160 van de 172
« Eerste  < Vorige 158 159 160 161 162 Volgende >  Laatste »
   
Niels’ 77-er 2400 Pallas
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4722
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 06 juli 2022 08:26 PM
  [ # 2386 ]

Nadere inspectie van de knipperlichtunits leert dat de stekkers toch wel redelijk goed vast zitten. Wellicht is het dan toch gewoon een contact dingetje met gore contacten. Schoonmaken, voorzichtig wat scotchbrite en wat contactspray maar.

Maar gelukkig zijn er altijd nieuwe problemen in de wereld Smile
Tijdens een ritje nietsvermoedend de afslag van de snelweg gepakt, een N-weg op. Kruising over en een droge ‘plof’ kwam uit het vooronder. Alsof je een zak chips open laat klappen. Motor uit. Gelukkig kon ik hem mooi tijdens het uitrollen naast de weg sturen, helemaal prima. Bij het openen van de motorkap kwam de rook uit de verdeler kap me al tegemoet.

Goed. Nieuwe condensator en puntjes erin? Heb ik bij me. Gereedschap? Ai…
Forumlid CEE-IKS woont in de omgeving en kwam na een belletje met een nét iets te grote grijns aanrijden. Na het vervangen en opnieuw afstellen reed het loeder gewoon weer verder.

Maar wat is er nou gebeurd? Ik weet het nog niet helemaal.. Op deze (oudere) foto is te zien hoe de contactpunten ongeveer zaten:

De draad van de punten liep achter het draaipunt langs. Maar die draad is ontzettend warm geworden, de mantel is gesmolten en precies waar de draad om het draaipunt heen gaat, door gesleten. Nu zit ik met twee gedachtes.

1. Om onbekende reden is er een hoge stroom door de draad gaan lopen, waardoor de de mantel is gaan smelten. Bij het draaipunt is ‘ie doorgesmolten en heeft de boel sluiting gemaakt. Maar waar komt die hoge stroom door? Een slechte condensator leidt tot inbranden van de punten, de bobine meet nog z’n goede specs.
2. De draad zit verkeerd gemonteerd en heeft al die tijd aangelopen net zolang tot ‘ie doorging. Heeft sluiting gemaakt en die warmte heeft de draad gesmolten.

Mogelijkheid 2 lijkt me het meest plausibel, zeker als ik een nóg oudere foto zie waarop een ander setje puntjes anders gemonteerd is:

Stom..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25391
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 juli 2022 06:00 AM
  [ # 2387 ]

De nieuwe puntjes zijn gewoon te goedkoop. De isolatie is te dun en te hard. het maakt niet uit hoe de draad loopt want die ligt toch wel tegen de aarde en schuurt door. dus: draad beter isoleren.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43064
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 juli 2022 06:12 AM
  [ # 2388 ]

En een velleman transistorkit er tussen. Klaar.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4722
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 07 juli 2022 06:20 AM
  [ # 2389 ]

Velleman kit: heb ik liggen en gemonteerd gehad. Die werd te warm en daarna begon het ding te sputteren. Nooit uitgezocht waarom het nou was, ik meen dat m’n bobine wellicht de verkeerde primaire weerstand had maar moet dat nog even uitzoeken dus. Hangt nu een blauwe bosch in (3 ohm primair, geen voorschakelweerstand).

Ik heb de wens om nog een keer weer terug te gaan naar de elektrische ontsteking die ik er ooit in had zitten, maar dan robuust. Dat liep echt heel mooi toen ‘ie het deed.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43064
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 juli 2022 06:48 AM
  [ # 2390 ]
Nielsje schreef:

Hangt nu een blauwe bosch in (3 ohm primair, geen voorschakelweerstand).

Moet werken met Velleman. Je had die kit goed aangesloten toch? Condensator er tussen uit?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25391
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 juli 2022 08:26 AM
  [ # 2391 ]

velleman is top. Wel de koelribben buiten het doosje houden en koelpasta tussen eind tor en koellichaam.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25391
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 juli 2022 08:28 AM
  [ # 2392 ]

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4722
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 07 juli 2022 08:34 AM
  [ # 2393 ]

Ja en ja. Destijds had ik het zo:

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/222143/P2115/#2067141

Dus met de blauwe bosch, en dat leverde problemen. Dus dan is de primaire weerstand te hoog voor de Velleman? Ik kan dat overigens niet vinden in de handleiding van Velleman. Rode bosch heeft volgens de specs 1.3 Ohm. Die is alleen nergens meer te krijgen, equivalent exemplaar dan maar gaan zoeken.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
András
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 19-03-2021

- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 07 juli 2022 09:51 AM
  [ # 2394 ]

Ja maar als je daar dan de voorschakelweerstand bijtelt? waarom mag je dan die 3 ohmse niet gebruiken?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25391
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 juli 2022 10:14 AM
  [ # 2395 ]

de max schakelstroom voor vellemankitje is opgegeven op 4 Amps. dus bij 12 volt is dat 3 ohm interne weerstand..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4722
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 07 juli 2022 10:21 AM
  [ # 2396 ]

Maar dan zal een bobine met lagere interne weerstand een slecht idee zijn, want dan zal de te schakelen stroom toenemen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25391
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 juli 2022 10:21 AM
  [ # 2397 ]

Dat is nu Whadda het levert. Er ZAT een TIP 162 in die 10 A kon met een max van 15!!
die ff opzoeken en erin solderen?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4722
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 07 juli 2022 10:31 AM
  [ # 2398 ]

!!!

Deze gewoon? klik.
Ik zal eens kijken, ik heb m’n setje al wat langer, misschien dat er nog een TIP in zit.

Op zich zal het wel fijn zijn als ik gewoon m’n blauwe bosch bobine kan blijven gebruiken.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25391
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 juli 2022 11:12 AM
  [ # 2399 ]

yep.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25391
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 juli 2022 11:13 AM
  [ # 2400 ]
Nielsje schreef:

Maar dan zal een bobine met lagere interne weerstand een slecht idee zijn, want dan zal de te schakelen stroom toenemen.

juist! bij 1 ohm dus ruim 12 amps.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
160 van de 172
« Eerste  < Vorige 158 159 160 161 162 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook