Ben van plan de koplampen te laten branden via een relais. Mooi dat de lichtopbrengst wellicht nog wat beter wordt, maar het is meer om de lichtschakelaar te ontzien.
Hebben jullie nog tips t.a.v. de te gebruiken relais en hoe het e.e.a. beste kan worden aangesloten??
Ik heb begrepen dat er een rechtstreekse plus naar de lampen zal moeten (2x) en de lichtschakelaar gebruikt dan de oude bedrading om de relais te laten schakelen. Verder nog aanvullingen??
gr.
Rob
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Voor de CX heb ik toen een kabelboompje gemaakt:
Simpel gezegd haal je de stekker van de lampen af. Deze stekker laat je het relais schakelen ipv van de lamp zelf.
Het relais schakeld dan de lampen, welke je dan van nieuwe lekker dikke draden direct gezekerd vanaf de accu laat lopen.
Voor meer info in het CX gedeelte:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1064563/
Is het bij een DS ook noodzakelijk om zo’n mod aan te brengen?
Bij een CX wordt de schakelaar (te) warm, is dat bij een DS ook het geval?
dank voor je reactie en je plaatjes. Helder. Ben nog wel benieuwd wat voor relais je hebt gebruikt? Overigens heb ik een verklikker in m’n dashboard zitten voor als het licht aan blijft staan terwijl het contact af is (vorige eigenaar gedaan). Blijft deze verklikker het nog wel doen als het relais er tussen zit??
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het mooiste is als je per kant een relais in het voorscherm plaatst.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
En je verklikker blijft het gewoon doen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Maak een mooie zekering op die permanente plus dichtbij de bron!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Hoe hard is het bij een DS nodig om relais te plaatsen?












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Erg hard. Schakelaars worden schaars.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Niet: ben het ook nog nooit in een dergelijk artikeltje in 1 van de id/ds clubbladen tegengekomen.
Als iemand bij z’n Ds de lichtschakelaar heeft vervangen omdat de schakelcontacten waren doorgebrand: laat het maar horen/weten. Van de Cx is het een bekend euvel maar van de ds…....
p.s. grootlicht gaat standaard wel middels relais maar dit terzijde.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De nieuw gemaakte lichtschakelaars fikken één voor één allemaal uit… originele blijven lang heel, maar goede gebruikte worden schaars dus zoals bogaard al meld.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi dat wordt nog 2 van die kabelboompjes maken dan
Kan ik niet de voeding voor het relais vanaf het zekeringenkastje trekken?? En als ik de koplampen apart zeker hoeveel ampere zekering moet er dan voor (2x) ??
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
@citroen23 hierbij, ik heb het twee keer gehad.
Bij de eerste keer dacht ik dat het aan de verouderde schakelaar lag, de vervangende schakelaar (nieuw) was binnen de kortste keren ook door, ik heb nu aan beide zijden een gezekerde relaisschakeling (gewoon standaard Hella-relais)
En geen problemen meer en beter licht.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
robbedoes schreef:Kan ik niet de voeding voor het relais vanaf het zekeringenkastje trekken?? En als ik de koplampen apart zeker hoeveel ampere zekering moet er dan voor (2x) ??
Dat kán wel, maar is niet verstandig. De zekeringklemmetjes hebben overgangsweerstand, en je verliest er dus zo weer een beetje.
Gewoon een stevige draad (minstens 1 mm2, beter 1,5 mm2) rechtstreeks aan accu, zweefzekering (of twee) er in (per koplamp 55 watt / 12 volt = 4,5 ampere, dus minstens 5, dus 10A per lamp of 15A voor twee lampen.) en door naar de relais in de schermen.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
citroen23 schreef:Niet: ben het ook nog nooit in een dergelijk artikeltje in 1 van de id/ds clubbladen tegengekomen.
Als iemand bij z’n Ds de lichtschakelaar heeft vervangen omdat de schakelcontacten waren doorgebrand: laat het maar horen/weten. Van de Cx is het een bekend euvel maar van de ds…....p.s. grootlicht gaat standaard wel middels relais maar dit terzijde.
Ik!
Twee keer. En in de SM. Zelfde ding…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
heb ik ook eens gehad, schakelaar was zo versmolten dat het licht niet meer uit wilde.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!