1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Andere motor (dan een HY motor) mogelijk in een HY?
BorisHY
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 08-07-2013

Gepost: 09 juli 2013 02:20 PM

Hai!

Laat ik me even voorstellen. Ik ben nieuw hier. Mijn naam is Boris en voor mijn DJ School heb ik een Citroen HY EDF Nacelle aangeschaft. Ons doel is om daar een DJ booth van te maken Smile
Voor degenen die t model niet kennen, post ik onderaan deze tekst een plaatje van zo’n model…

Nou vroegen we ons af, omdat het gewicht van deze versie nogal behoorlijk is, of het mogelijk is om een andere motor en bak in te bouwen!? Nou is in principe bijna alles wel mogelijk, maar het gaat natuurlijk om een betaalbare relatief (in verhouding) makkelijke manier uiteraard Wink

Dus als je jullie bepaalde mensen kennen die dit gedaan hebben, of ideeen hierover hebben, dan horen we t graag! Smile

BVD, Boris

De Citroen HY EDF is van mijn DJ School Utrecht

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 juli 2013 02:53 PM
  [ # 1 ]

Welkom hier!

Gaaf ding! Er worden DS motoren ingebouwd en diesels van de C35 dacht ik…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 09 juli 2013 03:11 PM
  [ # 2 ]

Hallo Boris,

Juist DS motoren en C35 motoren gaan niet goed! De draairichting van die motoren is anders dan die van de HY. De HY bak maakt het mogelijk om een CX motor te plaatsen als je een drukgroep/koppeling pas kunt maken op de spiebanen van de HY bak. Maar dan zit je nog altijd met de 3-bak met grote stappen tussen de versnellingen. Door de andere opstellingshoek (rechtop ipv 30° naar voren gekanteld in de CX)zul je de smering in de kop (en afvoer olie) en de koeling goed moeten controleren.

Als je iets moderners zoekt en niet perse in de PSA hoek will blijven zou je een motor van VAG in combinatie met de versnellingsbak voor een in de lengterichting geplaatste motor kunnen proberen.
Dit is een opstelling die uit de audi 80/VW passat (tot aan vorige generatie A4 toe meen ik) komt en in vele versies, zowel benzine als diesel, in veel verschillende vermogens is gemaakt. Groot voordeel is denk ik de (4- of 5-) versnellingsbak die een stuk moderner is.
Ik heb geen ervaring met het ombouwen op deze manier, maar qua maatvoering van het blok en vanwege de met bouten gemonteerde aandrijfassen lijkt dit me een goede plek om eens verder te zoeken.
Wellicht past dit helemaal niet ivm de lengte van de VAG versnellingsbak.

succes met puzzelen!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 juli 2013 03:17 PM
  [ # 3 ]

Groot nadeel van een passat/ audi 80 opstelling is dat die dingen vanaf 1992 allemaal een computergestuurde brandstofpomp hebben. Je moet in dat geval uitwijken naar de motor en bak uitkijken naar een passat b2 of audi 80 b2 of b3 tot ca 1990/91.

Dan is er nog een tweede probleem: de eindoverbrenging van de vag-bak is erg lang. Te lang voor gebruik in een Hy bus. Je moet dan dus een bak van een benzine passat of audi 80 aan een dieselmotor hangen wil het nog een beetje gaan, maar zelfs dan vrees ik dat het niet werkt. Vergeet niet de hy een stroomlijn van een zomerhuisje heeft…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 09 juli 2013 03:26 PM
  [ # 4 ]

In de lengte gaat dit zeker niet passen en zal je een hap uit je carrosserie moeten halen. Verder is technisch natuurlijk alles mogelijk, maar het is maar de vraag of je een HY als basis wil gebruiken als je veel harder dan 90 wil rijden. Eigenlijk moet je ook je remmen aanpassen.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 juli 2013 03:35 PM
  [ # 5 ]

Ree, die audi 80 motor en bak zijn echt heel kort hoor Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 09 juli 2013 03:48 PM
  [ # 6 ]

Dan moeten we het eens nameten. Als je echt vind dat de bus te weinig vermogen heeft, zou ik eventueel andere zuigers en een andere carburateur op het blok zetten, dan zit je zo boven de 80 pk. Achter het blok past een vierbak van een Mercedes busje (206?) zonder de carrosserie te hoeven verbouwen. Ik ken één bus die zo rondrijdt, en dat bevalt prima.

Maar een betaalbaar alternatief zal je niet vinden, tenzij je zelf een uberbeun bent. De onderdelen kosten geld en er gaan zeker honderd uur in zitten.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Gepost: 09 juli 2013 04:07 PM
  [ # 7 ]

Mercedes 206D of de Hanomag variant inderdaad. De hele aggregaat past vast ook, maar veel sneller wordt het daar zeker niet mee. Met de motor + 5-bak uit een MB100 win je dan weer iets meer, maar de vijfbak is te lang…

Profiel  
 
Gepost: 09 juli 2013 04:11 PM
  [ # 8 ]

Zomaar even een zijsprong. De dieselversie van de HY is toch (behalve helemaal in het begin) voorzien van een Indenor motor? In de Peugeots zijn die blokken langzaam gegroeid van 1900 naar 2100, 2300 en uiteindelijk 2500 waarvan die laatste ook in turboversie werd geleverd. Biedt dat geen perspectieven? Met een versnellingsbak uit een J7 of J9?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 juli 2013 04:30 PM
  [ # 9 ]

Te lang..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 09 juli 2013 07:08 PM
  [ # 10 ]
waterman schreef:

Dan is er nog een tweede probleem: de eindoverbrenging van de vag-bak is erg lang. Te lang voor gebruik in een Hy bus. Je moet dan dus een bak van een benzine passat of audi 80 aan een dieselmotor hangen wil het nog een beetje gaan, maar zelfs dan vrees ik dat het niet werkt. Vergeet niet de hy een stroomlijn van een zomerhuisje heeft…

Daarnaast hebben de wielen van de HY ook nog eens een 10-15% grotere diameter dan de VAG wieltjes van eind jaren 80 begin 90…

Maar belangrijker is dan of je genoeg koppel hebt om een beetje weg te komen in de eerste, dat je een extreem lange 4e of 5e versnelling overhoud is niet zo’n probleem lijkt me.

Toch wel een leuk draadje!!!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 juli 2013 07:12 PM
  [ # 11 ]

Even een zijstapje, mijn audi 80 1600 turbo diesel, met 155 nm koppel en 80 pk, maakt bij 160 slechts 4000 toeren in z’n 5. Omdat dat ding zo belachelijk gestroomlijnd is trekt dat motortje dat prima en haalt ie, na lang aandringen, een top van rond de 185.

Zou je dat spul in een Hy zetten dan vrees ik dat 4 en 5 compleet onbruikbaar zijn….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 850
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 09 juli 2013 09:18 PM
  [ # 12 ]

Of iets in de trant van een vw LT? die heeft ook een lange bak in de lengte richting. Helaas wel een lange bak waardoor je er niet aan ontkomt om een stuk uit je cabinevloer te halen.

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
BorisHY
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 08-07-2013

Gepost: 09 juli 2013 11:48 PM
  [ # 13 ]

Super bedankt voor alle snelle oplossingen die jullie al hebben aangedragen! Ik kreeg alleen een mailtje van de 1ste reactie en logde net pas weer in, dus had geen idee van alle andere reacties! Razz

De CX had ik al eens eerder gehoord, maar niks zekers. Een andere optie die we gehoord hebben is een Volvo motor met een bak van een J9 erbij.

Dat t tijd en geld kost snappen we, is ook niet erg (tot op zekere hoogte Smile).

Het gaat om t feit dat normaal een HY dus wel 90 haalt en helaas maar in 3 versnellingen, maar die van ons weegt vanwege de constructie achterop in totaal 2400kg. Nou zijn ze zo gebouwd en gebruikt, dus er moet mee te rijden zijn, maar schijnt maar 70 te halen nu. En op n snelweg steeds ingehaald worden door vrachtwagens zien we toch niet zo zitten Razz Vandaar onze vraag Wink

Als er nog meer suggesties zijn, of mensen die anderen kennen die zoiets voor mekaar hebben gebracht, horen we dat graag!

grtz B

De Citroen HY EDF is van mijn DJ School Utrecht

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 803
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 10 juli 2013 01:06 AM
  [ # 14 ]

Met 2400 kg hoop ik dat de remmen zijn aangepast en als dat niet het geval is zou ik ook zeker niet harder dan 70 durven. De HY beschermt je in deze een beetje Smile

Ik heb gereden in een verlengde, maar voor de rest lege HY bus en was niet echt onder de indruk van de remmerij eronder. Je moest een flink tijdje voor je een dorp binnen kwam rijden beginnen met remmen. Het leek wel of er een telegraaf bediening tussen rempedaal en remblokken zat zo traag ging dat.

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 10 juli 2013 10:09 AM
  [ # 15 ]

Ik word altijd een beetje moe als mensen achterstalling onderhoud verwarren met een slechte auto.
- Iedere HY met ID blok rijdt, onafhankelijk van het gewicht, opbouw of motor, zonder problemen 90
- Trommelremmen zijn prima in staat alle wielen te blokkeren en samen met de lastafhankelijke remdrukbegrenzer remt een HY altijd goed.

Als zo’n Audi 80 blok 80 PK heeft lijkt het me nogal nutteloos dat blok erin te hangen, want die 80pk krijg je ook uit een ID blok.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook