3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Getest: Citroën DS versus Jaguar XJ6
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 04 februari 2014 06:44 PM
  [ # 31 ]

Oké ik dacht altijd dat dat een goede 2de was, maar de SM nog wel beter klonk dan dat blok.

Die Activa’s met het nieuwe V6.24 blok klinken ook wel aardig, beter als een XM met hetzelfde nieuwe blok.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4872
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 04 februari 2014 06:56 PM
  [ # 32 ]

Als het over een breed toerengebied is heb je een geweldige motor. De 4.2 liter XK motor gaat gewoon vanaf 1000 rpm in zijn vierde versnelling als een speer, maar boven de 5000 rpm gaat hij niet lekker.

Ik heb twee auto’s met een 1.6 liter 16 kleppen motortje, de een gaat vanaf 1500 rpm met een redelijk koppel flink tekeer tot 7000 rpm, waar de begrenzer ingrijpt. De ander trekt weinig onder de 3800 rpm en bij 4000 rpm lijkt het wel of er een motor bijkomt. Beiden hebben een maximaal vermogen van rond de 110 pk, hebben dezelfde inhoud en 16 kleppen, maar zijn totaal verschillend.

Overigens vond ik de twee liter XM TCT motor ook een heel fijne motor en voor een viercilinder ontzettend soepel. Ik kon gewoon met 1100 rpm in z’n vijfde rijden zonder dat hij nukkig deed.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 04 februari 2014 07:04 PM
  [ # 33 ]

Die 2de is vast een PSA TU5JP4 geleverd in vele Citroëns en Peugeots vanaf +/- 2001.
Klopt helemaal, die heb ik in de Xsara liggen. Doet onder de 3500 rpm weinig indrukwekkends…

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4872
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 04 februari 2014 07:07 PM
  [ # 34 ]

Klopt Arjan, een 206XS en op toeren gaat hij als een speer. De ander is de Mazda MX5 en eigenlijk een veel fijner motortje met een heel breed gebied. Maar de 206 loopt fluitend 1 op 17, de MX5 als je normaal doet 1 op 12 en bij mij 1 op 10.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 04 februari 2014 07:12 PM
  [ # 35 ]
Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4872
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 04 februari 2014 07:20 PM
  [ # 36 ]

Zo, dat is flink. Wat ik niet begrijp is waarom de 206 zoveel zuiniger is. De japanner heeft ook een ecu geregelde inspuiting met alle sondes die daar bij horen, een CAS sensor op de inlaatnokkenas, maar hoewel het hardstikke mooi loopt en heerlijk rijdt is 1 op 12 normaal, terwijl ik als het moet met de 206 1 op 20 kan rijden.

En het is niet exemplarisch hoor, ze doen het allemaal volgens het owners forum.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 04 februari 2014 07:24 PM
  [ # 37 ]
Han S schreef:

Zo, dat is flink. Wat ik niet begrijp is waarom de 206 zoveel zuiniger is.

Benzine zal rond 1 op 13 uitkomen, de Xsara is iets zwaarder en mijn voet is ook zwaar. Andere rijden met gemakt 1 op 15 in een Xsara.
Bak is vrij kort, dus met 130+ op de snelweg gaat het verbruik enorm omhoog.

Maar goed, laten we maar even terug naar naar DS vs XJ6 Wink

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 04 februari 2014 11:19 PM
  [ # 38 ]
Han S schreef:
jantje1948 schreef:

Leuk Han! En deze keer mocht het Wink

Er werd zelfs om gevraagd Jan en dat vind ik een hele eer. Uiteindelijk zijn we allemaal liefhebbers van interessante automobielen en meestal beperkt zich dat niet tot een enkel merk.

Ik zei dat je nogal wat mensen tegenkomt op forums die iets hebben met beide merken, dat zie ik ook op het Jaguar forum en dat laat zich wel verklaren. Beide fabrikanten hebben behoorlijke mijlpalen gezet en zijn heerlijk eigenzinnig.

Is dat niet de luxe rijervaring die je bij beide merken kunt verwachten?
Ik bedoel niet een leren interieur want dan kun je net zo een Aldi kopen met een bestuurdersstoel van 1500euro maar het plezier achter het stuur.
Op weinig wagens kwam ik dat al tegen, mijn Renault 25 en mijn Alfa 145 zijn de uitzonderingen die voor mij de regel bevestigen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4872
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 05 februari 2014 07:10 PM
  [ # 39 ]

Maar er zijn heel veel auto’s die voortreffelijk rijden. Ik heb er wel honderd gehad, grote Volvo’s, dikke Cadillac’s, Chryslers, Chevrolets, Rovers, diverse oudere Jaguars, maar ook Volkswagens en kleine Renaultjes, Fordjes en Opeltjes.

Maar als ik nou moet opnoemen wat ik de leukste auto’s heb gevonden dan komt er bijvoorbeeld de Renault Estafette in gedachten. Bizarre auto, helemaal op en top Frans, de bak schakelt verkeerd om omdat hij ook achterstevoren in de auto zit, het is een flinke bus, maar met een kleinere draaicirkel dan veel kleine personenwagens. Zit totaal geen gang in ,maar leuk man, zo’n eigenzinnige auto.

Mijn zwager had een 2CV, ook al zo leuk om te hebben. De DS en vooral de oudere met dat mooie dashboard in de Pallas uitvoering met stoffen bekleding, is voor mij het hoogtepunt. Ik ging met de 69er Pallas om zes uur ‘s morgens weg uit Hoorn NH, naar Oostende, daar een paar uur op de ferry naar Dover en vandaar de hele zuidkust langs naar Portsmouth, waar ik net de laatste boot op kon naar het eiland Wight. Om half drie ‘s nachts reden we bij mijn zus voor in de Northstreet in het plaatsje Sandown.

Dat kun je met een Jaguar XJ6 van 1969 gewoon vergeten want je bent gebroken. Met de DS stapte ik vrij relaxed uit en we hebben geen problemen gehad.

En het meest bizarre vind ik dat je in een lelijke eend of in een oud Renaultje beter zit dan in een Cadillac van die tijd.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4872
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 22 februari 2014 06:22 PM
  [ # 40 ]

http://issuu.com/autovisie/docs/av_35e_jg._1990_nr._23_test_jaguar_xj6_3.2_soverei?e=3518782/4893889#search

Interessante test tussen een andere Jag en een Citroen XM V6, waarbij de XM een stuk sneller blijkt.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4872
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 28 februari 2015 10:28 PM
  [ # 41 ]

Voor mij ligt de nieuwe Gazette, het blad van de JDCH, met daarin een vergelijking tussen de XJ6 series 1 en de BMW 2800, beiden van het bouwjaar 1971. En daar wordt de XJ6 zo mooi beschreven dat ik dat jullie niet wil onthouden:

De Jaguar XJ6 is het laatste ontwerp van Sir William Lyons en vriend en vijand zijn het er over eens dat het een absoluut meesterwerk is. Van welke kant je de XJ6 ook bestudeert, er valt geen overbodige of detonerende lijn aan te ontdekken. De vormgeving is haast organisch, met krachtige welvingen die associëren met mannelijke spierbundels en naakte rondingen, die vertaald naar de vrouwelijke fysieek, haast aanstootgevend zijn.

Is dat mooi beschreven of niet?

Profiel  
 
Gepost: 28 februari 2015 10:32 PM
  [ # 42 ]

Als je van uitgemolken clichés houdt wel Smile Het is zo standaard autojournalistiek om een automobiel menselijke kwaliteiten toe te dichten dat het me niet echt kan ontroeren.

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 01 maart 2015 11:11 AM
  [ # 43 ]

...krachtige welvingen die associëren met mannelijke spierbundels en naakte rondingen… Ow, wacht, dat klinkt best wel gay… Ehm, iets met vrouwelijke fysiek dan… Vertalen naar? Briljant! Lekker aanstootgevend!  tongue rolleye

Sorry Han Wink

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 01 maart 2015 11:26 AM
  [ # 44 ]

Toch nog een klein duitje in de zak:
Ik heb het altijd onbegrijpelijk gevonden hoe lang het duurde voor dat de grote merken overgingen tot de nul-radius besturing.
De DS al in 1955, en wat weinigen zich realiseren, de 2CV al in 1949, al heeft die een variërend caster bij in- en uitveren.
Met name die nul radius besturing is de eigenschap die de besturing zo zeker en rustig maakt en zoals gezegd vooral ook onafhankelijk van verschillen tussen linker en rechter weghelft.

BMW en Mercedes (en nog een rijtje merken) maakten het helemaal dol met die belachelijke X benen vering achter. Gevaarlijk weggedrag boven de 60 km/uur, of eigenlijk: “unsafe at any speed”.
Ik heb niet paraat wanneer die eindelijk tot inkeer kwamen, maar dat kon wel eens ver in de 70’er jaren zijn.

En nog een minimaal mekkerpuntje: Bij de Jaguar zitten de voorremschijven gewoon in de wielen, het artikel suggereert anders. En gezien de wel erg lompe constructie daarvan is het onafgewend gewicht fors hoger dan bij de DS.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4872
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 01 maart 2015 01:36 PM
  [ # 45 ]

Klopt, maar de achterschijven zitten dan weer wel aan de kant van de aandrijving.

Profiel  
 
 
3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook