Hallo allemaal,
laat ik mij even voorstellen. Mijn naam is Sven en sinds drie weken ben ik de trotse eigenaar van een Citroën D Super5 project.
Mijn CX Limousine was onbetaalbaar geworden door de nieuwe belastingregels en dus ben ik op zoek gegaan naar een alternatief.
Het was óf de limo voor veel te weinig verkopen en dus einde hobby, óf…ruilen!
De wagen komt uit Belgie en heeft al meerdere landen aangedaan.
De volgende info kan ik uit de documenten halen.
Oorspronkelijk is het een Franse auto (datum eerste toelating: 08-01-1973), en is in november 1993 naar Nederland gehaald.
Het identificatienummer is: DS21M4524388.
Het kenteken was: HD-DV-76.
Op 17 maart 2009 is ze naar Belgie uitgevoerd en heeft daar naar alle waarschijnlijkheid rondgereden tot en met het afgelopen jaar (keuringsbewijs 09-07-2013). Er zit nog een sticker op de achterruit van IDDS technique uit Rotterdam.
Hoe is de staat van de wagen?
Technisch lijkt de wagen in orde. Ik ben nu de uitlaat aan het vervangen en moet de remmen nog helemaal controleren, maar op hydraulisch gebied ziet het er goed uit. Het gele interieur is vies, maar niet kapot of versleten. Wel is de stof verkleurd. De onderkant is op sommige plekken slecht maar het is zeker geen hopeloos geval. Met wat nijvere lasuurtjes is hier iets moois van te maken en dat gaan we zeker doen!
Natuurlijk is het plaatwerk slecht maar dat is een kwestie van sparen, vervanging kopen en mooi maken.
De wagen is compleet en het is zo leuk dat alles werkt. Tot en met het klokje aan toe.
Is er iemand op dit prachtige forum die deze wagen kent, of die misschien wel eigenaar is geweest?
Nog even geduld en dan zal deze dame weer te zien zijn op de Nederlandse wegen!














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Welkom!
Je chassisnummer, bouwjaar en type komen in ieder geval met elkaar overeen;
http://www.citroen-ca.com/DSserials.html
Goed dat alles werkt! en ook goed dat je bloijkbaar met een lasapparaat om kunt gaan. Dan moet dat helemaal goedkomen. Jammer van de CX Limo! Wat een auto is dat. Dat gaat wel even wennen worden in de DS
Dank Stef!
Dat is leuke info.
Die limo ga ik zeker missen, wat een fijne auto was dat! Maar een DS… Dat is ook een feest!
Gister heb ik een dag gevochten met het spruitstuk en de uitlaat. Resultaat: vier nieuwe schroefgaten tappen en een stuk pijp dat moervast zit in de uitlaatpot.
Dus dat wordt de gehele uitlaat demonteren en op de werkbank verder.
Maar er zijn ook alvast goeie dingen, ik heb twee prima voordeuren gevonden en een linker spatbord. Iemand nog een tip voor een mooi rechterspatbord (voor)?






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Komt deze wagen uit Oudenburg/Westkerke in BE?
De foto komt me bekend voor. Heb haar op 2dehands of kapaza gezien. Wagen stond toen in Diepenbeek, dacht ik.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Ik heb eentje weten te koop staan, in die kleur, maar ik dacht dat het een echte DS was, maar niet meer zeker. Stond in Oudenburg (niet zo ver van mij vandaan)
Was toen wel duur, heeel duur.
Wat SalsaChris schrijft, klopt.
Ik kan nergens vinden dat de wagen in Oudenburg is geweest.
De wagen is in 2009 uitgevoerd en de laatste eigenaar woonde in ‘s-Graveland.
Waar de auto in Belgie allemaal geweest is, weet ik niet












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aah daarom kwam hij me bekend voor! Jaren in Kortenhoef gewoond!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik ben deze week bij de rijksdienst voor het wegverkeer geweest om de wagen terug op een Nederlands kenteken te zetten.
Met alle bijgevoegde documenten leek dat geen probleem.
Niets is minder waar. Er blijkt in het verleden met het chassisnummer geknoeid te zijn en nu is de wagen identiteitloos. Dat wil zeggen dat wagen niet op de Nederlandse weg mag om dat er geen kenteken toegewezen kan worden.
Na uitgebreid forensisch onderzoek is er nog maar één manier om nu nog een identiteit te vinden; via het motornummer.
Er is al wel gezegd dat die kans heel klein is en het zou ook zomaar kunnen betekenen dat men ontdekt dat de wagen in het verleden gestolen is.
Resumée:
ik heb een prachtig restauratieproject zonder identiteit en dus zonder geldig kenteken.
Een drietal vragen komen bij mij op:
1) kan ik tegen deze uitspraak in beroep gaan / bezwaar maken?
2) Hoe deed men vroeger bij Citroën de chassisnummers inslaan? Het nummer is netjes maar aan de onderkant is een dubbele plaat zichtbaar
3) Is er iemand die een rollend chassis in de aanbieding heeft?
Ik ben correct behandeld bij de RDW maar toch ben ik er goed ziek van
Dat is echt balen zeg…...succes en sterkte ermee….
Peter


































Totaal aantal Berichten: 15730
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De RDW vindt tegenwoordig blijkbaar nogal snel dat er met een chassisnummer geknoeid is. Er gaan legio van dit soort verhalen de ronde van mensen die zeker weten dat er nooit mee geknoeid is. Je kunt zeker een tegenexpertise laten doen, niet te snel opgeven is het devies.
Ik zou ook niet zo snel opgeven. Hoger beroep heeft geen zin als je met lege handen staat. Dus inderdaad een contra expertise.
Ik zit even met je mee te denken….
-Til even het rubber wat op de rand van het schutbord omhoog. Voor het geval dat de auto is omgekat van een ouder exemplaar.
-Even een uitgbreide foto rapportage maken voor het forum. Het zijn soms de kleine aanpassingen/dingen waaraan je een auto herkent.
-s graveland is een klein dorp dus de vorige eigenaar moet zo te vinden zijn.
Dank voor de reacties.
Ik ben vandaag de wagen gaan ophalen.
“Even afrekenen,hier heeft U de sleutels. Bedankt en tot ziens.”
Op de vraag of ik nog een verslag krijg van het forensisch onderzoek wordt twijfelachtig gereageerd. Wellicht dat er nog iets via de post komt.
Afwachten dus. Mocht er na een week niets binnen zijn dan ga ik een tegenexpertise aanvragen en ik zal eens wat foto’s maken.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er in het verleden wel geknoeid is aan de wagen, dan wordt het heel lastig om een identiteit voor de wagen te krijgen.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Een soort gelijke donor bij zoeken kan altijd.
En dan het nummer op je eigen wagen overnemen,dit deden ze in het verleden wel bij de RDW
Papieren bij deze DS krijgen kan naar mijn mening altijd.
Er worden ook nog steeds legaal cabrio’s gebouwd,op enkel het kenteken.
En deze keuren ze ook goed bij de RDW.
Dus een legale oplossing is er altijd.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zijn de gegevens niet terug te halen via Citroën Frankrijk?





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Kun je een foto posten van de dubbele plaat onder het chassisnummer, waar je het over hebt?
Ter lering en vermaak van de rest hier, maar misschien kunnen wij je ook vertellen dat hetgeen dat de RDW als verdacht ziet, volkomen normaal is. Wie weet.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…