3 van de 27
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
DS 25 ie LPG
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 24 februari 2014 04:56 PM
  [ # 31 ]

De DS zuiger is inderdaad gedesaxieerd, daarom gebruik ik hem ook. De krukas is volkomen symmetrisch.
Het is niet zo dat een gedesaxieerde zuiger altijd bij een gedesaxieerde krukas hoort.
De drijfstangen zijn ook symmetrisch dus die kun je gewoon omdraaien, dus het moet zo probleemloos in elkaar kunnen zonder rare zuigerslijtage.
Sterker nog het heeft al in elkaar gezeten.

Gr Nard

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 24 februari 2014 08:17 PM
  [ # 32 ]

gedesaxieerd,dit betekend uit het midden?

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9904
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 februari 2014 09:42 PM
  [ # 33 ]

Ja. Dat is bedoeld om de leibaandruk tijdens de arbeidsslag kleiner te maken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 24 februari 2014 10:24 PM
  [ # 34 ]

Olieterugloop kanalen.

Als je een DS kop op een CX onderblok legt lijkt het allemaal te passen. Tot mijn verbazing komt er een waterkanaal in de kop van de DS uit op een olie terugloop kanaal in het onderblok van de CX. De waterhuishouding van de DS kop is iets anders, maar als je een DS pomp gebruikt en het geheel in een DS hangt is er geen probleem. Waarom dan die twee olie terugloop kanalen in het CX onderblok die je niet terugvind bij de DS? De DS motor staat rechtop en de olie onder de kleppendeksel loopt terug langs de stoterstangen. De CX motor ligt voorover en dan zou het onder de kleppendeksel voor een groot deel vol olie lopen, voordat de olie langs de stoterstangen terug loopt. Dus hebben ze in de CX kop en onderblok twee terugloopkanalen gemaakt. Een van die kanalen komt bij de DS kop uit in het waterkanaal, dat is niet handig.
Dus heb ik er draad in getapt en ze dicht gemaakt.

Afbeelding Bijlagen
IMG_0926.jpgIMG_0927.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 24 februari 2014 10:34 PM
  [ # 35 ]

Motor steuen van de DS er op en ook meteen de steun voor de HD regelaar. Met die laatste steun maak ik meteen de oliekanalen dicht die bij de CX naar het oliefilter gaan.

Afbeelding Bijlagen
IMG_0891.jpgIMG_0892.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 24 februari 2014 10:40 PM
  [ # 36 ]

Carterpan van de DS uitfrezen zodat de lagerkap met keerring van de CX er onder past

Afbeelding Bijlagen
IMG_0900.jpgIMG_0901.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 24 februari 2014 11:29 PM
  [ # 37 ]
jantje1948 schreef:

Als de zuigerpen 1 mm gedesaxeerd is, is de krukas dat ook. Anders heeft desaxeren geen zin. Heb je dat in overweging genomen? DS zuigers op een cx onderblok zou dan volgens mij een verhoogde zuigerslijtage tot gevolg hebben.

Bedoel je nu de krukas op zich?
Of ligt de krukas uit het midden in het onderblok?

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 24 februari 2014 11:34 PM
  [ # 38 ]

Voor de rest mooi om te zien,de dingen wie bijna gelijk zijn en van binnen zoveel verschillen.
Kunt geen foto’s genoeg posten,mooi om te zien ,hoe alles in elkaar steekt en gaat steken. very good

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25392
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 februari 2014 10:39 PM
  [ # 39 ]
F.SvM schreef:
jantje1948 schreef:

Als de zuigerpen 1 mm gedesaxeerd is, is de krukas dat ook. Anders heeft desaxeren geen zin. Heb je dat in overweging genomen? DS zuigers op een cx onderblok zou dan volgens mij een verhoogde zuigerslijtage tot gevolg hebben.

Bedoel je nu de krukas op zich?
Of ligt de krukas uit het midden in het onderblok?

VgF

Daar wil ik ook wel antwoord op. Krukas gedesaxeerd? De zuigerpen zit uit het midden. Om het aangrijpingspunt netter boven de kruk te krijgen. De krukas heeft daar weinig mee te maken IMHO.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 25 februari 2014 11:06 PM
  [ # 40 ]

In de zuiger zit hij uit het midden.
En naar mening de zit de krukas ook uit het midden.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 26 februari 2014 09:50 AM
  [ # 41 ]

Bijzonder detail: Omdat de CX motor een langere slag maakt als een DS is het blok van de CX hoger. Anders zou de zuiger er boven uit komen. In de CX motor zit ook een extra olie gallerij om het externe oliefilter te voeden. Dus Citroen heeft destijds een geheel nieuwe mal gemaakt voor het CX blok, dat sprekend lijkt op het DS blok. Waarom hebben ze toen niet een wat modernere motor ontwikkeld. Bovenliggende nokkenas of zo. De GS motor uit die tijd was n.l. wel veel moderner. Ik denk dat het geld toen al op was. De CX had (net als de DS) wel een wat hippere motor kunnen gebruiken.

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3891
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 26 februari 2014 03:50 PM
  [ # 42 ]

daar ben jij dan nu mee bezig toch ?!

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3542
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 februari 2014 08:01 PM
  [ # 43 ]

Motoren hadden bij Citroen nooit veel status/prestige. Voor de GS motoren hadden ze de Panhard mensen nog in huis, en die waren behoorlijk vooruitstrevend met hun kleine motoren met veel vermogen.
Citroen had ook veel geld ingezet op Comotor, de joint-venture met NSU die ook in de CX voorzien was, zelfs als 3 schijfs wankel motor met 160 PK. Ze hadden daar al een complete fabriek voor gebouwd voor 100.000 motoren per jaar,dat heeft letterlijk miljoenen gekost! Dat plan viel al in 1973 in duigen, de ontwikkelingen liepen niet snel genoeg en de motoren waren niet naar verwachting ( met name richting verbruik , iets wat bij Citroen wel degelijk aandacht had ). Toen werd dus maar snel de Birotor uitgebracht, met een vrijwel gemodificeerde CX voortrein, als een soort test product.  Na het verstandshuwelijk met Peugeot werd Comotor opgedoekt, en werden door Peugeot de financiële teugels aangehaald, dus een oplossing op basis van de DS 23 motor was het enig haalbare.
Citroen had te lang gewacht met een opvolger voor de teruglopende verkopen van de DS en te veel geld uitgegeven….

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 27 februari 2014 12:54 PM
  [ # 44 ]

Precies, en bij het ontwikkelen van de DS was het eigenlijk hetzelfde verhaal. Toen uiteindelijk bleek dat de luchtgekoelde zescilinder boxermotor van Becchia niet levensvatbaar was, moest men op het laatste moment teruggrijpen op het Traction blok. 2x jammer dus…

Wat zou het mooi zijn om een soepele zescilinder in de DS te hebben.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 27 februari 2014 02:02 PM
  [ # 45 ]

Dat moet dan wel een V6 zijn wil ie passen qua lengte. De SM motor is dan weer erg breed door de 90 graden hoek van de V.

Zijn er eigenlijk wel V6 alternatieven voor de DS, welk merk dan ook?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
 
3 van de 27
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook