8 van de 8
« Eerste  < Vorige 6 7 8
   
de c6 van giel
Jorikl
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 10-04-2006

- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gepost: 16 augustus 2018 05:07 PM
  [ # 106 ]

Hi Giel,

Bij mij een gevalletje ‘Wet van Murphy’...

Afgelopen woensdag plaats ik mijn reactie in jouw topic waarin ik het koelsysteem van de C6 roem. De dag erna (een graad of 22) merk ik na het parkeren bij een klant dat mijn C6 na afzetten van de motor nog heel lang de ventilator laat draaien. Dat is mij nog nooit gebeurd. Geen man overboord, want de dag erna staat de APK bij GJO gepland. Ook bij het parkeren in Nieuw Vennep merk ik dat dat de ventilator draait. Ik geef dit aan bij Johan. Afgezien van een probleemloze APK, moest er 2 liter KVS bijgevuld worden… Nu controleer ik - in alle eerlijkheid - niet heel vaak net niveau van mij KVS, maar ik ben wel op mijn hoede. Aangezien Johan op vakantie ging, afgesproken het niveau in de gaten te houden.

De dag erna een probleemloze reis naar het Eiland van Maurik gehad om 100jaar Citroën te vieren. Op maandag de werkweek met meer aandacht dan normaal voor de motortemperatuur begonnen. Op de terugweg op de A1 file… Ik merk dat de ventilator aanslaat en zie op mijn scherm dat de temperatuur richting het rode gebied gaat. Heel ouderwets - alsof ik weer in mijn ID19P zit - de verwarming aan gezet en de temperatuur daalt iets. Maar de temperatuur blijft ruim boven normaal en de ventilator draait als een oude Fokker Friendship. Tijdens het rijden daalt de temperatuur weer richting normaal en heeft de C6 nog geen ‘STOP’ aangegeven. Ik houd de temperatuur nauwlettend in de gaten.

In verband met de afwezigheid van Johan toch maar met een blazende C6 naar de lokale Citroën dealer gereden. Daar heeft de auto een nacht gestaan en heeft men de dag erna het koelsysteem onder druk gezet. Daar is niets zorgelijks uitgekomen. Het systeem is ontlucht en men heeft diverse snelwegritten gemaakt en aansluitend heeft de auto van 10.00 - 15.00 uur (!) stationair gedraaid zonder problemen.

Inmiddels rijd ik weer twee dagen in mijn auto en houd ik de temperatuur nauwlettend in de gaten. Tot op heden zonder problemen. Maar het continu in de gaten houden van de KVS temperatuur maakt je ook nerveuzer dan normaal. Ik weet namelijk niet hoe de auto zich normaal gedroeg, maar met de temperatuur continu in beeld valt elke fluctuatie op. Wel ruik ik de zoetige lucht van KVS en meen ik dat de ventilator vaker aanslaat dan normaal. Maar ook dat kan verbeelding zijn en het gevolg van hypogondrie Smile

Het verhaal van de 2 liter die Johan moest bijvullen blijft in mijn achterhoofd spelen. Waar gaat dit in een gesloten systeem naartoe? Worst case is het de kop die de geest gegeven heeft. Dan zijn we verder van huis. Onder de olievuldop zie ik geen rare afzetting en de auto doet het vooralsnog perfect.

We blijven het in de gaten houden. To be continued…

Citroën C6 2.7 V6 HDiF
Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)

Profiel  
 
Citroensmgz
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1705
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 augustus 2018 05:16 PM
  [ # 107 ]
giel schreef:

bedankt voor de tip Johan, dat ik even controleren.

@ Jorik ik volg de temperatuur ook nauwlettend. In Nederland heb ik nooit problemen.
Bij normaal gebruik; kruissnelheid continu 150 -160 niks aan de hand. Continu 180-210 loopt hij warm. Dat is raar. Net als met de caravan; 100 geen probleem, continu 120 loopt hij warm.

gr giel

Als hij warm loopt bij 180+ dan heb je een koelcapaciteits probleem: Het probleem kan aan de “lucht” kant te zitten, want als met name de condensor vuil is dan komt er te weining lucht door de radiator. De andere mogelijkheid is dat de waterpomp niet meer genoeg debiet leverd bijvoorbeeld doordat er speling op de as zit en de impeller ( het schoepenrad) te veel speling met het huis heeft, maar dat zou je meer merken bij lagere toerentallen.
Ik gok op te weining lucht door de radiator. Overigens zijn je ventilatoren lucht-blokkades bij 180+ de rijwind stroomt dan ook met 180 km/u =50m/sec dat haalt je ventilator niet.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jantje1948
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7440
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 16 augustus 2018 05:32 PM
  [ # 108 ]
Jorikl schreef:

Hi Giel,

Bij mij een gevalletje ‘Wet van Murphy’...

Afgelopen woensdag plaats ik mijn reactie in jouw topic waarin ik het koelsysteem van de C6 roem. De dag erna (een graad of 22) merk ik na het parkeren bij een klant dat mijn C6 na afzetten van de motor nog heel lang de ventilator laat draaien. Dat is mij nog nooit gebeurd. Geen man overboord, want de dag erna staat de APK bij GJO gepland. Ook bij het parkeren in Nieuw Vennep merk ik dat dat de ventilator draait. Ik geef dit aan bij Johan. Afgezien van een probleemloze APK, moest er 2 liter KVS bijgevuld worden… Nu controleer ik - in alle eerlijkheid - niet heel vaak net niveau van mij KVS, maar ik ben wel op mijn hoede. Aangezien Johan op vakantie ging, afgesproken het niveau in de gaten te houden.

De dag erna een probleemloze reis naar het Eiland van Maurik gehad om 100jaar Citroën te vieren. Op maandag de werkweek met meer aandacht dan normaal voor de motortemperatuur begonnen. Op de terugweg op de A1 file… Ik merk dat de ventilator aanslaat en zie op mijn scherm dat de temperatuur richting het rode gebied gaat. Heel ouderwets - alsof ik weer in mijn ID19P zit - de verwarming aan gezet en de temperatuur daalt iets. Maar de temperatuur blijft ruim boven normaal en de ventilator draait als een oude Fokker Friendship. Tijdens het rijden daalt de temperatuur weer richting normaal en heeft de C6 nog geen ‘STOP’ aangegeven. Ik houd de temperatuur nauwlettend in de gaten.

In verband met de afwezigheid van Johan toch maar met een blazende C6 naar de lokale Citroën dealer gereden. Daar heeft de auto een nacht gestaan en heeft men de dag erna het koelsysteem onder druk gezet. Daar is niets zorgelijks uitgekomen. Het systeem is ontlucht en men heeft diverse snelwegritten gemaakt en aansluitend heeft de auto van 10.00 - 15.00 uur (!) stationair gedraaid zonder problemen.

Inmiddels rijd ik weer twee dagen in mijn auto en houd ik de temperatuur nauwlettend in de gaten. Tot op heden zonder problemen. Maar het continu in de gaten houden van de KVS temperatuur maakt je ook nerveuzer dan normaal. Ik weet namelijk niet hoe de auto zich normaal gedroeg, maar met de temperatuur continu in beeld valt elke fluctuatie op. Wel ruik ik de zoetige lucht van KVS en meen ik dat de ventilator vaker aanslaat dan normaal. Maar ook dat kan verbeelding zijn en het gevolg van hypogondrie Smile

Het verhaal van de 2 liter die Johan moest bijvullen blijft in mijn achterhoofd spelen. Waar gaat dit in een gesloten systeem naartoe? Worst case is het de kop die de geest gegeven heeft. Dan zijn we verder van huis. Onder de olievuldop zie ik geen rare afzetting en de auto doet het vooralsnog perfect.

We blijven het in de gaten houden. To be continued…

Als je die zoetige lucht binnen ruikt zou ik als eerste denken aan een lek in de kachelradiator.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
giel
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 391
Geregistreerd: 28-01-2007

- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Gepost: 15 september 2018 07:52 AM
  [ # 109 ]

goedemorgen Jorik,

zoals ik al eerder heb gemeld is bij alles al vervangen qua koelsysteem: radiateur. pomphuis, slangen, slangetjes, kachelradiateur, de hele mikmak, echt alles!

Ik gok nu dus een vervuilde condensor en intercooler.

Het probleem wat jij heb en de achterdocht nu heb ik ook (net een ds inderdaad); Het constant checken naar olie en water temperatuur. Het schijnt dat de auto een voorbereiding heeft voor een koelwaterniveau sensors. Deze moet echter alleen geplaatst worden. Volgens mij heeft Harry deze in zijn c6. Dit staat nog op mijn to-do lijstje

gr giel

Eenmaal citroen, altijd citroen

Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, citroen cx gti 1983
In bezit: DS23 ie 1974, C6 2.7 HDI 2006, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive en ducati diavel, citroen gs 1220 1973, citroen ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748

Profiel  
 
furriegurrie
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1845
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- Xsara 1.6 Plaisir
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 15 september 2018 08:02 AM
  [ # 110 ]

Ik heb die sensor geplaatst in mijn C6. Staat in mijn topic. Geeft inderdaad wel wat peace of mind zo gezegd. Ik heb over het algemeen ook de display op de middenconsole staan op trip en dan het plaatje met de bandenspanningsensoren de 2 temperatuurmetertjes….

Edit:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/230228/P75/#1985467

Profiel  
 
giel
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 391
Geregistreerd: 28-01-2007

- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Gepost: 27 november 2018 07:33 AM
  [ # 111 ]

De kogel is door de kerk…

Op aanraden van mijn boekhouder heb ik gekozen voor een youngtimer. Mijn boekhouder vroeg zich al menig maal af hoe groot mijn liefde voor de c6 was; nu ik de opsomming van het onderhoud heb gezien: GROOT!!! Omdat ik de c6 privé rijd en ik bij lange na niet weg kom met de € 0.19 km vergoeding heb ik gekozen voor een youngtimer.
De c6 staat nu geschorst in de schuur en mag drie jaartjes wachten totdat zij het asfalt weer mag betreden als youngtimer.

Dit gedaan hebbende kwam ik bij het volgende probleem; en nu?? Helaas heeft citroen geen youngtimer in de stal staan wat vergelijkbaar is met de c6 qua trekkracht. Mijn liefde voor het merk is groot, maar nu moet ik helaas verstek laten gaan.

Als je gaat zoeken naar vergelijkbare dieselende youngtimers is het aanbod beperkt; audi, mercedes, bmw, jaguar en volvo.
Uiteindelijk gekozen voor volvo s80 omdat ik werkelijk niks heb met de overige merken. Denk ook dat als ik geen citroen zou rijden uiteindelijk voor dit merk zou kiezen.

Het is wel even schakelen als je het comfort van de c6 gewend ben, maar ik moet eerlijk bekennen dat het mij niet helemaal afvalt. De auto heeft een lekker koppel, al laat ik deze wel chippen om enigszins in de buurt bij de c6 te komen. De automaat is soepel en de auto voelt degelijk aan.
Ik hoop dat deze drie jaren snel voorbij gaan en dat de youngtimer regeling dan nog actueel is…..


gr giel

Eenmaal citroen, altijd citroen

Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, citroen cx gti 1983
In bezit: DS23 ie 1974, C6 2.7 HDI 2006, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive en ducati diavel, citroen gs 1220 1973, citroen ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748

Profiel  
 
 
8 van de 8
« Eerste  < Vorige 6 7 8
 
© Citroën-Forum 2003 - 2018 | adverteren
Facebook