1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Nieuw projectje: XM V6 24V serie 1 Oliefilter… eindelijk los!
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 10 februari 2014 07:49 PM

Zo, aangezien mijn BX af is had ik eigenlijk te veel vrije tijd naar mijn gedacht dus wel eens zin in een nieuw projectje. Ik was altijd van het gedacht dat moest ik ooit een XM kopen het een type1 met een 24 klepper V6 motor moest zijn. Liefst in het zwart met een beige interieur. Zaterdag stond er zo een te koop tegen Parijs en ik ben er zondagmorgen om geweest met mijn vader. Het is echt een pracht van een machine en wat een mooi geluid dat er uit komt!

Het is een XM die bij een garage stond. Hij kwam van de eerste eigenaar, een oudere persoon die na 22 jaar XM toch wel eens tijd vond voor iets anders dus heeft hij een C5 gekocht en deze XM ingeruild. Er is dan ook goed voor gezorgd geweest want de velgen zijn als nieuw en het interieur ziet er ook heel strak uit! Verder heeft ze echt niets van roest. De onderkant is helemaal strak en ook die plaatjes waar de veerpoten op bevestigd zijn, zijn gewoon in orde! Verder liep de motor ook goed.

Helaas waren er ook wel enkele nadelen. De vering was veel te hard dus dat worden waarschijnlijk nieuwe bollen ( hoeveel zitten er hier onder?) en ik denk dat ik er eens reinigingsvloeistof ga in doen. Verder wou het rechter achterraam niet open, dus daar zal er waarschijnlijk een nieuwe raammechaniek in moeten.
Zoals bijna iedere Franse XM hebben ook de bumperhoeken wat krassen en builtjes dus die zal ik waarschijnlijk eens herspuiten. De auto gaf ook een storing van de ABS dus daar zal ik het ook even moeten uitzoeken wat precies de oorzaak is. ( Kan ik XM gewoon uitlezen met Lexia een een OBD2 stekker of heb ik daar een andere stekker voor nodig?) Als laatste stond ook de linker spiegel wat los en was de voorste antenne afgebroken.

Er is dus een beetje werk aan, maar daar was de prijs dan ook naar.

Hier wat foto’s:



BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 10 februari 2014 08:06 PM
  [ # 1 ]

Deze xm heeft volgens mij nog geen centrale diagnose stekker. Je hebt dus een speciaal verloopstekkertje nodig voor de lexia

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 10 februari 2014 08:12 PM
  [ # 2 ]

Of het kastje van Malle Pietje, wat je ook zelf kunt maken met een ledje, een weerstand van 680 ohm en een drukschakelaartje. Zoek maar even in de tips, moet het staan als ik me niet vergis.

Bij de serie 1 heb je zeven bollen nodig.

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 10 februari 2014 09:28 PM
  [ # 3 ]

Oke, thx voor de snelle reacties Smile

Ik zal dan morgen eens kijken om hier zo’n kastje de fabriceren. Een vriend heeft nog een hele hoop weerstandjes, ledjes en schakelaars liggen van bij hem op school dus dit zal dan wel in orde komen.

Het is niet dat ik morgen ofz al de bollen zal vervangen, maar om de klus wat in te schatten, is dat hetzelfde als bij een BX? Auto opkrikken, ontlastschroef losdraaien en de achterste bollen een klein beetje los draaien op de hoogste stand en dan de XM op de laagste stand zetten en alle bollen los draaien?

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 16 februari 2014 12:40 PM
  [ # 4 ]

Ik heb dat kastje nagemaakt, maar vorige week op mijn kamer in Kortrijk laten liggen dus dat zal ik volgende week eens moeten meenemen om te testen. Gisteren hebben we wel de XM eens langs binnen en buiten gewassen. Aan de buitenkant is er nog veel werk, hier en daar wat herspuiten, polieren enzoverder. Het interieur ziet er wel al terug mooi uit:



De velgen zien er ook echt wel als nieuw uit:

Verder heb ik gisteren ook al de linker spiegel hersteld. Die was uit dat scharniertje los gekomen en heb ik ook eens alle deurklinken goed ingevet want die aan het bestuurdersportier ging niet meer goed open, maar dit is dus ook al verholpen.
Het open dakraam gaat heel moeilijk open en dicht, zou dit aan het motortje liggen dat versleten is? Kan je dit gewoon demonteren door het plastiek kapje met de bediening van het dakraam te demonteren of moet heel de dakhemel er af?

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
2cvtje
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1122
Geregistreerd: 29-05-2013

- AX Spot 1.1
Gepost: 16 februari 2014 01:11 PM
  [ # 5 ]

Veel succes met de XM…..mooie bekleding….dat mist nog bij de mijne…....


Peter

nice day

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 16 februari 2014 03:52 PM
  [ # 6 ]

Wat punten uit m’n geheugen.
ABS:  De meeste problemen bij een vroege XM komen door de aansluiting van de stekkers van de ABS sensoren. Voordat je de sensoren vervangt haal je best alle stekkers eens los, maak de contacten schoon en monteer ze weer. Kijk dan nog eens of je een ABS probleem hebt.
Harde vering: Kan 2 oorzaken hebben: 1: Je bollen zijn plat. 2. Je Hydractief blijft in de sport stand staan. Er staan meerdere berichten over in dit forum, kan een probleem zijn met de “hydractief computer”, of doorgebrande “kleppen”, en meestal is een modificatie met dioden van de “computer” ook geen slecht idee.
De motor: De 24 kleppers zijn heel betrouwbaar als je een paar regels in acht neemt. Zorg ervoor dat je regelmatig olie ververst, de hydraulische klepstoters zijn gevoelig voor “oude” olie. Kijk eens goed naar de klepbediening: Dat is wel echt voor een 24-klepper, maar veel te zwaar uitgevoerd voor hoge toerentallen. Je hebt dus wel genoeg “lucht” bij hoge toerentallen, maar niet echt de mechaniek. Houdt je blok dus heel en schakel op bij 5500 toeren. Het is heel verleidelijk door te trekken, maar dat doet je mechaniek geen goed.

Een bijzonder mooie XM, en een echte klassieker in wording, zeker met het licht leren interieur !

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 16 februari 2014 07:56 PM
  [ # 7 ]

Wauw, prachtige XM Thomas! Gefeliciteerd en veel plezier!

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 16 februari 2014 08:07 PM
  [ # 8 ]

mooooooooooi!!!! Smile

doei

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 16 februari 2014 11:24 PM
  [ # 9 ]

Thx, aan de buitenkant is er wel nog wat werk om deze helemaal mooi te krijgen. De bumperhoeken en motorkap zijn wat beschadigd, maar ik zal deze dan wel eens herspuiten, eerst de mechanic in orde zetten.

Van de ABS is het vrij vreemd, de ene keer gaat het lampje branden, de andere keer niet. Het lijk dus idd wel op een slecht contactje. Ik zal ze anders eerst eens uitlezen en dan al de stekkers eens uitkuisen en reinigen en heeft het zin als ik ze ook eens inspuit met WD40? Verder heb ik ook gelezen dat de afstand van de sensor soms niet altijd goed is, ik zal deze anders ook eens nakijken en afstellen.

Van de vering verdenk ik eigenlijk vooral de bollen. Er zit geen onderhoudshistorie bij de wagen, maar ze zien er echt al oud uit. Verder lekt er ook wat LHM. Ze komt vooraan niet altijd naar haar hoogste stand dus waarschijnlijk een leiding die lekt. De LHM ziet er in ieder geval nog mooi gifgroen uit. Verder heb ik ook eens enkele bougies los gedraaid en deze waren volgens mij ook nog niet lang geleden vernieuwd en ook de olie is volgens mij redelijk vers ( ziet er nog mooi bruin uit aan de peilstok) Dus ga ik eerst de vering enz in orde doen voor ik ze een groot onderhoud geef.

Ik zal er op letten als we toeren maken dat we niet te hoog in de toeren gaan Smile

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 16 februari 2014 11:26 PM
  [ # 10 ]

Aan de hand van bouwjaar en chassisnummer kan worden bepaald of jouw auto al een gemodificeerde motor heeft Wink  Daar blijven de nokkenassen en klepstoters wel van heel.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 16 februari 2014 11:29 PM
  [ # 11 ]

Ah oke, het bouwjaar is 1991, maar het chassisnummer weet ik niet. Ik zit op kamer in Kortijk en de XM staat thuis dus kan ik het niet snel even na gaan, maar ik zal dan volgend weekend of als ik eerder nog eens naar huis ga eens kijken Smile

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 16 februari 2014 11:32 PM
  [ # 12 ]

Oei… 1991… origineel is dat nog wel het motortype met snel slijtende nokkenassen en klepstoters.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 16 februari 2014 11:34 PM
  [ # 13 ]

Ah oke, het zal dus voorzichtig geblazen worden.
Kunnen die moest het nodig zijn gemodificeerd worden en is het een grote klus? Moet heel de kop er af of enkel het kleppendeksel?

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 17 februari 2014 10:01 AM
  [ # 14 ]

Ik zag al dat deze XM van voor ‘92 is aan de draaiknop voor de verlichting naast het stuur.
Welke km-stand heeft ze? Dat heb je nog niet geschreven.

Ik zou toch wel vrij snel motorolie verversen, als je niet weet wat er nu in zit. In een XM wordt al gauw 10W40 gegooid, wat voor een V6 12-klepper prima is. Maar een 24-klepper moet 5W40 of 0W40 hebben van een premium merk.

Verder is het heel belangrijk dat je de motorolie goed warm laat worden voordat je gaat blazen. Heeft de 24V een olietemperatuurmeter? Zo niet, weet dan dat de motorolie later volledig op temperatuur is dan de watertemperatuur.
En, het is al gezegd niet bovenin de toeren jagen. Als je bij 5000 rpm schakelt, heb je alweer meer dan voldoende trekkracht in de volgende versnelling…

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 17 februari 2014 03:55 PM
  [ # 15 ]

Ze heeft 150000km dus valt nog mee.
Oke, best dat je het zegt, want mijn grossier schreef 10W40 voor. Ik zal er dan op letten dat ik er 0W40 of 5W40 in doe. Ik bijna altijd Valvoline in onze wagens dus dat zou normaal gezien wel goed moeten zijn.

Inderdaad, we hebben dat ook al geleerd van onze BX 16V en nu letten we er wel op dat we eerst altijd de motor mooi warm laten worden voor we ze open trekken. Ik denk dat de XM wel een olietemperatuur meter heeft, maar ik ben het niet helemaal zeker, maar we rijden toch altijd eerst een kwartier a 20 minuten voor we echt gas geven.
Oke, ik zal er op letten.

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
 
1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook