1 van de 27
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
DS 25 ie LPG
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 23 februari 2014 04:13 PM

Sinds dat wij weer een DS in de familie hebben, kon ik het niet laten deze te modificeren. Mijn inspiratie komt o.a. uit de DS turbo van Richard van der Laan. Ik ga niet voor de turbo variant, maar voor de 25 injectie. Ik ben nu al een tijdje bezig en ik heb (denk ik) de meeste aanpassingen gedaan en dat zijn er heeeel veeeel. Het blok is al los in elkaar gezet om te zien of alles past en niks elkaar raakt, dat was niet voor niets. Van het meeste heb ik ook foto’s. Ik zal ze de komende weken laten zien anders wordt dit een post van 4 kantjes. Ik reageren op vragen en sta open voor goede ideeën (ook slechte), maar ik wil mij beperken tot alleen technische vragen en opmerkingen.

Het plan.
Een CX 25 ie onderblok, met de kop van een DS 23 ie en de carter pan van een DS. In het blok de zuigers van een DS 23. Het geheel gaat met een speciaal lang inlaatspruitstuk lopen op LPG en ik streef naar een hogere compressie. Zo heb je veel koppel en een beter rendement. Het injectie systeem is vrij programmeerbaar, dus alles kan. De CX 25 motor heeft een langere slag als een DS nl. 92mm. De DS 23 heeft een grotere boring als een CX 25 nl 93.5mm. Boring x slag wordt dan 93.5 x 92 dus overvierkant zoals dat heet. Ik heb dan 2525cc en een compressie van 1:10.3 Als ik het goed heb uitgeliterd. De CX motor draait andersom, dus de distributie ketting spanner moet naar de andere kant verhuizen en de nokkenas komt van een DS (nieuw in dit geval). De krukas van een CX is korter dan die van een DS, dus daarom kan je geen DS onderblok gebruiken.
Onder het vliegwiel moet dus een spacer komen omdat anders de DS bak (koppeling) niet past. Dit heeft weer gevolgen voor de startmotor enz enz enz.  Wordt vervolgt, met foto’s

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 23 februari 2014 05:24 PM
  [ # 1 ]

De distributie ketting spanner werkt op oliedruk en moet naar de niet getrokken kant verhuizen, omdat de DS motor andersom draait. Hiervoor is een nieuwe steun gemaakt en een olieleiding getrokkn. De originele oliekanaaltjes zijn dicht gemaakt.De geleider is ook verhuisd.

Afbeelding Bijlagen
IMG_0878.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 23 februari 2014 05:29 PM
  [ # 2 ]

Spanner in elkaar

Afbeelding Bijlagen
IMG_0879.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 23 februari 2014 05:30 PM
  [ # 3 ]

Originele oliekanaaltjes dichten

Afbeelding Bijlagen
IMG_0894.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 23 februari 2014 05:33 PM
  [ # 4 ]

Spanner op de motor

Afbeelding Bijlagen
IMG_0895.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 23 februari 2014 05:34 PM
  [ # 5 ]

close up spanner

Afbeelding Bijlagen
IMG_0896.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 23 februari 2014 07:02 PM
  [ # 6 ]

Dit wordt een leuk draadje om te volgen.
Maar laat je je motor nu de zelfde kant op lopen als bij een cx?( tegen de klok in als je voor het vliegwiel staat?)
Ik weet het al ,met de klok mee,maar is het niet zo dat de krukas iets uit het midden licht?
In verband met de opgaande slag?

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 23 februari 2014 07:41 PM
  [ # 7 ]

De CX motor moet dezelfde kant op gaan draaien als een DS, anders heb je 5 versnellingen achteruit. Voor de krukas maakt dat niks uit, die moet volledig in balans zijn en eenparig draaien. Rechtsom of linksom. De CX krukas maakt alleen een langere slag, zo kom je dus aan meer cc’s en een hogere compressie. De zuigers van een CX en DS heb de zuigerpen (pistonpen) iets uit het midden staan dus daar moet je wel rekening mee houden. Als je een CX zuiger zou gebruiken moet je die andersom monteren. Ik gebruik een DS zuiger (grotere boring 93.5 ipv 93)dus die kan er op de normale manier in (zoals in een DS motor) De drijfstangen (tussen zuiger en krukas) gebruik ik van de CX en die moet je wel omdraaien op de krukas omdat er een olie sproei kanaaltje aan zit die de werkzijde van de cilinderwand besproeit en die werkzijde is bij de DS de andere kant als de CX. Zal later wel wat foto’s posten.

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 23 februari 2014 07:48 PM
  [ # 8 ]

Zuiger DS en CX met pijl voor montage richting

Afbeelding Bijlagen
IMG_0933.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 23 februari 2014 09:01 PM
  [ # 9 ]

Van de DS zuiger (foto) moest aan de onderkant wat af. Dit is omdat de CX krukas een langere slag maakt. De DS zuiger raakte dus het contragewicht van de krukas bij de slag naar beneden.
Dus met de dremel 3 mm van de hemd van de zuiger af gehaald. Nu passert het contragewicht op een paar mm de zuiger

Afbeelding Bijlagen
IMG_0939.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 23 februari 2014 09:08 PM
  [ # 10 ]

De Krukassen.
De DS krukas is langer. Dit omdat de DS motor geen keerring heeft om de olie tegen te houden. Daarvoor is er een ring van 20mm breed die de olie terug pompt. te zien aan de wormwiel vormige ribbels. De CX heeft een gewone keerring (rubbere afdichting) en dus die 20mm ring niet nodig. De CX krukas is dus 20 mm korter. Ik los dat op met een ring onder het vliegwiel van 20mm. Als je goed kijkt zie je ook dat de slag van de CX krukas iets groter is.

Afbeelding Bijlagen
IMG_0942.jpgIMG_0941.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 23 februari 2014 09:11 PM
  [ # 11 ]

Hier zie je het oliesproei gaatje in de drijfstang van een CX. Deze smeert de werkzijde van de cilinderwand

Afbeelding Bijlagen
IMG_0940.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 23 februari 2014 09:32 PM
  [ # 12 ]

Wat voor of welke olie pomp ga je gebruiken?

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 23 februari 2014 09:37 PM
  [ # 13 ]

Oliepomp van de DS. De CX pomp past niet in het DS carter en de nokkenas van de DS kan de oliepomp van de CX niet aandrijven, de vertanding is andersom. Maar zonder turbo is de oliepomp van de DS voldoende.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 23 februari 2014 09:50 PM
  [ # 14 ]

Boeiend projecct!
Ben je zeker van het diameter verschil CX-DS zuigers?
Ik heb ooit CX zuigers en bussen in een DS 23 blok geplaatst en later in die CX bussen DS 23 zuigers geplaatst.Alles zeer nauwkeurig opgementen en geen diameter verschil gemeten.
Ik heb deze excersities uitgebreid beschreven in mijn draaddje over mijn DS cabriolet.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 23 februari 2014 10:03 PM
  [ # 15 ]

Ik ben er heeeeeeel zeker van
DS 23 heeft een boring van 93,5
CX 25 heeft een boring van 93
Het scheelt precies 0,5mm
Ik heb dus CX 25 cilinders geboord en gehoond naar 93,5 en nu dus nieuwe cilinders ahw.
http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=28875
http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=24739
De motor heb ik al droog inelkaar gehad om te zien of alles past, zo kwam ik er achter dat de DS zuigers de CX krukas raken.

Profiel  
 
 
1 van de 27
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook