1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Oh, Mylord!
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 januari 2014 11:36 PM

Van de voorpagina

Oh, Mylord!

Citroën heeft in de jaren na de oorlog een tijdlang niet de gewoonte gehad om het dak van hun auto’s te zagen. Daarvoor huurden ze gewoon een specialist in: Henri Chapron. Deze kunstenaars met zaag & lastrafo onthoofdden ook Sa Majesté – iets waar men in Frankrijk immers ervaring mee heeft. Ontdek de liberté van een dakloze SM!

De Citroën SM is er in vele gedaantes geweest, zoveel is wel bekend. Het ontwerp van Opron leende zich klaarblijkelijk voor een hele serie aanpassingen, variërend van presidentiële limousines tot volbloed rallywagens. In zo’n reeks variaties mag een cabriolet natuurlijk niet ontbreken. Daarvoor had Citroën wel een oplossing: men liet, op bestelling, bij Chapron onder ontwerp van Opron de SM Mylord bouwen.

Veel zijn dat er niet geweest; zo’n vijf á zes exemplaren. Daarvan zijn er voor zover bekend nog vier in leven, een vijfde is afgebrand. De SM Mylord werd op bestelling gebouwd, en dat kostte een paar centen; niet iets wat iedereen over had voor een auto die al snel een ‘zekere reputatie’ opbouwde. Maar als er één ding is wat de SM Mylord 100% voor elkaar had in 1971, was dat schitteren. Wie zo’n wagen reed, was ervan verzekerd gezien te worden!

Vorige week werd bekend dat het bekende Parijse veilinghuis Artcurial op 7 februari aanstaande (zet die datum maar vast in je agenda), tijdens RétroMobile, een unieke kans gaat bieden om eigenaar van zo’n fantastische Mylord te worden. Op de website van Artcurial wordt de wagen alvast gepresenteerd. Het gaat om een SM Mylord die vanaf nieuw in handen van één familie is geweest, die er nu afstand van wenst te doen.

De wagen werd na de Parijse Salon de l’Automobile van 1975 verkocht aan Jean Allais, een Citroën dealer in Colmar. De wagen was op dat moment volgens Artcurial taupe-grijs (waarschijnlijk Beige Tholonet), een kleur die op bestelling van Allais door Chapron werd veranderd in “Byzantine Gold”- een kleur uit het pallet van Mercedes-Benz. Die kleur draagt de wagen tot op de dag van vandaag.

Na de dood van Allais in 2000 werd de wagen onder beheer van één van zijn kleinzoons gesteld, die vervolgens de noodzakelijke werkzaamheden liet verrichten om het verval van een op dat moment toch 25 jaar oude auto te herstellen. Guy Stoeckel heeft in dat kader tussen 2007 en 2009 alle nodige werkzaamheden uitgevoerd aan de techniek en het plaatwerk om er voor te zorgen de Mylord er in absolute topstaat bijstaat. Tegelijk werd door Laurent Reinhart een nieuwe kap gebouwd.

De SM wordt geleverd met een dik dossier met daarin de correspondentie tussen Allais en Chapron, alle SM handleidingen, technische tekeningen van de Mylord, alle oorspronkelijke kenteken-documentatie en de bij de auto horende, passende zwart lederen koffers. Volgens Artcurial: “Sommige mensen denken dat Facel het laatste grote Franse luxemerk was, maar die mensen hebben nog nooit naar een SM Mylord gekeken. De stoelen met hun jaren ’70 styling, bekleed met bruin leer, zijn een uitnodiging om je zorgen te vergeten en simpelweg van je reis te genieten. Het profiel van deze cabriolet, met de kap omhoog of omlaag, is fantastisch vloeiend en het epitoom van sportiviteit”.

Komende maand kan dit epitoom van sportiviteit op uw oprit staan. Artcurial schat in, dat daarvoor de somma van 400.000 tot 600.000 euro moet worden meegebracht. En, misschien verstandig, een veilige gesloten trailer?

Tekst: Penny Lane, foto’s: Artcurial.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 17 januari 2014 12:14 AM
  [ # 1 ]

Schitterend om te zien.
Jammer dat ik de helft van het geld tekort kom Laughing
Heb je nog een foto met de kap dicht?
Daar ben ik zeer benieuwd naar.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 januari 2014 12:17 AM
  [ # 2 ]

Zeker. Dezelfde auto in het ‘wild’:

En echt in het wild:

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 17 januari 2014 12:19 AM
  [ # 3 ]

Dit is nu een cabrio,wie met dichte kap ( zoals jij al schreef) geen afbreuk aan de wagen doet.
Zowel open als dicht is hij geweldig.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 januari 2014 08:53 AM
  [ # 4 ]

Toch wel benieuwd wat die in deze tijden op gaat brengen, ik vermoed dat die naar een rijke verzamelaar gaat.

Ik ben er alleen nog niet helemaal uit of ik de keuze van Chapron om de achterwiel kleppen te verwijderen helemaal kan waarderen…

Profiel  
 
Gepost: 17 januari 2014 09:07 AM
  [ # 5 ]

Ik wel, ik vind het gewoon lelijk, al zeker met die chrome strips rond de schermen.  Jammer van die bijgespoten plek op het linker voorscherm trouwens.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 januari 2014 09:24 AM
  [ # 6 ]

Het is wel typisch Chapron, op een DS Chapron zitten meestal ook vele extra RVS/chromen delen.
Bij mij komt het over dat er teveel drang was om iets aan te passen, dus maar zo opgelost.

Beetje Benz achtig rond die wielen, wat dan weer mooi overeen komt met de kleur Laughing

Hoe zit het eigenlijk met de injectie uitvoering?
Als er maar 5 a 6 gebouwd zijn en het begon in 71, dan zijn er denk ik nog minder injectie uitvoeringen…

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 17 januari 2014 09:35 AM
  [ # 7 ]

Ik denk dat auto’s uit deze categorie wat minder conjunctuur gevoelig zijn. Ik schat ook in dat de geschatte opbrengst van 4 tot 6 ton niet gaat worden gehaald. Hoewel een bijzondere, is en het blijft het een Citroën. Dat is niet één van de prestigemerken. Ik denk dat de laatst verkochte bijzondere SM’s, de Frua en de Espace, een goede indicatie geven van de te behalen prijs. De Espace ging voor iets van E 120.000. De laatste keer dat een Opéra op de markt was, ging die volgens mij voor E 280.000.

Uit het oogpunt van de beleving van de SM als wannahave classic hoop ik dat de Mylord inderdaad de geschatte 4 tot 6 ton haalt. Ik denk dat het ongeveer 2,5 tot 3 ton zal zijn. We gaan het zien!

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 januari 2014 09:41 AM
  [ # 8 ]

Wat zijn de productie aantallen van die andere 2?

Minder is vaak meer geld, en cabrio’s willen ook nog wel eens iets meer opbrengen.
Maar 600k lijkt me ook veel, uiteindelijk is het wat een gek er voor geeft, en of je 2 of 3 bieders overhoud die diepe zakken hebben.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 17 januari 2014 10:37 AM
  [ # 9 ]

Wat dat betreft vind ik dat Chapron zich bij deze sm nog in heeft gehouden.
Als je menig DS bekijkt van hem dan veel zit er veel en veel meer op.
Nee voor mij is het precies goed,nu het geld nog Laughing

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 januari 2014 10:50 AM
  [ # 10 ]
Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 17 januari 2014 11:39 AM
  [ # 11 ]

Had Leno er al één?
Is hij getipt?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 januari 2014 12:37 PM
  [ # 12 ]
Arjan Verkade schreef:

Ik ben er alleen nog niet helemaal uit of ik de keuze van Chapron om de achterwiel kleppen te verwijderen helemaal kan waarderen…

Een keuze die Chapron toch kennelijk samen met Opron heeft gemaakt. Of het mooi is of niet is wat anders; ik vind dat de Mylord het beter kan hebben dan de gewone SM.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 januari 2014 01:00 PM
  [ # 13 ]
Arjan Verkade schreef:

Ik vind deze toch wel goed gelukt Cool


Ja? Ik vind die lange achterkant heel erg lelijk…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 januari 2014 01:25 PM
  [ # 14 ]

Ik begrijp wat je bedoeld. Langere deuren had misschien mooier geweest, maar ik vind deze mooier dan de Le Dandy met de hoge achterschermen.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 januari 2014 06:46 PM
  [ # 15 ]

Ik denk dat een DS door die smalle achterkant gewoon een vervelend hok is om voor enige redelijke vorm van productie in te korten, anders hadden ze dat vast gedaan. Bij de SM heb je dat probleem niet zo, want dat is al een tweedeurs ontwerp. Dat maakt de SM Mylord meteen ook tien keer mooier dan een DS Cabriolet; het ontwerp is Veel beter in balans.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook