robbedoes schreef:dank voor je reactie en je plaatjes. Helder. Ben nog wel benieuwd wat voor relais je hebt gebruikt? Overigens heb ik een verklikker in m’n dashboard zitten voor als het licht aan blijft staan terwijl het contact af is (vorige eigenaar gedaan). Blijft deze verklikker het nog wel doen als het relais er tussen zit??
Misschien deze:
Autorelais 896H 50A 1-polig (Conrad Electronic)
Relaisfitting GRL UC3770 (Conrad Electronic)
Relay met losse voet, technische details:
Nominale spanning 12 V/DC
Contactsoort 1 wisselaar
Uitvoering met lasplaat
Schakelvermogen 700/360 W
Nominale stroom 50/30 A
Schakelstroom 50/30 A
Contactmateriaal AgSnO
Rspoel 90 Ω
Afm. (l x b x h) 25,8 x 25,8 x 25 mm
Conform RoHS Ja
- stads-licht (kleine lampjes)
- dim-licht (normale H4 lamp)
- groo-tlicht (normale h4 lamp)
- schijnwerper (aparte lamp)
Even lopen zoeken op het forum naar de standen van de schakelaar:
Handel naar je toe:
1x stadslicht
2x GROOT + stadslicht
drukken bij 2x stads, VERSTRALER en grootlicht
Handel van je af
1x draaien DIM
2X draaien DIM
drukken bij stand 1x en bij 2x geen effect.
en vond nog een plaatje:
Idee, is inderdaad erg aantrekkelijk, zal dan al mijn verlichting zo willen schakelen, ga mijn hier eens in verdiepen (op verstralers na, deze zijn dacht ik al middels een relay)
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
juist, verstralers hebben eigen relais. Dimlichten dus niet, als je daar een dag lang mee naar de alpen rijdt kan je schakelaar zo heet worden dat alles in elkaar smelt…
hier heb ik een schema van de aanpassing:
Hierbij is het aan te raden de voeding te zekeren met min 10 A.
De bedrading accu(+)-shakelaar-lamp blijven zitten. Te onderbreken waar je de relais wil plaatsen.
Nwe draden van acucu (+zekering) en goede massa verbindingen naar beide relais aanbrengen.
Separate extra massa draden naar de lampen (stippellijnen) voorkomt te lage spanning door overgangsweerstanden via chassis/spatschermen.
Als ik nog eens tijd heb maak ik een nettere versie van deze gejatte schets.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Intussen relais gekocht (2x) en vlakbij de koplampen ertussen gefabriceerd. Wel beide lampen op één 20 A zekering gedaan vlakbij de accu…....En het werkt en ook ietwat (een slag) meer lichtopbrengst door hogere spanning. Het ging voornamelijk om het ontzien van de schakelaar. Dank voor jullie aanvullingen en tips !
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
camemBert schreef:juist, verstralers hebben eigen relais. Dimlichten dus niet, als je daar een dag lang mee naar de alpen rijdt kan je schakelaar zo heet worden dat alles in elkaar smelt…
Standaard heeft:
Dimlicht geen relais
Groot licht ??
Verstralers wel een relais
Als grootlicht er geen 1 heeft dan wordt het dus 2 relais per kant. Of zit groot licht wel op een relais?
Ik zit zelf ook te twijvelen om mijn zekering houder te vervangen:
1x
http://www.rdae.nl/zekeringen—houders/zekeringkasten/fha-l110-zekeringkast-10-voud
1x (10st) (zitten dacht ik 7 van 10A in een DS)
http://www.rdae.nl/steekzekering-10a10-stuks-rf10lz-p-389.html
1x (10st) (zitten dacht ik 3 van 16A in een DS)
http://www.rdae.nl/steekzekering-15a10-stuks-rf15lz-p-390.html
2x (= Dubbel relay 12V 20A, gescheiden)
http://www.rdae.nl/relais—houders/minirelais—houders/2020-dubbel-relais-12v-20a
1x (= Draadboon tape)
http://www.rdae.nl/montagemateriaal/tape/ct531-fleece-weefseltape
2x (= Hulsjes)
http://www.rdae.nl/prr1109z-10st-p-618.html
En misschien gelijk de lampjes van je klokken, waarbij het plastic smelt:
http://www.leds-buy.nl/voertuig-verlichting/auto-verlichting/ba9s/ba9s-concave-led-vervanger-wit.html
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Waarom de zekeringhouder vervangen?
Is de jouwe niet al te best of zijn ze over het algemeen van twijfelachtige kwaliteit?
Arjan Verkade schreef:Waarom de zekeringhouder vervangen?
Is de jouwe niet al te best of zijn ze over het algemeen van twijfelachtige kwaliteit?
Nee totaal niet zelfs, maar meer het idee dat ik dan alles op een plek heb zitten en niet overal ergens een zekering. Zie trouwens dat de houder die ik gevonden had niet helemaal juist is, volgens mij zit het bij de DS tussen de kabels en niet vanaf de zekering.
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het nadeel is dat als je je koplampen via zekeringen op het schutboard laat lopen dat je weer meer kabellengte nodig heb.
Beetje een afweging tussen wat vind ik netter en hoeveel meter kabel wil je gebruiken.












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Arjan Verkade schreef:camemBert schreef:juist, verstralers hebben eigen relais. Dimlichten dus niet, als je daar een dag lang mee naar de alpen rijdt kan je schakelaar zo heet worden dat alles in elkaar smelt…
Standaard heeft:
Dimlicht geen relais
Groot licht ??
Verstralers wel een relaisAls grootlicht er geen 1 heeft dan wordt het dus 2 relais per kant. Of zit groot licht wel op een relais?
Even quote van mezelf.
Als ik het elektrische schema goed bekijk ziet ik maar 1 relais voor de verlichting.
Dat zou dan betekenen dat grootlicht geen relais heeft.
Dat ene relais zou achter het dash ergens moeten zitten.
Onder de motorkap ben ik geen relais tegen gekomen voor de verlichting op het schema.
Officieel zit hij links van het luchtkanaal met een tyre-rapje vast aan het schutbord
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die heb ik volgens mij wel eens gezien.
Dan worden het dus 2 relais per kant. 1 voor dimlicht en 1 voor groot licht.
De verstralers worden dus al via dat relais geschakeld achter het dash.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is dat wel zo? In het schema in de RTA staat aangegeven “relais pour phares”. De verstralers worden daar “phares auxiliaires” genoemd. Zou ook logisch zijn, want grootlicht zal normaliter vaker gebruikt worden dan verstralers. De reden dat grootlicht relais heeft en dimlicht niet is dat in die tijd buiten de stad meestal met grootlicht gereden kon worden. Gewoon even testen wanneer dat relais bekrachtigd wordt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
@Arjan Verkade: Nee, het grootlicht wordt geschakeld middels het relais achter het dashboard, de verstralers gaan rechtstreeks via de schakelaar. (zie schema) draad 20 gaat vanaf relais 33 naar koplampen niet verstralers. (draad 17 is dimlicht, draad 19 is verstralers).
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat stond hierboven in post 17
Dan wordt het dimlicht en de verstralers. Al twijfel ik of de verstralers wel nodig zijn omdat je die bijna nooit gebruikt.