1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Van CX naar XM
Hakker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-01-2012

- ZX 1.6i Break
- XM break 2.0 Turbo
Gepost: 01 april 2013 01:44 AM

Tja, ik weet niet of dit een gebruikelijke stap is onder Citroen adepten, maar ik ben van een CX naar een XM gegaan. Vooral vanuit een praktische kant bekeken: volkomen onverwachts er een kindje bij gekregen en van schrik een huis gekocht met een bult werk. De CX 2500 Gti was ineens te frivool om een familie van 5 met hond te vervoeren naar de bouwmarkt om wat cement te gaan scoren. Daar bovenop kwam ook nog eens een redelijk lijstje voor de APK, allemaal nog redelijk betaalbaar als je het zelf doet maar het ontbreekt me echt aan tijd. Dus uiteindelijk de CX geruild tegen een XM 2.5 TD uit 1998 met een frisse APK. Ze is minder mooi en stinkt een beetje naar ouwe geitenstal maar het eerste keukenblok heeft er al in gelegen en daar doe ik het voor. Nu stukje bij beetje wat problemen oplossen….

- de dashboardverlichting doet het niet. Ik gaf eerst de dimmer de schuld maar daar meet ik zo op het eerste gezicht niks. Zou toch 12V moeten zijn? Of zijn echt alle lampjes stuk?

- Het lijkt me goed om alle computers even te resetten. Nu heb ik al een heel eind door dat Malle Pietje kastjes topic gelezen en het duizelt me. Iemand in de buurt van Groningen met een kastje die op een 98 XM past?

- D’r loopt een spanrol een beetje te klapperen. Veertje? Meteen de snaar maar even vervangen.

- De displays. Ach…...

- Het bestuurdersraampje moet voor de zomer open kunnen, Climate Control of niet.

Renault 4 GTL ‘83
Chrysler New Yorker ‘62
Suzuki Katana 650 ‘82
HD Sportster XLH ‘76
Citroën Xsara 1.6i Break ‘04

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 01 april 2013 02:33 AM
  [ # 1 ]

Hoi Hakker ,

Welkom op het XM gedeelte van het Citroënforum.
Mooie voiture die je gekocht hebt en wat kan er veel in hè?
De “problemen” vallen nogal mee vind ik.
Heb je de zekeringen gechecked voor je dashboardverlichting? Met name de F 10.
Voor een auto van na `95 kun je het kastje van Malle Pietje niet meer gebruiken.
Die hebben een stekker “on board”(OBD) , schuin onder je stuur meen ik.
Eigenlijk moet je dan aan de Lexia , dus als je iemand weet in de buurt met zo`n ding zou dat wel zo makkelijk zijn .
Echter , resetten schijnt ook te werken door je accupolen er 10 minuten af te laten en even tegen elkaar te houden .
Denk je veel foutcodes te hebben dan?
Zo`n ruitmechanisme vervallen valt ook wel mee hoor.
Je kunt ook gaan etteren met een fietskabeltje, maar dat was bij mijn pogingen geen succes i.v.m. bijslijpen te dikke nippeltjes en afbrekende plastieke onderdelen.
Op de Onderdelenlijn een advertentie plaatsen , komen ze vanzelf binnenrollen.

Succes,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 01 april 2013 09:50 AM
  [ # 2 ]

Mooie bak hoor, zo’n XM break!
In ieder geval een waardige opvolger voor de CX…
Veel rijplezier met de grote en veel geluk met de kleine!

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 01 april 2013 10:06 AM
  [ # 3 ]

OOk gedaan, na meerdere cx’n rijd ik nu alweer tijdje xm 2.1td. Cx toch veel dingetjes mee, altijd prima te fixen, alleen je bent wel altijd bezig!
Klapperende riem zou ik wel snel fixen voor dt er meer stuk gaat.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
coolman3267
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 17-02-2012

- ZX reflex 1.9d
- Xsara collection 1.6i 8v
- XM prestige 2.1 td break
Gepost: 01 april 2013 12:57 PM
  [ # 4 ]

Proficiat mooie wagen! en ruim dat ze zijn.
Een vraagje: zijn dat originele citroen velgen?

nu: Citroën Xm prestige break 2.1td 2000
  Citroën Xsara millesime 1.6i 2000
  Ford   Ranger XLT 2.5td 2002
ex: Citroën Zx reflex 1.9d 1992

Binnenkort ter vervanging zx: Citroën C5 Exclusive break 2.2hdi 2004

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 01 april 2013 01:09 PM
  [ # 5 ]

Lijken me Borbets, die velgen.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 01 april 2013 04:27 PM
  [ # 6 ]

Een raammechanisme links voor voor een type II is “van de sloop” een probleem. In de eerste plaats omdat Links Voor altijd het eerst aan de beurt is en in de tweede plaats omdat Type II mechanismen absoluut inferieur zijn t.o.v. Type I.
Dus onderdelen zoeken niet op kenteken, want dan krijg je de verkeerde en veel te dure.

Alles past precies, op de stekkers en de kabeltjes na. Type I werkt met een apart one touch kastje, in Type II zit alles geïntegreerd in het motortje. Uitzoeken valt mee en omzetten ook.

Dirk de Pirk schreef:

Hoi Hakker ,
Echter , resetten schijnt ook te werken door je accupolen er 10 minuten af te laten en even tegen elkaar te houden .
Succes,
Dirk

Dat is helaas wishful thinking van Dirk. Resetten gaat alleen via de Lexia. En die kosten niet veel meer: http://cardiag.co.uk/search/?q=citroen+lexia&DirID;=

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Hakker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-01-2012

- ZX 1.6i Break
- XM break 2.0 Turbo
Gepost: 02 april 2013 01:22 AM
  [ # 7 ]

Geen idee wat de velgensoort is, ik zal ze eens nader bekijken. D’r ligt wel een redelijk dikke slof om. De dashboardverlichting deed het vanavond wel ineens (deels), dus of dat nu door mijn gefriemel aan het dimmertje komt…..het zou maar zo kunnen. Het raampje eerst maar eens helemaal nalopen, met een beetje geluk is er ergens een stekkertje los of een simpel schakelaartje stuk. Hoewel…....Nu heb ik toch een heel scala aan oldtimers onder mijn kont gehad, maar de Citroën is toch als het op reparaties aankomt knap, hoe zal ik het noemen, cryptisch. Het is dat het zulke fijn verplaatsende vehikels zijn. Ik moet nog wel even wennen dat de cruise control ineens mijn gaspedaal jat.

En bedankt voor de link van de Lexia, maar welk draadje moet ik dan hebben?

Renault 4 GTL ‘83
Chrysler New Yorker ‘62
Suzuki Katana 650 ‘82
HD Sportster XLH ‘76
Citroën Xsara 1.6i Break ‘04

Profiel  
 
Gepost: 02 april 2013 01:31 AM
  [ # 8 ]
Dirk de Pirk schreef:

Zo`n ruitmechanisme vervallen valt ook wel mee hoor.Op de Onderdelenlijn een advertentie plaatsen , komen ze vanzelf binnenrollen.

Echt? Vanzelf binnenrollen? Dat heb ik anders nooit gemerkt. Very Happy Ik wordt zelf elke maand wel gebeld om zo’n ding door zowel particulieren als bedrijven. Op de sloop bewaren ze XM’s al niet meer. Hooguit een Bart Ebben ofzo.
Maar zeker linksvoor is altijd ‘t eerst kapot! Zoals JanSr al opmerkte.

Ik ontving enige jaren geleden een brief van iemand die zei ze te kunnen repareren en beter dan origineel. Heb die brief dus in een laatje bewaard, voor je-weet-nooit. Wil best het telefoonnummer eens voor je opzoeken.


Wel jammer dat je de CX ‘moest’ wegdoen!!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 02 april 2013 01:34 AM
  [ # 9 ]

Mooi ding die Xm! Die velgen zijn in mijn ogen de enige mooie Xm velgen. Zijn deze niet door Musketier geleverd? Iig wel via Cituning destijds.
Ik heb nog een extra set naafkapjes voor deze velgen liggen. Mocht je er belang bij hebben, de velgen zelf heb ik al lang niet meer en de hobby gaat hier eindigen..

Profiel  
 
Hakker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-01-2012

- ZX 1.6i Break
- XM break 2.0 Turbo
Gepost: 02 april 2013 02:01 AM
  [ # 10 ]

Ik heb nog nooit naafkapjes gehad dus laat maar komen!

Maar goed, het bestuurdersraam is dus altijd stuk? Wat gaat er dan precies van het mechanisme stuk? Iets wat aan slijtage onderhevig is wellicht?

Renault 4 GTL ‘83
Chrysler New Yorker ‘62
Suzuki Katana 650 ‘82
HD Sportster XLH ‘76
Citroën Xsara 1.6i Break ‘04

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 02 april 2013 09:22 AM
  [ # 11 ]

vaak knapt de kabel nadat deze voldoende roest ontwikkeld heeft. Dit is goed te repareren met een handremkabel van een fiets en een klemtonnetje. Het is wel wat werk, maar goed te doen. Het zit bij mij al weer ruim 1,5 jaar. Kost een paat euro. Je kunt je licht ook eens opsteken op het forum van de Xm club wellicht. Ik heb hier:

http://www.xmclub.nl/forum/furriegurrie-xm-v624-uit-1998-0?page=2

halverwege de pagina en op de volgende al eens verslag gedaan van deze reparatie.

Succes!

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 02 april 2013 12:37 PM
  [ # 12 ]

Een fietskabel is natuurlijk ietsjes goedkoper maar roest weer lekker verder. Dus als je de kabel moet vervangen, doe het dan gewoon in een keer goed, die paar centen maakt toch niks uit op dit probleem.

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=citroen+xm+window+cable&_sacat=0&_from=R40

Even veel werk als gedoe met een fietskabeltje dus doe er je voordeel mee.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 02 april 2013 12:39 PM
  [ # 13 ]

Goeie tip! Die had ik nog niet gezien. Hoe krijg je dat losse “loodje” er strak genoeg op?

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 02 april 2013 12:49 PM
  [ # 14 ]

Ha! Da’s een leuke. Er is een hele goede manual bij, maar het werkt (echt) met vliegtuig lijm Smile

Tsja, ik wil er ook nooit teveel aan denken als ik naar buiten kijk in een vliegtuig, dat delen van je vliegtuig gelijmd…worden Smile

Anyway, dat ding moet je lijmen dus (lijm wordt meegeleverd) Je hebt wel een haarfohn nodig en een multimeter met temperatuur weergave is ook erg handig. Met de fohn moet je een ‘oventje’ creeeren in een oud conservenblikje
Een minuut of twee geloof ik, ongeveer 100 graden verhitten. Da’s even uit me hoofd, don’t quote me on it. Maar is goed te doen, ik heb het inmiddels 2 x gedaan.

Profiel  
 
Hakker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-01-2012

- ZX 1.6i Break
- XM break 2.0 Turbo
Gepost: 03 april 2013 10:12 AM
  [ # 15 ]

Als het het kabeltje is dan pers ik er zelf wel eentje; gereedschap ligt op de zaak.

Is het trouwens een luxe accessoire of mijn verbeelding: als ik de bak in zijn achteruit zet verplaatst mijn rechterbuitenspiegel zich een tikje naar beneden?

Renault 4 GTL ‘83
Chrysler New Yorker ‘62
Suzuki Katana 650 ‘82
HD Sportster XLH ‘76
Citroën Xsara 1.6i Break ‘04

Profiel  
 
 
1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook