1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Getest: Citroën DS versus Jaguar XJ6
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 01 februari 2014 07:12 PM

van de voorpagina

Citroën-liefhebbers zien de DS als de Godin, de onovertroffene. Zoals onder de Griekse goden en godinnen op de Olympus concurrentie heerste, moest echter ook de DS concurrenten naast zich dulden, bijvoorbeeld de Jaguar XJ6. Forummer Han S kent beide auto’s van binnen en van buiten. Toch zegt zelfs hij over een vergelijkende test: “Dat is verre van eenvoudig.”

De Citroën DS is een van de grootste mijlpalen in de autogeschiedenis en in 1955 moeten veel bezoekers van die autoshow behoorlijk zijn geschrokken toen ze daar tussen de hoge hoedjes met smalle bandjes van andere fabrikanten een voertuig zagen staan dat van een andere planeet afkomstig leek. Jaguar presteerde iets dergelijks, maar op kleinere schaal met de introductie van de XK120 in 1948, waarvan het niet de bedoeling was dat hij in productie zou gaan, maar die zo hard aankwam dat ze wel moesten.

We hebben het over een grote fabrikant en een kleine fabrikant, beiden lekker eigenwijs, maar met een totaal verschillende filosofie. De DS is een buitengewone auto. Ik heb de eerste DS zien komen toen ik met brommertjes knoeide. Mijn buurman had een van de eersten en wij mochten meerijden, een ervaring die je nooit meer zult vergeten. Toen ik groot was geworden, heb ik er twaalf gehad, waarvan ik de 1969 DS 21 Pallas de fijnste vond. Daar hebben we grote reizen mee gemaakt en geen enkele DS heeft me ooit in de steek gelaten onderweg. In 1976 heb ik die helaas verkocht en de Jaguar XJ6 gekocht die ooit van Max Tailleur is geweest. Hij was de eerste eigenaar en kocht hem nieuw in 1969. Deze XJ6 woont nog steeds bij me, is ongerestaureerd en nog gaaf. Ook met deze XJ6 hebben we grote reizen gemaakt.

Hoe moet je deze twee auto’s nou met elkaar vergelijken? Dat is verre van eenvoudig. De DS kwam zoals bekend in 1955, de XJ6 kwam in 1968 en in 13 jaar kan veel gebeuren. De DS is vooral beroemd om zijn hydropneumatische vering en dat veergedrag haalt geen enkele andere auto. De Jaguar weegt rond 1700 kg en veert daarom ook lang niet slecht, maar komt niet in de buurt van een DS. De DS heeft ongeveer de ultieme onafhankelijke wielophanging, schrikt niet van een kuil of een bult, verkeersdrempels neemt hij met een lichte deining en kom je per ongeluk met twee wielen in de zachte berm dan is er weinig aan de hand. Dat komt omdat het draaipunt van de voorwielen zich in het midden van het loopvlak bevindt. Krachten welke op het wiel worden losgelaten in radiale richting, worden niet aan de besturing doorgegeven en dus voel je niets aan je stuur. Je laat het gas vieren en stuurt de weg weer op. De Jaguar heeft zijn draaipunt van de voorwielen ongeveer naast de velgrand en krachten welke op het wiel terecht komen, worden voor een deel doorgegeven aan de spoorstangen en dus aan het stuur. Nu heeft ook de Jaguar stuurbekrachtiging en die is zelfs nog wat krachtiger dan die van de DS, maar er zal door de bestuurder gewerkt moeten worden, als zoiets gebeurt.

De achterwielophanging van de DS is net zo eigenwijs als de voorwielophanging en elke rimpel in de weg wordt moeiteloos gladgestreken. De Jaguar heeft de achterwielophanging van de E-type en die is rechtstreeks afkomstig van de racewagens van begin jaren ‘60. Het subframe zit middels rubber blokken aan de carrosserie vast, met het differentieel vast in het frame. De aandrijfassen met aan beide kanten kruiskoppelingen fungeren ook als draagarm en samen met een tweede draagarm zorgt het geheel voor een sublieme onafhankelijke ophanging. Die is zo goed en sterk dat veel Amerikaanse hotrods rondrijden met een Jaguar final drive, welke ook door enorme vermogens en koppel niet opgewonden raakt.

Het grappige is dat de Jaguar de remschijven net als de DS aan de binnenkant van de aandrijving heeft en dus op het afgeveerde deel van de auto. Heeft de DS op de achterwielen trommelremmen, de Jaguar heeft rondom schijfremmen en ook de voorwielophanging zit op een subframe welke middels rubber blokken aan de auto vast wordt gehouden. De wielophanging van de DS zit met grote bouten en moeren direct vast aan het chassis. Zo komen de contactgeluiden van de banden op het wegdek bij de DS makkelijker bij de oren van de bestuurder dan bij de Jaguar het geval is.

De motor van de DS is de bekende viercilinder, wat mij betreft een prima motor, maar niet in overeenstemming met het sublieme ontwerp van de auto. De Jaguar XJ6 heeft de beroemde XK engine, een motor waarmee vijf keer (sommigen zeggen zeven keer) de 24 uren van Le Mans is gewonnen. Een ‘zes in lijn’-motor met twee bovenliggende nokkenassen welke is afgekeken van de vliegtuigmotoren uit WW2. Waar Citroën zich helemaal niet druk maakt om hoe het er onder de motorkap uitziet, doet Jaguar zijn best om het er zo mooi mogelijk uit te laten zien. Vooral met de gepolijste klepdeksels is deze motor een lust voor het oog. Het loopt zijdezacht, bijna als een turbine, is stil en als hij goed in orde is, ligt hij stationair helemaal stil te spinnen als een jong poesje. Hij is sterk, wel twee maal zo sterk als de DS-motor, maar ook erg dorstig. Als ik de 1 op 5 haal, ben ik heel gelukkig. Met de DS haal ik probleemloos de 1 op 10.

Hoe rijden deze twee auto’s nou? Dat is een enorm verschil en eigenlijk moet je deze auto’s niet op die manier met elkaar gaan vergelijken. De DS is een buitengewoon comfortabele auto, je zit letterlijk als een vorst en de auto kan ongeveer elke weg moeiteloos aan. Een bospaadje met bulten en kuilen neemt zij probleemloos en je kunt je stuur met maar een vinger vasthouden. De Jaguar XJ6 is een sports sedan, ligt laag bij de grond en is zwaar. Hij is niet groter dan de DS; zelfs acht centimeter korter. Hij heeft een laag zwaartepunt, de pook zit direct op de versnellingsbak en schakelt heel direct. De motor is erg stil, maar ook erg bruut en binnen tien seconden zit je vanuit stilstand al boven de 100 km/u.

De DS is een heerlijke automobiel die je uitnodigt om gewoon lekker te genieten: raampje open en arm eruit en genieten van de rit en van de omgeving. De XJ6 is een echte kat, je voelt de ingehouden kracht voortdurend. Hij nodigt je uit om het gaspedaal wat dieper in te trappen. Hij stuurt vrij licht, maar wel direct en je merkt dat Jaguar een raceverleden heeft. Waar de DS neigt naar onderstuur, heeft de XJ6 de neiging tot overstuur. Zolang je normaal doet, is er niets aan de hand en kun je net als met de DS hard door een bocht gummen, als die wat scherper blijkt dan je had verwacht. Gaat de DS schuiven met de voorkant, dan is gas minderen voldoende. Geef je met de Jaguar teveel gas in die bocht, dan wordt het hard werken en snel reageren. Het is bepaald geen lichte tweezits sportwagen, maar het grote vermogen op de achterwielen is ruim genoeg om zomaar andersom ergens terecht te komen waar je het niet had bedoeld.

Het comfort is ruim voldoende, hij is veel stiller dan de DS, maar de stoelen zijn vergeleken met de DS keukenstoeltjes. Bij de DS stapt iemand die niet zo soepel in de beentjes is moeiteloos naar binnen, ook aan de achterkant; de ruimte is dankzij de grote wielbasis enorm. Bij de XJ6 kun je beter wat leniger zijn. De instap is lager en als je wat groter bent, zit je achterin ongeveer klem. Het interieur van de DS is prachtig en zeker de oude dashboards hebben mijn voorkeur. De Jaguar heeft een dashboard dat ondanks het fraaie hout meer aan een vliegtuigje doet denken. Bij de DS kun je rechts instappen en moeiteloos naar links schuiven, bij de Jaguar moet je daarvoor klimmen.

Blijft over het design en ook daarin zijn ze niet vergelijkbaar, omdat ze zo totaal verschillen. Persoonlijk vind ik zowel de DS als de XJ6 een prachtige auto. Na 38 jaar heeft de Jaguar me nog nooit verveeld, net als de Godin. Het is een kwestie van smaak, maar beide auto’s zorgen voor opgestoken duimen en bewonderende blikken. Opvallend is ook dat je op forums nogal wat mensen ontmoet die beide merken in het hart hebben gesloten. Ik kan over beide auto’s een boek schrijven.

De redactie hoopt dat er nog vele vergelijkende autotests zullen volgen. Koester jij zowel een Citroën Dyane als een Renault 4? Meet je jouw C6 graag met de A6 van de buren? Zweer jij bij je Citroën DS3 Racing, terwijl je partner helemaal weg is van zijn of haar Fiat 500 Abarth? Stuur je testverslag aan .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).

tekst en foto’s: Han S, redactie: RensKorevaar

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 01 februari 2014 07:32 PM
  [ # 1 ]

Mooi stukje, maar heeft de Ds niet standaard schijfremmen rondom?

In de tekst staat dat de DS trommelremmen achter heeft en de Jag rondom schijfremmen.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 01 februari 2014 07:34 PM
  [ # 2 ]

En zo is het ook: een DS heeft achter trommels.
Een SM heeft wél schijven rondom, maar daar ging het hier over.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 februari 2014 07:34 PM
  [ # 3 ]

Klopt! De GS en SM waren de eerste citroens met schijven rondom.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 februari 2014 07:34 PM
  [ # 4 ]

Leuk Han! En deze keer mocht het Wink

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 01 februari 2014 07:37 PM
  [ # 5 ]

Podver, en ik al jaren denken dat de Ds de eerste Citroën was met rondom schijfremmen..

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 01 februari 2014 08:04 PM
  [ # 6 ]
jantje1948 schreef:

Leuk Han! En deze keer mocht het Wink

Er werd zelfs om gevraagd Jan en dat vind ik een hele eer. Uiteindelijk zijn we allemaal liefhebbers van interessante automobielen en meestal beperkt zich dat niet tot een enkel merk.

Ik zei dat je nogal wat mensen tegenkomt op forums die iets hebben met beide merken, dat zie ik ook op het Jaguar forum en dat laat zich wel verklaren. Beide fabrikanten hebben behoorlijke mijlpalen gezet en zijn heerlijk eigenzinnig.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 01 februari 2014 08:29 PM
  [ # 7 ]

Erg mooi stuk Han!
Ondanks dat de vergelijking lastig is, is het toch erg duidelijk.

Wat je over de DS zegt kan ik bevestigen, klopt helemaal.

Je zegt dat de Jag 2x zoveel vermogen heeft, met welke DS motor vergelijk je dat? Hoeveel heeft die Jag dan? Daar zal best een boel koppel in zitten Cool

GWHENDRIKS2 schreef:

Podver, en ik al jaren denken dat de Ds de eerste Citroën was met rondom schijfremmen..

In 1955 was de DS 1 van de eerste productie modellen met schijfremmen, voor dus niet rondom Wink
Misschien zelfs wel de eerst productie auto, maar dat weet ik niet zeker.

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 01 februari 2014 09:00 PM
  [ # 8 ]

Mooie DS, maar (persoonlijk) spijtig half D SPECIAL en half DS PALLAS.

Of is dit een DS uitvoering met de 4 lampen Binnenverlichting???  middenstijl en achteraan zijkant plafond

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 februari 2014 09:07 PM
  [ # 9 ]

Was de eerste productiewagen met schijfremmen voor. Met het ontwerp ging men uit van trommels rondom. Nadat jaguar de 24 h van le Mans gewonnen had, mede dankzij de zelf ontwikkelde schijfremmen, zei Lefebrve: “Dat wil ik ook!” Toen heeft het bureau d’etudes zelf de schijfremmen van de eerste typen ontworpen. Toch een link tussen de 2 merken dus…

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 01 februari 2014 09:07 PM
  [ # 10 ]

Mooi stuk Han!

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 01 februari 2014 09:10 PM
  [ # 11 ]

Arjan, ik heb er nu een series 1 motor in hangen van 4.2 liter, een reserve motor van een E type bezitter en die moet ergens rond 230 pk zitten. De originele 2.8 liter motor staat in de werkplaats en heeft rond 175 pk, maar schoon aan de haak zal dat minder zijn want het wordt altijd mooier opgegeven dan het is. Maar ook met deze motor haalde hij ruim 190 km/u en met de 4.2 zal hij boven de 200 km/u komen.

De XJ6 met een automaat is minder snel, met de handbak zoals die van mij moet hij in ongeveer 9 seconden de 100 kunnen halen. Dat is verre van gratis want mijn verbruik schommelt tussen de 1 op 2.7 en 1 op 4.5.

De DS in het artikel heeft een motor van rond 100 pk, is een D Special die ik kreeg als casco en idd heeft zij een aantal Pallas kenmerken. Waarom? Omdat het kan en omdat het mooi is.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 februari 2014 09:13 PM
  [ # 12 ]

Han, wat een leuk stuk om te lezen!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 01 februari 2014 09:17 PM
  [ # 13 ]

Bedankt voor de kudos, maar ik ben ook zeer onder de indruk van de redactionele vermogens van de mensen die bijvoorbeeld over de C6 schrijven en merk ook dat die aardig wat kennis van de Jaguars hebben.

Ik heb ook in de SM gereden van Jan en ook die is op geen enkele wijze vergelijkbaar met een XJ6, totaal andere wereld van beleving, maar wel een heel interessante automobiel.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 01 februari 2014 10:31 PM
  [ # 14 ]

Wat ik ook nog even wil laten zien als het mag is de achterbrug:

Die doet zoals ik zei denken aan de ophanging van de racewagens uit die tijd en zorgt er voor dat zo’n auto veel beter rijdt dan zijn voorgangers met de starre as.

Profiel  
 
Visa GTI 115
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010

- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Gepost: 01 februari 2014 11:29 PM
  [ # 15 ]

Han een prachtig verhaal en om te rijden natuurlijk een wereld van verschil.

En ook leuk deze Jaguar weer te zien, in die tijd reden er nog twee van deze

groene Jaguars serie 1 in Amsterdam.

Toen hadden we daar nog een echte Jaguar dealer aan de Stadhouderskade, daar

komt deze ook vast vandaan.

Dit soort wagens het blijft klasse in zijn uitsraling, heb je laatste model

XJ al laten zien, dat is helemaal bijzonder.  Welke Jaguar eigenlijk niet…

Andere auto’s benoemen waarom niet..!!

Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.

VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook