1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Interne lekkage hydraulique - Stuurhuis toch de boosdoener….
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 14 maart 2013 07:43 PM

Probleem: Interne lekkage hydraulique. HD regelaar tikt met warme olie om de 3 seconden en met koude olie om de 8 seconden.
Ondertussen gedaan: Forum en documentatie geheel doorgespit, bij 4 DS garages langsgeweest, alle retouren gecontroleerd, veel hydraulische componenten vervangen.

Vervangen: HD regelaar, stuurhuis, centrifugaalregelaar, alle veerbollen, hoogteregelaar voor en achter, HD pomp (maar oude teruggezet ivm externe lekkage vervanger)en nog wat…

Status
- Voorraad bol 55 bar
- Nieuwe stuurhuis heeft nog een kleine interne lekkage
- Bloc Hydraulique lekt, maar niet zoveel dat deze de korte interval verklaard (wordt binnenkort vervangen)
- Alle retouren gecontroleerd door de specialist, geen hoeveelheden gevonden die het regelmatig aanslaan verklaren (ook niet de veercylinders, remservo, etc.)

Ik ben er ondertussen 1,5 jaar mee bezig en de nodige hulp ingeroepen maar ondanks flinke kosten ben ik nog geen stap verder.
Bloc Hydraulique vervangen lost misschien nog wel iets op, maar verklaard niet het probleem.
Wie durft de uitdaging aan en kan mij advies geven?

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 maart 2013 08:00 PM
  [ # 1 ]
Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 14 maart 2013 09:15 PM
  [ # 2 ]

Kan het ook de HD regelaar zijn?
De aluminium uitvoeringen waren geloof ik niet zo sterk.
Van welk bouwjaar is je DS?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 maart 2013 09:20 PM
  [ # 3 ]
Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 14 maart 2013 09:27 PM
  [ # 4 ]

Was ie nieuw? (misschien had ik beter “kan het toch de HD regelaar zijn” kunnen schrijven…
Is ie van staal of van alu?

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 14 maart 2013 09:44 PM
  [ # 5 ]

Hallo (Remco?)

Als ik me goed herinner hebben we vorig jaar op een sleuteldag al eens gekeken naar je stuurhuis en toen met een plaatje het stuurhuis afgesloten? Toen was het drukverlies toch over?

Ik zou het structureel aanpakken:
-eerst het primaire circuit afsluiten en testen.
-daarna steeds een deel van het secundaire circuit afsluiten en testen. (eea obv het hydraulisch leidingschema dat bij jouw type hoort). Dus stuur, voorvering, achtervering, remmen, vernelling, etc.
Omdat je een halfautomaat hebt, is het schema nodig om te begrijpen waar je een deel afsluit.

Het kan een hele klus worden, maar je moet op deze manier kunnen vinden waar het probleem zit. Reken op een week, dan valt het waarschijnlijk mee…

groet Dick

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 14 maart 2013 09:49 PM
  [ # 6 ]

Arjan: Aan de veercylinders heb ik ook gedacht, met name de voorste. Volgens de garage is dit praktisch uitgesloten. Behalve dat hij deze gecontroleerd heeft, gaf hij ook aan dat de retouren die ik heb, nooit door dit retourslangetje zouden kunnen.
Hoe dan ook, ik wil het toch nog wel eens weer bekijken, ik heb zelf ook zo’n vermoeden. Goed advies in iedergeval.

H@ns, Mijn DS is van modeljaar 67, dus oude neus en LHM halfautomataat (maakt het nog wat lastiger!). Het verhaal van de alu regelaar ken ik. Toen ik de auto kocht was deze al eens (6 jaar geleden) vervangen. Vorig jaar had ik pech met mijn treiterslang en heb toen deze HD regelaar vervangen door een citrotech regelaar. Ook dat heeft niets uitgemaakt.

Verder dacht ik zelf nog aan de remservo, maar dat werd uitgesloten door de garage. Probleem hiermee is vaak bij handgeschakeld DS’s waarbij een gietijzeren kern werd gebruikt (zoiets begreep ik van hem). Retouren kon hij niet vinden.

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 14 maart 2013 09:58 PM
  [ # 7 ]

@Dick, wat leuk dat je reageert.
Ik heb samen met de garage (ik noem even geen naam, maar het is wel de specialist, dan weet je wel wie ik bedoel) alle retouren bekeken en verschillende delen afgesloten. Ook hij kon geen uiteindelijk oordeel geven.
Er is mogelijk iets wat ik over het hoofd zie, maar dat kan je eigenlijk alleen vinden door te meten.
Hoe dan ook, ik geef nog niet op. Ik ga eerst het block hydraulique vervangen en daarna verder. Ik zou dan eerst naar de vooveercylinders willen kijken.
Bij de eerstvolgende sleuteldag ben ik er ook, misschien kunnen we het er dan nog over hebben.

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 14 maart 2013 10:02 PM
  [ # 8 ]

Als de HD-regelaar de pomp om druk vraagt, hoe lang duurt dan de vraag?

Wellicht is de verschildruk tussen in- en uitslaan van de HD-regelaar te klein.

knuffel

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 14 maart 2013 10:06 PM
  [ # 9 ]

Verlies in de vering kan je controleren door in hoogste en laagste stand te proberen ,

en kijken of er verschil is .

Natuurlijk is zoals zo dikwijls mijn onderschrift van groot belang tongue wink

Random op het gedacht onderdelen vervagen ( wisselen )

is zoals de stekker van een trekhaak aansluiten zonder schema of kleurcode !!

Succes , Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 14 maart 2013 10:12 PM
  [ # 10 ]

De vraag van de regelaar is vrij kort, minder dan een sekonde (zal het eens nog een keer precies meten). Ik had dit in de openingspost wel kunnen vermelden.
De opmerking van Vlietmansje vind ik nog niet zo gek. Dat was de reden dat ik vorig jaar de regelaar maar ook meteen heb laten vervangen. Helaas maakte het voor de interval nog niets uit. Het is een vrij mysterieus gebeuren, maar het moet te verklaren zijn. HD regelaar sluit ik voor dit moment uit.
De korte vraag tijd lijkt me wel iets wat kan helpen in de analyse.

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
virtualitie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011

- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Gepost: 14 maart 2013 10:16 PM
  [ # 11 ]
wbogaerts schreef:

Verlies in de vering kan je controleren door in hoogste en laagste stand te proberen ,en kijken of er verschil is .

Natuurlijk is zoals zo dikwijls mijn onderschrift van groot belang tongue wink

Random op het gedacht onderdelen vervagen ( wisselen )

is zoals de stekker van een trekhaak aansluiten zonder schema of kleurcode !!

Succes , Walter

Hoogste en laagste stand geeft geen / weinig verschil.
Je onderschrift is zeker van belang! Dat is ook nu mijn uitgangspunt, na eerdere ervaringen waarin willekeurig onderdelen vervangen werden.

If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 maart 2013 10:17 PM
  [ # 12 ]

Als dat minder dan 1 seconde is bij stationnair is het verschil tussen in- en uitslagdruk waarschijnlijk wel erg klein. (aannemende dat de hoofdbol goed is)

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 maart 2013 10:18 PM
  [ # 13 ]

Het bloc hydraulique kan je toch met een schakelaar onder het stuur uit het circuit halen?
Als het syteem dan minder vaak aan slaat dan weet je misschien wat meer.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 14 maart 2013 10:20 PM
  [ # 14 ]

Nou, er blijft niet zoveel meer over…
Hele domme vraag misschien, maar ik neem aan dat je de ontlastschroef al wel een paar keer open en (goed) dicht hebt gedraaid om een eventueel vuiltje weg te spoelen?

Het verdeelblok bij de oudere modellen was ook anders geloof ik, maar zou me niet kunnen voorstellen dat dat problemen kan opleveren, er zit geloof ik geen retour op.

Anders is het toch nog hopen op een nieuw bloc hydraulique…

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 14 maart 2013 10:22 PM
  [ # 15 ]

Ik heb een manometer en diverse koppelingen om de in- en uitslagdruk te meten. Als je wilt kun je die lenen en zo de hd regelaar nameten.

Profiel  
 
 
1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook