3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Van CX naar XM
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 04 april 2013 10:46 PM
  [ # 31 ]

Uitstekend bedrijf. Heb het ding ook. Makkelijk te monteren.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43069
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 04 april 2013 10:48 PM
  [ # 32 ]
Hakker schreef:

Zeg, als ik mijn riem die aan de rechterkant van het blok zit wil vervangen, inclusief spanrollen, is dit dan het setje wat ik hebben moet:

tandriem set

En is dat een klus of prima op straat te doen?

Dat is een bereklus bij een 2500..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Hakker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-01-2012

- ZX 1.6i Break
- XM break 2.0 Turbo
Gepost: 04 april 2013 10:53 PM
  [ # 33 ]

Hahahahahahahahha mag het iets specifieker?  Laughing

Renault 4 GTL ‘83
Chrysler New Yorker ‘62
Suzuki Katana 650 ‘82
HD Sportster XLH ‘76
Citroën Xsara 1.6i Break ‘04

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 04 april 2013 11:03 PM
  [ # 34 ]
Hakker schreef:

Dit lijkt me ook wel interessant:

hydroactive bypass

Veel geld voor 2 diode’s die je eigenlijk beter toch in de computer zelf kan solderen.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 05 april 2013 08:02 AM
  [ # 35 ]

Ik ben het helemaal met Maarten eens. En als je toch aan het solderen slaat, kun je gelijk de solid state relais (STM, VN05) vervangen. Want als die wieberen zijn, heeft dat ebay kastje nog geen nut.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43069
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 05 april 2013 10:14 AM
  [ # 36 ]
Hakker schreef:

Hahahahahahahahha mag het iets specifieker?  Laughing

6 uur werk, op de brug.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 05 april 2013 04:07 PM
  [ # 37 ]
wimb schreef:

Ik ben het helemaal met Maarten eens. En als je toch aan het solderen slaat, kun je gelijk de solid state relais (STM, VN05) vervangen. Want als die wieberen zijn, heeft dat ebay kastje nog geen nut.

Kapotte diodes in één of beide elektrokleppen is een helaas een veel voorkomend XM kwaaltje.
Een kapotte diode verwoest het bijbehorende Solid State relais, de VN015, in de Veercomputer.
Als dat zover is zie je dat in de Lexia, want de VC “ziet” de elektroklep dan niet meer. Als die storing niet te resetten is kan je rekenen op één of twee doorgebrande VN015 ‘s. Als je die vernieuwt en er ook meteen diodes bij plaatst gaat het nooit meer kapot.
De elektrokleppen kan je gewoon laten zitten, want de functie van de ingebouwde diodes is dan overgenomen door de nieuwe in de VC.
Waarom dat van nieuw af nooit zo gedaan is zal wel een goed bewaard Citroen raadsel blijven.

Dat Britse kastje is niet meer dan twee diodes in het circuit. Dat helpt niet tegen uitgefikte VN015’s. Te bestellen bij bijv. Conrad.
De verzendkosten evenaren de kosten voor de onderdelen.

Er is over dit thema al veel gepubliceerd, met foto’s en al.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Hakker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-01-2012

- ZX 1.6i Break
- XM break 2.0 Turbo
Gepost: 05 april 2013 07:02 PM
  [ # 38 ]
waterman schreef:

6 uur werk, op de brug.

Gatverdamme, dat valt inderdaad tegen. Dat gaat me een extra kratje kosten. En gepruts is het vast ook, omdat je er niet lekker bij kan.

Wat betreft de diodes: in de tiplijst wordt ik verwezen naar Dit draadje, maar daar krijg ik te zien dat ik niet voldoende permissies heb?

Renault 4 GTL ‘83
Chrysler New Yorker ‘62
Suzuki Katana 650 ‘82
HD Sportster XLH ‘76
Citroën Xsara 1.6i Break ‘04

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 05 april 2013 08:11 PM
  [ # 39 ]
JanSr schreef:

... Waarom dat van nieuw af nooit zo gedaan is zal wel een goed bewaard Citroen raadsel blijven.

Zo raadselachtig is dat niet en zeker geen idee van Citroën. De magneetspoelen komen van Eaton en het is normaal dat er in het product blusdiodes worden geleverd. Dat zie je ook bij b.v. relais. Helaas blijken de diodes die Eaton heeft ingebouwd niet robuust genoeg.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 05 april 2013 08:15 PM
  [ # 40 ]

Maar als je je realiseert dat een tweetal diodes op het board van de VC nauwelijks terug te vinden zouden zijn in de kosten, met de wetenschap dat Solid State relais extreem gevoelig zijn voor stroompjes “de verkeerde kant op”......

Net zo iets als oude PC’s zonder buffers op in- en uitgangen (van voor jou tijd, Wim?), waar je nooit een stekker uit mocht trekken als hij aan stond. Nergens voor nodig en verkeerde zuinigheid.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 05 april 2013 08:31 PM
  [ # 41 ]

Die spoelen zijn gewoon standaard bij Eaton ingekocht en dan ga je niet nog extra blusdiodes op de print plaatsen. Dat is echt geen verkeerde zuinigheid. Je kunt wel stellen dat de ontwerptoleranties (achteraf gezien) te krap zijn.

JanSr schreef:

...(van voor jou tijd, Wim?)

confused We verschillen minder in leeftijd dan jij suggereert en ik weet donders goed waarom er destijds zulke componenten gebruikt werden. Maar we dwalen af, het is hier geen elektonicaforum.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Hakker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-01-2012

- ZX 1.6i Break
- XM break 2.0 Turbo
Gepost: 06 april 2013 02:24 PM
  [ # 42 ]

Trouwens, die riem die ik wil vervangen, die heeft helemaal geen tanden:

https://dl-web.dropbox.com/get/Camera Uploads/2013-04-05 17.43.25.jpg?w=AABnsP5DeEp4l-XKC7O5EntGsh-pWjxEKTRKGZNbrhypBA

Even verder kijken dus.

Renault 4 GTL ‘83
Chrysler New Yorker ‘62
Suzuki Katana 650 ‘82
HD Sportster XLH ‘76
Citroën Xsara 1.6i Break ‘04

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 06 april 2013 05:07 PM
  [ # 43 ]
Hakker schreef:

Ik heb even een blik op de velgen gegooid en er staat “Carisma” op. Ze zullen toch niet van een Toyota komen?

Nee, niet van een Toyota, eerder van een Mitsubishi, Smile

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Hakker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-01-2012

- ZX 1.6i Break
- XM break 2.0 Turbo
Gepost: 08 april 2013 12:41 AM
  [ # 44 ]

Deze riem moet ik vervangen dus. Of zijn het 2 riemen?

Renault 4 GTL ‘83
Chrysler New Yorker ‘62
Suzuki Katana 650 ‘82
HD Sportster XLH ‘76
Citroën Xsara 1.6i Break ‘04

Profiel  
 
Hakker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 19-01-2012

- ZX 1.6i Break
- XM break 2.0 Turbo
Gepost: 09 april 2013 11:16 AM
  [ # 45 ]
JanSr schreef:
wimb schreef:

Ik ben het helemaal met Maarten eens. En als je toch aan het solderen slaat, kun je gelijk de solid state relais (STM, VN05) vervangen. Want als die wieberen zijn, heeft dat ebay kastje nog geen nut.

Kapotte diodes in één of beide elektrokleppen is een helaas een veel voorkomend XM kwaaltje.
Een kapotte diode verwoest het bijbehorende Solid State relais, de VN015, in de Veercomputer.
Als dat zover is zie je dat in de Lexia, want de VC “ziet” de elektroklep dan niet meer. Als die storing niet te resetten is kan je rekenen op één of twee doorgebrande VN015 ‘s. Als je die vernieuwt en er ook meteen diodes bij plaatst gaat het nooit meer kapot.
De elektrokleppen kan je gewoon laten zitten, want de functie van de ingebouwde diodes is dan overgenomen door de nieuwe in de VC.

Er is over dit thema al veel gepubliceerd, met foto’s en al.

D’r is zoveel over gepraat, dat ik eigenlijk niet vind wat ik zoek: een handleiding hoe de VC te repareren en een ljstje met benodigde onderdelen. Kijk ik niet goed? Sommige draadjes gaan zo specifiek op de techniek in dat ik afhaak….De VC is waarschijnlijk stuk. Hoe fiks ik dat en wat heb ik nodig. En dan mag er wat mij betreft best een sticky van gemaakt worden.

Renault 4 GTL ‘83
Chrysler New Yorker ‘62
Suzuki Katana 650 ‘82
HD Sportster XLH ‘76
Citroën Xsara 1.6i Break ‘04

Profiel  
 
 
3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook