162 van de 172
« Eerste  < Vorige 160 161 162 163 164 Volgende >  Laatste »
   
Niels’ 77-er 2400 Pallas
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43055
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 14 juli 2022 10:45 AM
  [ # 2416 ]

Het koelsysteem werd ontworpen voor 1 fan, echter na introductie werd al snel duidelijk dat de capaciteit onvoldoende was. Al snel kwamen er modificaties en modellen met 2 fans. Geloof me, 2 fans is beter, en idd: zoals JW schreef: de serieschakeling is er om een gelijkmatige koeling te bewerkstelligen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 14 juli 2022 10:54 AM
  [ # 2417 ]

Duidelijk. dan ga ik dat ook zo inbouwen.

Nog even mijn vraag over de schakelpunten van het thermocontact. Wat zijn de goede specs?

par eXeMple! schreef:

De Graaf verkoopt er een met temp. specs 88-83/92-87. m.a.w. 1e schakelt in bij 88C en af bij 83C, 2e komt in bij 92C en af bij 87. Nu lijkt 88C mij vrij laag als bedrijfstemperatuur.
Très Beau heeft er een met temp. specs 95-90/101-96. Die schakelt dus pas in bij 95C.
Wat is voor mijn 2200 de beste voeler?

Lees ik die specs trouwens goed? Bijv. inschakelen in bij 88C en afschakelen bij 83C

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9139
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 juli 2022 10:56 AM
  [ # 2418 ]

Volgens mij zijn er verschillende varianten voor de benzine- en dieselmotoren.

In mijn TD1 zit de versie met de laagste schakelpunten.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 14 juli 2022 11:00 AM
  [ # 2419 ]

Als ik bij Beau kijk dan is die sensor voor zo’n beetje alle CX’en geschikt:
https://tresbeau.nl/product/thermocontact-s1/

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9139
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 juli 2022 11:06 AM
  [ # 2420 ]

In mijn optiek een stevig prijsje voor een gebruikt exemplaar.

Heb in een oude radiateur nog wel de diesel-versie zitten, weliswaar ongetest.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43055
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 14 juli 2022 11:14 AM
  [ # 2421 ]

sensoren en relais koop je nieuw. punt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 14 juli 2022 11:24 AM
  [ # 2422 ]
par eXeMple! schreef:

Als ik bij Beau kijk dan is die sensor voor zo’n beetje alle CX’en geschikt:
https://tresbeau.nl/product/thermocontact-s1/

Ik heb hier niet bij gezet dat ik het betwijfel of zo’n sensor voor alle CX’en geschikt is.

René Jongejan schreef:

Volgens mij zijn er verschillende varianten voor de benzine- en dieselmotoren.

Dat lijkt me al heel waarschijnlijk…

waterman schreef:

sensoren en relais koop je nieuw. punt.

eens…

Bovendien, 48 euri voor een gebruikte vs. 13 voor een nieuwe…

Maar als mijn motor niet meer boven de 88C komt, vraag ik me af of dat goed is.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43055
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 14 juli 2022 11:33 AM
  [ # 2423 ]

De temperatuur wordt geregeld door de thermostaat. De praktijk wijst uit dat 90 graden zo’n beetje de gemiddelde temp is met deze set up. 48 euro voor een gebruikte sensor die nieuw 13 euro kost, dat vind ik echt oplichting.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 14 juli 2022 11:44 AM
  [ # 2424 ]

De thermostaat opent bij plm. 75 graden neem ik aan. Als de temperatuur in de radiator dan oploopt naar 90 graden dan draaien de fans eigenlijk altijd (in serie) als ze inschakelen bij 88 graden.

waterman schreef:

48 euro voor een gebruikte sensor die nieuw 13 euro kost, dat vind ik echt oplichting.

Tja, très cher nietwaar? Maar laten we hier geen ondernemers afbranden… Wink

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25391
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 juli 2022 11:58 AM
  [ # 2425 ]

de lage snelheid draaien is ook om die irritante kutherrie kwijt te zijn als je bij gewoon gebruik met je ramen open rijdt. Ik heb deze setup ook in de SM gemaakt en die schakelt bijna nooit naar hoge snelheid…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
András
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 19-03-2021

- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 14 juli 2022 12:52 PM
  [ # 2426 ]

Ik heb meermaals gelezen de temperatuur regelt de thermostaat. Als die nu opent bij 75 78 of 80° is dit toch geen afgeregelde ideale bedrijfstemperatuur, hier zorgen de ventilators en de schakeling/sturing toch voor? Of heb ik het mis?
En inderdaad die ventilators draaien bij mij ook het meeste van de tijd (op lage snelheid).

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9139
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 juli 2022 01:02 PM
  [ # 2427 ]

De thermostaat heeft een openingstraject, van volledig dicht naar volledig open, en zorgt voor een minimale bedrijfstemperatuur.

Mijn ervaring is dat de temperatuur in het koelsysteem zich stabiliseert bij een temperatuur rondom “begint te openen”, dit wel in een rijdende situatie.

Bij stilstand, zonder luchtdoorstroming door de radiateur, loopt deze uiteraard op, totdat de ventilatoren op lage snelheid gaan draaien.
Ik heb nog niet meegemaakt dat dit onvoldoende is en de ventilatoren omschakelen naar hoge snelheid.

Ook moeten we ons wel realiseren dat de thermostaat en het thermocontact van de ventilatoren zich op 2 totaal verschillende locaties in het koelsysteem bevinden.
De thermostaat op het heetste punt, de uittrede van de motor, en het thermocontact in de radiateur.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9888
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 juli 2022 01:24 PM
  [ # 2428 ]

Vandaar dat ik de schakeltemperaturen van die dure bij tres cher aan de hoge kant vind. Als de thermostaat volledig open is bij 80 zou ik kiezen voor lage snelheid aan bij 85.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 14 juli 2022 01:51 PM
  [ # 2429 ]

Ik ben helemaal tevreden over alle antwoorden. Thanks! very good
Ik weet wat me te doen staat.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4722
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 14 juli 2022 01:57 PM
  [ # 2430 ]

Mooie discussie Smile

Ik heb inderdaad deze erin zitten: https://www.dgautomaterialen.com/product/10594/thermontakt-3p-88-83-92-87
En dat met de parallel / serie schakeling gecombineerd, met automatisch nadraaien. Ik heb in de praktijd niet mee gemaakt dat ‘ie de hoge stand ingeschakeld, ook niet in de zinderende zon in een Franse file. En inderdaad wat Bogaard zegt: lekker rustig.

De schakeling die ik erin heb, heeft het thermocontact op de radiateur dus niet meer:

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
162 van de 172
« Eerste  < Vorige 160 161 162 163 164 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook