zijn als de BX als vertrouwd blijft rijden. Blijft het LHM systeem bijvoorbeeld gehandhaafd?

Als de wagen dan ook nog als officieel elektrische auto geregistreerd kan worden zit je goed denk ik.

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 07 december 2012 10:35 PM
  [ # 20 ]

Leuk project!
Zal ik ongetwijfeld volgen.
Wat mij ook een leuk idee lijkt is ombouwen tot waterstof. Bij mijn weten kan dit met behoud van de standaard benzine motor, al zit je wel met vermogenverlies op de al niet overbemeten 1.4 motor. Maar aangezien je voorlopig nergens waterstof kan tanken ben je er niet veel mee.

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 07 december 2012 10:43 PM
  [ # 21 ]

Ben ik de enige die het elektrisch rijden gebeuren totaal oninteressant vindt? En ja ik heb wel eens in zo’n elektrisch gebakje gereden. Auto’s hebben voor mij een bepaalde passie/emotie en dat komt grotendeels door dat brandstof slurpend ding in het vooronder, het starten, de mechanische geluiden en de benzinedamp zijn onderdeel van de beleving en de grootste “fun” maker. Het gieren van het “150” blokje? het janken van een eend? Het prachtige donkere ronken van een 24-Klepper V6 of zelfs het nagelen van een koude xud, zaaaaaaaálig!

Desalniettemin is deze BX een plaatje en ga ik de conversie mel met enige aandacht volgen, de techniek erachter is dan natuurlijk wel leuk Wink

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25375
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 december 2012 10:56 PM
  [ # 22 ]

Helemaal eens stan! Verder is het Helemaal niet milieu vriendelijker dan op LPG rijden…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 07 december 2012 11:01 PM
  [ # 23 ]

Yep ook mee eens!

Ik geef zelfs bij een heftruck de voorkeur aan een LPG apparaat boven een elektrisch piepding

Profiel  
 
Redbird
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 18-01-2007

- BX BX 19 GT mk2
Gepost: 08 december 2012 01:36 AM
  [ # 24 ]

Hoeveel koppel heeft die elektro motor van je.

Goede raad is voorraad

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 08 december 2012 07:51 AM
  [ # 25 ]
Twan238 schreef:

Ben ik de enige die het elektrisch rijden gebeuren totaal oninteressant vindt? En ja ik heb wel eens in zo’n elektrisch gebakje gereden. Auto’s hebben voor mij een bepaalde passie/emotie en dat komt grotendeels door dat brandstof slurpend ding in het vooronder, het starten, de mechanische geluiden en de benzinedamp zijn onderdeel van de beleving en de grootste “fun” maker. Het gieren van het “150” blokje? het janken van een eend? Het prachtige donkere ronken van een 24-Klepper V6 of zelfs het nagelen van een koude xud, zaaaaaaaálig!

Desalniettemin is deze BX een plaatje en ga ik de conversie mel met enige aandacht volgen, de techniek erachter is dan natuurlijk wel leuk Wink

Nooit meer startproblemen Twan!  Hoewel, er zal wel veel elektronica in zitten…

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 08 december 2012 08:06 AM
  [ # 26 ]
bogaard77 schreef:

Helemaal eens stan! Verder is het Helemaal niet milieu vriendelijker dan op LPG rijden…

Hangt er wel van af hoe de energie is opgewekt.
Als je dak vol ligt met zonnepanelen dan is het erg milieuvriendelijk….
Maar fossiele brandstof is gewoon een geweldige energiebron!
1 liter brengt je zomaar 10 kilometer verder met 120 km/h. Ga dat maar es duwen….

Ik vind het toch wel een leuk project!
Voor grootschalige toepassing is een speciaal ontworpen auto natuurlijk beter, maar het is natuurlijk wel bijzonder als er klassieker voorbij zoemt..
Een eend met een dikke motor heeft ook wel wat… Gewoon apart!

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 08 december 2012 08:45 AM
  [ # 27 ]

Wat een mooi exemplaar heb je weten te vinden in Frankrijk. Alles ziet er nog erg maagdelijk uit.
Erg tof project, stoer dat je zoiets aandurft.
Wat voor actieradius wens je te bereiken? Als die paar honderd kilometer moet zijn, zit je dan niet vast aan honderden kilo’s aan accu? In dat geval moet je ook denken aan remmenupdates etc., want ga je dan met een paar man op pad, zit je over het toelaatbare gewicht.
Succes met het project! Ik ga het zeker volgen.

Profiel  
 
jamooga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 21-10-2008

Gepost: 08 december 2012 05:53 PM
  [ # 28 ]

heb destijds met veel plezier gekeken/lezen naar je cx project. Deze heb je laten gaan omdat de range niet ok was toch?

Paar puntjes.

Verdeling accus, Kun je niet op de plek van de benzinetank voor pak em beet 100kg aan accu’s kwijt? Ipv de kreukelzone waar je nu aan denkt (radiateur) 1 tikje en het is een zuurdouche voor alle omstanders. En niet te vergeten het milieu. Als het echt om het milieu gaat kun je beter kijken of je er een moderne motor in kan bouwen. Of een oude diesel met frituurolie (heel erg milieuvriendelijk).

Is het niet veel handiger om er een enorm zuinig (hoogrendements) aggregaat in te doen? Kun je het ws met veel minder accu’s doen.
Of nog beter http://www.youtube.com/watch?v=epLOEaoPMFU gratis energie te genereren. Dit is maar 1 vb er zijn er meer.

Een ander punt is dat het volgens mij veel handiger is om ipv die stomme versnellingsbak de elektromotoren rechtstreeks op de wielen aan te sluiten (2 stuks dus), kun je ook gelijk weer dat beetje remenergie terugwinnen. Je verliest met deze setup ook minder energie denk ik.

auto cv, vw kever 1600 x2, r19, volvo 480 x3, cx 2500D, cx 2400 pallas, Bx 1.4 TE, Bx 1,6 TGI Break, 2x xantia, c3

Profiel  
 
FRVisser
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-2010

Gepost: 09 december 2012 01:37 AM
  [ # 29 ]

Ja, je CX project was prachtig. Het heeft zelfs mij geïnspireerd om te filosoferen over een ds electrique, ik had toen eentje zien staan voor een paar knaken met een vastgelopen motor. Ik heb niet het geld en ook geen garage om in te sleutelen, maar anders had ik allang al wat geprobeerd. Jammer dat je cx niet meer elektrisch rond rijd…

Aangezien je actieradius zo’n belangrijk punt is deze keer, zou ik als eerste die bak eruit lepelen en weggeven. Je elektromotor heeft een optimaal koppel/toeren punt, en die overbrenging zit niet in die al zo onrendabele versnellingsbak.
Ik zou op basis van de ophangpunten op het chassis en montage van de aandrijfassen een geheel nieuwe bak laten maken. Zoek via de datasheet van je elektromotor een mooi werkpunt op en laat op basis hiervan een efficiënte overbrengen maken. Laat dit uitrekenen en uitteken door een of andere student werktuigbouw en laat het maken. Misschien als het kan met een 3d printer en anders computergestuurde draai- freesbank maken. Ben je in één klap van alles af. Licht en efficiënt, want:

Een laag rendement in je elektromotor wordt dubbel en dwars vergroot met een laag rendement overbrenging = kleine actieradius.

(Of bel even naar die jongens op de TU-delft of je een paar van die wielen uit die waterstof-kart mag hebben… Dat is een zelfontworpen hoog rendement naaf-elektromotor inc overbrenging, en dat allemaal in het wiel.)

Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 december 2012 10:06 AM
  [ # 30 ]
jamooga schreef:

Of een oude diesel met frituurolie (heel erg milieuvriendelijk).

Milieutechnisch is dat zo’n beetje het aller smerigste wat je kunt rijden…....

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook