163 van de 172
« Eerste  < Vorige 161 162 163 164 165 Volgende >  Laatste »
   
Niels’ 77-er 2400 Pallas
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4722
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 14 juli 2022 02:00 PM
  [ # 2431 ]
Dyane_ac078 schreef:

Als je een electronische onderbreker monteert krijg je een zeer scherpe aan/uit schakeling van de bobine en dus ook een beter resultaat op de bougies. De bougies vonken beter. Door de scherpe aan/uit schakeling onstaan er hoge spanningspieken in de winding van je bobine. Als de bobine op bepaalde punten kan doorslaan, doordat de isolatielak daar minder goed is kan deze hoge piekspanningen doorslaaan of deels doorslaan vanaf een bepaald spanningsniveau. Hierdoor gaat de bobine defect.
(deels) Kortsluitingen in de bobine zorgen er ook weer voor een nog hogere stroom door je Velleman kit, waardoor de eindtrap van de velleman kit meer stroom gaat verwerken dan de bedoeling is. (en wordt warm)

Dit is bijvoorbeeld de reden dat bij 123 onsteking normaal geadviseerd wordt om een nieuwe bobine te plaatsen.

Nog een aanvulling op de weerstand van de bobine. Als je de ohmse weerstand meet van een bobine is dit enkel de statische weerstand van de koperdraad op de primaire winding. Als de bobine ingeschakeld wordt onstaat er ook weerstand door het magneetveld wat ontstaat en is de totale weerstand veel hoger als enkel de ohmse weerstand van de koperdraad.
Dus de aanname dat de bobine bij 1 ohm statische weerstand 12A zou opnemen klopt niet. Deze stroom ligt veel lager.

bogaard77 schreef:

Dat klopt helemaal. Wel kan je met de statische weerstand maat de verschillende bobines met elkaar vergelijken.  Ik denk zelf dat je een maandag ochtend kitje hebt.. Vervang die Tor maar eens en probeer opnieuw.

Deze bobine is nagenoeg nieuw. De bobine die er destijds inzat was ook een Bosch blauw, die nu mn reserve bobine is (ook doorgemeten, statisch en ok bevonden). Ik zal een andere tor laten komen die er eens in bakken.

De voorkeur voor een elektrisch gestuurde ontsteking is nog steeds, maar ik wil daarvoor even onderzoeken welke onderdelen ik nodig heb (en die ook daadwerkelijk in de verdeler passen).

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25389
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 juli 2022 04:07 PM
  [ # 2432 ]

Nog iets. Ik weet dat de laatste kitjes ook voor 6 volt waren. Dan moet je andere weerstanden gebruiken dan voor 12volt. Is het mogelijk dat je de verkeerde weerstanden hebt gebruikt en dat daardoor de collector-emitter stroom te hoog wordt?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 juli 2022 09:39 PM
  [ # 2433 ]
Nielsje schreef:

Eerst maar eens de olie wisselen, de eerste 1000 km na revisie zitten erop Smile

Alleen verse olie of strek je ook de kop opnieuw aan en vervolgens kleppen stellen?

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4722
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 11 augustus 2022 04:49 PM
  [ # 2434 ]

Zo, de vakantie zit er weer op. Zo’n 2500 km heen en weer getokkeld met de CX, waarvan grotendeels met klapkar. De eerste écht grote rit met het ding na de revisie en dat ging redelijk goed. Met vouwwagen haalde ik ongeveer 1:10.5, waarbij er op de snelwegen ongeveer 110~120 km/h werd gereden in Frankrijk. Het olieverbruik is redelijk binnen de perken gebleven: ik heb in totaal ongeveer 1 liter erin gegooid, waarbij er ook nog een kleine lekkage is die ik nog moet verhelpen.

De cruisecontrol heeft góed gewerkt, wat een verademing! Bij mijn serie 2 stoelen had ik het probleem niet zo, maar met de serie 1 stoelen krijg ik na een tijdje toch wat kramp in m’n rechterbovenbeen. Da’s niet heel relax als je de hele dag gas moet geven. Nee, zo’n cruisecontrol werkt dan super! Ook het reizen met kind in het ding ging boven verwachting goed, de heenweg ging in twee dagen, de terugweg in 1 dag.

Ging alles dan vlekkeloos? Nope. De eerste stop was ten westen van Metz, overnachten. De dag erna bleek de CX niet meer te willen starten. Met behulp van een vriendelijke campinggenoot werd de CX gestart middels startkabels en bleek dat de accu dermate leeg was: de dynamo wilde niet meer bijladen. Spijtig, dit was een gereviseerd exemplaar. Ik had nog een reserve spanningsregelaar bij me, maar naar inbouwen bleek dit alsnog geen soelaas te bieden. Na meerdere mensen benaderd te hebben voor hulp (waarvoor dank!) gebeld met de ANWB.

...maar ja, die komen niet met een busje naar je toe, je wordt daar afgesleept naar een of andere garage in de buurt. En het was donderdagavond. Nou, dan komen ze pas vrijdag, wordt er maandag naar je wagen gekeken op z’n vroegst, trekken dan de conclusie dat de dynamo kapot is, moeten zoeken naar een vervangend exemplaar.. voor je het weet, sta je er een week. Medeforumlid CEE-IKS, beschreef dit zo aan mij en dit leek ons beiden niet de juiste oplossing. Ik had nog een werkende dynamo thuis liggen. Mijn ouders waren toevallig in m’n huis en van het een kwam het ander: CEE-IKS is de dynamo bij mij thuis gaan ophalen en is naar mij toe gereden!

Er werd ‘s avonds lekker geborreld en de volgende dag bleek weldra dat deze dynamo wel z’n werk deed. Na analyse bleek echter de accu ook te zijn overleden: dan heb je het geluk in Frankrijk te zijn. Op zo’n 20 minuten rijden was een grote Intermarché waar een passende Bosch accu werd gekocht. Hatsikidee!

Onze reis werd vervolgd. Ik had overigens al gemerkt dat de CX bij bepaalde snelheden wat bokkig reed. Eerst verweed ik dit aan de aandrijfassen (niet geheel verwonderlijk), maar ik heb het toch maar eens gecontroleerd. De motorsteun aan bakzijde is wat uitgezakt. Tja, die was toch alweer 8 jaar oud/jong.. Nou ja, daarmee komen we wel thuis. Toch bleef het me bezighouden en bij een wat uitgebreidere controle op de camping bleek dat van m’n rechtervoorwiel het staal zichtbaar was gulp Er zat een aardige bult op m’n band, wat het hobbelen prima verklaarde. Het reserve wiel werd gemonteerd, en op goed geluk ben ik naar de lokale garagist gereden of ze een band in maat 195/70r14 konden monteren. Nou, die kon ‘s middags al worden opgehaald! Fijn, zo snel. Dit exemplaar aan de andere zijde gemonteerd en zo werd de rit huiswaarts weer ondernomen.

Dus, tijd voor 5 nieuwe banden! Alleen is het aanbod in 195/70r14 of 185/80r14 niet zo groot meer. Zo is de Michelin Energy saver niet meer verkrijgbaar in deze maat. Dunlop, Uniroyal, Hankook, Toyo, Yokohama hebben allen nog wel iets wat leverbaar is en géén busband is, maar ik ben benieuwd naar jullie mening.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 11 augustus 2022 05:09 PM
  [ # 2435 ]

Mooi verslagje. Ik ben ook met de CX naar Frankrijk geweest. Ik zal er ook een verslagje over schrijven.
Wat betreft banden: ik ben juist naar een maatje smaller gegaan: 175/80 R14. Daarin is veel meer keuze. De afrolomtrek is zelfs iets groter dan 195/70. Ik heb bij de bandenkeuze vooral gekeken naar het (A) label voor natte grip. Van de selectie die toen overbleef heb ik gekeken naar het label voor rolweerstand.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43053
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 augustus 2022 05:58 PM
  [ # 2436 ]

Op die 77’er hoort 185 voor en 175 achter als ik het mij goed kan heugen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 11 augustus 2022 06:09 PM
  [ # 2437 ]

Bij mij ‘80 CX Athena is dat ook zo. Ook het reservewiel was origineel 175 breed. Daarom durfde ik 175 op de voorwielen ook wel aan ( hoewel mijn Douvrin vooraan lichter is dan een 2400 Citroen motor). De load index is van de 175 wel iets lager maar m.i. nog steeds voldoende. In tegenstelling tot bestelwagens is het monteren van een iets lagere load index geen APK afkeur bij personenwagens.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4722
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 11 augustus 2022 07:45 PM
  [ # 2438 ]

Klopt inderdaad, de 2400 hoort inderdaad voor op 185/80 en achter op 175/80. De vorige keer dat ik banden kocht vond ik het aanbod 185/80 al matig, dus ben ik voor de serie 2 maat rondom gegaan: 195/70. Dat wordt veel gedaan en bevalt verder prima.

Welke banden ben je uiteindelijk voor gegaan in 175/80? Het is voor mijn gevoel wel smal hoor.. Maar ja, gevoelens..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43053
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 augustus 2022 08:31 PM
  [ # 2439 ]

Yokohama is een prima bandje hoor Niels.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 11 augustus 2022 08:49 PM
  [ # 2440 ]

Ik heb er 175/80 R14 Falken Sincera SN832 op zitten.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 11 augustus 2022 09:22 PM
  [ # 2441 ]
waterman schreef:

Op die 77’er hoort 185 voor en 175 achter als ik het mij goed kan heugen.

Zo is het bij mijn 2200 uit 1976 ook.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43053
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 augustus 2022 09:27 PM
  [ # 2442 ]

Het blijkt wel weer dat APK en controle van de bandjes belangrijk zijn. Goed afgelopen Niels, je moet er niet aan denken dat je een klapbandje krijgt met vouwwagen, koter en miep aan boord en je dat hele zwikkie de vangrail in rost.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3715
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 12 augustus 2022 07:52 AM
  [ # 2443 ]
zwrtw schreef:

Ik heb er 175/80 R14 Falken Sincera SN832 op zitten.

Die zitten op mijn 76er 2200 ook. Die gaan wel snel piepen in de bochten.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4722
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 12 augustus 2022 12:35 PM
  [ # 2444 ]

Ja, de banden stonden al op de nominatie om vervangen te worden, wil namelijk ook de velgen laten stralen en spuiten. Ben blij dat het zo is afgelopen inderdaad. Ik ben nog niet op onderzoek uitgegaan wat het moet gaan worden verder, ik laat het wel weten.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7697
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 12 augustus 2022 02:08 PM
  [ # 2445 ]
woutersmits schreef:

Die gaan wel snel piepen in de bochten.

Dat is toch juist wat je wil?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
163 van de 172
« Eerste  < Vorige 161 162 163 164 165 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook