25 van de 26
« Eerste  < Vorige 23 24 25 26 Volgende > 
   
Bart zijn Citroën Xsara 1.6 16v Ligne Prestige, wat dingetjes…
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 07 juni 2016 09:51 PM
  [ # 361 ]

Nog een keer een beetje erbij gevuld en een rondje gereden van zo’n 10 kilometer.
Behoorlijk doorgetrapt en het niveau stond nog aardig op hetzelfde niveau.

Goede hoop is wat ik heb, maar helemaal gerust ben ik er niet op..

 

Profiel  
 
Greavous
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 02-01-2015

- C5 PH1 2.0i 16v Break Ligne Prestige
Gepost: 07 juni 2016 11:03 PM
  [ # 362 ]

Ik heb ook al eens met een kokende motor gestaan nadat een van de kachelslangen gescheurd was, bij mij was hij compleet afgescheurd bij het thermostaat huis. Leeg in een paar seconden.

Dat is nu inmiddels bijna een jaar geleden en kennelijk heeft m’n koppakking het wel gehouden.

Je zou voor de zekerheid de olie kunnen controleren, als koelvloeistof en olie bij elkaar komen krijg je een mayonaise achtige smurrie. Dit kun je dan vaak terugvinden op de peilstok, de vuldop en de carterontluchting.

Als er olie in het koelsysteem komt, dan zie je dat snel genoeg aan de koelvloeistof.

En bij contact van een van beiden met de verbrandingskamers zie je het vaak terug in de uitlaatgassen, koelvloeistof geeft mooie witte wolken bij flink gasgeven met een warme motor en olie geeft vette zwarte rook.

Het kan geen kwaad om het de komende tijd in de gaten te houden, maar als het koelsysteem eenmaal gerepareerd is zou je geen verlies van koelvloeistof meer moeten hebben en als ie niks raars gaat doen dan heeft de kopppakking het kennelijk overleeft.

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 08 juni 2016 09:47 AM
  [ # 363 ]

Mijn olie & koelvloeistof zijn nog schoon, aan jou verhaal te zien kan het dus wel goed gaan.

Ook zit na een rit van 50 kilometer al het water er nog in, de slangen zijn nog in te drukken. Er zit wel duidelijk druk op, maar de boel is niet overdreven hard.

Wel wordt de auto nog steeds erg warm op de snelweg, ruim boven de 90 graden.
Bij het voelen aan de radiateur viel het me op dat die maar voor de helft warm is.

 

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 08 juni 2016 06:37 PM
  [ # 364 ]

Dat zou kunnen duiden op een kapotte thermostaat, die gaat dan niet voldoende open waardoor de motor te warm wordt. Maar die is net vervangen, als ik het mij goed herinner?

Of je radiateur is vervuild van binnen waardoor die niet voldoende koelt?

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3354
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 08 juni 2016 08:39 PM
  [ # 365 ]

Waterpomp die zijn functie niet meer volledig vervult?

Profiel  
 
Greavous
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 02-01-2015

- C5 PH1 2.0i 16v Break Ligne Prestige
Gepost: 08 juni 2016 09:27 PM
  [ # 366 ]

Is het koelsysteem wel goed ontlucht?

Nadat mijn kachelslang gerepareerd was had ik een vergelijkbaar probleem, ik ging er vanuit dat de garage waar dat gedaan was ook de ontluchting goed gedaan was. Bij mij bleef hij steeds tegen de 100 graden lopen, ik dacht eerst dat de fan niet aansloeg of dat inderdaad de thermostaat stuk was. Vloeistof peil was goed als de motor koud was maar eenmaal na een flink stuk rijden was t reservoir aan de zijkant nagenoeg leeg.

Bleek uiteindelijk toch nog een flink wat lucht in het systeem te zitten, die er echter pas uitkwam door de nippel op het thermostaathuis en dan ook alleen maar als de motor draaide. De nippels op de radiator en bij de kachelaansluiting spoten gewoon koelvloeistof op dat moment.

Wellicht de moeite daar even naar te kijken.(aangenomen dat je dat niet al gedaan hebt. Smile )

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 09 juni 2016 01:00 PM
  [ # 367 ]

Ik ben bang dat de boel inderdaad niet goed ontlucht is of dat de radiateur kaduuk is. Dit is nog de orginele..
Beetje rommelen en slaan op de radiateur en plots werd hij al een stuk warmer. De motortemperatuur blijft op de snelweg nu mooi in de buurt van de 90 graden, al een hele verbetering. De themorstaat is inderdaad vervangen Timo en deze doet zijn werk uitstekend. Op de snelweg zie je hem eerst oplopen naar 90 graden en dan valt hij weer terug, dat gebeurd een paar keer en blijft dan stabiel staan.
Waterpomp is is 10000 km geleden vervangen met de riem, dus die ZOU goed moeten zijn maar je weet het natuurlijk nooit.

Bij stilstaan loopt de temperatuur wel weer op en begint de fan te blazen. De radiateur is op bepaalde plekken dan nog steeds koud.

Morgen komt er weer koelvloeistof in en nieuwe kachelslangen en wordt de boel goed ontlucht. Mochten er dan nog steeds problemen zijn met de temperatuur is de radiateur vervangen de volgende stap. Ook wil ik eigenlijk de radiateurslangen allemaal gaan vervangen uit voorzorg..

Hoe hard mag een slang eigenlijk worden bij normaal gebruik? Ik moest vanochtend toch wel aardig knijpen in de dikke slangen om ze in te drukken.

Ik heb na 150 kilometer nog geen waterverlies of smerigheid in olie & water dus dat is fijn.

 

Profiel  
 
Gepost: 09 juni 2016 01:53 PM
  [ # 368 ]

Als er koude plekken in de radiateur zitten denk ik toch vooral aan lucht…

Profiel  
 
Greavous
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 02-01-2015

- C5 PH1 2.0i 16v Break Ligne Prestige
Gepost: 10 juni 2016 12:37 PM
  [ # 369 ]

Onder normale omstandigheden staat er bij een warme draaiende motor best wat druk op de slangen, echter lucht zet uit en zorgt ervoor dat die druk nog verder toeneemt. Dat samen met de koude plekken in de radiator… Ik ben er nu bijna zeker van dat de boel eens goed ontlucht moet worden.

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 12 juni 2016 10:36 AM
  [ # 370 ]

Afgelopen vrijdag heeft de auto een bezoek gehad aan de garage waarbij er een nieuwe (gebruikte) kachelslang is geplaatst. Nieuwe koelvloeistof erin en de boel goed ontlucht. De radiateur is nu loeiheet op alle plekken cool smirk Jullie hadden gelijk, niks rotzooi in het systeem maar gewoon lucht!

Ook zijn de nieuwe vredesteins geplaatst, daar zit ik het wel mee uit met deze auto very good

Tot slot is de auto weer gekeurd voor een jaar.
Er was niks op aan te merken, al worden de draagarmrubbers wel minder aan de voorzijde.

 

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 juni 2016 07:08 PM
  [ # 371 ]

Ik dacht eigenlijk dat het koelsysteem van de 1.6 16v in de Xsara zelf ontluchtend zou moeten zijn…

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 12 juli 2016 10:43 PM
  [ # 372 ]

Ik heb geen idee, maar afgelopen zondag tijdens de hitte liep de temperatuur weer flink op. De wijzer stond op het gegeven moment ruim boven de 90 graden. Gooi je de kachel open, zakt deze meteen. Daarop de boel nog eens proberen te ontluchten (thermostaathuis, kachelding + reservoir) maar er komt echt alleen maar vloeistof uit en geen zuchtje lucht.

Radiateur is ook alleen aan de rechterkant loeiheet en aan de linkerkant (bij de KAT) een stuk minder.
Zal dan toch die radiateur naar de galamiezen zijn?

Of is de nieuwe thermostaat niet fijn? Het is toch ook niet normaal dat de, laten we zeggen eerste 10-15 kilometer de temperatuur steeds naar 90 graden loopt en dan weer zakt en dat herhaalt tot de boel uiteindelijk op 90 of hoger eindigt?

Wie heeft hier nog een idee over..

 

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 19 juli 2016 09:53 PM
  [ # 373 ]

Bloedheet had het hok ‘t vandaag.

Zodra ik de kachel aanzet zakt de temperatuur langzaam naar iets onder de 90 graden.

Ik ga nu toch maar de radiateur vervangen. Maar welke moet ik ooit hebben?

Het origineel heeft artikelnummer; 9637040280, maar deze is niet meer nieuw te krijgen.

Nu komt deze; http://www.auto-onderdelen24.nl/valeo/1070318 qua bouwjaar, motorcode, chassisnummer en afmeting overeen.
Maar er zijn nog zeker 4 anderen te bestellen van Valeo waarvan de maat net een paar millimeter afwijkt.

Hoe weet je nou welke je moet hebben?

 

Profiel  
 
ronjo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 15-07-2008

Gepost: 20 juli 2016 01:16 AM
  [ # 374 ]

Je kunt toch op service citroën zoeken op je vin. nummer voor het originele onderdeel nummer.
Het nummer wat jij geeft herkent citroën niet.
Heb vorig jaar de mijne vervangen, besteld via de lokale onderdelen shop.
De volgende dag geleverd rond €60.

Profiel  
 
hmeeberg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 21-09-2008

Gepost: 20 juli 2016 10:50 AM
  [ # 375 ]

Beste Bart,

Bij mij xsara 1.6I van 1989 loopt de temperatuur ook op naar de waarde die jouw temperatuurmeter aangeeft.
Zodra de fan echter aanslaat, zie ik hem langzaam weer zakken naar de 90 graden.

Soms gaat de meter op tilt en blijft hij ergens tussen de 70 en 90 hangen, terwijl de kachel bloedhete lucht geeft.

Dat doet hij bij mij al sinds ik de auto 6 jaar geleden kocht.

Ik heb diverse thermostaten geprobeerd, allen met hetzelfde resultaat.

Ik heb mij er maar bij neer gelegd dat het bij de auto hoort.

Profiel  
 
 
25 van de 26
« Eerste  < Vorige 23 24 25 26 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook