1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Rallye Monte-Carlo Historique
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 28 januari 2014 07:06 PM

van de voorpagina

17e Rallye Monte-Carlo Historique

Op vrijdag 24 januari is de Rallye Monte-Carlo Historique van start gegaan, alweer voor de 17e keer. Onze speciale rallyverslaggever Kees “Visa GTI 115” was erbij in Reims, een van de startlocaties. Hij heeft er zijn rally-idolen gezien en gesproken, mooie foto’s gemaakt en de uitnodiging aangenomen om binnenkort een bijzondere rally-SM te gaan bekijken.

De Rally Monte-Carlo Historique is altijd leuk om in winterse omstandigheden te bezoeken, dus doen we dat na 2013 ook in 2014. Echter, we zullen alleen de keuring en de start bijwonen en wel in Reims, de Champagne-stad. We gaan reeds donderdagmorgen richting Reims en melden ons na aankomst eerst bij ons hotel in Tinqueux aan.

Op vrijdagmorgen zijn we al om negen uur in het Parc des Expositions. Daar is de inschrijving en daar worden alle auto’s beplakt met nummers en sponsoringstickers voordat ze naar de keuring mogen. Er hebben net iets meer dan 300 equipes voor de RMCH 2014 ingeschreven en van hen vertrekken er 106 in Reims. Er wordt voor deze rally ook vertrokken in Stockholm, Oslo, Glasgow, Barcelona en in Monte Carlo zelf. De 106 rally-auto’s hier in Reims komen uit 14 verschillende landen.

In 2013 stond het evenement in het teken van Alpine A110, waarmee Andruet en Biche toen veertig jaar geleden de Rallye Monte Carlo wonnen. Er deden veel oud-rallyhelden mee en er werden vele door particulieren beschikbar gestelde Alpines A110 ingezet. Dit jaar heeft Renault wederom wat te vieren en wel dat de R8 Gordini vijftig jaar terug het levenslicht zag. We zien nu dus vele R8s met de nog altijd immens populaire Jean Ragnotti en Alain Serpaggi als publiekstrekkers.

Ook heel aardig is de deelname van wel vijftien auto’s uit Letland met prachtig topmateriaal, waaronder een Jaguar XK 150, drie identieke Jaguar E-types en een heel leuke Volga. Ook de Mini is deze keer dik vertegenwoordigd. Net als in 1964, toen een Mini de rally won, is ook zijn grote tegenhanger er, de Ford Falcon. Verdere hoogtepunten in het deelnemersveld zijn een Lancia Stratos, Lancia Fulvia’s, een Saab 96, Peugeot 104 ZS, Autobianchi, Austin Healey en een vloot aan Porsches.

De reden van mijn aanwezigheid is de inschrijving van het team van Bob Neyret met vier Citroëns ID/DS en een Daf 66 Marathon. Vorig jaar startten deze Citroëns in Monte-Carlo zelf en nu dus in Reims. Naast de Citroën DS Hydraulique van Bob Neyret zijn er ook D-types voor Antoine Raymond, Diego di Carlo en voor Jean Michel Arnoud is er een met de laatste neus. Deze Citroën is eigendom van de navigatrice en wel van Françoise Conconi, een leuke dame met een geweldige staat van dienst. Zo won ze in 1977 de ”Tour de France Auto” samen met Michèle Mouton in een Fiat 131 Abarth. Françoise Conconi en Michèle Mouton behaalden nog veel meer overwinningen in diverse rally-auto’s, bijvoorbeeld met de Alpine A110 1600 in de kleur roze van het team ”Aseptogyl”. Michèle Mouton behaalde vele mooie plaatsen toen ze voor het fabrieksteam van Audi HB reed en ook een supertijd op Pikes Peak. Momenteel heeft ze belangrijke functies in de FIA- en WRC-organisaties.

Dan komt eindelijk het moment waarop Bob Neyret met zijn Citroën-team arriveert. De Citroëns worden eerst in een rij opgesteld. Bij het uitstappen blijkt dat hij me nog kent van anderhalf jaar terug, toen we samen zijn DS 21 met net gemonteerde Constantin-compressor gingen proberen. Let wel: deze Bob Neyret wordt op 28 februari van dit jaar tachtig! Naast de Hydraulique zijn nu ook een tweede en derde Citroën helemaal in polyester uitgevoerd. Dat levert een gewichtsbesparing op van 140 kg. Dat lijkt misschien niet veel, maar til het maar eens op. Hier is ook de DS die in 2012 een goede plaats in de Rallye du Maroc behaalde. De coureurs waren Philippe Wambergue en Pascal Maimon, beiden Dakar-deelnemers en dus kenners van het parcours in Marokko. De preparateur van de Citroëns vindt het blijkbaar leuk me weer aan te treffen. Ik krijg direct een uitnodiging om de totaal van polyester geconstrueerde SM te komen bezichtigen die juist gereed gekomen is. Dat gaat zeker gebeuren!

Aan de start staan verder twee Citroëns GS en een CX 2400 GTi, wagens die ook vorig jaar de hele rit hebben volbracht. Ook mooi is de deelname van Claude Laurent met zijn Daf 66 Marathon, die bijna evenzeer op leeftijd is als oom Bob. Juist deze man, die fabriekscoureur was van Daf Eindhoven en vele overwinningen wist te behalen, heeft het merk Daf in Frankrijk echt op de kaart gezet. De equipe Laurent/Marchè was een begrip.

We gaan eerst ergens heerlijk dineren en daarna de stad in, naar de buurt rond de mooie kathedraal en het Palais du Tau. We kiezen het place du Forum, een prachtige locatie waar het startpodium staat opgesteld. Om precies 19 uur gaat de eerste auto van start, de nacht in op weg naar Valence en natuurlijk nog verder naar de besneeuwde wegen. Echt waar, het staat er zwart van de mensen, niet alleen aan de start, maar ook in de straten verderop langs het parcours. Als de laatste rally-auto de nacht is ingereden, zijn wij verkleumd en zoeken we snel het hotel op. Zaterdag gaan we voldaan richting huis om het geheel via internet verder te volgen.

tekst en foto’s: Visa GTI 115

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Mark Hidding
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 17-11-2004

- ID/DS ds 20 hydraulique
- ID/DS ID19f
- HY H72 oprijwagen
Gepost: 29 januari 2014 12:04 AM
  [ # 1 ]

Prachtig verhaal Kees. Krijg gewoon zin om volgend jaar ook te gaan kijken!

vriendelijke groet,
Mark

ex: ID19 Break 1961 SL-71-PK, DSpecial5 1973 12-YB-42, DS19 Pallas 1965 FN-44-96

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 januari 2014 08:31 AM
  [ # 2 ]

Erg leuk verhaal!

Waar komen die GS en CX vandaan? Ik heb het kenteken even niet bij de hand, maar in het Conservatoire staat ook zo’n setje.

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 29 januari 2014 10:20 AM
  [ # 3 ]

Zowel de CX 2400 GTI en de blauwe GS komen uit de omgeving van Reims.

Er staat links nog een GS naast die uit de omgeving van Grenoble komt.

Redactie heeft die foto.

Maar ook alle DSSEN hebben hun residentie in Grenoble.

Er was nog een derde GS maar die is in Monte Carlo gestart.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 29 januari 2014 10:32 AM
  [ # 4 ]

Prachtige sport!
Als je dat op je tachtigste nog kan doen, dan is er nog hoop voor mij!  Razz
Tegen die tijd gaan we de GTi maar eens goed prepareren…

Mooi verhaal Kees!

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 29 januari 2014 10:41 AM
  [ # 5 ]

Woensdag de 29e , dus hedenmorgen om 1.50. is de eerste rally auto na mooie

lange verbindings routes en 14 regelmatigheids

etappes aangekomen bij de finish in Monte Carlo.

De 17e Rallye Monte Carlo is gewonnen door de Belg Jose Lareppe met en Opel kadett GTE.

De CITROENS en de DAF vinden we op de…

26e plaats GS 1220 van Cristian Dussart.

52e plaats DS 21 van Jean Philippe Mourenon.

104e plaats ID 20 van Jean Michel Arlaud.

119e plaats DAF Marathon van Claude Laurent.

137e plaats CX 2400 GTI van Bruno Viet.

174e plaats DS21 van Antoine Raymond.

186e plaats DS 21H van Bob Neyret.

209e plaats GS 1015 van Thomas Carlier.

224e plaats GS 1015 van Philippe Robic.

Wil je het een en ander nog eens bekijken ga naar de site van de  

Automobile Club de Monaco.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 29 januari 2014 11:58 AM
  [ # 6 ]

Op je 80e nog deze hobby bedrijven dat is er maar voor weinigen weg gelegd.

Zijn vaste navigator Jacques Terramorsi had minder geluk, die heeft reeds

12 jaar terug onze aarde verlaten.

Echt waar, Bob Neyret heeft een staat van dienst daar kunnen er maar weinige aan tippen.

Hij reed de Londen-Sidney en ook de Londen-Mexico Marathon beiden uit, eind jaren 60.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
patrijsraam
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 30-04-2007

- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Gepost: 29 januari 2014 12:12 PM
  [ # 7 ]

Wat een mooie foto, die 4 Rally ID/DS
in de nationale Franse racekleur

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 29 januari 2014 01:07 PM
  [ # 8 ]

Leuk detail, die laatste in de rij dus die met de laatse neus is

speciaal voor de deze gelegenheid blauw gemaakt, zelfs een groot

deel de voorkant en dak is blauw beplakt.

De oorspronkelijke kleur is Pink dezelfde kleur als de jas van de

dame die achteraan bij de auto staat.

Dat is Francoise Conconi de eigenaresse van deze Citroen.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 29 januari 2014 01:37 PM
  [ # 9 ]
Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 29 januari 2014 02:27 PM
  [ # 10 ]

Met een Citroen kan natuurlijk ook wel eens wat mis gaan.

Op 27 Jan. is op de regelmatigsheid No; 8. van de Col de la Saulce naar La Charce

in de Drome/Haute Alpes de Citroen DS21 van Diego di Caro uitgevallen.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
Wim van den Bergh
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 27-09-2012

- C25 Burstner Camper ombouw
- 2CV Le Patron 3 cabrio
- C3 XTR
- ZX 1.8 i Aura Automaat
Gepost: 12 februari 2014 06:01 PM
  [ # 11 ]

Nog meer Citroens die aan deze rally (in vorige edities) mee deden :

Le Patron 3 652cc, 1984;
C25 Burstner 2500 Turbo Diesel, 1990;
2CV Charleston trapauto, 1996;
ZX 1.8 Aura Automaat, 1996;
C3 XTR 1.6, 2004;

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 12 februari 2014 06:18 PM
  [ # 12 ]
Profiel  
 
Wim van den Bergh
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 27-09-2012

- C25 Burstner Camper ombouw
- 2CV Le Patron 3 cabrio
- C3 XTR
- ZX 1.8 i Aura Automaat
Gepost: 17 februari 2014 04:11 PM
  [ # 13 ]

Nog wat gevonden foto materiaal :

Rally MC 1934 deelnemers Maurice Penaud & Francois Lecot met een Citroen T45 Bus inclusief een bemanning van 21 man ! Het team startte in Polen en reed 2600 km via Tjechie, Duitsland en Frankrijk naar MC. Ze werden 90ste. Tijdens de ontvangst door de prins van Monaco was het gehele team in smoking gekleed en dat stak nogal af tegen de race overalls van de andere deelnemers. Andre Citroen’s laatste publicitaire huzaren stukje was geslaagd. De reguliere busdiensten van Citroen in Frankrijk werden een groot succes.

Rally MC 1959 deelnemer met een 2CV

Rally MC 1965 deelnemer met een Ami 6

Rally MC 1971 deelnemer met een SM

Rally MC 1972 deelnemer met een SM

Rally MC 1973 deelnemer met een SM Proto

Rally MC 1984 deelnemer met een Visa Trophee

Rally MC 1986 deelnemer met een BX 4TC

Le Patron 3 652cc, 1984;
C25 Burstner 2500 Turbo Diesel, 1990;
2CV Charleston trapauto, 1996;
ZX 1.8 Aura Automaat, 1996;
C3 XTR 1.6, 2004;

Profiel  
 
Wim van den Bergh
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 27-09-2012

- C25 Burstner Camper ombouw
- 2CV Le Patron 3 cabrio
- C3 XTR
- ZX 1.8 i Aura Automaat
Gepost: 17 februari 2014 04:44 PM
  [ # 14 ]

Le Patron 3 652cc, 1984;
C25 Burstner 2500 Turbo Diesel, 1990;
2CV Charleston trapauto, 1996;
ZX 1.8 Aura Automaat, 1996;
C3 XTR 1.6, 2004;

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 17 februari 2014 08:26 PM
  [ # 15 ]

Wim, dat zijn wederom hele mooie plaatjes.

De SM No; 15 is de echte en dan No; 293 de replica van Frederique Daunat.

En dan die Citroen bussen dat is helemaal klasse.

Met aan het stuur van de bus Lecot, die ook aaneen Parijs Nice heen en weer bleef rijden.

En natuurlijk de man van Parijs, Moskou, Parijs, 1934.

De RMC in het verleden dat waren nog eens rally’s.

Achter me kijkend heb ik hier heel veel materiaal van.

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook