1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

Cire, Citroën-fotograaf in hart en nieren
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 17421

- CX 2400 Super
Gepost: 29 december 2013 09:58 PM

van de voorpagina

“La Bombe Citroën” is het clubblad van de Citroën ID/DS Club Nederland dat bekend staat om zijn zeer fraaie opmaak. In 2013 werden de omslagen gesierd door foto’s van Snoeken voor moderne Nederlandse gebouwen. De fotograaf is Eric Keyzer, hier bekend als Cire. Wie is Cire eigenlijk en hoe zijn deze foto’s ontstaan?

Wie is Cire?
Cire is Eric Keyzer, geboren in 1964 te Haarlem, al meer dan 25 jaar beroepsfotograaf.

Hoe is je fascinatie voor Citroën ontstaan?
Die heb ik niet van huis uit meegekregen. Mijn vader heeft in de jaren ‘60 en ‘70 drie Trabantjes en twee Skoda’s versleten voordat hij de oranje (!) Opel Rekord 1900 stationwagen van mijn opa overnam. Mijn oudere zus heeft wel een gele eend en een blauwe HY gehad. Daar ben ik vaak in meegereden. Toch heeft dat niet mijn liefde voor Citroën doen opbloeien. Nee, toen ik als klein jochie, ik denk een jaartje of 6, aan het buitenspelen was, werd er vlak naast mij een DS gestart. Mijn ogen werden zo groot als schoteltjes, toen de dame omhoog kwam. Toen vervolgens bleek dat de koplampen ook nog eens konden draaien, was ik verkocht! Binnen een paar weken had ik bij mijn ouders een speelgoedversie van de DS losgepeuterd. De mintgroene Politoys DS 21 in 1:43. Toen wist ik ook zeker dat ik later ook zo’n auto moest hebben. Dat gebeurde pas toen ik 36 was… In de tussenliggende jaren ben ik altijd gek op de DS gebleven, heb ik boeken en modellen gekocht, meetings bezocht, etcetera.

Hoe ben je ertoe gekomen om van het fotograferen je beroep te maken?
Mijn vader schreef vroeger boeken over fotografie (200 Dokatips, 200 Flitstips, 600 Fototips, Foto en Film Encyclopedie) en maakte ook veel foto’s voor diverse boeken. Van hem kreeg ik voor mijn 14de verjaardag een spiegelreflexcamera. En ja, zo is het eigenlijk begonnen. Je maakt van je hobby je beroep. Mooier kan niet, denk je dan. Maar dat valt soms toch tegen. Als hobbyfotograaf ben je niet verplicht een boekhouding bij te houden. Klantenwerving én -binding zijn ook geen issues voor een amateurfotograaf.

Waarin verschilt je beroepsmatige van je hobbymatige werk?
Wanneer je voor een betalende klant foto’s maakt, moet je rekening houden met zijn/haar wensen en denkbeelden, en niet te vergeten met de doelgroep. Je kan dus nooit zo vrij fotograferen als bij foto’s die je enkel en alleen voor jezelf maakt. Beroepsmatig heb ik veel voor omroepen, filmproducenten, platenmaatschappijen en uitgeverijen gefotografeerd. Hoezen voor singles en CD’s van bijvoorbeeld Hennie Huisman, André van Duin, Dolf Brouwers, 2 Unlimited en Dizzy Gillespie. Filmstills en -posters van de tweede Kameleon-film, de jeugdfilm Don en de film Sportman van de Eeuw. DVD-hoezen van de tv-series Costa en Zoop. Veel portretten en reportages voor Tina, Hitkrant, Veronica, Televizier, NCRV-gids, Mikro, KRO Studio, Viva, CosmoGirl, etcetera. Mijn meest bekeken foto’s zaten in de leader, het beginfilmpje, van “Wie ben ik?” Wellicht kan je je nog herinneren dat er allemaal foto’s van André van Duin, Ron Brandsteder en Caroline Tensen voorbij kwamen. Nou, die heb ik dus gemaakt. Momenteel ben ik druk bezig met het afwerken van een bedrijfsreportage die ik bij DHL gemaakt heb.

Je hebt een mooie serie omslagfoto’s voor “La Bombe Citroën” gemaakt, die de ID/DS met bijzondere moderne bouwwerken tonen. Hoe is die themakeuze tot stand gekomen?
Ik werd door de redactie van “La Bombe” gevraagd of ik interesse had om de covers te maken. Zij willen graag dat er naast de ID/DS nog een thema in de foto’s zit. Dat thema mocht ik zelf uitkiezen. Aangezien ik zelf erg geïnteresseerd ben in architectuur, was mijn keuze snel gemaakt. Na een paar testfoto’s was de redactie ook overtuigd.

wordt vervolgd

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 17421

- CX 2400 Super
Gepost: 29 december 2013 10:00 PM
  [ # 1 ]

vervolg

Zijn er interessante dingen gebeurd bij het uitwerken van dit thema?
Tsja, wat is interessant? Het was in ieder geval niet zo makkelijk als het misschien wel lijkt. Ik kreeg eind oktober 2012 te horen dat de keuze op mij was gevallen. De eerste foto moest 1 december al ingeleverd worden. Dan moet je dus op zoek naar geschikte locaties en mooie auto’s. En mooi weer. Voor de eerste cover heb ik mijn eigen ID19 gebruikt. Ik ben naar Radio Kootwijk gereden, eigenlijk alleen om te kijken hoe de situatie daar was. Gelukkig heb ik toen gelijk de eerste foto kunnen maken. Dat was een mazzeltje. Maar ik ben ook wel eens met mooi weer uit Haarlem vertrokken om op de locatie in een plensbui terecht te komen, dus maar weer terug naar huis. Ik heb ook gebouwen bezocht, bijv. de paalwoningen in Rotterdam, waar je dus absoluut geen auto voor kan zetten zonder de wet te overtreden. Ook heb ik een keer twee uur bij een gebouw gestaan in de hoop dat de zon zo zou draaien dat de auto én het gebouw in het licht komen te staan. Nou, het gebouw kwam prachtig in het licht, maar de zon stond zo laag dat de DS volledig in de schaduw bleef. Weer niet gelukt, één dag voor de deadline! Gelukkig reed ik op de terugweg langs het Olympisch Stadion alwaar ik liggend op de openbare weg, tussen langsrijdende auto’s, toch nog een cover kon maken van wederom mijn eigen ID. Op de eerste cover stond ze zo onherkenbaar dat ik haar nog een keer kon gebruiken.
Het was, mede dankzij de hulp van wijlen Robbert Reimeringer (DS Advies), niet zo heel erg moeilijk om aan voldoende mooie auto’s te komen. Ook heb ik mijn eigen kennissenkring aangesproken en hier een oproep geplaatst. Helaas heb ik niet van alle aangeboden auto’s foto’s kunnen maken. Alsnog mijn dank aan iedereen die gereageerd heeft! De lastigste was de cabrio. Daarvoor heb ik de hulp van de club moeten inroepen.

Welke Citroën-gerelateerde foto(‘s) zou je graag nog eens maken?
Unieke exemplaren blijven natuurlijk altijd leuk. Vorig jaar heb ik in Duitsland een DS Le Léman met ‘Pichon Parat’-neus gefotografeerd. De auto stond in een garage op de brug. Ik heb er niet echt heel mooie foto’s van kunnen maken, maar hoeveel exemplaren zijn daarvan? Dat vind ik dan toch leuk om op de plaat te zetten. Net zoals de presidentiële DS in het Conservatoire. Niet echt een mooie foto, wel leuk om te hebben. Elke Citroën op een mooie locatie zet ik graag op de foto.

Welke niet-Citroën-gerelateerde foto(‘s) zou je graag nog eens maken?
Uhmmm, daar moet ik even over nadenken… Mooie portretten van mijn idolen David Bowie en Woody Allen. Enne… een foto van een topless zonnende Maxima. Dan ben ik financieel gelijk binnen. Maar ja, dan moet ik de paparazzo uithangen en dat ben ik niet, dus laat toch maar.

tekst en foto’s: Cire, redactie: RensKorevaar

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Cire
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1595

- ID/DS D Super
- ID/DS ID19B
Gepost: 29 december 2013 10:48 PM
  [ # 2 ]

Leuk! Ik voel me vereerd!

Maar “tekst en foto’s: Cire, redactie: RensKorevaar” moet natuurlijk zijn “antwoorden en foto’s: Cire, redactie en vragen: RensKorevaar.”

Profiel  

H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5396

Gepost: 29 december 2013 11:00 PM
  [ # 3 ]

Prachtige foto’s elke keer weer! halelujah

Profiel  

Kunstenvliegwerk
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 952

- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Gepost: 29 december 2013 11:01 PM
  [ # 4 ]

Mooi verhaal Eric! En dat bedoel ik zonder de Matthijs-van-Nieuwkerk-intonatie. Maar zijn er geen andere auto’s die je nog mooi op de plaat wilt zetten? Die uit je jeugd?
Een mooi nieuwjaar gewenst!
Lars

Profiel  

Cire
> 1500 berichten

- ID/DS D Super
- ID/DS ID19B
Gepost: 29 december 2013 11:06 PM
  [ # 5 ]

Bedankt Hans en Lars!

Lars, ik vind bijna iedere oude auto leuk om te fotograferen. En dat doe ik dan ook wel. Maar dat is eigenlijk meestal tijdens meetings of gewoon in het wild.
Ik heb me voorgenomen om meer van dit soort sessies te gaan doen, en me dan niet te beperken tot Citroën.

Profiel  

H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5396

Gepost: 29 december 2013 11:21 PM
  [ # 6 ]

Heb je ook wel eens foto’s op autokerkhoven gemaakt?
En dan bedoel ik geen sloperij, maar echt een ouderwets kerkhof waar de auto’s langzaam verdwijnen…
Of houd je het meer bij strakke vormgeving?

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27985

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 december 2013 11:29 PM
  [ # 7 ]

Leuk stuk, lekker door blijven schieten Wink

Komt er nog een setje voorpagina’s op La Bombe?

Profiel  

RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2951

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 29 december 2013 11:38 PM
  [ # 8 ]

Die man kan niet fotograferen, er staan alleen maar halve auto’s of zelfs hele kleine stukjes op de foto’s

Grin

Grapje Eric,....keep up the good work Cool

mooi stukje.

Profiel  

Cire
> 1500 berichten

- ID/DS D Super
- ID/DS ID19B
Gepost: 29 december 2013 11:53 PM
  [ # 9 ]

@ H@ns: op autokerkhoven zoals jij ze bedoelt heb ik nog geen foto’s gemaakt, wel op sloperijen. Wil ik wel graag eens doen. En nee, ik houd het niet alleen maar bij strakke vormgeving.

@Arjan: er komt zeker nog een setje voorpagina’s op La Bombe. Want wat is nu een blad zonder voorpagina! Wink Maar dat bedoelde jij niet. Komend jaar zullen er tekeningen van clubleden (en/of familieleden) op de cover staan. Voorheen maakte elk jaar een andere fotograaf de covers. Komend jaar dus tekeningen. Wat er daarna gaat gebeuren weet ik niet.

@RonK.: het is maar goed dat ik tegen een grapje kan…

Profiel  

Micky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345

- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 30 december 2013 12:03 AM
  [ # 10 ]

Mijn eerste Jaar La Bombe en ik keek elke keer weer met plezier uit naar de nieuwe cover, top gedaan, bedankt Smile

Profiel  

pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1234

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 30 december 2013 12:06 AM
  [ # 11 ]

Ik krijg la bombe alweer een jaar of 6 en dit jaar waren de coverfoto’s heel goed.
Gr Peter.

Profiel  

F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9372

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 30 december 2013 12:43 AM
  [ # 12 ]

Mooi stuk mooie foto’s very good

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  

Cire
> 1500 berichten

- ID/DS D Super
- ID/DS ID19B
Gepost: 30 december 2013 01:31 AM
  [ # 13 ]

Graag gedaan Micky, jij bedankt voor het compliment!

Pavang en F.SvM ook bedankt voor de complimenten!

Profiel  

Gepost: 30 december 2013 10:04 AM
  [ # 14 ]

Mooi Cire, vooral de foto van de 1e neus ID is fijn!

Profiel  

Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 30 december 2013 02:46 PM
  [ # 15 ]

+1 - geweldige foto en uitstekende covers! Bedankt en een fijn 2014!

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook