2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
relais op koplampverlichting
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 19 december 2012 11:07 PM
  [ # 16 ]
robbedoes schreef:

dank voor je reactie en je plaatjes. Helder. Ben nog wel benieuwd wat voor relais je hebt gebruikt? Overigens heb ik een verklikker in m’n dashboard zitten voor als het licht aan blijft staan terwijl het contact af is (vorige eigenaar gedaan). Blijft deze verklikker het nog wel doen als het relais er tussen zit??

Misschien deze:

Autorelais 896H 50A 1-polig (Conrad Electronic)

Relaisfitting GRL UC3770 (Conrad Electronic)

Relay met losse voettechnische details:

Nominale spanning     12 V/DC
Contactsoort             1 wisselaar
Uitvoering             met lasplaat
Schakelvermogen     700
/360 W
Nominale stroom     50
/30 A
Schakelstroom             50
/30 A
Contactmateriaal     AgSnO
Rspoel                     90 
&#937;
Afm.                     (l x b x h25,8 x 25,8 x 25 mm
Conform RoHS             Ja

stads-licht (kleine lampjes)
dim-licht (normale H4 lamp)
groo-tlicht (normale h4 lamp)
schijnwerper (aparte lamp
Even lopen zoeken op het forum naar de standen van de schakelaar:

Handel naar je toe:
1x stadslicht
2x GROOT 
stadslicht
drukken bij 2x stads
VERSTRALER en grootlicht

Handel van je af
1x draaien DIM
2X draaien DIM
drukken bij stand 1x en bij 2x geen effect

en vond nog een plaatje:

Idee, is inderdaad erg aantrekkelijk, zal dan al mijn verlichting zo willen schakelen, ga mijn hier eens in verdiepen (op verstralers na, deze zijn dacht ik al middels een relay)

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 20 december 2012 02:40 PM
  [ # 17 ]

juist, verstralers hebben eigen relais. Dimlichten dus niet, als je daar een dag lang mee naar de alpen rijdt kan je schakelaar zo heet worden dat alles in elkaar smelt…

hier heb ik een schema van de aanpassing:

Hierbij is het aan te raden de voeding te zekeren met min 10 A.
De bedrading accu(+)-shakelaar-lamp blijven zitten. Te onderbreken waar je de relais wil plaatsen.
Nwe draden van acucu (+zekering) en goede massa verbindingen naar beide relais aanbrengen.
Separate extra massa draden naar de lampen (stippellijnen) voorkomt te lage spanning door overgangsweerstanden via chassis/spatschermen.

Als ik nog eens tijd heb maak ik een nettere versie van deze gejatte schets.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 20 december 2012 06:29 PM
  [ # 18 ]

Intussen relais gekocht (2x) en vlakbij de koplampen ertussen gefabriceerd. Wel beide lampen op één 20 A zekering gedaan vlakbij de accu…....En het werkt en ook ietwat (een slag) meer lichtopbrengst door hogere spanning. Het ging voornamelijk om het ontzien van de schakelaar. Dank voor jullie aanvullingen en tips !

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 december 2012 06:31 PM
  [ # 19 ]
camemBert schreef:

juist, verstralers hebben eigen relais. Dimlichten dus niet, als je daar een dag lang mee naar de alpen rijdt kan je schakelaar zo heet worden dat alles in elkaar smelt…

Standaard heeft:
Dimlicht geen relais
Groot licht ??
Verstralers wel een relais

Als grootlicht er geen 1 heeft dan wordt het dus 2 relais per kant. Of zit groot licht wel op een relais?

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 20 december 2012 10:10 PM
  [ # 20 ]
Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 december 2012 07:56 PM
  [ # 21 ]

Waarom de zekeringhouder vervangen?

Is de jouwe niet al te best of zijn ze over het algemeen van twijfelachtige kwaliteit?

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 22 december 2012 10:53 AM
  [ # 22 ]
Arjan Verkade schreef:

Waarom de zekeringhouder vervangen?

Is de jouwe niet al te best of zijn ze over het algemeen van twijfelachtige kwaliteit?

Nee totaal niet zelfs, maar meer het idee dat ik dan alles op een plek heb zitten en niet overal ergens een zekering. Zie trouwens dat de houder die ik gevonden had niet helemaal juist is, volgens mij zit het bij de DS tussen de kabels en niet vanaf de zekering.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 december 2012 11:15 AM
  [ # 23 ]

Het nadeel is dat als je je koplampen via zekeringen op het schutboard laat lopen dat je weer meer kabellengte nodig heb.

Beetje een afweging tussen wat vind ik netter en hoeveel meter kabel wil je gebruiken.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 december 2012 11:41 AM
  [ # 24 ]
Arjan Verkade schreef:
camemBert schreef:

juist, verstralers hebben eigen relais. Dimlichten dus niet, als je daar een dag lang mee naar de alpen rijdt kan je schakelaar zo heet worden dat alles in elkaar smelt…

Standaard heeft:
Dimlicht geen relais
Groot licht ??
Verstralers wel een relais

Als grootlicht er geen 1 heeft dan wordt het dus 2 relais per kant. Of zit groot licht wel op een relais?

Even quote van mezelf.

Als ik het elektrische schema goed bekijk ziet ik maar 1 relais voor de verlichting.
Dat zou dan betekenen dat grootlicht geen relais heeft.

Dat ene relais zou achter het dash ergens moeten zitten.
Onder de motorkap ben ik geen relais tegen gekomen voor de verlichting op het schema.

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 22 december 2012 12:41 PM
  [ # 25 ]

Voor relais (onderin, midden op de foto) :

en op:  http://www.SPAM/@ds/fr_6mei_2011.html

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 22 december 2012 12:59 PM
  [ # 26 ]

Officieel zit hij links van het luchtkanaal met een tyre-rapje vast aan het schutbord

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 december 2012 01:03 PM
  [ # 27 ]

Die heb ik volgens mij wel eens gezien.

Dan worden het dus 2 relais per kant. 1 voor dimlicht en 1 voor groot licht.
De verstralers worden dus al via dat relais geschakeld achter het dash.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 december 2012 01:11 PM
  [ # 28 ]

Is dat wel zo? In het schema in de RTA staat aangegeven “relais pour phares”. De verstralers worden daar “phares auxiliaires” genoemd. Zou ook logisch zijn, want grootlicht zal normaliter vaker gebruikt worden dan verstralers. De reden dat grootlicht relais heeft en dimlicht niet is dat in die tijd buiten de stad meestal met grootlicht gereden kon worden. Gewoon even testen wanneer dat relais bekrachtigd wordt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 22 december 2012 01:12 PM
  [ # 29 ]

@Arjan Verkade:  Nee, het grootlicht wordt geschakeld middels het relais achter het dashboard, de verstralers gaan rechtstreeks via de schakelaar.  (zie schema) draad 20 gaat vanaf relais 33 naar koplampen niet verstralers. (draad 17 is dimlicht, draad 19 is verstralers).

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 december 2012 01:41 PM
  [ # 30 ]

Dat stond hierboven in post 17 Wink

Dan wordt het dimlicht en de verstralers. Al twijfel ik of de verstralers wel nodig zijn omdat je die bijna nooit gebruikt.

Profiel  
 
 
2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook