2 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Diesel, Teflon, MoS2 toevoegen aan olie en LHM? ervaringen..
Gepost: 22 december 2012 01:03 PM
  [ # 16 ]

Een klant van ons heeft onlangs TSL toegevoegd in het hydraulisch systeem van zijn SM. Vooral stuurcilinders bewogen merkbaar soepeler volgens hem, maar ook remzuigers en veercilinders worden op deze wijze extra gesmeerd. Met de LHM zelf doet het niets, maar dat is de opzet ook juist niet.

Voordeel van TSL is, dat er juist geen Teflon, PTFF of Molybdeen etc. inzit, waardoor het nooit kan gaan klonten of reageren. Het hecht zich uitsluitend microscopisch dun op het metaal en vormt geen chemische verbindingen met de olie zelf.
Werkt overigens ook heel goed in motorolie en mechanische (!) versnellingsbakken. Overal waar metaal op metaal schuurt, draait of schuift, wordt de wrijving sterk verminderd.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Gepost: 23 december 2012 12:20 AM
  [ # 17 ]
Ed P schreef:

@Citroenbx Nulon ken ik niet, wat is dat voor spul? Ik heb even gegoogeld en het lijkt een afgeleide van Fin 25, het is ook op basis van teflon.

Klopt, is ook op teflon basis.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1187
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 23 december 2012 11:06 AM
  [ # 18 ]

Ik heb even snel gegoogeld op TSL, als ik dat verhaal lees moet het wel super spul zijn, de prijs is er ook naar….

Heeft dit spul geen nadelige werking op je leidingen? Hoe lang zit het bij de klant al in de SM? En op basis waarvan werkt dit?

Profiel  
 
Gepost: 23 december 2012 01:47 PM
  [ # 19 ]

Het IS ook heel goed spul. Anders zou ik het echt niet in mijn eigen wagens gooien waar zoveel uur werk inzit. Ik ben geen fan van ‘middeltjes’ want meestal zijn het lapmiddelen, maar dit werkt bewezen.
Het bestaat al vele tientallen jaren en mijn sleutelmaatje Sjors gebruikt het ook al zo lang in al zijn auto’s, sinds de jaren 80 al. Hij heeft ooit, lang geleden als test een GS motorblok los laten draaien (op een bok) met TSL bij de motorolie en daarna alle olie afgetapt met draaiende motor. Het blok bleef nog 20 minuten gewoon draaien en uiteindelijk heeft hij hem toch moeten uitschakelen omdat de rookontwikkeling in de werkplaats te groot werd! Laughing

Het tast absoluut geen leidingen of rubbers aan. De werking bestaat eruit dat het zich hecht aan alle metalen delen. Veel andere producten verbinden zich met de olie, dat is het verschil.
Bovenliggende nokkenassen hebben dus bijv. al smering nog voordat de olie door de pomp verspreid is en ook als de olie nog koud en dik is. Dus reeds vanaf de eerste slag als je de motor start. De meeste slijtage aan motoronderdelen ontstaat normaal gesproken niet voor niets tijdens de start. Wink

Maar het is geen Teflon, geen silicone, en geen Molybdeen. De fabrikant laat niets los over het specifieke ingrediënt, maar ik heb ooit in de wandelgangen vernomen dat dit paraffine zou zijn. Geen idee of dit waar is, maar het smeert als een dolle en vermindert frictie in hoge mate. Het gaat daarmee slijtage tegen. Het is evenwel geen wondermiddel: stuk = stuk en versleten = versleten. Het repareert niets, maar het voorkomt dat de boel slijt.

Die klant met de SM rijdt er al zeker een jaar mee rond in zijn LHM, geen probleem.
Het hecht zich aan zuigers (stuurhuis, veercilinders) dus die schuiven soepeler en dat was volgens hem duidelijk merkbaar.

Alleen in automatische versnellingsbakken mag het niet gebruikt worden, omdat anders de banden blijven slippen.
Het bestaat ook in spuitbusvorm en als lagervet etc. Spuit je het voor de grap op een V-snaar, dan blijft die stilstaan op de poulie, zo ‘glad’ wordt hij.


Nogmaals: ik heb geen aandelen en het spul is niet heel goedkoop. Maar er hoeft maar 5% van de inhoud toegevoegd en bij verversen nog slechts 3%, dus och…. In tandwielkasten sowieso altijd 3%, ook de eerste keer.


Overigens ben ik ook van mening dat een hydraulisch systeem, mits zuiver gewoon goed werkt zoals het ontworpen is. Vervuilde olie doet meer kwaad dan TSL goed kan maken, dat is gewoon een feit. Over Hydraurinçage laat ik mij niet uit. Hierover is al veel geschreven op dit forum en de meningen lopen sterk uiteen. Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar de één zegt: het is noodzakelijk en geweldig en de ander zegt: “het lost meer op dan alleen het vuil”..
Dus tja….

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2997
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 23 december 2012 02:07 PM
  [ # 20 ]

Leo, wat is de levensgevaarlijke situatie die kan onstaan bij toevoeging aan LHM, zoals op de TLS site zelf te lezen is ? Ik kan me er geen voorstelling van maken .....

Toepassing in het veersysteem van een Citroen is echter alleen aan te raden als dit gebeurt door iemand met ervaring hiermee, er kunnen levensgevaarlijke situaties ontstaan bij ondeskundig gebruik. Ook kunnen storingen ontstaan die door een ondeskundig of onwetend iemand verkeerd kunnen worden beoordeeld. Ik heb wel ruime ervaring met deze toepassing en ook met wat er mis kan gaan. Het zal bij de juiste toepassing net zo’n effect op het veersysteem hebben als bij de toepassing in de motor of V-bak.

http://cms.proximedia.com/site/30163/page.asp?langue=NL&DocID=160377

Profiel  
 
Gepost: 23 december 2012 02:16 PM
  [ # 21 ]

Echt geen idee Jaap. Dit stukje heb ik nog nooit gezien en er is mij ook nooit op gewezen door de leverancier.  huh


Misschien wordt dit gedaan om juridische redenen, omdat het immers ook met het remsysteem te maken heeft? Het blijft een Amerikaans bedrijf natuurlijk. Wink

Maar zal het toch eens vragen aan de importeur.

Edit: Oh, ik zie (nu ik op je link klik) dat Arjen Antonisse dit geschreven heeft. Hmmm….  dan zal ik ‘t hem eens vragen.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2997
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 23 december 2012 02:25 PM
  [ # 22 ]

Ja sorry, had moeten vermelden dat een gebruikers-ervaring was…..

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9913
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 december 2012 04:52 PM
  [ # 23 ]
La Léo schreef:

Het IS ook heel goed spul. Anders zou ik het echt niet in mijn eigen wagens gooien waar zoveel uur werk inzit. Ik ben geen fan van ‘middeltjes’ want meestal zijn het lapmiddelen, maar dit werkt bewezen.
Het bestaat al vele tientallen jaren en mijn sleutelmaatje Sjors gebruikt het ook al zo lang in al zijn auto’s, sinds de jaren 80 al. Hij heeft ooit, lang geleden als test een GS motorblok los laten draaien (op een bok) met TSL bij de motorolie en daarna alle olie afgetapt met draaiende motor. Het blok bleef nog 20 minuten gewoon draaien en uiteindelijk heeft hij hem toch moeten uitschakelen omdat de rookontwikkeling in de werkplaats te groot werd! Laughing

Het tast absoluut geen leidingen of rubbers aan. De werking bestaat eruit dat het zich hecht aan alle metalen delen. Veel andere producten verbinden zich met de olie, dat is het verschil.
Bovenliggende nokkenassen hebben dus bijv. al smering nog voordat de olie door de pomp verspreid is en ook als de olie nog koud en dik is. Dus reeds vanaf de eerste slag als je de motor start. De meeste slijtage aan motoronderdelen ontstaat normaal gesproken niet voor niets tijdens de start. Wink

Maar het is geen Teflon, geen silicone, en geen Molybdeen. De fabrikant laat niets los over het specifieke ingrediënt, maar ik heb ooit in de wandelgangen vernomen dat dit paraffine zou zijn. Geen idee of dit waar is, maar het smeert als een dolle en vermindert frictie in hoge mate. Het gaat daarmee slijtage tegen. Het is evenwel geen wondermiddel: stuk = stuk en versleten = versleten. Het repareert niets, maar het voorkomt dat de boel slijt.

Die klant met de SM rijdt er al zeker een jaar mee rond in zijn LHM, geen probleem.
Het hecht zich aan zuigers (stuurhuis, veercilinders) dus die schuiven soepeler en dat was volgens hem duidelijk merkbaar.

Alleen in automatische versnellingsbakken mag het niet gebruikt worden, omdat anders de banden blijven slippen.
Het bestaat ook in spuitbusvorm en als lagervet etc. Spuit je het voor de grap op een V-snaar, dan blijft die stilstaan op de poulie, zo ‘glad’ wordt hij.


Nogmaals: ik heb geen aandelen en het spul is niet heel goedkoop. Maar er hoeft maar 5% van de inhoud toegevoegd en bij verversen nog slechts 3%, dus och…. In tandwielkasten sowieso altijd 3%, ook de eerste keer.


Overigens ben ik ook van mening dat een hydraulisch systeem, mits zuiver gewoon goed werkt zoals het ontworpen is. Vervuilde olie doet meer kwaad dan TSL goed kan maken, dat is gewoon een feit. Over Hydraurinçage laat ik mij niet uit. Hierover is al veel geschreven op dit forum en de meningen lopen sterk uiteen. Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar de één zegt: het is noodzakelijk en geweldig en de ander zegt: “het lost meer op dan alleen het vuil”..
Dus tja….

Leo, waarom heeft die sm-klant het ook niet in zijn motor gedaan? Juist de sm heeft nogal wat tijd nodig voordat de olie op druk is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1187
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 23 december 2012 05:06 PM
  [ # 24 ]

Ik heb dus soortgelijke ervaringen maar dan met Fin25 in de motor van mijn Peugeot 204, nee die was niet versleten want die had nog maar 30.000 km gedraaid, verhoogd stationair toerental, betere trekkracht in de lage toeren en een stillere loop.

Sindsdien gaat er bij mij dus Fin25 in. En omdat mijn hydraulisch systeem dus niet helemaal soepel loopt volgens mij (hoogteregelaars en klepjes) wil ik bij de volgende verversing:
- een spoelbeurt doen met Hydraurincage
- vervolgens LHM vervangen en evt een lekkere smeuige toevoeging erin

Uiteraard filters reinigen en de bollen op druk houden, dat spreekt voor zich…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43075
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 december 2012 05:56 PM
  [ # 25 ]
jantje1948 schreef:

Leo, waarom heeft die sm-klant het ook niet in zijn motor gedaan? Juist de sm heeft nogal wat tijd nodig voordat de olie op druk is.

Omdat die SM klant een verstandig mens is.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 december 2012 06:02 PM
  [ # 26 ]

Geld dat alleen voor de SM motor of vind je het in het algemeen niks?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43075
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 december 2012 06:08 PM
  [ # 27 ]

Wat ik vind doet er in dit topic niet zo veel toe Arjan Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1187
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 23 december 2012 08:17 PM
  [ # 28 ]

Je mag best je mening geven hoor Waterman, waarom niet, we zijn allemaal verschillende mensen en hebben allemaal een eigen mening. Als jij je hier negatief over toevoegingen wil uitlaten dan is dat prima! Maar dan wel graag onderbouwd of met ervaringen of weet ik veel hoe.

Kijk, gewoon iets afzeiken kan iedereen, daar is dit forum volgens mij ook niet voor, maar ik heb dit topic geopend om ervaringen in te winnen van mede forumleden en ervaringen kunnen negatief en positief zijn….

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43075
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 december 2012 08:31 PM
  [ # 29 ]

Ik zie de toegevoegde waarde er niet van in. Ik zie wel dat bij het uit elkaar halen van de motor voor revisie er nog al eens een harde laag op metalen delen gevormd is door de toevoeging ( met name slick 50 heeft daar erg veel last van…) en dat die harde laag in sommige gevallen niet los te krijgen is. Ik heb al een SM krukas kunnen wegsmijten omdat een of andere handige Harry een of andere vage toevoeging gebruikte.

Ok, men zegt dat je minder frictie krijgt op ten op zichte van elkaar draaiende delen. Men zegt dat de motor niet gelijk in puin tyft bij oliedruk verlies. Maar, als dat allemaal jubeleigenschappen zijn, waarom worden die toevoegingen dan niet gebruikt in grote getalen? Waarom niet in racemotoren of vliegtuigen?

Wat TSL betreft: ik heb het één keer in een DS bak gestopt. Bij toeval moest de bak kort daarop uit elkaar. Zat die hele bak vol ranzige meuk die er niet in zat voor ik die TSL er in deed. Ok, brak wetenschappelijk bewijs, maar dan geldt voor mij “bij twijfel niet”...

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 december 2012 08:37 PM
  [ # 30 ]
waterman schreef:

Maar, als dat allemaal jubeleigenschappen zijn, waarom worden die toevoegingen dan niet gebruikt in grote getalen? Waarom niet in racemotoren of vliegtuigen?

Ondanks dat ik er helemaal geen ervaring mee heb denk ik er zo ook over en vind ik dit een belangrijk punt.

Als het echt zo goed is en 100% gegarandeerd werkt dan zou een fabrikant dit waarschijnlijk ook voorschrijven dat dit erin moet.

Profiel  
 
 
2 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook